De natuur staat onder druk?!

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

De natuur staat onder druk?!

Berichtdoor elburger » 07 sep 2020 11:57

Onze bossen, heide, plassen, kortom, onze natuur staat onder druk. Koren op de molen van iedereen die het liefst boeren en landbouwers kwijt wil. Want hoe minder akker- landbouwgrond, hoe meer ruimte voor de natuur. Logisch toch? Als Elburger zijnde heb ik op loop- fietsafstand ter beschikking, Veluwemeer, de bossen, uitgestrekte weidegronden, zandverstuiving en heide velden. En het klopt, het wordt steeds drukker, vooral sinds de coronacrisis. Maar als iedereen zich aan de regels houdt is er weinig aan de hand. Maar de meerderheid moet altijd lijden onder de minderheid. Motorcrossers, paardrijders, MTB'ers, wielrenners, wandelaars, fietsers, scooters, velen komen op plekken waar dat niet mag, bouwen feestjes ( clubs zijn gesloten ) gaan BBQ'en op plekken waar dat niet mag, ja maken zelfs kampvuurtjes.
En nu a.s. donderdag het NCRV programma, Monitor, er aandacht aan gaat besteden is het opeens weer actueel. En wat hoor ik zeggen: er moet meer handhaving komen. Dat klopt! Maar het kan nog veel erger als ik in de trailer van het programma iemand hoor vertellen dat er maar helemaal geen mensen in grote gebieden bos mogen komen. ( tekst deels van mijzelf). Ik kom al ik weet niet hoelang in de bossen e.d. en hetgeen toegangkelijk is wordt ieder jaar kleiner. Wat heerlijk toch al die natuurfreaks die het de natuur willen regelen. Groen Links, PvdD e.a. hebben het liefst de natuur voor flora en fauna, incl. wolven, meervallen, vossen, marters, wasberen, rivierkreeften, ratten, bevers, muizen enz enz.
En als er dan overlast is door mensen moet men ongrijpen maar overlast van ecoten dat moet kunnen totdat het de spuigaten uitloopt maar dan is het vaak te laat.
Da natuur is er voor iedereen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De natuur staat onder druk?!

Berichtdoor hans0166 » 08 sep 2020 06:36

elburger schreef: Maar als iedereen zich aan de regels houdt is er weinig aan de hand. Maar de meerderheid moet altijd lijden onder de minderheid.


daar heb je je antwoord. Je kunt het altijd op allerlei gebieden en onderwerpen zien, er zijn een heleboel Nederlanders die lak hebben aan regels die ze opgelegd of verzocht krijgen zich aan te houden.
Eén brommer of scooter kan een heel broedseizoen voor bepaalde vogelsoorten vernietigen, laat staan dat je lieve neefje of nichtje, met een groepje de Veluwe opgaat om een middagje "fun" te hebben met brommers, scooters en dan 's avonds nog even een gezellig kampvuurtje opsteken, met een drive in disco, zoals we afgelopen jaar tientallen keren in de krant hebben kunnen vinden. Afsluiten? Strenger handhaven? JA.

Er is in Nederland amper échte natuur te vinden. En wat jij "natuurfreaks" noemt, zorgen ervoor dat er aandacht voor blijft. Van de overheid hoef en kan je met de huidige politieke situatie niet al teveel te verwachten.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: De natuur staat onder druk?!

Berichtdoor Haaibaai » 18 apr 2021 18:55

Laten mensen maar is wat sobere gaan leven en niet alles uit buiten de natuur en delfstoffen.Voor als nog is de mens een slecht rentmeester van wat hem is gegeven om een goed leven te hebben op aarde, er is genoeg alleen ja er moet wel voor gewerkt worden,In deze zin men leeft niet om te werken maar werk on te leven.De mens is gehouden om de natuur goed te beheren. :!: :!: :!:
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De natuur staat onder druk?!

Berichtdoor MoesTuin » 18 apr 2021 21:28

Iedereen kan dicht bij zichzelf blijvend beginnen met een klein stukje natuur op je piep kleine deeltje grond van deze aarde...

Zo maak ik van mijn moestuintje een ecologisch paradijsje met combi groente kruiden fruit bloemen bomen gras struiken vijvertje waarop tal van dieren groot tot piepklein op afkomen en er gelukszalig vertoeven wat ik dan ook ben....

Kan er nog veel meer over vertellen....al die avonturen die ik beleef op mn eigen mini paradijsje op aarde...de mieren die ik volg....de duizendpoot die over mn hand loopt...de hommels zo hard al aan t werk....enz...

de wind om mn oren....de zon in t gezicht...de vogels zorgen voor de muziek...enz....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: De natuur staat onder druk?!

Berichtdoor Haaibaai » 27 jun 2021 13:49

https://www.youtube.com/watch?v=slpWBb5a_9U

Dat zou dan de laatste echte natuur zijn in NL............... Tja :-k
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De natuur staat onder druk?!

Berichtdoor Mortlach » 27 jun 2021 13:55

Ik sprak ooit tegen een Zweed over de "Nederlandse bossen"; het duurde even voordat hij van het lachen was bijgekomen. En nu ik zelf ik CAnada woon, geef ik hem groot gelijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: De natuur staat onder druk?!

Berichtdoor Haaibaai » 10 mei 2023 11:25

De kunstmatige natuur in NL heeft er nog nooit zo goed bijgestaan en nu de Wolf terug is komt er ook meer evenwicht dus het gaat goed.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De natuur staat onder druk?!

Berichtdoor Marnix » 10 mei 2023 15:33

Haaibaai schreef:De kunstmatige natuur in NL heeft er nog nooit zo goed bijgestaan en nu de Wolf terug is komt er ook meer evenwicht dus het gaat goed.


Wat een nonsens. We hebben honderden soorten dieren en planten minder dan 100 jaar terug maar de wolf is terug. En met de brandnetel en braam gaat het ook fantastisch, ik zie ze overal opschieten. Het gaat dus florissant :roll:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: De natuur staat onder druk?!

Berichtdoor Haaibaai » 10 mei 2023 15:58

Marnix schreef:Wat een nonsens. We hebben honderden soorten dieren en planten minder dan 100 jaar terug maar de wolf is terug. En met de brandnetel en braam gaat het ook fantastisch, ik zie ze overal opschieten. Het gaat dus florissant :roll:

De natuur is niet maakbaar en gaat haar eigen gang,vindt de mens niet leuk maar het is de realiteit, en de grootste vijand van de natuur is de mens zelf voorts de natuur laat zich niet dwingen en er verdwijnen zaken en er komen er voor terug tja................. :idea:

Leuker kunnen we het niet maken.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De natuur staat onder druk?!

Berichtdoor Marnix » 10 mei 2023 22:33

Haaibaai schreef:De natuur is niet maakbaar en gaat haar eigen gang,vindt de mens niet leuk maar het is de realiteit, en de grootste vijand van de natuur is de mens zelf voorts de natuur laat zich niet dwingen en er verdwijnen zaken en er komen er voor terug tja................. :idea:

Leuker kunnen we het niet maken.


Wat een hoop tegenstrijdigheden in één zin. Welkom terug. De natuur is niet maakbaar maar wel verpestbaar. Dat de wolf terug is wil niet zeggen dat het allemaal uitstekend gaat. Iedere expert, met kennis van zaken dus, zou het totaal met je oneens zijn :roll: dat zegt voor mij wel genoeg.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: De natuur staat onder druk?!

Berichtdoor Haaibaai » 11 mei 2023 09:16

Mortlach schreef:Ik sprak ooit tegen een Zweed over de "Nederlandse bossen"; het duurde even voordat hij van het lachen was bijgekomen. En nu ik zelf ik CAnada woon, geef ik hem groot gelijk.



Als men terug komt van een grote reis over deze aardbol en men is in oerwouden geweest eindeloze bossen waar je maanden kan rondlopen zonder een mens tegen te komen ,dat is pas natuur.
De zogenaamde bossen in NL zijn al zo kunstmatig en nu de Wolf terug is de Lynx is in aantocht volgens de wetenschappers is dat een goede zaak.Op de Veluwe is al uit gewezen dat door de Wolf de natuur in evenwicht komt en de edelherten populatie gezonder is geworden enz enz.

Voorts het is in NL nog nooit zo groen geweest het gaat gewoon goed.


En nog maar een keer de Natuur is niet maakbaar gelukkig maar.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De natuur staat onder druk?!

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2023 10:16

Haaibaai schreef:Als men terug komt van een grote reis over deze aardbol en men is in oerwouden geweest eindeloze bossen waar je maanden kan rondlopen zonder een mens tegen te komen ,dat is pas natuur.
De zogenaamde bossen in NL zijn al zo kunstmatig en nu de Wolf terug is de Lynx is in aantocht volgens de wetenschappers is dat een goede zaak.Op de Veluwe is al uit gewezen dat door de Wolf de natuur in evenwicht komt en de edelherten populatie gezonder is geworden enz enz.


Voorts het is in NL nog nooit zo groen geweest het gaat gewoon goed.[/quoe]

Haha ja 200 jaar geleden kende Nederland veel minder planten- en dierensoorten en was er veel meer bebouwing en zo, tegenwoordig is alles veel groener :-D Oh wacht, het is precies tegenovergesteld aan wat jij beweert :-) Maar ja, je bent ook beetje blind voor de feiten he.

Van Nederlands planten- en dierenrijk is 85 procent verdwenen

De wolf is terug dus het gaat goed met de natuur in Nederland is net zo kortzichtig als roepen: "koptelefoons en papier zijn in 2023 goedkoper geworden dus we betalen veel minder voor al onze producten dan vorig jaar :-)



Maar wel breekbaar en beïnvloedbaar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten