Vakantie !!!

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 15 mar 2023 00:10

StillAwake schreef:Toen ik in Stavanger woonde heb ik ooit met mijn gezin 6 weken zomervakantie trekkend door Noorwegen, Zweden en Finland doorgebracht.
We hebben 's ochtends de ruiten wel eens moeten krabben, en we hebben dagen gehad dat de temperatuur niet boven de 10 graden kwam. Dan ben je het snel zat.
Maar we hebben ook dagen gehad met 25 graden, stralend weer en 24 uur per dag zon.


Zo koud heb ik het in juni in Noorwegen nooit meegemaakt gelukkig.

Qua cultuur doelde ik meer op het bezoeken van een stadje en het proeven van de sfeer aldaar naast het eten van het locale voedsel.
Dat zijn alle drie zaken die ik in Zweden (Stockholm daargelaten) niet als eerste zou doen.
In Noorwegen heb je meer vissersstadjes, bergdorpjes en is de locale keuken lekkerder (hoewel dat laatste een kwestie van smaak is).


Mijn ervaringen zijn iets anders maar ik kijk dan ook een beetje naar betaalbaarheid. In Zweden altijd prima kunnen lunchen voor heel schappelijke prijzen. In Noorwegen was dat veel prijziger en/of kwalitatief veel minder. Daarnaast best leuke stadjes bezocht daar terwijl ik de Noorse stadjes vaak niet zo bijzonder vond, op wat kuststeden na (Ålesund, Stavanger, Bergen)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2023 09:11

Marnix schreef:Zo koud heb ik het in juni in Noorwegen nooit meegemaakt gelukkig.

dit was augustus, in Fossbergom. Regenachtige dagen met kraakheldere nachten,
De locals keken er niet van op

Marnix schreef:Mijn ervaringen zijn iets anders maar ik kijk dan ook een beetje naar betaalbaarheid. In Zweden altijd prima kunnen lunchen voor heel schappelijke prijzen.
Zweden is wel iets goedkoper, maar als je in Noorwegen ergens gaat lunchen moet je ook een beetje weten waar je moet zijn om het betaalbaar te houden.
Een forel, een stuk zalm of een makreel (afhankelijk van de regio waar je zit) is vaak niet duur.
Overigens let ik ook op mijn budget, ik heb namelijk ook geen onbeperkt krediet ;-)
Marnix schreef: In Noorwegen was dat veel prijziger en/of kwalitatief veel minder. Daarnaast best leuke stadjes bezocht daar terwijl ik de Noorse stadjes vaak niet zo bijzonder vond, op wat kuststeden na (Ålesund, Stavanger, Bergen)

De kwaliteit in Noorwegen minder: ik denk dat dat afhangt vna wat je eet, maar ben wel met je eens dat zaken als brood en groente duur en vaak ondermaats zijn
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2023 00:24

StillAwake schreef:dit was augustus, in Fossbergom. Regenachtige dagen met kraakheldere nachten,
De locals keken er niet van op

Zweden is wel iets goedkoper, maar als je in Noorwegen ergens gaat lunchen moet je ook een beetje weten waar je moet zijn om het betaalbaar te houden.
Een forel, een stuk zalm of een makreel (afhankelijk van de regio waar je zit) is vaak niet duur.
Overigens let ik ook op mijn budget, ik heb namelijk ook geen onbeperkt krediet ;-)
De kwaliteit in Noorwegen minder: ik denk dat dat afhangt vna wat je eet, maar ben wel met je eens dat zaken als brood en groente duur en vaak ondermaats zijn


Wij willen onderweg wel eens wat eten (vaak lunch) en in Noorwegen is het dan lastig even snel wat te vinden, misschien dat het met veel voorkennis inderdaad wel goed werkt. In Zweden meerdere keren spotgoedkoop uitstekend gegeten, dagens ratt maar vaak kon je dan ook nog kiezen tussen aardappels met groente en vlees, pasta enz. Saladebar erbij. En dan aten we voor 9 euro pp of zo. Overigens heb ik in Noorwegen altijd wel fantastisch brood gegeten, waar ik dan graag iets meer voor betaal.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 16 mar 2023 09:24

Marnix schreef:Wij willen onderweg wel eens wat eten (vaak lunch) en in Noorwegen is het dan lastig even snel wat te vinden, misschien dat het met veel voorkennis inderdaad wel goed werkt. In Zweden meerdere keren spotgoedkoop uitstekend gegeten, dagens ratt maar vaak kon je dan ook nog kiezen tussen aardappels met groente en vlees, pasta enz. Saladebar erbij. En dan aten we voor 9 euro pp of zo. Overigens heb ik in Noorwegen altijd wel fantastisch brood gegeten, waar ik dan graag iets meer voor betaal.

Ik heb nergens gezegd dat Noors brood slecht is, maar wel dat je qua lunch de keuze hebt tussen duur en goed, en goedkoop en ondermaats.
Je zult Noren zelf overigens niet vaak buiten de deur zien lunchen.
En aangezien ze in Noorwegen veel vroeger dineren dan in Nederland (meestal rond 15u30, 16u) wordt de lunch relatief makkelijk overgeslagen, en wordt er weinig belang aan gehecht.
Qua avondeten (wat ze dan heel verwarrend "Middag" noemen) is er best redelijk betaalbaar te eten.
Zalm, kabeljauw en schelvis zijn over het algemeen best voor een bedrag van rond de 125,- pp te regelen, voor vlees moet je ongeveer op 350,- pp rekenen. In Euro komt dat neer op 13,-pp voor vis en 37,-pp voor vlees

Op het platteland zal men normaal gesproken 4 maaltijden per dag hanteren: ontbijt, lunch, diner en een lichte maaltijd voor het slapengaan ("kvelds").
Daarvan zijn ontbijt en diner de balangrijkste, en de andere twee dienen meer als een tussendoortje.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2023 09:35

StillAwake schreef:Ik heb nergens gezegd dat Noors brood slecht is, maar wel dat je qua lunch de keuze hebt tussen duur en goed, en goedkoop en ondermaats.
Je zult Noren zelf overigens niet vaak buiten de deur zien lunchen.
En aangezien ze in Noorwegen veel vroeger dineren dan in Nederland (meestal rond 15u30, 16u) wordt de lunch relatief makkelijk overgeslagen, en wordt er weinig belang aan gehecht.
Qua avondeten (wat ze dan heel verwarrend "Middag" noemen) is er best redelijk betaalbaar te eten.
Zalm, kabeljauw en schelvis zijn over het algemeen best voor een bedrag van rond de 125,- pp te regelen, voor vlees moet je ongeveer op 350,- pp rekenen. In Euro komt dat neer op 13,-pp voor vis en 37,-pp voor vlees

Op het platteland zal men normaal gesproken 4 maaltijden per dag hanteren: ontbijt, lunch, diner en een lichte maaltijd voor het slapengaan ("kvelds").
Daarvan zijn ontbijt en diner de balangrijkste, en de andere twee dienen meer als een tussendoortje.


Ja precies. Dat vis eten heb ik er denk ik nog niet zo ontdekt, daar ga ik de volgende keer dan eens wat meer op letten. Maar goed, in Zweden aten we meerdere keren voor 40 euro met z'n vieren een warme maaltijd met vlees of vis naar keuze, heel veel groente erbij en zo... Inclusief drinken en een saladebuffet. Dat ga je in Noorwegen nooit redden. Maar goed, het is mooi dat beide landen verschillend zijn, dat maakt het ook leuke om ze allebei te af en toe te bezoeken :-) Als de kinderen van ouder worden denk ik dat de focus wel weer meer van Zweden terug naar Noorwegen gaat aangezien mooie natuur bij ons wel hoog op het prioriteitenlijstje staat :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 16 mar 2023 10:00

Marnix schreef:Ja precies. Dat vis eten heb ik er denk ik nog niet zo ontdekt, daar ga ik de volgende keer dan eens wat meer op letten. Maar goed, in Zweden aten we meerdere keren voor 40 euro met z'n vieren een warme maaltijd met vlees of vis naar keuze, heel veel groente erbij en zo... Inclusief drinken en een saladebuffet. Dat ga je in Noorwegen nooit redden. Maar goed, het is mooi dat beide landen verschillend zijn, dat maakt het ook leuke om ze allebei te af en toe te bezoeken :-) Als de kinderen van ouder worden denk ik dat de focus wel weer meer van Zweden terug naar Noorwegen gaat aangezien mooie natuur bij ons wel hoog op het prioriteitenlijstje staat :-)

In Fjord-Noorwegen is vis goedkoop.
Als je globaal benoorden Trondheim komt wordt ook dat wel duurder.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2023 10:28

StillAwake schreef:In Fjord-Noorwegen is vis goedkoop.
Als je globaal benoorden Trondheim komt wordt ook dat wel duurder.


Daar zie ik me zo snel nog niet komen. Ik zou graag een keer met een camper door heel Scandinavie trekken en met name de Lofoten lijken me dan fantastisch, maar dat is voorlopig voor ons niet aan de orde gok ik zo :-) En het deel onder Trondheim is prachtig en veelzijdig genoeg om met die wetenschap te kunnen leven :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2023 21:16

StillAwake schreef:
De boot vanaf Eemshaven naar Kristiansand bevalt me prima (in het hoogseizoen wel vooraf boeken).
Afhankelijk van hoe lang je wilt zijn er verschillende mogelijkheden.
Hutten en dergelijke zijn niet heel duur (wederom, in het hoogseizoen wel redelijk snel volgepland).



Helaas gaat de verbinding verplaatst worden omdat er de laatste tijd geregeld problemen waren in Eemshaven. De boot gaat tijdelijk vanaf Cuxhaven varen om in de zomer vanaf Emden te gaan varen. Dat laatste scheelt niet heel veel maar is toch weer per enkele reis een half uur extra reistijd. Wel jammer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Katlheen » 28 mar 2023 08:39

Iemand nog tips voor campings in Noord Italië? En dan vooral campings met een beetje fatsoenlijke plaatsen aangezien er een caravan en 2 bijzet tentjes bij moeten. Ik had gelezen dat de plaatsen in Italië doorgaans niet heel ruim zijn namelijk.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 28 mar 2023 09:15

Marnix schreef:Helaas gaat de verbinding verplaatst worden omdat er de laatste tijd geregeld problemen waren in Eemshaven. De boot gaat tijdelijk vanaf Cuxhaven varen om in de zomer vanaf Emden te gaan varen. Dat laatste scheelt niet heel veel maar is toch weer per enkele reis een half uur extra reistijd. Wel jammer.

Cuxhaven is een eind verder inderdaad, maar dat is maar tijdelijk.
Emden of Eemshaven valt wel mee. Vanuit Rotterdam scheelt het een kwartier (via Maps wel meer, maar in de praktijk rij je in Duitsland harder dan Maps aangeeft, en in Nederland juist langzamer).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2023 11:06

Niet als je met een caravan, vouwwagen of bagagekar naar de boot gaat om vakantie te vieren in Scandinavie, dan is het nog wat langer dan het half uur wat Maps ervoor rekent. Of wanneer je met je gezin in de auto zit en harder dan 120 rijden niet zo zinnig vindt :-) Maar goed het scheelt niet megaveel maar het wordt wel weer aantrekkelijker om alsnog via Kiel te gaan. Beetje afhankelijk van waar je in Noorwegen moet zijn, voor jou is het minder handig maar je komt wel een stukje noordelijker in Noorwegen uit als je op Oslo vaart ipv op Kristiansand.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 28 mar 2023 15:04

Marnix schreef:Niet als je met een caravan, vouwwagen of bagagekar naar de boot gaat om vakantie te vieren in Scandinavie, dan is het nog wat langer dan het half uur wat Maps ervoor rekent. Of wanneer je met je gezin in de auto zit en harder dan 120 rijden niet zo zinnig vindt :-) Maar goed het scheelt niet megaveel maar het wordt wel weer aantrekkelijker om alsnog via Kiel te gaan. Beetje afhankelijk van waar je in Noorwegen moet zijn, voor jou is het minder handig maar je komt wel een stukje noordelijker in Noorwegen uit als je op Oslo vaart ipv op Kristiansand.

Daar heb je dan ook wel weer gelijk in.
Aan de andere kant: via Kiel kost echt nog steeds meer tijd.
En zeker voor vakantie: wat maakt dat halve uurtje nou uit...

Maar nu het Cuxhaven wordt (tijdelijk) is vliegen de snelste en goedkoopste oplossing.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2023 16:09

StillAwake schreef:Daar heb je dan ook wel weer gelijk in.
Aan de andere kant: via Kiel kost echt nog steeds meer tijd.
En zeker voor vakantie: wat maakt dat halve uurtje nou uit...


Niet zo heel veel natuurlijk, alleen worden andere opties toch weer interessanter. Wat Kiel betreft ligt het eraan waar je in Noorwegen moet zijn. Ik vind het altijd wel lekker als je op je tweede reisdag niet enorme afstanden af moet leggen, via Kiel rij je de eerste dag wat meer en de tweede wat minder mits je niet in regio Bergen / Stavanger hoeft te zijn :-) Maar het is geen ramp nee :-)

Maar nu het Cuxhaven wordt (tijdelijk) is vliegen de snelste en goedkoopste oplossing.


Behalve dat je dan geen auto hebt maar goed, dat is vaak wel te overkomen. Vliegen vanuit Bergen is verreweg het snelste, misschien niet het leukst en het best voor het milieu. Daarom hou ik wel van bootreizen maar goed, vakantie is ook weer wat anders dan familiebezoeken en zo :)
Laatst gewijzigd door Marnix op 29 mar 2023 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Optimatus » 28 mar 2023 23:44

We hebben hier thuis gesproken over Slovenië en Tsjechië.

Het wordt Wales.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lalage » 29 mar 2023 08:45

Optimatus schreef:We hebben hier thuis gesproken over Slovenië en Tsjechië.

Het wordt Wales.

Allemaal mooi, lijkt mij. Ga je naar Wales met de trein of de boot?


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten