Vakantie !!!

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor ajl » 03 sep 2022 12:45

Het nadeel van thuis vind ik toch ook wel dat alles doorgaat: tuin, was, schoonmaken, klussen etc. Al had en ik voordat we op vakantie gaan ook altijd wel stress met pakken, bedden verschonen en schoonmaken. Ik wil graag terugkomen in een schoon en opgeruimd huis . De ellende na de vakantie is wel dat je eerst weer een paar dagen druk bezig bent om alle zooi en was weer op te ruimen.

Hele dagen niets doen, doen wij eigenlijk nooit op vakantie. De dagen zijn wel gevuld.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 04 sep 2022 08:02

Lalage schreef:Het belangrijkste is toch dat je weg bent van huis en daarom makkelijker even alles los kunt laten. Als je thuis blijft, dan kan dat ook wel, maar fysiek weggaan helpt. Dat doe ik dan liever 2 of 3 keer per jaar wat korter dan 1 keer heel lang, want dan heb je vaker dat effect.

Uiteraard doen wij in onze vakanties wat we het liefst doen: veel wandelingen waarbij we genieten van de bomen en bloemen en mossen, maar ook steden verkennen.


Ja precies. Overigens wordt er vanuit de psychologie gesteld dat je wel meer dan een week op vakantie zou moeten om echt alles los te kunnen laten. Wij gaan overigens ook buiten de zomer om nog wel af en toe een week of lang weekend weg.

Als je een berg beklimt, is dat hartstikke inspannend, maar ook een mooie ervaring. En op reis gaan is spannend, omdat je niet precies weet wat je te wachten staat, maar als je het hebt gedaan dan levert het vaak goede herinneringen op.
Maar als het om ontspanning gaat, dan doe ik dat inderdaad liever thuis. Ik ga niet op vakantie om vervolgens de hele dag niks te doen.


Nee ik ook niet. Maar ik ga ook niet op vakantie om totaal niet uitgerust terug te komen ;-) overigens is inspannen en ontspannen dan denk ik geen tegenovergestelde. Een stevige wandeling kan achteraf ook juist heel ontspannend zijn. Ik denk dat het erom gaat dat je een goede balans zoekt tussen dingen doen en bijkomen en dan kan je het heel lang volhouden. Nu we kids hebben hebben we die balans misschien ook iets meer, dan gaan we ‘s ochtends vaak wat doen, komen we ergens in de middag weer thuis en hebben en gaan we dan lekker een beetje relaxen op de camping, zwemmen met de kids enzovoorts. Maar het zal ongetwijfeld ook per persoon verschillen ja. Je hebt mensen die na vier weken nog wel vier weken willen en mensen die na twee weken weer naar huis gaan verlangen dus doe vooral wat je fijn vindt! Ik denk alleen dat het wel fijn kan zijn om vakantie ook echt wel wat ontspannend en rustgevend te ervaren zonder dat je de hele dag niks gaat doen. Dat vind ik ook verschrikkelijk idee :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor 654321 » 06 sep 2022 13:18

Marnix schreef: Ja precies. Overigens wordt er vanuit de psychologie gesteld dat je wel meer dan een week op vakantie zou moeten om echt alles los te kunnen laten. Wij gaan overigens ook buiten de zomer om nog wel af en toe een week of lang weekend weg.


Maar moet je perse op vakantie om alles los te laten...?
Ik kan thuis ook prima vakantie vieren/ werk en alles loslaten. Heerlijk m'n man bij huis, wat uitslapen, samen zijn, de boel de boel laten, erop uit met elkaar, keer ergens eten (niet koken), dingen bezichtigen, wandelingen maken, bij een meer/ plas zitten picknicken; zwemmen, spelen, roeiboot mee, patatje halen etc. 's Avonds gewoon weer heerlijk in ons eigen bed. Dat is toch ook écht vakantie?!

Mijn man is tot zijn trouwen nooit op vakantie geweest. Heeft hij ook nooit gemist. Uiteindelijk is op vakantie gaan pure luxe.

Overigens gaan wij de laatste jaren wel. Zelfs (ongeveer) elk jaar. De kinderen zijn ouder (heerlijk even geen vriendengroepen/ buurkinderen etc.), wij kunnen het betalen en genieten er ook van.
Meestal gingen we een midweek of een week. Dit jaar voor het eerst 10 dagen geweest. Een goedkoop huisje, camping, woningruil, appartement; wij staan overal open voor. Oudste kinderen mogen ook meedenken/ beslissen. Max 3 á 3,5 uur rijden (ivm benzinekosten).

Maar als ik dit allemaal lees snap ik sowieso niet hoe iedereen zo lang vakantie kan krijgen. Bij mijn man zijn ze met z'n vijven binnen het bedrijf. In de zomer zijn ze juist extra druk. Er kunnen er hooguit 2 tegelijk weg (eigenlijk is de bezetting dan al te krap). Het ligt er een beetje aan of de anderen ook schoolgaande kinderen hebben, maar 2 weken is wel de max in het hoogseizoen.
Ik werk in de zorg; wij mogen 2 volle weken vrij met het weekend ervoor en het weekend erna (dus kom je op ong. 2,5 week). De weken dat je geen vakantie hebt moet iedereen (flink) extra werken, anders kom je qua personele bezetting niet rond. In de zorg kun je ook in de zomervakantie het niet met minder mensen doen dan normaal.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2022 15:51

654321 schreef:Maar moet je perse op vakantie om alles los te laten...?
Ik kan thuis ook prima vakantie vieren/ werk en alles loslaten. Heerlijk m'n man bij huis, wat uitslapen, samen zijn, de boel de boel laten, erop uit met elkaar, keer ergens eten (niet koken), dingen bezichtigen, wandelingen maken, bij een meer/ plas zitten picknicken; zwemmen, spelen, roeiboot mee, patatje halen etc. 's Avonds gewoon weer heerlijk in ons eigen bed. Dat is toch ook écht vakantie?!


Dat laatste ontken ik ook zeker niet. Wat ik alleen wel heb en dat hoor ik ook van veel anderen, is dat je eigen huis toch ook wel veel doe-dingen met zich meebrengt. Allereerst moet je het natuurlijk schoonhouden, daarnaast zijn er thuis ook altijd een hoop projecten te doen. De zolder en bepaalde kasten moeten nodig weer eens uitgeruimt, het dakterras moet een keer vervangen gaan worden en zo heb ik nog wel wat klussen. Daarnaast blijf je voor een deel ook heel erg in je vaste ritme, ga je naar je vaste supermarkt, speeltuin met je kids, omgeving om te bekijken, de post die op de mat valt en allerlei dingen van je vraagt etcetera etcetera. 's Avonds zitten we weer vaak op de bank en gaat zoals regelmatig de televisie aan. Mensen die je voor bepaalde dingen nodig hebben weten je altijd weer te vinden. Ja, ik zou thuis ook wel in zekere zin uit kunnen rusten maar niet zo goed als op vakantie maar toch een stuk minder goed dan wanneer ik de deur achter me dichttrek, in een ander land met andere winkels, ander eten, een andere taal, andere gewoonten op een camping ga staan met de tent. Met een ander bed of liever een matje, geen televisie, geen klussen die me aanstaren en aanklagen en geen vier muren om me heen, in de natuur in plaats van in een stad waar je altijd de auto's hoort rijden.

Mijn man is tot zijn trouwen nooit op vakantie geweest. Heeft hij ook nooit gemist. Uiteindelijk is op vakantie gaan pure luxe.


Absoluut, ook al heb ik op vakantie graag veel minder luxe dan in de het dagelijks leven. Een matje, geen verwarming, geen tv enz. Dat kan ook een vorm van ontspannen zijn. En psychologen, gedragswetenschappers enzovoorts zijn het er wel over eens dat op vakantie gaan doorgaans wel heel gezond is.

Overigens gaan wij de laatste jaren wel. Zelfs (ongeveer) elk jaar. De kinderen zijn ouder (heerlijk even geen vriendengroepen/ buurkinderen etc.), wij kunnen het betalen en genieten er ook van.
Meestal gingen we een midweek of een week. Dit jaar voor het eerst 10 dagen geweest. Een goedkoop huisje, camping, woningruil, appartement; wij staan overal open voor. Oudste kinderen mogen ook meedenken/ beslissen. Max 3 á 3,5 uur rijden (ivm benzinekosten).


Ja prima. Wij 4 weken en een stukje verder rijden en varen, maar je moet zelf weten hoe je het invult toch?

Maar als ik dit allemaal lees snap ik sowieso niet hoe iedereen zo lang vakantie kan krijgen. Bij mijn man zijn ze met z'n vijven binnen het bedrijf. In de zomer zijn ze juist extra druk. Er kunnen er hooguit 2 tegelijk weg (eigenlijk is de bezetting dan al te krap). Het ligt er een beetje aan of de anderen ook schoolgaande kinderen hebben, maar 2 weken is wel de max in het hoogseizoen.
Ik werk in de zorg; wij mogen 2 volle weken vrij met het weekend ervoor en het weekend erna (dus kom je op ong. 2,5 week). De weken dat je geen vakantie hebt moet iedereen (flink) extra werken, anders kom je qua personele bezetting niet rond. In de zorg kun je ook in de zomervakantie het niet met minder mensen doen dan normaal.


Dat ligt er natuurlijk ook aan wat voor werk je hebt, in hoeverre het seizoensgebonden is, of je veel collega's hebt of niet. Je hebt ook bedrijven die in de zomer zo ongeveer helemaal stil liggen of zelfs gesloten zijn rond de bouwvak bijvoorbeeld. Ik heb ook vijf collega's maar in de zomer is er ook wat minder te doen omdat er weinig collega's zijn en kunnen we veel werk plannen. De helft zit vast aan de schoolvakanties en de andere helft niet dus die werken dan in de zomer en zijn in juni of september vrij. Maar het verschilt vast per tak. Gemiddeld gaat een Nederlander 14,1 dag op zomervakantie dus er zijn er echt wel een hoop die 3 weken weg zijn. Bijna iedereen in mijn omgeving eigenlijk wel. Maar in sommige functies zal het inderdaad lastig zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 07 sep 2022 07:29

654321 schreef:Maar moet je perse op vakantie om alles los te laten...?
Wellicht heel persoonlijk, maar als ik niet op vakantie ga laat ik ook niks los.
Dan lag er altijd nog die badkamer die toch echt een keer vervangen moet worden, dan stond er toch altijd wel weer een buurman voor de deur met het verzoek zijn kraan te vervangen, en als je even niks te klussen had lag altijd je laptop met het nodige werk ergens in een hoek.
Kan aan mij liggen, maar thuis vakantievieren: liever niet.
654321 schreef:Ik kan thuis ook prima vakantie vieren/ werk en alles loslaten.
Dat klinkt erg luxe, maar zit niet een deel van de ontspanning ook in het opdoen van nieuwe indrukken?
654321 schreef:Heerlijk m'n man bij huis, wat uitslapen, samen zijn, de boel de boel laten, erop uit met elkaar, keer ergens eten (niet koken), dingen bezichtigen, wandelingen maken, bij een meer/ plas zitten picknicken; zwemmen, spelen, roeiboot mee, patatje halen etc. 's Avonds gewoon weer heerlijk in ons eigen bed. Dat is toch ook écht vakantie?!
Als jij dat als echt vakantie ervaart is dat inderdaad echt vakantie. Maar ik kan me voorstellen dat je na een paar weken alle te bezchtigen dingen in je eigen omgeving wel gezien hebt, en dat je het jaar erna wel een beetje klaar bent met diezelfde zaken.
Daarnaast is het zo dat Nederland qua land ook niet heel afwisselend is. Ik zou de bergen, een ruige rotskust, het lokale eten, het mooie weer en de natuur en stilte die ik in mijn vakantie zoek geen van allen in Nederland vinden.
654321 schreef:Mijn man is tot zijn trouwen nooit op vakantie geweest. Heeft hij ook nooit gemist. Uiteindelijk is op vakantie gaan pure luxe.
Ik denk ook dat het te maken heeft met hoe druk je baan is.
654321 schreef:Overigens gaan wij de laatste jaren wel. Zelfs (ongeveer) elk jaar. De kinderen zijn ouder (heerlijk even geen vriendengroepen/ buurkinderen etc.), wij kunnen het betalen en genieten er ook van.
Meestal gingen we een midweek of een week. Dit jaar voor het eerst 10 dagen geweest. Een goedkoop huisje, camping, woningruil, appartement; wij staan overal open voor. Oudste kinderen mogen ook meedenken/ beslissen. Max 3 á 3,5 uur rijden (ivm benzinekosten).
Die max 3 uur rijden ivm benzinekosten snap ik niet helemaal. Vaak is het juist zo dat je, als je wat verder weggaat (Frankrijk bijvoorbeeld) je onder aan de streep een goedkopere vakantie hebt (zeker als je kampeert).
Daarnaast heeft het gegeven dat je even een andere taal om je heen hoort ook al invloed op het vakantiegevoel. Iedere keer dat je iets onverstaanbaars hoort wordt je weer even herinnerd dat je vakantie hebt. Vakanties in Nederland (nog afgezien van het feit dat Nederland ook niet echt een heel boeiend vakantieland is) zouden mij inderdaad het gevoel geven dat ik dan beter thuis kan blijven, en gewoon door kan werken.
654321 schreef:Maar als ik dit allemaal lees snap ik sowieso niet hoe iedereen zo lang vakantie kan krijgen.
Je hebt in Nederland recht op 2 weken vakantie. En als dat qua werk niet kan heeft de werkgever iets niet helemaal goed georganiseerd.
654321 schreef:Bij mijn man zijn ze met z'n vijven binnen het bedrijf. In de zomer zijn ze juist extra druk. Er kunnen er hooguit 2 tegelijk weg (eigenlijk is de bezetting dan al te krap). Het ligt er een beetje aan of de anderen ook schoolgaande kinderen hebben, maar 2 weken is wel de max in het hoogseizoen.
Ik werk in de zorg; wij mogen 2 volle weken vrij met het weekend ervoor en het weekend erna (dus kom je op ong. 2,5 week). De weken dat je geen vakantie hebt moet iedereen (flink) extra werken, anders kom je qua personele bezetting niet rond. In de zorg kun je ook in de zomervakantie het niet met minder mensen doen dan normaal.
Tja, ik weet dat ik in een erg luxe positie zit met een baan waar ik 6 weken werk, en vervolgens 6 week vrij ben (die ik meestal met kantoorwerk invul, maar dat terzijde), maar ook in mijn familie en vriendengroep, waar een hoop mensen in de zorg werken gaan de meesten toch echt 3 weken weg.
Als je niet op vakantie kunt omdat de werkgever zijn bezetting niet op orde heeft lijkt me dat zelfs een reden om een andere baan te zoeken ;-)
Dat laatste is zwaar overtrokken, maar ik vind het wel de verplichting van een werkgever dat mensen 3 weken aaneengesloten vrij kunnen krijgen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lalage » 07 sep 2022 07:49

Niet iedereen houdt van reizen. Het zou dan alleen maar meer spanning geven, terwijl je ook lekker thuis kunt uitrusten. Een eeuw geleden ging bijna niemand op vakantie en waren mensen toen ongelukkiger?

Ik ben het helemaal niet met je eens over Nederland. Misschien zou je het eens moeten proberen... Zelf heb ik heel veel vakanties in Nederland meegemaakt en van alles gezien. Als je een LAW loopt, zie je ook hoe afwisselend ons land juist is. Van de Waddeneilanden en Drenthe tot Limburg en Zeeland, er is genoeg te beleven in de natuur. En er zijn honderden musea. Voor warm weer (bedoel je dat met mooi?) hoef je ook niet meer naar het buitenland met die klimaatverandering van tegenwoordig.

Zelf vind ik het wel leuk om af en toe op reis te gaan en in de bergen te wandelen of een vreemde supermarkt te ontdekken. Maar ik vind het ook altijd spannend: gaat het wel allemaal goed met de reis, word ik niet ziek ter plekke, er kan van alles gebeuren. Na een week begin ik al een beetje heimwee te krijgen en na 10 dagen heb ik het echt wel gehad, dan wil ik weer naar huis, waar ik me veilig voel, de weg weet, een fiets heb, lekker kan slapen in mijn eigen bed en een keuken vol kruiden heb om lekker te koken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2022 08:05

Ik ben het niet helemaal met je eens dat Nederland echt een saai vakantieland is. Het ligt er een beetje aan wat je zoekt ook. Jij zoekt rust (ik in zekere zin ook wel) en veel natuur en dat is in Nederland wel een uitdaging. Aan de andere kant, zeker buiten het hoogseizoen is dat best te vinden als je de toeristische hotspots een beetje vermijdt. Maar voor heel veel mensen is een paar weken op een waddeneiland of in Zeeland een ontzettend relaxte vakantie en als je een uur rijdt vanaf je huis heb kan je nog jaren nieuwe gebieden ontdekken. Maar ik vind het wel een grote meerwaarde dat je mensen niet kan verstaan, dat je niet naar dezelfde supermarkten gaat met precies dezelfde producten. Ik ben zo'n 48 weken per jaar in Nederland dus bij voorkeur ben ik de rest dan al ergens anders, want ik kan Nederland de rest van het jaar al wel bekijken. Plus dat ik idd van bergen en uitgestrekte natuur hou en dat heb je hier niet. Als je in het buitenland alleen al naar de sterrenhemel kijkt zie je de enorme verschillen al. Maar toch zou ik Nederland niet saai noemen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 07 sep 2022 08:09

Lalage schreef:Niet iedereen houdt van reizen. Het zou dan alleen maar meer spanning geven, terwijl je ook lekker thuis kunt uitrusten. Een eeuw geleden ging bijna niemand op vakantie en waren mensen toen ongelukkiger?
Ik weet niet of mensen toen ongelukkiger waren. Ik weet wel dat het leven nu jachtiger geworden is, en dat de vergelijking daarmee op meerdere punten mank gaat.
Lalage schreef:Ik ben het helemaal niet met je eens over Nederland. Misschien zou je het eens moeten proberen...
Inmiddels woon ik niet meer in Nederland, dus een vakantie naar Nederland is nog minder waarschijnlijk geworden.
Lalage schreef:Zelf heb ik heel veel vakanties in Nederland meegemaakt en van alles gezien. Als je een LAW loopt, zie je ook hoe afwisselend ons land juist is. Van de Waddeneilanden en Drenthe tot Limburg en Zeeland, er is genoeg te beleven in de natuur.
Ik ben meermaals in Nederland op vakantie geweest, maar mis het hooggebergte. Ik ben meermaals aan de Nederlandse kust geweest, maar die ziet er overal wel ongeveer hetzelfde uit. Ik ben in Limburg geweest, maar rij dan iever een uurtje verder tot in de Ardennen of de Eifel. Van alle hoeken in Nederland waar ik ooit geweest ben heb ik alleen de regio Friesland/Drenthe als mooi ervaren, maar dat kan er ook aan liggen dat ik inmiddels de halve wereld gezien heb en niet zo snel tevreden ben.
Lalage schreef:En er zijn honderden musea. Voor warm weer (bedoel je dat met mooi?) hoef je ook niet meer naar het buitenland met die klimaatverandering van tegenwoordig.
Met mooi weer bedoel ik niet specifiek warm weer, maar wel stabiel weer. maar inderdaad, de keren dat ik dit jaar in Nederland geweest ben was het weer mooi, stabiel en warm.
Lalage schreef:
Zelf vind ik het wel leuk om af en toe op reis te gaan en in de bergen te wandelen of een vreemde supermarkt te ontdekken. Maar ik vind het ook altijd spannend: gaat het wel allemaal goed met de reis, word ik niet ziek ter plekke, er kan van alles gebeuren.
Ik heb zelf reizen nooit als spannend ervaren, er is altijd wel iemand die Engels spreekt, en in noodgevallen is er altijd een vliegveld in de buurt. Ziek worden op reis: waarom zou het risico daar groter zijn dan in NL?
Lalage schreef:Na een week begin ik al een beetje heimwee te krijgen en na 10 dagen heb ik het echt wel gehad, dan wil ik weer naar huis, waar ik me veilig voel, de weg weet, een fiets heb, lekker kan slapen in mijn eigen bed en een keuken vol kruiden heb om lekker te koken.
Tja, als ik op mijn campingmatras lig lig ik net zo goed als in het bed wat ik thuis heb. Dankzij Google Maps weet je tegenwoordig overal de weg, een fiets kun je op de fietsendrager of in de trein makkelijk meenemen (gesteld dat je die hebt), en dat onveilige gevoel buitenshuis herken ik ook niet zo.
Heimwee heb ik nooit gehad (eerder Fernweh), maar ik kan me voorstellen dat dat iets is wat wel heel lastig kan zijn...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 07 sep 2022 08:12

Marnix schreef:Ik ben het niet helemaal met je eens dat Nederland echt een saai vakantieland is. Het ligt er een beetje aan wat je zoekt ook. Jij zoekt rust (ik in zekere zin ook wel) en veel natuur en dat is in Nederland wel een uitdaging. Aan de andere kant, zeker buiten het hoogseizoen is dat best te vinden als je de toeristische hotspots een beetje vermijdt. Maar voor heel veel mensen is een paar weken op een waddeneiland of in Zeeland een ontzettend relaxte vakantie en als je een uur rijdt vanaf je huis heb kan je nog jaren nieuwe gebieden ontdekken. Maar ik vind het wel een grote meerwaarde dat je mensen niet kan verstaan, dat je niet naar dezelfde supermarkten gaat met precies dezelfde producten. Ik ben zo'n 48 weken per jaar in Nederland dus bij voorkeur ben ik de rest dan al ergens anders, want ik kan Nederland de rest van het jaar al wel bekijken. Plus dat ik idd van bergen en uitgestrekte natuur hou en dat heb je hier niet. Als je in het buitenland alleen al naar de sterrenhemel kijkt zie je de enorme verschillen al. Maar toch zou ik Nederland niet saai noemen.

Nederland is niet saai inderdaad (volgens mij heb ik dat woord ook niet gebruikt...), maar zaken als rust, natuur en ruimte zijn in Nederland erg schaars geworden.
Natuurlijk is er nog wel wat afwisseling, maar de kust is overal meer van hetzelfde, het is overal vrijwel vlak, natuurgebieden zijn zelden groter dan de naastgelegen parkeerplaats, en vooral: overal zijn altijd mensen. (vrijwel) overal heb je lichtbvervuiling van steden, kassen en industrie. Overal vind je dezelfde (dure) restaurantjes, en qua echt sfeervolle steden is Nederland ook niet heel goed voorzien (ik zou alleen Deventer, UItrecht en Maastricht aan durven raden aan een niet-nederlands toerist).
In elke winkelstraat vind je exact dezelfde winkels, en iedereen heeft altijd haast.
Een paar weken op een waddeneiland klinkt heel lekker, maar op gegeven moment ben je daar ook wel uitgekeken, en verval je ook daar in een vorm van sleur.
Ik moet er niet aan denken om een hele dag op het strand te zitten, maar als je langer dan een week op een waddeneiland zit is dat wel één van de weinige dingen die je daar nog zou kunnen gaan doen.
Zeeland is (na Flevoland en de Maasvlakte) de lelijkste plek van Nederland die ik ken (maar dat is ongetwijfeld persoonlijk), dus daar zul je me echt niet aantreffen ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 07 sep 2022 08:48

StillAwake schreef:Nederland is niet saai inderdaad (volgens mij heb ik dat woord ook niet gebruikt...), maar zaken als rust, natuur en ruimte zijn in Nederland erg schaars geworden.
Natuurlijk is er nog wel wat afwisseling, maar de kust is overal meer van hetzelfde, het is overal vrijwel vlak, natuurgebieden zijn zelden groter dan de naastgelegen parkeerplaats, en vooral: overal zijn altijd mensen. (vrijwel) overal heb je lichtbvervuiling van steden, kassen en industrie. Overal vind je dezelfde (dure) restaurantjes, en qua echt sfeervolle steden is Nederland ook niet heel goed voorzien (ik zou alleen Deventer, UItrecht en Maastricht aan durven raden aan een niet-nederlands toerist).
In elke winkelstraat vind je exact dezelfde winkels, en iedereen heeft altijd haast.
Een paar weken op een waddeneiland klinkt heel lekker, maar op gegeven moment ben je daar ook wel uitgekeken, en verval je ook daar in een vorm van sleur.
Ik moet er niet aan denken om een hele dag op het strand te zitten, maar als je langer dan een week op een waddeneiland zit is dat wel één van de weinige dingen die je daar nog zou kunnen gaan doen.
Zeeland is (na Flevoland en de Maasvlakte) de lelijkste plek van Nederland die ik ken (maar dat is ongetwijfeld persoonlijk), dus daar zul je me echt niet aantreffen ;-)

Ik klink wellicht wat negatief over Nederland, maar in een discussie zet je nu eenmaal de lijnen vaak wat scherper neer dan hoe je het ervaart.
Sterker nog: ik heb een week vakantie in Nederland gepland staan voor de week van kerst en nieuwjaar... ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2022 18:20

StillAwake schreef:Ik klink wellicht wat negatief over Nederland, maar in een discussie zet je nu eenmaal de lijnen vaak wat scherper neer dan hoe je het ervaart.
Sterker nog: ik heb een week vakantie in Nederland gepland staan voor de week van kerst en nieuwjaar... ;-)


Ja want nu kan je het hele jaar al in de heuvels en de uitgestrekte ruige natuur lopen dus dan ga je juist het platte land / platteland weer waarderen :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 07 sep 2022 18:49

Marnix schreef:Ja want nu kan je het hele jaar al in de heuvels en de uitgestrekte ruige natuur lopen dus dan ga je juist het platte land / platteland weer waarderen :-)

Het is vooral dat mijn ouders en schoonmoeder daar nog wonen ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor ajl » 12 sep 2022 07:43

StillAwake schreef:Nederland is niet saai inderdaad (volgens mij heb ik dat woord ook niet gebruikt...), maar zaken als rust, natuur en ruimte zijn in Nederland erg schaars geworden.
Natuurlijk is er nog wel wat afwisseling, maar de kust is overal meer van hetzelfde, het is overal vrijwel vlak, natuurgebieden zijn zelden groter dan de naastgelegen parkeerplaats, en vooral: overal zijn altijd mensen. (vrijwel) overal heb je lichtbvervuiling van steden, kassen en industrie. Overal vind je dezelfde (dure) restaurantjes, en qua echt sfeervolle steden is Nederland ook niet heel goed voorzien (ik zou alleen Deventer, UItrecht en Maastricht aan durven raden aan een niet-nederlands toerist).
In elke winkelstraat vind je exact dezelfde winkels, en iedereen heeft altijd haast.
Een paar weken op een waddeneiland klinkt heel lekker, maar op gegeven moment ben je daar ook wel uitgekeken, en verval je ook daar in een vorm van sleur.
Ik moet er niet aan denken om een hele dag op het strand te zitten, maar als je langer dan een week op een waddeneiland zit is dat wel één van de weinige dingen die je daar nog zou kunnen gaan doen.
Zeeland is (na Flevoland en de Maasvlakte) de lelijkste plek van Nederland die ik ken (maar dat is ongetwijfeld persoonlijk), dus daar zul je me echt niet aantreffen ;-)


Dat van de Wadden is absoluut niet waar. Wij zijn meerdere jaren naar Terschelling geweest en waren daar echt niet uitgekeken en gingen zeker niet hele dagen naar het strand. Op Terschlling komt namelijk een ander soort toerist dan degene die naar Zuid Frankrijk gaan om op het strand te hangen. Een aantal dingen deden we jaarlijks, maar ook elk jaar wat nieuws. We 's avonds makreel vangen op de Noordzee en krabben vangen op de dijk, pluktuinen bezoeken, wad lopen, diverse rondleidingen in de bunkers, zeilen op de Waddenzee. Op Terschelling is een groot natuurgebied en ook daar zijn diverse rondleidingen en kan je prachtig hardlopen en/of fietsen. etc.

Wat doe jij op zo'n rustige camping in de bergen? Maak jij dan ook elke dag nieuwe bergtochten of geniet je van het uitzicht vanaf de camping?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor meribel » 12 sep 2022 08:03

@654321

Je moet even in je cao kijken hoor want in alle zorg-cao’s heb je recht op 3 weken aaneengesloten vakantie incl weekenden en niet 2

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2022 08:13

ajl schreef:Dat van de Wadden is absoluut niet waar. Wij zijn meerdere jaren naar Terschelling geweest en waren daar echt niet uitgekeken en gingen zeker niet hele dagen naar het strand. Op Terschlling komt namelijk een ander soort toerist dan degene die naar Zuid Frankrijk gaan om op het strand te hangen. Een aantal dingen deden we jaarlijks, maar ook elk jaar wat nieuws. We 's avonds makreel vangen op de Noordzee en krabben vangen op de dijk, pluktuinen bezoeken, wad lopen, diverse rondleidingen in de bunkers, zeilen op de Waddenzee. Op Terschelling is een groot natuurgebied en ook daar zijn diverse rondleidingen en kan je prachtig hardlopen en/of fietsen. etc.


Ik zou me er ook wel drie weken kunnen vermaken, ik heb alleen na een paar dagen altijd wel dat ik ieder plaatsje, fietspad enz op het eiland heb gezien. Wat dat betreft vind ik het voor drie weken wel wat aan de kleine kant maar verder zijn Wadden inderdaad heerlijk. Alweer bijna 7 jaar geleden dat ik op Terschelling was, dat was ons laatste uitstapje samen voordat het eerste kind kwam dus het wordt weer eens tijd :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten