Vakantie !!!

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lalage » 01 sep 2022 07:57

StillAwake schreef:Maar hoeveel ben je dan per week kwijt als je een vakantiehuis zoekt?

Gemiddeld rond de 100 euro per nacht

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 01 sep 2022 08:17

Lalage schreef:Gemiddeld rond de 100 euro per nacht

Dat is 700 per week.
Dan kan ik me voorstellen dat veel mensen maximaal 2 weken weg kunnen.
Vorig jaar bijna 5 weken gestaan voor 1100 in totaal. Als me dat 3500 gekost had weet ik niet of ik 5 weken weggeweest zou zijn...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor ajl » 01 sep 2022 08:38

StillAwake schreef:Dat is 700 per week.
Dan kan ik me voorstellen dat veel mensen maximaal 2 weken weg kunnen.
Vorig jaar bijna 5 weken gestaan voor 1100 in totaal. Als me dat 3500 gekost had weet ik niet of ik 5 weken weggeweest zou zijn...


Dat bedrag valt nog enorm mee. Ik hoorde vorige week op mijn werk dat een stacaravan huren voor €2000,00 per week volkomen normaal gevonden wordt.

Op welke camping stonden jullie vorig jaar? Klinkt goed.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2022 08:48

precies, 100 euro per nacht en als je ook nog slaapkamers voor je kids erbij nodig hebt / in het hoogseizoen moet red je het al zo makkelijk meer voor dat geld. Wij stonden voor 30 euro per nacht op de camping dus 3 weken dus zo'n 630 euro voor 3 weken. Als we 100 euro per nacht al zouden redden zouden we dan voor 3 weken 2100 euro kwijt zijn. Voor 1500 euro wil ik best 1x per week 's nachts even naar het toiletgebouw lopen :-)


StillAwake schreef:Herkenbaar... De barbecue gaat altijd mee, en wordt elke week wel een keer gebruikt voor een echt uitgebreide barbecue (het liefst met versgevangen beekforel ;-)), maar ook bij andere maaltijden (we hebben een gasbarbecue, omdat een kolenbarbecue niet overal kan en mag) maak ik graag mijn stukje vlees klaar op dat ding.


Dat scheelt wel, een gasbbq heb je zo aan maar om nou voor het bakken van een paar stukjes vlees je briketten helemaal aan te steken en warm te laten worden vind ik vaak wel wat gedoe. Maar gasbbq is prima, in Scandinavie op de campings heb je natuurlijk vaak ook wel vuurplaatjes als je een keer hout wil gebruiken ipv gas. In Zweden waren er standaard vuurplaatsen, vaak met hout erbij.

StillAwake schreef:Hoewel ik wel iemand ben die graag vlees eet: ook vis of groenten op de barbecue is heerlijk hoor.
Spiesjes met cherrytomaten en wat tijm, puntpaprika's met basilicum, suikermais met wat rode peper en citroensap, groene pepertjes met olijfolie, plakjes ananas geweekt in rum, paddestoelen met wat zeezout: er is zat te bedenken ;-)



Absoluut, er zijn alleen mensen die gewoon niet zo houden van de grillsmaak van de BBQ. Ik zelf op zich wel maar ik kan me voorstellen dat mensen dat eerder afbreuk vinden doen aan de smaak (met name bij groente) dan dat het wat toevoegt. :-)

Een B&B zou ik bij een stedentrip nooit kiezen, ik ontbijt zowieso meestal pas een paar uur nadat ik wat ben gaan doen, en dan nog ontbijt ik liever ergens in de stad die ik bezoek (op wisselende locaties door die stad heen) dan in een B&B


Ja een bed zonder breakfast is dan soms fijner. Overigens heb ik wel redelijk snel koffie en wat te eten nodig 's ochtends :)

Voordeel van een caravan is dat je snel naar een andere plaats kunt verkassen, en dat je het ding makkelijk ergens voor één nacht ergens neerzet.
Voordeel van een tent is dat je hem vaak op redelijk afgelegen plekken neer kan zetten (zelfs op veldjes waar je met de auto niet eens kunt komen.
In die zin zie ik het voordeel van de vouwwagen niet (anders dan het gegeven dat je je bed op hoogte hebt).


Nou ja zoals ik al zei, je hebt nog het gevoel dat je in een tent slaapt, dat is feitelijk ook zo. Hij staat alleen van de grond. Het gevoel in een caravan vind ik totaal anders met vast wanden om je heen en zo. Daarnaast zet je hedendaagse vouwwagens tegenwoordig ontzettend snel op, zeker zo dat je er in kan slapen dus je kan dan prima hem ergens voor een nacht neerzetten. Dan laat je luifel / voortent en zo gewoon zitten. En je tent overal neer kunnen zetten werkt als je een klein tentje hebt misschien, maar de meeste mensen hadden voor hun vouwwagen / caravan een enorm grote en zware tent en dan gaat die vlieger niet echt op. Die van ons (met twee kinderen) is 630 cm lang en weegt 25 kilo en dan hebben de meeste gezinnen op de camping een veel grotere tent :-)

Toegegeven, ik ben slechts éénmaal met de caravan op vakantie geweest, en aangezien ik mijn rijbewijs in Rusland gehaald heb heb ik het hele riedeltje erbij gekregen toen ik het naar een Nederlands rijbewijs moest omzetten (A, B, E achter B) omdat dat daar indertijd nog één categorie was.
Vermogen om een caravan te trekken is bij geen van mijn auto's ooit een probleem geweest ;-)


Nee dat zal. Mijn maar Skoda Fabia 1.2 met 86 pk zou er in de bergen wel wat moeite mee krijgen. Maar goed, ik wil toch geen caravan. Dan nog liever een camper. Maar een vouwwagen zou dan mijn eerste eerste keuze zijn als ik de tent ooit zou willen inruilen. Voorlopig is dat nog niet het geval.

StillAwake schreef:Gemiddeld genomen overkomt me dat misschien 3 keer in een vakantie (we gaan meestal 4 of 5 weken), en juist dat moment vind ik eigenlijk het mooist. Je loopt dan in absolute stilte onder een prachtige sterrenhemel, en het gebeurt dan vaak dat ik in plaats van meteen terug mijn tent in te duiken zelfs een omweg kies om van deze bijzondere ervaring te genieten.
Wel kan ik me voorstellen dat het bij slecht weer minder fijn voelt, maar dat is me al een paar jaar niet overkomen ;-)


Dan zou je een paraplu kunnen gebruiken. En is het extra lekker als je weer in je slaapzak kruipt. Wat die sterren betreft, ik heb contactlenzen dus daar krijg ik 's nachts helaas weinig van mee, dat zijn dan vage vlekjes geworden :-) Maar goed, niet iedereen wordt zo toerekeningsvatbaar wakker 's nachts, de meeste mensen willen dan zsm weer hun bed in. Maar inderdaad, als je sporadisch een keer 3 minuten nodig hebt om naar de wc te lopen en weer teurg ipv 1 minuut vind ik dat niet zo'n probleem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2022 08:51

ajl schreef:Dat bedrag valt nog enorm mee. Ik hoorde vorige week op mijn werk dat een stacaravan huren voor €2000,00 per week volkomen normaal gevonden wordt.

Op welke camping stonden jullie vorig jaar? Klinkt goed.


Ik denk niet dat het 1 camping was waar hij 5 weken stond ;-) Maar in Scandinavie zijn de campings sowieso niet duur. En je kan er prachtige huttentochten doen, of kanotochten, leuk voor de kids ook!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor ajl » 01 sep 2022 09:21

Marnix schreef:Ik denk niet dat het 1 camping was waar hij 5 weken stond ;-) Maar in Scandinavie zijn de campings sowieso niet duur. En je kan er prachtige huttentochten doen, of kanotochten, leuk voor de kids ook!


Het leven in Scandinavie en met name Noorwegen is dan wel weer schrikbarend duur. Voor tieners met ontembare eetlust wellicht niet zon goed idee. Al trekt mij een huttentocht wel erg aan. De temperatuur is in ieder geval beter in Scandinavie.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 01 sep 2022 09:32

ajl schreef:Dat bedrag valt nog enorm mee. Ik hoorde vorige week op mijn werk dat een stacaravan huren voor €2000,00 per week volkomen normaal gevonden wordt.

Op welke camping stonden jullie vorig jaar? Klinkt goed.

Camping à La Ferme de Berbescou in Lordat, Ariège.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2022 09:35

ajl schreef:Het leven in Scandinavie en met name Noorwegen is dan wel weer schrikbarend duur. Voor tieners met ontembare eetlust wellicht niet zon goed idee. Al trekt mij een huttentocht wel erg aan. De temperatuur is in ieder geval beter in Scandinavie.


Mwah, Nederland is ook niet zo goedkoop meer hoor. Ik vond het in Noorwegen erg meevallen, vooral groente en fruit zijn er wel echt wat duurder. En alcohol maar dat kan je op vakantie gewoon meenemen. Maar als je een beetje oplet wat je koopt en niet is het prima te doen. Zweden is dan nog veel geschikter, zoveel duurder dan Nederland is het daar niet, alleen groente en fruit zijn wel echt iets meer aan de prijs. Maar wij aten regelmatig onderweg warm als lunch en dat ging daar voor prijzen waar je in Nederland alleen maar van kan dromen. Voor een euro of 9 heb je onderweg een dagens menu. Wij aten lekker en gezond voor 35 euro met z'n vieren inclusief drinken en een onbeperkt saladebuffet. Moet je in Nederland eens proberen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 01 sep 2022 09:37

Marnix schreef:Ik denk niet dat het 1 camping was waar hij 5 weken stond ;-) Maar in Scandinavie zijn de campings sowieso niet duur. En je kan er prachtige huttentochten doen, of kanotochten, leuk voor de kids ook!

Klopt, we hebben 2 campings gedaan. Waarvan ik er maar één durf aan te raden ;-) (waar we dan ook 4 weken gestaan hebben)

Ooit 6 weken Scandinavië gedaan (kampeertrektocht), maar dat was sowieso met veel wildkamperen. En dan is het vrijwel gratis (hier en daar een fles wijn voor de grondeigenaar).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 01 sep 2022 09:41

ajl schreef:Het leven in Scandinavie en met name Noorwegen is dan wel weer schrikbarend duur. Voor tieners met ontembare eetlust wellicht niet zon goed idee. Al trekt mij een huttentocht wel erg aan. De temperatuur is in ieder geval beter in Scandinavie.

Dat valt reuze mee.
Je moet alleen niet denken dat je daar op Nederlandse wijze kunt eten, want dat is lichtelijk onbetaalbaar.
Alcohol is verschrikkelijk duur (je ziet zelfs mensen die alleen maar de ferry naar DK pakken om alcohol aan te schaffen), en vlees is vrij prijzig.
Vis is vrij te vangen (in buitenwater), en overal voor niet al te veel geld te koop, en groenten vallen ook mee qua prijs, maar het assortiment is niet al te uitgebreid.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 01 sep 2022 09:42

Marnix schreef:Mwah, Nederland is ook niet zo goedkoop meer hoor. Ik vond het in Noorwegen erg meevallen, vooral groente en fruit zijn er wel echt wat duurder. En alcohol maar dat kan je op vakantie gewoon meenemen. Maar als je een beetje oplet wat je koopt en niet is het prima te doen. Zweden is dan nog veel geschikter, zoveel duurder dan Nederland is het daar niet, alleen groente en fruit zijn wel echt iets meer aan de prijs. Maar wij aten regelmatig onderweg warm als lunch en dat ging daar voor prijzen waar je in Nederland alleen maar van kan dromen. Voor een euro of 9 heb je onderweg een dagens menu. Wij aten lekker en gezond voor 35 euro met z'n vieren inclusief drinken en een onbeperkt saladebuffet. Moet je in Nederland eens proberen.

Klopt. Maar uit eten gaan is vrijwel overal een stuk goedkoper dan in Nederland.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2022 09:53

StillAwake schreef:Klopt, we hebben 2 campings gedaan. Waarvan ik er maar één durf aan te raden ;-) (waar we dan ook 4 weken gestaan hebben)

Ooit 6 weken Scandinavië gedaan (kampeertrektocht), maar dat was sowieso met veel wildkamperen. En dan is het vrijwel gratis (hier en daar een fles wijn voor de grondeigenaar).


O ja je was toen in Frankrijk, dat is waar. Wildkamperen lijkt me ook wel leuk als de kids wat ouder worden. Deze zomer dus met de kano met mijn zoontje gevaren en 1 nacht geslapen op een eilandje op het Unden-meer, half op de rotsen en half op de hei. Dat meer is zo schoon dat het een drinkwatercertificaat heeft, je kan het gewoon drinken terwijl je zwemt. Ideaal voor een nachtje wildkamperen :)

StillAwake schreef:Klopt. Maar uit eten gaan is vrijwel overal een stuk goedkoper dan in Nederland.


Als je 's avonds in een restaurant wilde eten was het weer wel ruim duurder.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor ajl » 01 sep 2022 09:56

Marnix schreef:Mwah, Nederland is ook niet zo goedkoop meer hoor. Ik vond het in Noorwegen erg meevallen, vooral groente en fruit zijn er wel echt wat duurder. En alcohol maar dat kan je op vakantie gewoon meenemen. Maar als je een beetje oplet wat je koopt en niet is het prima te doen. Zweden is dan nog veel geschikter, zoveel duurder dan Nederland is het daar niet, alleen groente en fruit zijn wel echt iets meer aan de prijs. Maar wij aten regelmatig onderweg warm als lunch en dat ging daar voor prijzen waar je in Nederland alleen maar van kan dromen. Voor een euro of 9 heb je onderweg een dagens menu. Wij aten lekker en gezond voor 35 euro met z'n vieren inclusief drinken en een onbeperkt saladebuffet. Moet je in Nederland eens proberen.


In Nederland gaan wij zelden of nooit uit eten. De laatste keer kwamen wij met honger thuis en was het schrikbarend duur. Voor €10,00 p.p eten is inderdaad niet veel, maar met 6 personen toch €60,00 voor 1 maaltijd. De rest komt er dan nog bij. Dat loopt na twee weken aardig in de papieren. Afgelopen jaar zijn vrienden van ons naar Noorwegen geweest en zij waren geschrokken van de prijzen. Dat alcohol duur is maakt ons weinig uit. Wij drinken zelden of nooit.

StillAwake schreef:Dat valt reuze mee.
Je moet alleen niet denken dat je daar op Nederlandse wijze kunt eten, want dat is lichtelijk onbetaalbaar.
Alcohol is verschrikkelijk duur (je ziet zelfs mensen die alleen maar de ferry naar DK pakken om alcohol aan te schaffen), en vlees is vrij prijzig.
Vis is vrij te vangen (in buitenwater), en overal voor niet al te veel geld te koop, en groenten vallen ook mee qua prijs, maar het assortiment is niet al te uitgebreid.


Dat het niet uitgebreid is maakt mij niet uit. Ik probeer nu ook met de seizoenen mee te eten en eet zeker geen sperziebonen in de winter. Vlees is inmiddels in Nederland ook erg prijzig; een kg gehakt kost inmiddels €10,00.

StillAwake schreef:Camping à La Ferme de Berbescou in Lordat, Ariège.


Bedankt!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 01 sep 2022 10:04

Marnix schreef:O ja je was toen in Frankrijk, dat is waar. Wildkamperen lijkt me ook wel leuk als de kids wat ouder worden. Deze zomer dus met de kano met mijn zoontje gevaren en 1 nacht geslapen op een eilandje op het Unden-meer, half op de rotsen en half op de hei. Dat meer is zo schoon dat het een drinkwatercertificaat heeft, je kan het gewoon drinken terwijl je zwemt. Ideaal voor een nachtje wildkamperen :)



Als je 's avonds in een restaurant wilde eten was het weer wel ruim duurder.

In Scandinavie is de middagmaaltijd zowieso de belangrijkste van de dag. Dan zit het ook voller in de restaurants (de grote steden daargelaten)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2022 10:57

ajl schreef:In Nederland gaan wij zelden of nooit uit eten. De laatste keer kwamen wij met honger thuis en was het schrikbarend duur. Voor €10,00 p.p eten is inderdaad niet veel, maar met 6 personen toch €60,00 voor 1 maaltijd. De rest komt er dan nog bij. Dat loopt na twee weken aardig in de papieren. Afgelopen jaar zijn vrienden van ons naar Noorwegen geweest en zij waren geschrokken van de prijzen. Dat alcohol duur is maakt ons weinig uit. Wij drinken zelden of nooit.


WIj wel maar nemen altijd een paar tapjes wijn mee op vakantie. Uit eten gaan doen we in Nederland heel regelmatig en dan valt het in het buitenland vaak wel mee. Maar het niet doen is inderdaad nog goedkoper en meestal koken we gewoon op de camping. En dan vallen de supermarktprijzen in Scandinavie nog wel mee als je een beetje bewust je boodschappen doet (niet van tevoren precies bedenken welke groente je wil want dan blijkt het een heel duur te zijn en het ander wel mee te vallen en niet op ooghoogte in de schappen kijken maar iets later. Huismerk vs eigen merk scheelt daar ook altijd fors. Maar goed, met een paar tieners die heel veel eten zal het vast wat duurder zijn. Dat geldt overigens voor veel vakantielanden, van de favoriete vakantielanden is alleen Spanje echt goedkoper qua boodschappen. Als je de prijzen van Zweden vergelijkt met bijvoorbeeld Frankrijk ontloopt dat elkaar nauwelijks. (bron.)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten