Vakantie !!!

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Dorpeling » 01 jun 2021 13:46

Een praktische vraag: we hebben nog niet geboekt voor deze zomer ivm alle onzekerheden.
Nederland lijkt inmiddels domweg gewoon vol te zitten. Nu zitten we te denken aan Duitsland. Ik lees wel overal tegenstrijdige berichten: wel een testbewijs, toch niet, een vaccinatiecode, quarantaine.. we hebben een leuk plekje op het oog maar die geeft alleen een geld-terug-garantie in het geval van code oranje of rood. Stiekem ga ik er vanuit dat tegen de zomer die codes wel weer geel zullen zijn, maar dan zit ik nog met het test/vaccinatiebewijs. Geruchten gaan dat het testbewijs gratis wordt omdat iedereen dan nog niet geprikt zal zijn, en in dat geval wil ik wel het risico nemen. Maar is het testbewijs nog steeds gratis wanneer je geen vaccinatie wilt en de oproep dus gaat negeren?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 01 jun 2021 14:17

Dorpeling schreef:Een praktische vraag: we hebben nog niet geboekt voor deze zomer ivm alle onzekerheden.
Nederland lijkt inmiddels domweg gewoon vol te zitten. Nu zitten we te denken aan Duitsland. Ik lees wel overal tegenstrijdige berichten: wel een testbewijs, toch niet, een vaccinatiecode, quarantaine.. we hebben een leuk plekje op het oog maar die geeft alleen een geld-terug-garantie in het geval van code oranje of rood. Stiekem ga ik er vanuit dat tegen de zomer die codes wel weer geel zullen zijn, maar dan zit ik nog met het test/vaccinatiebewijs. Geruchten gaan dat het testbewijs gratis wordt omdat iedereen dan nog niet geprikt zal zijn, en in dat geval wil ik wel het risico nemen. Maar is het testbewijs nog steeds gratis wanneer je geen vaccinatie wilt en de oproep dus gaat negeren?

Persoonlijk verwacht ik dat het testbewijs pas op eigen kosten gaat komen als iedereen de kans gehad heeft zich te laten vaccineren. En dat tot die tijd de maatschappij meebetaald aan hen die de kans nog niet hebben gekregen.
Ergens wel terecht, een groot deel van de maatschappij heeft een jaar thuisgezeten om de meest kwetsbaren te beschermen. Dan doet het best een beetje pijn bij sommigen als juist die kwetsbaren weer met zijn allen op vakantie kunnen, en diegenen die zich voor hen alles ontzegd hebben nog een jaar op de blaren moeten zitten...

Of het moreel verantwoord is een workaround voor mensen die zich nog niet hebben kunnen vaccineren te kiezen als je doelbewust zelf de keuze maakt ongevaccineerd te blijven lijkt me een moeilijker vraagstuk.
Persoonlijk vind ik dat niet kunnen, en zie ik het als "van twee walletjes willen eten".
Want waarom zou iemand die er zelf voor kiest (en dus ook de keuze gehad heeft zich wel te laten enten) niet te vaccineren op kosten van de maatschappij een bewijs moeten hebben...?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2021 14:41

Aan de andere kant, iemand die zich niet laat inenten bespaart daarmee ook wel weer geld dus zo'n testbewijs ook vergoeden lijkt me ook weer niet zo'n probleem. En zo niet, dan zullen ze denk ik wel proberen de kosten laag te houden. Je kan denk ik het risico wel nemen. Waarschijnlijk is testen en op vakantie naar Duitsland gaan sowieso goedkoper dan in Nederland op vakantie gaan, zelfs als je voor die test wat moet betalen. Duitsland zal ook denk ik niet zo strict met dat paspoort omgaan, die zijn daar altijd wel terughoudend in geweest. Overigens las ik dat de AZ-weigeraars binnenkort een nieuwe oproep krijgen voor een ander vaccin ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 01 jun 2021 14:49

Marnix schreef:Aan de andere kant, iemand die zich niet laat inenten bespaart daarmee ook wel weer geld dus zo'n testbewijs ook vergoeden lijkt me ook weer niet zo'n probleem. En zo niet, dan zullen ze denk ik wel proberen de kosten laag te houden. Je kan denk ik het risico wel nemen. Waarschijnlijk is testen en op vakantie naar Duitsland gaan sowieso goedkoper dan in Nederland op vakantie gaan, zelfs als je voor die test wat moet betalen. Duitsland zal ook denk ik niet zo strict met dat paspoort omgaan, die zijn daar altijd wel terughoudend in geweest. Overigens las ik dat de AZ-weigeraars binnenkort een nieuwe oproep krijgen voor een ander vaccin ;-)

Er is voor mensen die de kans nog niet gekregen hebben een mogelijkheid in het leven geroepen zich op kosten van de maatschappij te laten testen (terecht in mijn optiek).
Als mensen er echter zelf voor kiezen om dit vaccin niet te nemen maar wel op kosten van anderen een testbewijs willen scoren zie ik niet in hoe dat goed te praten is.
Het is waar dat het op deze wijze wellicht zelfs goedkoper is, maar inbreken in een huis zonder alarm, en dan vervolgens roepen dat de buit minder is dan de kosten van een goed alarmsysteem, en dat het dus eigenlijk een kostenbesparing is zou je ook niet heel serieus nemen.

Als je zo principieel wilt zijn dat je geen prik wilt: wees dan ook zo principieel om voor de kosten van je keuze op te draaien.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2021 18:13

StillAwake schreef:Er is voor mensen die de kans nog niet gekregen hebben een mogelijkheid in het leven geroepen zich op kosten van de maatschappij te laten testen (terecht in mijn optiek).
Als mensen er echter zelf voor kiezen om dit vaccin niet te nemen maar wel op kosten van anderen een testbewijs willen scoren zie ik niet in hoe dat goed te praten is.
Het is waar dat het op deze wijze wellicht zelfs goedkoper is, maar inbreken in een huis zonder alarm, en dan vervolgens roepen dat de buit minder is dan de kosten van een goed alarmsysteem, en dat het dus eigenlijk een kostenbesparing is zou je ook niet heel serieus nemen.

Als je zo principieel wilt zijn dat je geen prik wilt: wees dan ook zo principieel om voor de kosten van je keuze op te draaien.


Prima maar als ze het in de zomer toch nog vergoeden vind ik dat ook prima. En niet voor iedereen zijn zulke kosten makkelijk te betalen. Vraag is dus of je ook prinicipieel mag zijn als je weinig geld hebt of dat je dan alsnog indirect wordt verplicht je testen voor alles maar te betalen ook al kan je dat niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Dorpeling » 01 jun 2021 20:21

StillAwake schreef:(...)Als je zo principieel wilt zijn dat je geen prik wilt: wees dan ook zo principieel om voor de kosten van je keuze op te draaien.

Waarom zou dat het geval moeten zijn? Jij neemt toch je gratis vaccinatie, waarom zou ik dan geen gratis test mogen?

Enne.. 'van twee walletjes eten' werkt net zo goed de andere kant op.

Wat Marnix zegt speelt tegelijk ook wel mee, 8x testen van ca 50 - 100 euro per stuk voor een vakantie, is voor ons gewoonweg niet te doen. Dan is het vakantie geld zo goed als op :)
Als ze de personen die geen vaccinatie willen, met verplichte testen (die betaald moeten worden uit eigen zak) alleen meer vrijheid willen geven, dan zou dat voor velen met ons een indirecte verplichting van een vaccinatie zijn. Domweg omdat het geld voor die testen niet aanwezig is. Is dat dan terecht?

Ik vraag me eerlijk gezegd ook af hoe ze dat gaan doen, extra grenscontroles voor test/vaccinatiebewijzen ofzo? Dat gaat toch nooit werken?

We gaan ons nog even beraden wat wijsheid is.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2021 22:14

Dorpeling schreef:Waarom zou dat het geval moeten zijn? Jij neemt toch je gratis vaccinatie, waarom zou ik dan geen gratis test mogen?

Enne.. 'van twee walletjes eten' werkt net zo goed de andere kant op.

Wat Marnix zegt speelt tegelijk ook wel mee, 8x testen van ca 50 - 100 euro per stuk voor een vakantie, is voor ons gewoonweg niet te doen. Dan is het vakantie geld zo goed als op :)
Als ze de personen die geen vaccinatie willen, met verplichte testen (die betaald moeten worden uit eigen zak) alleen meer vrijheid willen geven, dan zou dat voor velen met ons een indirecte verplichting van een vaccinatie zijn. Domweg omdat het geld voor die testen niet aanwezig is. Is dat dan terecht?

Ik vraag me eerlijk gezegd ook af hoe ze dat gaan doen, extra grenscontroles voor test/vaccinatiebewijzen ofzo? Dat gaat toch nooit werken?

We gaan ons nog even beraden wat wijsheid is.


Nee nou ja het verhaal heeft twee kanten. Een vaccin is niet veel duurder dan een test. En als je je een paar keer wat wil voor verschillende doeleinden moet laten testen wordt het al snel een duurder grapje. Moet de overheid (en indirect de bedrijven en burgers) dat maar betalen terwijl er een eenvoudige oplossing is? Als je uit principe geen brandverzekering neemt of zo is dat ook prima maar vervolgens verwachten dat alle kosten vervolgens alsnog gedekt worden als je huis afbrandt is ook wel gek. Dat is wel de keerzijde van het verhaal. Maar goed ik hoop dat men coulant is en ook terughoudend met zo’n paspoort en dat alleen doet als het nodig is.

Ik denk niet dat er heel erg op gecontroleerd wordt aan de grens maar dat men wel naar een bewijs vraagt dat je antistoffen bent of negatief getest kan vragen en je aansprakelijk bent als je dat niet hebt. En dat het ook wel per land en situatie zal verschillen hoeveel er gecontroleerd wordt. Maar als het verplicht is en je strafbaar / aansprakelijk bent en een flinke boete krijgt als mwn er toch om vraagt en het niet hebt bedenk je je wel twee keer voordat je de grens oversteekt zonder een test.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 02 jun 2021 07:12

Dorpeling schreef:Waarom zou dat het geval moeten zijn? Jij neemt toch je gratis vaccinatie, waarom zou ik dan geen gratis test mogen?

Enne.. 'van twee walletjes eten' werkt net zo goed de andere kant op.

Wat Marnix zegt speelt tegelijk ook wel mee, 8x testen van ca 50 - 100 euro per stuk voor een vakantie, is voor ons gewoonweg niet te doen. Dan is het vakantie geld zo goed als op :)
Als ze de personen die geen vaccinatie willen, met verplichte testen (die betaald moeten worden uit eigen zak) alleen meer vrijheid willen geven, dan zou dat voor velen met ons een indirecte verplichting van een vaccinatie zijn. Domweg omdat het geld voor die testen niet aanwezig is. Is dat dan terecht?

Ik vraag me eerlijk gezegd ook af hoe ze dat gaan doen, extra grenscontroles voor test/vaccinatiebewijzen ofzo? Dat gaat toch nooit werken?

We gaan ons nog even beraden wat wijsheid is.

De gratis testen zijn in het leven geroepen om mensen die nog geen mogelijkheid hebben gehad om zich te laten vaccineren alsnog de mogelijkheid te geven een vakantie te kunnen houden.
Als mensen er voor kiezen deze vaccinatie aan zich voorbij te laten gaan is dat hun eigen keuze.
Nu maak je gebruik van de escape-mogelijkheid die geboden wordt aan mensen die vanwege hun leeftijd geen mogelijkheid hebben gehad om zich te laten beschermen.
Met andere woorden: je maakt gebruik van een regeling die niet primair voor jou bedoeld is.
Als jij dat met je geweten in overeenstemming kunt brengen is dat een besluit wat je zelf moet nemen, maar ik zou het niet met mijn geweten overeen kunnen komen, omdat het in mijn optiek diefstel is. Maar wellicht heb ik een te nauw geweten, zou zo maar kunnen...
Als mensen om gezondheidsredenen geen vaccin mogen horen ze trouwens wel welkom te zijn in deze regeling.

En die gratis vaccinatie die ik gekregen heb (overigens door mijn werkgever betaald, en niet door de rijksoverheid, dus ook niet door de belastingbetaler) is iets wat jou ook is aangeboden.
En ik ben het volledig met je eens dat een extra bedrag van 800,- een aardige hap uit je vakantiebudget neemt. Maar je maakt zelf de keuze om ongevaccineerd naar het buitenland te reizen, en principes zijn pas principes als ze ook geld mogen kosten.

Net zo min als iemand je verplicht om een vaccinatie te nemen verplicht iemand je om naar het buitenland te reizen, ook dat is een keuze die je zelf maakt.
Ik snap wel je punt dat het voelt als indirecte dwang om een vaccin te nemen, maar er zijn zoveel landen waar je zonder vaccinatie niet in komt (was al zo voor Corona een item werd), en daar heb ik nooit iemand over gehoord.

Overigens ben ik het met je eens dat een controle aan de grens niet waterdicht zal bnlijken te zijn (ik ben de afgelopen 2 maanden al 4x naar het buitenland gereisd (alle keren buiten de EU), en heb 1x mijn vaccinatie moeten aantonen op het vliegveld), maar als je onverhoopt toch ziek zult blijken te zijn heb je denk ik wel een probleem.
Bovendien: het gaat er niet om of je al dan niet gepakt wordt op reizen zonder de benodigde veiligheidsmaatregelen: het gaat er om dat je met deze maatregelen je medemens beschermt, en dat je het virus niet alsnog gaat herimporteren (als het tegenzit ook nog eens in een nieuwe variant).

Je gaat je beraden wat wijsheid is: ik wens je veel wijsheid bij dat beraad ;-)
Een fijne vakantie toegewenst in elk geval, en ik hoop voor je (want zo ben ik dan ook wel weer...) dat het niet al te duur wordt, en dat je in de vakantie lekker tot rust mag komen!
Sterkte bij je overwegingen!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 02 jun 2021 07:18

Marnix schreef:Prima maar als ze het in de zomer toch nog vergoeden vind ik dat ook prima. En niet voor iedereen zijn zulke kosten makkelijk te betalen. Vraag is dus of je ook prinicipieel mag zijn als je weinig geld hebt of dat je dan alsnog indirect wordt verplicht je testen voor alles maar te betalen ook al kan je dat niet.

Ik vind het prima als besloten wordt om het deze zomer toch nog te vergoeden, en ik zou daar ook achter staan.
Het is op dit moment echter gratis gemaakt om een andere groep toch de mogelijkheid te geven om te reizen, en daarin is de groep waar we het nu over hebben niet meegenomen.

Prima dat de regeling wordt uitgebreid, maar voor nu: het is oneigenlijk gebruik maken van een regeling waar je eigenlijk geen recht op hebt.

En inderdaad: of je principieel mag zijn als je weinig geld hebt is een goede vraag.
Vooral omdat de meeste vaccinweigeraars uit de laagste sociale klasses komen (dat schijnt in elk geval te gelden voor de 5 grootste steden van ons land) is dat denk ik best een goede vraag.
Aan de andere kant: als je je uit principe niet hebt laten verzekeren is dat ten diepste ook alleen haalbaar als je een mooi spaarcentje hebt, of als je een sociaal vangnet van verzekeringsweigeraars achter je hebt staan (en daarmee feitelijk ook verzekerd bent).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2021 09:12

StillAwake schreef:Ik vind het prima als besloten wordt om het deze zomer toch nog te vergoeden, en ik zou daar ook achter staan.
Het is op dit moment echter gratis gemaakt om een andere groep toch de mogelijkheid te geven om te reizen, en daarin is de groep waar we het nu over hebben niet meegenomen.

Prima dat de regeling wordt uitgebreid, maar voor nu: het is oneigenlijk gebruik maken van een regeling waar je eigenlijk geen recht op hebt.

En inderdaad: of je principieel mag zijn als je weinig geld hebt is een goede vraag.
Vooral omdat de meeste vaccinweigeraars uit de laagste sociale klasses komen (dat schijnt in elk geval te gelden voor de 5 grootste steden van ons land) is dat denk ik best een goede vraag.
Aan de andere kant: als je je uit principe niet hebt laten verzekeren is dat ten diepste ook alleen haalbaar als je een mooi spaarcentje hebt, of als je een sociaal vangnet van verzekeringsweigeraars achter je hebt staan (en daarmee feitelijk ook verzekerd bent).


Ja klopt, daarom, het is complex. Stel, iemand laat zich niet inenten, krijgt corona en moet naar de IC. Dan kan je zeggen: Eigen schuld, zelf dan ook maar de kosten betalen. Maar in het geval van een paspoort zullen mensen allicht zeggen: Ja maar er is niets met me aan de hand dus waarom moet ik dan opeens betalen om te mogen reizen? Aan de ene kant wil je mensen niet verplichten en aan de andere kant is het logisch dat bepaalde keuzes ook consequenties kunnen hebben (die het voorbeeld van verzekeren). Wat ik vooral hoop is dat als zo'n paspoort er komt, dat tijdelijk is met het oog op de gezondheid / veiligheid van anderen en men over een jaar niet denken: Ach het is ook wel handig als stok achter de deur om mensen voldoende ingeënt te houden. Beetje een gezonde balans zoeken is wel goed.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 02 jun 2021 10:07

Marnix schreef:Ja klopt, daarom, het is complex. Stel, iemand laat zich niet inenten, krijgt corona en moet naar de IC. Dan kan je zeggen: Eigen schuld, zelf dan ook maar de kosten betalen. Maar in het geval van een paspoort zullen mensen allicht zeggen: Ja maar er is niets met me aan de hand dus waarom moet ik dan opeens betalen om te mogen reizen? Aan de ene kant wil je mensen niet verplichten en aan de andere kant is het logisch dat bepaalde keuzes ook consequenties kunnen hebben (die het voorbeeld van verzekeren). Wat ik vooral hoop is dat als zo'n paspoort er komt, dat tijdelijk is met het oog op de gezondheid / veiligheid van anderen en men over een jaar niet denken: Ach het is ook wel handig als stok achter de deur om mensen voldoende ingeënt te houden. Beetje een gezonde balans zoeken is wel goed.

Iemand die bij het beoefenen van een gevaarlijke sport een ongeval krijgt moet ook een extra clausule in zijn zorgverzekering inkopen (dat gold in elk geval in mijn jonge jaren voor de bergsport).
Zo zou het in elk geval moeten zijn. Een bokser zal ook zelf een extra tandartsverzekering kiezen, een bergbeklimmer zal een helicopterredding ook meeverzekeren, en iets dergelijks zou ook voor wilrenners die de openbare weg als racebaan willen zien moeten gelden.
Zo zou een vaccinweigeraar ook gewoon een extra pakket moeten kiezen bij zijn zorgverzekeraar. Kost wat, maar dan heb je wel dezelfde rechten als ieder ander, dezelfde kansen als ieder ander, en jemag ongevaccineer blijven.
Voor veel antivaxxers komt daar nog een voordeel bij: je hebt geen chip van Bill Gates en geen kwik (liefst vermengd met formaldehyde) in je lijf (helaas overigens ook geen goede 5G ontvangst, maar dat terzijde), terwijl je wel gewoon naar een ziekenhuis blijft kunnen mocht dat onverhoopt nodig zijn...

Iedereen heeft recht op zorg, maar niet alles hoeft door de maatschappij betaald te worden.
Als je als vaccinweigeraar toch op de IC terecht komt zou je daar een verzekering voor moeten hebben afgesloten.
Nogmaals: principes die geen geld mogen kosten zijn geen echte principes...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2021 10:38

StillAwake schreef:Iemand die bij het beoefenen van een gevaarlijke sport een ongeval krijgt moet ook een extra clausule in zijn zorgverzekering inkopen (dat gold in elk geval in mijn jonge jaren voor de bergsport).
Zo zou het in elk geval moeten zijn. Een bokser zal ook zelf een extra tandartsverzekering kiezen, een bergbeklimmer zal een helicopterredding ook meeverzekeren, en iets dergelijks zou ook voor wilrenners die de openbare weg als racebaan willen zien moeten gelden.
Zo zou een vaccinweigeraar ook gewoon een extra pakket moeten kiezen bij zijn zorgverzekeraar. Kost wat, maar dan heb je wel dezelfde rechten als ieder ander, dezelfde kansen als ieder ander, en jemag ongevaccineer blijven.
Voor veel antivaxxers komt daar nog een voordeel bij: je hebt geen chip van Bill Gates en geen kwik (liefst vermengd met formaldehyde) in je lijf (helaas overigens ook geen goede 5G ontvangst, maar dat terzijde), terwijl je wel gewoon naar een ziekenhuis blijft kunnen mocht dat onverhoopt nodig zijn...

Iedereen heeft recht op zorg, maar niet alles hoeft door de maatschappij betaald te worden.
Als je als vaccinweigeraar toch op de IC terecht komt zou je daar een verzekering voor moeten hebben afgesloten.
Nogmaals: principes die geen geld mogen kosten zijn geen echte principes...


Kan maar ook dan heb je grijze gebieden en zo. Wat als mensen roken? Kan je ze ook extra laten betalen. Wat als mensen gerookt hebben en vervolgens stoppen? En wanneer ben je een roker? Alleen bij sigaretten of ook bij sigaren? Hoeveel per dag? En alcohol? En als je nu mazelen krijgt en naar het ziekenhuis moet, moet je dan zelf betalen als je als als kind niet bent gevaccineerd? En als het je kind is? Zo makkelijk is het allemaal niet wat je wel en niet moet leveren aan zorg, wat er extra verzekerd moet worden wanneer enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Haaibaai » 02 jun 2021 10:41

Dorpeling schreef:Een praktische vraag: we hebben nog niet geboekt voor deze zomer ivm alle onzekerheden.
Nederland lijkt inmiddels domweg gewoon vol te zitten. Nu zitten we te denken aan Duitsland. Ik lees wel overal tegenstrijdige berichten: wel een testbewijs, toch niet, een vaccinatiecode, quarantaine.. we hebben een leuk plekje op het oog maar die geeft alleen een geld-terug-garantie in het geval van code oranje of rood. Stiekem ga ik er vanuit dat tegen de zomer die codes wel weer geel zullen zijn, maar dan zit ik nog met het test/vaccinatiebewijs. Geruchten gaan dat het testbewijs gratis wordt omdat iedereen dan nog niet geprikt zal zijn, en in dat geval wil ik wel het risico nemen. Maar is het testbewijs nog steeds gratis wanneer je geen vaccinatie wilt en de oproep dus gaat negeren?

Een verstandig men gaat pas op vakantie als de pandemie geheel voorbij is en alles weer normaal is.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 02 jun 2021 10:52

Marnix schreef:Kan maar ook dan heb je grijze gebieden en zo. Wat als mensen roken? Kan je ze ook extra laten betalen. Wat als mensen gerookt hebben en vervolgens stoppen? En wanneer ben je een roker? Alleen bij sigaretten of ook bij sigaren? Hoeveel per dag? En alcohol? En als je nu mazelen krijgt en naar het ziekenhuis moet, moet je dan zelf betalen als je als als kind niet bent gevaccineerd? En als het je kind is? Zo makkelijk is het allemaal niet wat je wel en niet moet leveren aan zorg, wat er extra verzekerd moet worden wanneer enz.

Voor ziektekosten maakt het niet uit volgens mij, maar je levensverzekering op je huis is ook aanmerkelijk duurder voor rokers.
Er zitten inderdaad enorme grijze gebieden in, maar bewust een keuze maken om te gaan roken mag van mij wat kosten.
Net zoals de bewuste keuze te gaan bungeejumpen, te gaan diepzeeduiken of een vaccinatie te weigeren bewuste keuzes zijn.

Maar inderdaad, grijze gebieden hou je altijd...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 02 jun 2021 11:00

Haaibaai schreef:Een verstandig men gaat pas op vakantie als de pandemie geheel voorbij is en alles weer normaal is.

Wellicht. Ik weet niet hoeveel verstandige mensen jij kent, maar de verstandige mensen die ik ken gaan lekker op vakantie, omdat ze lang genoeg opgesloten gezeten hebben, en omdat een vakantie noodzakelijk is voor veel mensen om de batterij opnieuw op te laden.
Als ik naar mijzelf kijk (of ik een verstandig man ben laat ik liever aan anderen over): mijn vrouw en ik hebben een jaar lang hard gewerkt, onder zwaardere omstandigheden dan andere jaren. Dan is een periode van quality-time met de familie ook wel heel belangrijk.
En niet iedereen heeft de mogelijkheid thuis vakantie te vieren. Vakantie in eigen land is ook al zoiets. Je moet maar net zin hebben om drie weken in Nederland te gaan rondkijken met nog miljoenen anderen...
Bovendien is het nog eens onbetaalbaar ook.

Maar blijf jij lekker thuis, sluit je af voor het sociale leven, en kom over een jaar of drie eens uit je huis om te kijken hoe de wereld veranderd is...

Ik ga lekker de bergen in, en kom waarschijnlijk minder mensen tegen dan de meeste mensen die uit angst niet op vakantie gaan.
De mogelijke voorzorgsmaatregelen zijn getroffen (mijn vrouw mag sinds gisteren haar prik ook plannen, ik heb m al een poosje in mijn arm zitten...), en we gaan lekker een paar weken berglucht opsnuiven, de stilte zoeken, en vooral tot rust komen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten