Vakantie !!!

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2023 13:53

Marnix schreef:Zo, wij hebben de planning voor de zomer een beetje rond, Deo volente natuurlijk! Als opwarmertjes en lang weekend (3 nachten) kamperen in Driewegen in de zak van Zuid-Beveland, 4 nachten kamperen vlak bij Huis tussen Baarn en Lage Vuursche. In de vakantie een week naar de zomerconferentie van New Wine (Liempde) daarna twee weken op een camping in Zuid-Bohemen, Tsjechië en de laatste week Oostenrijk op de grens van Tirol en Salzburgerland. We wilden eigenlijk de drie weken opsplitsen in 2x 1,5e week maar ivm beschikbaarheid van campings werd dat 2 om 1 week. Heb me een beetje in de regio van Tsjechie verdiept en het ziet er erg leuk en gevarieerd uit, heuvels, bos, veel water, meren om op te varen, rivieren om op te raften, prachtige oude stadjes en kastelen. Nog mensen die tips hebben voor de regio's?

En ik ben natuurlijk ook benieuwd naar de vakantieplannen van anderen hier!

Wij zijn er nog niet uit...
Vrouwlief wil naar Italie (die is de kou even zat...), de oudste twee willen naar de Noordkaap of naar Spitsbergen.
Zelf zou ik het liefst in de buurt van ons nieuwe huis blijven, om de omgeving eens wat beter te verkennen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2023 17:21

Erik1960 schreef:Toch is er wel een Grote Verandering hoor. Ik schreef ‘wij’ en dat is voor de eerste keer van toepassing :D


Superleuk, samen is toch gezelliger dan alleen en als je pelgrimeren fijn vindt is het goed als je dat ook kan delen met je partner!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2023 17:24

StillAwake schreef:Het zuiden van Noorwegen is prachtig.
Wat wil je er over weten ;-)
Ik wil niet zeggen dat ik alles weet, maar ik kom er wel eens ;-) ;-)

De boot vanaf Eemshaven naar Kristiansand bevalt me prima (in het hoogseizoen wel vooraf boeken).
Afhankelijk van hoe lang je wilt zijn er verschillende mogelijkheden.
Hutten en dergelijke zijn niet heel duur (wederom, in het hoogseizoen wel redelijk snel volgepland).

Qua bergen: de bergen zijn minder hoog dan in bijvoorbeeld Oostenrijk, maar doordat de dalen erg laag liggen ervaar je dat niet zo sterk.
En omdat je toch een stuk noordelijker zit is de sneeuwgrens in de bergen ook lager, waardoor het qua beleving van hoogte niet echt voor Tirol onderdoet.
Door de noordelijke ligging heb je in de zomer ook ontzettend lange avonden (hoewel de middernachtzon echt nog wel een heel stuk verder naar het noorden optreedt).

Dus, als je info zoekt: laat het weten!


Het is er ook een stuk rustiger en minder dicht bevolkt dan de Alpen, waardoor het veel natuurlijker en ruimtelijker aanvoelt. In de Alpen zie je overal wel wegen, auto’s, hotels, dorpen en steden. In Noorwegen heb je dat als je gaat wandelen voor mijn gevoel veel minder (hoewel ik er niet in tweede helft juli en augustus geweest ben, dat scheelt misschien ook wel?)

StillAwake schreef:Wij zijn er nog niet uit...
Vrouwlief wil naar Italie (die is de kou even zat...), de oudste twee willen naar de Noordkaap of naar Spitsbergen.
Zelf zou ik het liefst in de buurt van ons nieuwe huis blijven, om de omgeving eens wat beter te verkennen...


In de zomer ben je als het heel heet is de warmte ook snel weer zat :-) maar goed je eigen omgeving kan je buiten de zomervakantie om nu vast ook wel wat makkelijker verkennen? Terwijl je voor iets verdere reizen ook wel wat meer tijd nodig hebt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Erik1960 » 10 mar 2023 19:59

Marnix schreef:Superleuk, samen is toch gezelliger dan alleen en als je pelgrimeren fijn vindt is het goed als je dat ook kan delen met je partner!
Dat is voor mij nog een vraagteken. Als je samen met iemand reist, ben je een ‘groep’ en heb je minder contact met andere pelgrims. En omdat ik mijn 7 Vierdaagses en 12 weken Camino altijd alleen gelopen heb, ben ik echt benieuwd hoe het mij bevalt om samen te lopen. Voor mijn vrouw is de grootste onzekerheid of ze het fysiek trekt. Maar daar zijn taxi’s en bussen voor ;-)
En dat delen was al die keren geen probleem. Via mijn reisverslagen op reislogger, de foto’s en natuurlijk de verhalen die ik meebracht was ze volledig op de hoogte van mijn ervaringen.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2023 23:57

Erik1960 schreef:Dat is voor mij nog een vraagteken. Als je samen met iemand reist, ben je een ‘groep’ en heb je minder contact met andere pelgrims. En omdat ik mijn 7 Vierdaagses en 12 weken Camino altijd alleen gelopen heb, ben ik echt benieuwd hoe het mij bevalt om samen te lopen. Voor mijn vrouw is de grootste onzekerheid of ze het fysiek trekt. Maar daar zijn taxi’s en bussen voor ;-)
En dat delen was al die keren geen probleem. Via mijn reisverslagen op reislogger, de foto’s en natuurlijk de verhalen die ik meebracht was ze volledig op de hoogte van mijn ervaringen.


Samen ervaren is een diepere vorm van delen dan vertellen en laten zien hoe het was. In ieder geval mooi om het te proberen. Ben benieuwd hoe het bevalt. Het is vast anders maar daarmee misschien niet per se slechter. Of beter.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lalage » 11 mar 2023 08:06

Katlheen schreef:Bernina express, die gaat toch van St. Moritz naar Tirano? Die heb ik een paar keer gedaan voor mijn werk (tourmanager).

Klopt! Je kunt instappen in Chur en dan inderdaad naar Sankt Moritz en Tirano.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2023 16:29

Marnix schreef:Het is er ook een stuk rustiger en minder dicht bevolkt dan de Alpen, waardoor het veel natuurlijker en ruimtelijker aanvoelt. In de Alpen zie je overal wel wegen, auto’s, hotels, dorpen en steden. In Noorwegen heb je dat als je gaat wandelen voor mijn gevoel veel minder (hoewel ik er niet in tweede helft juli en augustus geweest ben, dat scheelt misschien ook wel?)


In de zomer ben je als het heel heet is de warmte ook snel weer zat :-) maar goed je eigen omgeving kan je buiten de zomervakantie om nu vast ook wel wat makkelijker verkennen? Terwijl je voor iets verdere reizen ook wel wat meer tijd nodig hebt.

De tweede helft van juli, en vooral begin augustus zijn wel drukker. Maar totaal niet vergelijkbaar met de Alpen oid.
Het is naar het noorden voor veel europeanen, (gevoelsmatig de verkeerde kant op voor het mooie weer)
Het vereist een boottocht die belemmerend werkt voor mensen die op de bonnefooi vakantie vieren
Het heeft de naam erg duur te zijn (hoewel dat best meevalt zolang je vis eet in plaats van vlees, niet rookt, en alcohol niet als eerste levensbehoefte ervaart).
De toeristenindustrie is veel minder alom tegenwoordig.

Volgens mij zijn deze vier punten de reden dat Noorwegen weinig toerisme kent vergeleken met de Alpen.

Persoonlijk ben ik hitte nog nooit zat geweest, dus in Italie bijtanken van de scandinavische winter klinkt op zich wel goed.
Spitsbergen of de Noordkaap is ook vanaf hier nog steeds heel erg ver (Rome is maar 400km verder dan de Noordkaap).
De buurt verkennen heeft mijn voorkeur, (met een lange huttentocht en wildkamperen), maar dat kan ook in een aantal lange weekends.

Iets zegt me dat het Italië zal worden, maar ik lobby vrolijk door...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 13 mar 2023 22:06

StillAwake schreef:De tweede helft van juli, en vooral begin augustus zijn wel drukker. Maar totaal niet vergelijkbaar met de Alpen oid.
Het is naar het noorden voor veel europeanen, (gevoelsmatig de verkeerde kant op voor het mooie weer)
Het vereist een boottocht die belemmerend werkt voor mensen die op de bonnefooi vakantie vieren
Het heeft de naam erg duur te zijn (hoewel dat best meevalt zolang je vis eet in plaats van vlees, niet rookt, en alcohol niet als eerste levensbehoefte ervaart).
De toeristenindustrie is veel minder alom tegenwoordig.

Volgens mij zijn deze vier punten de reden dat Noorwegen weinig toerisme kent vergeleken met de Alpen.

Persoonlijk ben ik hitte nog nooit zat geweest, dus in Italie bijtanken van de scandinavische winter klinkt op zich wel goed.
Spitsbergen of de Noordkaap is ook vanaf hier nog steeds heel erg ver (Rome is maar 400km verder dan de Noordkaap).
De buurt verkennen heeft mijn voorkeur, (met een lange huttentocht en wildkamperen), maar dat kan ook in een aantal lange weekends.

Iets zegt me dat het Italië zal worden, maar ik lobby vrolijk door...


Toch zie ik dat steeds meer mensen hun blik op het noorden richten, waar ze eerder voor mooi weer naar het zuiden gingen denken ze nu: ja doei, ik ga een beetje met 40 graden in de schaduw liggen omdat het te warm is om wat te doen, ik ga lekker naar het Noorden en als het iets minder warm is hebben we de rest van de zomer in NL tegenwoordig prima zomerweer. En dat snap ik wel. Als je een beetje actieve vakanties hebt is 20-25 graden prima. Overigens is Zweden dan wel iets veiliger dan Noorwegen qua klimaat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 14 mar 2023 08:40

Marnix schreef:Toch zie ik dat steeds meer mensen hun blik op het noorden richten, waar ze eerder voor mooi weer naar het zuiden gingen denken ze nu: ja doei, ik ga een beetje met 40 graden in de schaduw liggen omdat het te warm is om wat te doen, ik ga lekker naar het Noorden en als het iets minder warm is hebben we de rest van de zomer in NL tegenwoordig prima zomerweer. En dat snap ik wel. Als je een beetje actieve vakanties hebt is 20-25 graden prima. Overigens is Zweden dan wel iets veiliger dan Noorwegen qua klimaat.

Zweden is qua klimaat zeker veiliger, maar wel minder ruig.
Je hebt gelijk dat de belangstelling voor het noorden wel toeneemt, maar ik krijg in Nederland altijd vragen over de kou in de Noorse zomer (die inderdaad minder warm is dan de Spaanse zomer ;-))
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor ajl » 14 mar 2023 09:47

StillAwake schreef:Zweden is qua klimaat zeker veiliger, maar wel minder ruig.
Je hebt gelijk dat de belangstelling voor het noorden wel toeneemt, maar ik krijg in Nederland altijd vragen over de kou in de Noorse zomer (die inderdaad minder warm is dan de Spaanse zomer ;-))


Twintig graden is toch niet zo koud? Dan kan je juist lekker dingen doen. Onze kinderen gaan juist liever de kou in dan met 40C in de schaduw zitten.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2023 10:50

StillAwake schreef:Zweden is qua klimaat zeker veiliger, maar wel minder ruig.
Je hebt gelijk dat de belangstelling voor het noorden wel toeneemt, maar ik krijg in Nederland altijd vragen over de kou in de Noorse zomer (die inderdaad minder warm is dan de Spaanse zomer ;-))


Klopt. Dat zijn keuzes. Wij hadden vorige jaar 22-26 graden in Zweden, in Noorwegen zaten vrienden met 12 graden in de regen. Maar we hebben ook wel met 25 graden in Noorwegen gezeten dus het beste ben je vrij om verder te trekken en kan je anticiperen om het weer van het moment. En ja, qua natuur is Noorwegen absoluut mooier en ruiger, maar ik vond Zweden zeker met kinderen ook wel wat voordelen hebben. Betaalbaarder, wat meer dingen te doen voor kleine kinderen soms, wat makkelijker om een kindvriendelijke zwemplek te vinden. Als we met z'n tweeën waren en niet aan het hoogseizoen vast zouden zitten zou ik Noorwegen altijd de voorkeur geven maar in Zweden hebben we heerlijke gezinsvakanties gehad.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 14 mar 2023 13:44

ajl schreef:Twintig graden is toch niet zo koud? Dan kan je juist lekker dingen doen. Onze kinderen gaan juist liever de kou in dan met 40C in de schaduw zitten.

20 graden is inderdaad prima.
Het is dan ook niet mijn mening, maar één van de vragen die ik in NL meestal krijg.
Overigens is 20 graden wel lekker, maar dat is het ook niet alle dagen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 14 mar 2023 13:52

Marnix schreef:Klopt. Dat zijn keuzes. Wij hadden vorige jaar 22-26 graden in Zweden, in Noorwegen zaten vrienden met 12 graden in de regen. Maar we hebben ook wel met 25 graden in Noorwegen gezeten dus het beste ben je vrij om verder te trekken en kan je anticiperen om het weer van het moment. En ja, qua natuur is Noorwegen absoluut mooier en ruiger, maar ik vond Zweden zeker met kinderen ook wel wat voordelen hebben. Betaalbaarder, wat meer dingen te doen voor kleine kinderen soms, wat makkelijker om een kindvriendelijke zwemplek te vinden. Als we met z'n tweeën waren en niet aan het hoogseizoen vast zouden zitten zou ik Noorwegen altijd de voorkeur geven maar in Zweden hebben we heerlijke gezinsvakanties gehad.

Zweden is qua weer inderdaad stabieler.
Maar qua landschap trekt het me niet meer zo.

Bovendien vind ik het in vakanties leuk om iets van de locale cultuur mee te pakken, en daar is Italië, Spanje, Oostenrijk en Frankrijk geschikter voor dan Zweden.

Wat dat betreft is Noorwegen echt mijn land, al is het in de winters erg donker, en is het weer nogal wisselvallig.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2023 14:04

Klopt hoewel ik qua cultuur Zweden wel weer leuker vind dan Noorwegen. Daar moet je echt voor de natuur naartoe en dan krijg je ook de mooiste natuur van Europa. Maar met kleine kinderen is Zweden weer heerlijk, vuurtje stoken, varen, zwemmen, wandelen in leuke stadjes,

ajl schreef:Twintig graden is toch niet zo koud? Dan kan je juist lekker dingen doen. Onze kinderen gaan juist liever de kou in dan met 40C in de schaduw zitten.


Nee maar het kan er soms ook 13 graden zijn. Als je dan bijvoorbeeld kampeert is dat niet zo fijn. Daarnaast is temperatuur niet het belangrijkste, mensen willen op vakantie ook wel graag droog weer en wat zon. Een paar dagen 13 graden is prima, als het een paar dagen hard regent ben je toch minder blij :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 14 mar 2023 15:33

Marnix schreef:Klopt hoewel ik qua cultuur Zweden wel weer leuker vind dan Noorwegen. Daar moet je echt voor de natuur naartoe en dan krijg je ook de mooiste natuur van Europa. Maar met kleine kinderen is Zweden weer heerlijk, vuurtje stoken, varen, zwemmen, wandelen in leuke stadjes,



Nee maar het kan er soms ook 13 graden zijn. Als je dan bijvoorbeeld kampeert is dat niet zo fijn. Daarnaast is temperatuur niet het belangrijkste, mensen willen op vakantie ook wel graag droog weer en wat zon. Een paar dagen 13 graden is prima, als het een paar dagen hard regent ben je toch minder blij :-)

Toen ik in Stavanger woonde heb ik ooit met mijn gezin 6 weken zomervakantie trekkend door Noorwegen, Zweden en Finland doorgebracht.
We hebben 's ochtends de ruiten wel eens moeten krabben, en we hebben dagen gehad dat de temperatuur niet boven de 10 graden kwam. Dan ben je het snel zat.
Maar we hebben ook dagen gehad met 25 graden, stralend weer en 24 uur per dag zon.

Qua cultuur doelde ik meer op het bezoeken van een stadje en het proeven van de sfeer aldaar naast het eten van het locale voedsel.
Dat zijn alle drie zaken die ik in Zweden (Stockholm daargelaten) niet als eerste zou doen.
In Noorwegen heb je meer vissersstadjes, bergdorpjes en is de locale keuken lekkerder (hoewel dat laatste een kwestie van smaak is).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten