Vakantie !!!

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 13 sep 2022 07:39

Marnix schreef:Hm oke. Ik ga niet zo vaak in Nederland op vakantie maar ik zou net zo lief een week naar een waddeneiland gaan als naar de Ardennen. Het is er buiten het hoogseizoen prachtig, afwisselend en rustgevend. Overigens maakt het qua reistijd niets uit. Het is voor mij 3 uur uur rijden naar Spa en een uur en 45 minuten naar Harlingen en dan is het 1,5 uur varen naar het Terschelling en heb je overstaptijd, tijd om op het eiland ergens naartoe te gaan dus ik ben eerder in de Ardennen dan op een waddeneiland, Texel uitgesloten maar ik geef de voorkeur aan de Friese eilanden. Maar ik snap dat als je in Noorwegen woont, je niet in Nederland en zeker ook niet naar een waddeneiland op vakantie gaat.
Ik ga in de kerstvakantie naar Nederland (de kinderen hebben 3 weken, en ik heb er 6) omdat mijn ouders hun jubileum vieren met een lang weekend in Arcen (Limburg), en zijn van plan om de rest van de dagen in ons oude huis te gaan bivakkeren.
Maar ik ben (mede door de tips hier) toch wel even aan Terschelling aan het denken.
Marnix schreef:
Zwitserland is prachtig maar het is er absurd duur. Zeker als je activiteiten wil gaan doen (los van gewoon de bergen in wandelen). Met een kabelbaan omhoog met het gezin kost een vermogen (je bent met gemak 100 euro kwijt voor een retourtje) en even wat eten is ook enorm prijzig, nog veel meer dan in Nederland. En de supermarktprijzen natuurlijk niet te vergeten. Het zou kunnen als je heel basic vakantie houdt, bijvoorbeeld inderdaad vooral wandelen in de natuur maar met jongere kinderen is het absoluut een no-go. Als ik naar de bergen wil ga ik voorlopig wel naar andere landen. Oostenrijk is goed te betalen, zeker met de regiokaarten die je overal hebt. Slovenie / Frankrijk of Noord-Italie is ook prima. Maar Zwitserland laat ik even links liggen. Helaas want het us prachtig maar in de andere alpenlanden is het ook mooi.
Deels wel mee eens, Zwitserland is belachelijk duur.
Maar... Jaren geleden in het Val d'Anniviers gezeten, en daar kreeg je bij de (inderdaad dure) camping een "dalkaart" cadeau, waarmee je onbeperkt gebruik kon maken van zwembaden, kabelbanen en bussen in het dal.
Dan zijn je boodschappen nog steeds belachelijk duur (duurder dan Scandinavië), maar je algehele verblijf valt dan wel weer mee.
Ik weet de prijzen niet meer, maar we hebben dat jaar vrijwel elke dag een kabelbaan genomen om op hoogte te wandelen, en dan heb je de "duurdere camping" er erg snel uit...
Marnix schreef:Wat de auto betreft, je kan ook prima de auto wel gebruiken op vakantie zonder vervolgens in het eerste restaurant neer te ploffen. Wij rijden vaak naar een mooie plek toe en gaan vanaf daar wandelingen maken. Ook de kids (nu 3 en 6) klauter volop mee in te bergen, rotsen, enzovoorts. Maar je kan vaak niet hele wandelingen doen vanaf de camping en als je een stukje rijdt kan je lopen naar een mooie waterval, door een schlucht, om een meer, naar een uitzichtpunt etcetera etcetera. Dus daar heb je dan de auto gewoon even voor nodig.

De meeste rustigere campings vereisen sowieso een auto voor je boodschappen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor meribel » 13 sep 2022 09:30

Zwitserland is duur maar absoluut het mooiste land ter wereld en ons lievelingsvakantie land. We hebben een bergdorpje daar waar we zelfs al meerdere keren zijn geweest terwijl we nooit ergens naar terug gaan

Maar stond dus met een buurzwitser te praten van wiens huis er gingen huren en die was dus helemaal enthousiast over nederland. Hij ging daar volgende week op vakantie; ‘daar heb je iets heel speciaals! Dat zijn parken met allemaal kleine huisjes en je kan alles fietsen en ook fietsen huren want lekker vlak, en voor de kinderen ballenbad en zwembad en ze kunnen zelf hun gang gaan. Echt zo ideaal!! ‘

Die beschreef dus een landal park. :lol: :lol: :lol: :lol: Wij kwamen niet meer bij en zo zie je maar, wat je zelf niet heb dat is juist leuk.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 13 sep 2022 10:27

meribel schreef:Zwitserland is duur maar absoluut het mooiste land ter wereld en ons lievelingsvakantie land. We hebben een bergdorpje daar waar we zelfs al meerdere keren zijn geweest terwijl we nooit ergens naar terug gaan

Maar stond dus met een buurzwitser te praten van wiens huis er gingen huren en die was dus helemaal enthousiast over nederland. Hij ging daar volgende week op vakantie; ‘daar heb je iets heel speciaals! Dat zijn parken met allemaal kleine huisjes en je kan alles fietsen en ook fietsen huren want lekker vlak, en voor de kinderen ballenbad en zwembad en ze kunnen zelf hun gang gaan. Echt zo ideaal!! ‘

Die beschreef dus een landal park. :lol: :lol: :lol: :lol: Wij kwamen niet meer bij en zo zie je maar, wat je zelf niet heb dat is juist leuk.

Zwitserland is prachtig, maar het mooiste land ter wereld is toch echt mijn nieuwe achtertuin ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor meribel » 13 sep 2022 12:42

Laten we met zijn allen maar vooral realiseren hoe enorm bevoorrecht en gezegend we zijn dat we überhaupt op vakantie zijn gegaan in ons leven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2022 12:45

Wel heel mooi ja. Ik weet alleen nog niet of het bijvoorbeeld mooier dan Nieuw Zeeland is. En West-Canada was ook heel erg mooi. Maar Noorwegen is sowieso het mooiste land van Europa :-)

StillAwake schreef:Ik ga in de kerstvakantie naar Nederland (de kinderen hebben 3 weken, en ik heb er 6) omdat mijn ouders hun jubileum vieren met een lang weekend in Arcen (Limburg), en zijn van plan om de rest van de dagen in ons oude huis te gaan bivakkeren.
Maar ik ben (mede door de tips hier) toch wel even aan Terschelling aan het denken.


Absoluut doen! En je auto lekker in Harlingen laten staan en twee fietsen huren. Die kan je vanaf de boot zo meenemen en je bagage wordt dan naar je onderkomen gebracht. Lekker wandelen en fietsen op het eiland in het laagseizoen, fantastisch. Ps ik ga in de kerstvakantie naar de Ardennen! :-)

Deels wel mee eens, Zwitserland is belachelijk duur.
Maar... Jaren geleden in het Val d'Anniviers gezeten, en daar kreeg je bij de (inderdaad dure) camping een "dalkaart" cadeau, waarmee je onbeperkt gebruik kon maken van zwembaden, kabelbanen en bussen in het dal.
Dan zijn je boodschappen nog steeds belachelijk duur (duurder dan Scandinavië), maar je algehele verblijf valt dan wel weer mee.

Ik weet de prijzen niet meer, maar we hebben dat jaar vrijwel elke dag een kabelbaan genomen om op hoogte te wandelen, en dan heb je de "duurdere camping" er erg snel uit...
De meeste rustigere campings vereisen sowieso een auto voor je boodschappen.


Misschien weet je de camping nog. Maar er zijn er vast meer met zo’n kaart.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2022 12:47

meribel schreef:Laten we met zijn allen maar vooral realiseren hoe enorm bevoorrecht en gezegend we zijn dat we überhaupt op vakantie zijn gegaan in ons leven.


Zeker. Dat was vroeger geen optie, nu in NL soms ook nog niet en voor veel mensen in andere landen gaat dat ook nooit gebeuren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 13 sep 2022 13:04

Marnix schreef:Wel heel mooi ja. Ik weet alleen nog niet of het bijvoorbeeld mooier dan Nieuw Zeeland is. En West-Canada was ook heel erg mooi. Maar Noorwegen is sowieso het mooiste land van Europa :-)
Nieuw Zeeland (Zuidereiland) is eigenlijk wel redelijk vergelijkbaar, en misschien zelfs wel mooier.
Noordereiland ken ik eigenlijk niet.
En Nepal vond ik ook heel mooi, Patagonië eveneens (hoewel dat ook weer aan Noorwegen doet denken).
En voor wat betreft de titel "mooiste plek van Europa": ook Skye en Corsica (ieder op hun eigen wijze) scoren daar heel hoog...
Marnix schreef:

Absoluut doen! En je auto lekker in Harlingen laten staan en twee fietsen huren. Die kan je vanaf de boot zo meenemen en je bagage wordt dan naar je onderkomen gebracht. Lekker wandelen en fietsen op het eiland in het laagseizoen, fantastisch. Ps ik ga in de kerstvakantie naar de Ardennen! :-)
Geniet er van!
Marnix schreef:

Misschien weet je de camping nog. Maar er zijn er vast meer met zo’n kaart.

Pont de Mission heette het
Laatst gewijzigd door StillAwake op 13 sep 2022 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 13 sep 2022 13:06

meribel schreef:Laten we met zijn allen maar vooral realiseren hoe enorm bevoorrecht en gezegend we zijn dat we überhaupt op vakantie zijn gegaan in ons leven.

Dat is zeker waar.
Ik heb het twee keer een zomer overgeslagen, maar ben wel zo verwend dat ik het heel moeilijk vind om niet minimaal 3 weken weg te zijn.
Best bizar eigenlijk...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2022 15:22

StillAwake schreef:Nieuw Zeeland (Zuidereiland) is eigenlijk wel redelijk vergelijkbaar, en misschien zelfs wel mooier.
Noordereiland ken ik eigenlijk niet.


Ik denk dat het vooral nog net iets diverser is (regenwoud, tropische stranden, vulkanen, hogere bergen etc)

En Nepal vond ik ook heel mooi, Patagonië eveneens (hoewel dat ook weer aan Noorwegen doet denken).
En voor wat betreft de titel "mooiste plek van Europa": ook Skye en Corsica (ieder op hun eigen wijze) scoren daar heel hoog... Geniet er van!
Pont de Mission heette het


Skye is inderdaad ook prachtig. Corsica is ook mooi (Sardine trouwens ook) maa qua natuur vind ik het toch mooier als het nog dunbevolkter en groener is. Maar voor een deel is dat natuurlijk ook gewoon een kwestie van smaak :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lalage » 13 sep 2022 21:35

StillAwake schreef:We zullen het op gebied van vakantie wellicht nooit eens worden (en dat is prima, want hoe minder mensen dezelfde dingen doen als ik, hoe rustiger ik het heb).

Maar ik moet toegeven: je tipte een paar week geleden Ustaostet.
En afgelopen weekend zijn we daar inderdaad eens heen gereden, en daar hebben we inderdaad geen spijt van.
De route ernaartoe was prachtig, en het plaatsje zelf lag ook heel leuk.
Wel is het vanaf daar wat lastiger om echt "de wildernis" in te reizen, dus als "met de trein bereikbaar bergdorp" voldeed het wellicht iets minder (maar dat zochten we op dat moment ook niet...)

Ha wat leuk. Toen we daar met de trein waren zei ik tegen Borkdude dat we moesten uitstappen en hij zei: 'Maar hier is niks!' Het is inderdaad niet zo bergachtig als Zwitserland, maar toch een aardige tussenstop als je van Oslo naar Bergen reist ;-)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2022 09:02

Lalage schreef:Ha wat leuk. Toen we daar met de trein waren zei ik tegen Borkdude dat we moesten uitstappen en hij zei: 'Maar hier is niks!' Het is inderdaad niet zo bergachtig als Zwitserland, maar toch een aardige tussenstop als je van Oslo naar Bergen reist ;-)


Beter dan Flåm waar je je vooral kan vergapen aan cruisschepen die duizenden toeristen uitspugen, waarmee je met z'n allen veel kan betalen en in een treintje kan gaan zitten om de mooie natuur van Noorwegen te bekijken die je overal (gratis) kan zien :-D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lalage » 14 sep 2022 09:47

Marnix schreef:Beter dan Flåm waar je je vooral kan vergapen aan cruisschepen die duizenden toeristen uitspugen, waarmee je met z'n allen veel kan betalen en in een treintje kan gaan zitten om de mooie natuur van Noorwegen te bekijken die je overal (gratis) kan zien :-D

Oh daar zijn we ook geweest! Was dat met die waterval waar je kunt uitstappen om foto's te maken en waar dan muziek wordt gedraaid? Heel apart...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2022 10:11

Lalage schreef:Oh daar zijn we ook geweest! Was dat met die waterval waar je kunt uitstappen om foto's te maken en waar dan muziek wordt gedraaid? Heel apart...


Ik ben ook in Flåm geweest maar wist niet hoe snel ik er weer weg moest zijn. Veel te druk, belachelijk duur en megatoeristisch. Een echte "toeristenval" met alles wat je in Noorwegen niet zoekt :-D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lalage » 24 dec 2022 14:10

Veel mensen hebben nu kerstvakantie. Wat zijn jullie plannen?
Voor mij is het een week van uitrusten, gezelligheid met familie en vrienden en ik maak altijd de keuken helemaal schoon in deze periode.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 27 dec 2022 16:35

Wij zitten een week met vrienden in de Ardennen. Vandaag naar een kasteelruïne geweest en geschaatst op een schaatsbaan in een stadje. Verder een sauna en een dubbel bubbelbad hier kortom, alle ruimte voor ontspanning! 3 januari weer aan het werk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten