Vakantie !!!

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7934
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 31 aug 2022 07:13

Marnix schreef:Maar goed, ik ken wel genoeg mensen die ergens rond de 40, 50 de tent verruilen voor een vouwwagen of een caravan :-)

Die ken ik inderdaad ook ;-)
Overigens snap ik de keuze "vouwagen" dan nooit zo erg, deze combineert juist de nadelen van de tent en de caravan voor mijn gevoel....
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6330
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor ajl » 31 aug 2022 08:23

StillAwake schreef:Die ken ik inderdaad ook ;-)
Overigens snap ik de keuze "vouwagen" dan nooit zo erg, deze combineert juist de nadelen van de tent en de caravan voor mijn gevoel....


Ik vind kamperen in een tent en vouwwagen echt beduidend fijner dan in een caravan. Die staat echt onder aan mijn lijstje.

StillAwake schreef:Tja...
Een dun matje is ook een keuze.
Mijn campingmatras is volgens mij 8 cm dik, en ligt echt niet slechter dan dat wat ik thuis heb.
En een fatsoenlijke keuken: ik snap je punt, maar mijn persoonlijke ervaring is dat je barbecue in de vakantie sowieso je belangrijkste keukengereedschap is.

En ik geloof onmiddelijk dat de ski-dorpen prima bereikbaar zijn. Maar juist die dorpen probeer ik in mijn vakantie zo veel mogelijk te omzeilen. Je hebt het over "mooie skidorpen". Kun je daar een voorbeeld van geven, want ik ken alleen volledig aan het toerisme opgeofferde skidorpen die in de zomer overkomen als spookdorpen of juist dermate toeristisch zijn dat de lol er ook wel af is.


Ik slaap altijd prima in een tent of vouwwagen. In een huisje/of appartement heb ik altijd het gevoel dat ik iets moet (opruimen, schoonmaken). Daarom vind ik een tent/ vouwwagen fantastisch. verder dan een keer het zand uit de tent vegen, kom je niet.
En koken op 1 of twee pitten is voor de zomervakantie echt meer dan voldoende, zelfs zonder BBQ. Ik gruwel namelijk van elke dag BBQ en vlees eten.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23620
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2022 08:53

Met twee pitten kom je een heel eind ja... en het eten smaakt me nooit lekkerder dan wanneer ik het kook en eet in de buitenlucht.

Overigens zou je de BBQ ook kunnen vervangen door een skottel, daar kan je alles zo ongeveer op klaarmaken. Wij bbq'en ook haast nooit op vakantie, veel verder dan worstjes aan een tak boven een houtvuurtje roosteren ben ik dit jaar ook niet gekomen.

StillAwake schreef:Volledig mee eens.
Mijn punt was dan ook dat in het rijtje:
-Camping
-Huisje
-Hotel
-Appartement
de laatste twee voor mij echt afvallen (stedentrips daargelaten), en de bovenste 2 het overwegen waard zijn (waarbij een huisje in de winter prevaleert boven een camping, en in de zomer andersom).


Een appartement staat bij mij dan wel weer ver boven een hotel aangezien je daar je doorgaans wel ruimte zitruimte hebt, een eigen keuken enz. 10x beter dan een hotel in ieder geval. Dat vind ik alleen prima in tijdens een korte citytrip, als je er toch alleen maar bent om te slapen. Maar dan zoek ik ook nog lieve naar Bed & Breakfast

StillAwake schreef:Die ken ik inderdaad ook ;-)
Overigens snap ik de keuze "vouwagen" dan nooit zo erg, deze combineert juist de nadelen van de tent en de caravan voor mijn gevoel....


Die snap ik niet. In een caravan zit je gevoelsmatig veel meer binnen, voelt ook krapper, hokkeriger. Als je een tent hebt en je wil wat meer ruime / luxe, betere bedden maar je wil wel een beetje dat tent-gevoel houden is een vouwwagen veel fijner dan een caravan. Plus dat je voor een caravan al snel een extra rijbewijs nodig hebt en sommigen zullen ook een andere auto moeten aanschaffen terwijl moderne vouwwagens doorgaans niet boven de 750 kilo uitkomen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6330
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor ajl » 31 aug 2022 09:38

Een skottel op een gasbrander vind ik dan weer verschrikkelijk. Ik zie op sommige campings dat mensen complete keuken uitrustingen meenemen om dan vervolgens niet verder te komen dan even snel voorgekookte aardappelen bakken en een paar worstjes. Wij hebben een cobb met cobble stone briketten en daar afgelopen jaar daar een kip ( gevuld met citroen, noten en kruiden ) op gebraden. Slow cooking ten top, heerlijk.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8213
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lalage » 31 aug 2022 12:23

StillAwake schreef:En ik geloof onmiddelijk dat de ski-dorpen prima bereikbaar zijn. Maar juist die dorpen probeer ik in mijn vakantie zo veel mogelijk te omzeilen. Je hebt het over "mooie skidorpen". Kun je daar een voorbeeld van geven, want ik ken alleen volledig aan het toerisme opgeofferde skidorpen die in de zomer overkomen als spookdorpen of juist dermate toeristisch zijn dat de lol er ook wel af is.

Ja, die zijn er inderdaad ook, dan moet ik denken aan Interlaken in Zwitserland. Rustige dorpen met treinstation zijn Ustaoset in Noorwegen en Göschenen in Zwitserland. Er zijn ook autoluwe dorpen, die wil ik graag een keer uitproberen, omdat ik vermoed dat het daar ook minder toeristisch is omdat er geen toeristen per auto mogen komen. Aan de andere kant: we zijn zelf ook toeristen, dus dan is het een beetje gek om te klagen over andere vakantievierders. Ik merkte hierboven al op dat het vaak voldoende is om een paar honderd meter te lopen vanaf een parkeerplaats en dan heb je de menigte wel weer afgeschud.
Overigens staan campings toch ook vol toeristen :lol:

Het stomste aan kamperen heb ik trouwens nog niet genoemd: als je 's nachts wakker wordt en naar de wc moet en dan moet je je schoenen aan en je jas om naar de wc te lopen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23620
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2022 14:33

Lalage schreef:]Ja, die zijn er inderdaad ook, dan moet ik denken aan Interlaken in Zwitserland. Rustige dorpen met treinstation zijn Ustaoset in Noorwegen en Göschenen in Zwitserland. Er zijn ook autoluwe dorpen, die wil ik graag een keer uitproberen, omdat ik vermoed dat het daar ook minder toeristisch is omdat er geen toeristen per auto mogen komen. Aan de andere kant: we zijn zelf ook toeristen, dus dan is het een beetje gek om te klagen over andere vakantievierders. Ik merkte hierboven al op dat het vaak voldoende is om een paar honderd meter te lopen vanaf een parkeerplaats en dan heb je de menigte wel weer afgeschud.
Overigens staan campings toch ook vol toeristen :lol:

Het stomste aan kamperen heb ik trouwens nog niet genoemd: als je 's nachts wakker wordt en naar de wc moet en dan moet je je schoenen aan en je jas om naar de wc te lopen.


Ik weet niet of je dat altijd standaard doet 's nachts? Hier meestal niet. Voor de kids hebben we trouwens wel een plasemmer die ze gebruiken (en daar heb ik die 3x dat ik wel 's nachts naar de wc moest dankbaar gebruik van gemaakt. Overigens sta je op kleine campings vaak ook neit ver van het toiletgebouw en scheelt het je hooguit een minuut tov een huis. Slippers staan doorgaans bij de ingang van de tent en een jas heb je in de zomer meestal niet nodig voor zo'n klein stukje hoor ;-) Als dat alles is om bakken geld te besparen / veel langer op vakantie te kunnen heb ik dat er graag voor over :-)

ajl schreef:Een skottel op een gasbrander vind ik dan weer verschrikkelijk. Ik zie op sommige campings dat mensen complete keuken uitrustingen meenemen om dan vervolgens niet verder te komen dan even snel voorgekookte aardappelen bakken en een paar worstjes. Wij hebben een cobb met cobble stone briketten en daar afgelopen jaar daar een kip ( gevuld met citroen, noten en kruiden ) op gebraden. Slow cooking ten top, heerlijk.


Ik ben niet zo'n slowcooker op de camping want we zijn altijd op pad :-) Thuis hou ik er wel weer van, in het weekend slow-cooken (stoofvlees, met te tajine enz). Maar afgelopen jaar dus geen bbq mee gehad, ik heb gewoon een tweepits gasstel en een Cadac Safari Chef 2 om op te kunnen wokken, grillen enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Katlheen » 31 aug 2022 14:38

Het stomste aan kamperen heb ik trouwens nog niet genoemd: als je 's nachts wakker wordt en naar de wc moet en dan moet je je schoenen aan en je jas om naar de wc te lopen.


Dat is dan weer het voordeel van de caravan met chemisch toilet :mrgreen: Hoewel, in de vouwwagen hadden we ook een klein chemisch toilet voor de kleine nachtelijke boodschap, hoefde je niet de camping over te struinen.

Wij zitten alleen in de caravan bij slecht weer, maar bij een buitje blijven we gewoon onder de luifel buiten zitten. We slapen er eigenlijk alleen maar in.

Voor een caravan heb je geen aanvullend rijbewijs nodig indien je niet te zwaar bent. De combinatie auto+caravan is waar het om gaat. Men gaat uit dan de maximale massa van het voertuig zoals aangegeven is op het kenteken bewijs. Heb je een grote auto die veel mag wegen (richting de 2500 kilo) dan heeft dat impact op de caravan. De laatste kan je overigens ook laten "terug keuren", dan wordt de maximale massa bijvoorbeeld niet 1300 kilo maar 1200 kilo. Dat kan schelen als je net tegen de grens van het BE rijbewijs aanzit. Nadeel is natuurlijk wel dat je dan ook minder in de caravan mag opbergen. Bij een caravan die van zichzelf niet zo veel weegt is dat natuurlijk wel een optie.
Ik kwam met auto en caravan ruimschoots boven de 3500 kilo die als grens wordt gehanteerd, ik heb dus BE moeten halen. Mijn vrouw gaat dit najaar ook voor dat rijbewijs. Ik vond het niet zo erg om het te moeten doen, het is een dagcursus en je gaat toch met wat meer zelfvertrouwen met je caravan op pad. (en het achteruit inparkeren is ook een stuk leuker en makkelijker).

Nou ja, ieder zo zijn ding zullen we maar zeggen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6330
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor ajl » 31 aug 2022 15:47

Marnix schreef:Ik weet niet of je dat altijd standaard doet 's nachts? Hier meestal niet. Voor de kids hebben we trouwens wel een plasemmer die ze gebruiken (en daar heb ik die 3x dat ik wel 's nachts naar de wc moest dankbaar gebruik van gemaakt. Overigens sta je op kleine campings vaak ook neit ver van het toiletgebouw en scheelt het je hooguit een minuut tov een huis. Slippers staan doorgaans bij de ingang van de tent en een jas heb je in de zomer meestal niet nodig voor zo'n klein stukje hoor ;-) Als dat alles is om bakken geld te besparen / veel langer op vakantie te kunnen heb ik dat er graag voor over :-)



Ik ben niet zo'n slowcooker op de camping want we zijn altijd op pad :-) Thuis hou ik er wel weer van, in het weekend slow-cooken (stoofvlees, met te tajine enz). Maar afgelopen jaar dus geen bbq mee gehad, ik heb gewoon een tweepits gasstel en een Cadac Safari Chef 2 om op te kunnen wokken, grillen enz.


Een plasemmer? Dat vind ik ook best vies. Een minuutje lopen maakt toch ook weinig uit? Het leuke was dan altijd dat je dan samen naar de sterren kon kijken.

Wij zijn overdag ook weg, maar als je einde vd dag thuiskomt, maakt bij onze kinderen twee uur wachten op eten niet zo veel meer uit. Best fijn als ze groter worden.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8213
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lalage » 31 aug 2022 16:10

Laten we het er maar op houden dat ik in mijn jongere jaren genoeg heb gekampeerd voor een heel leven, zelfs in de winter ;-)
We hebben ook weleens vakantie gevierd in hotels, maar dan heb je meestal maar weinig ruimte en geen kookgelegenheid. Appartementen/vakantiehuizen bevallen ons prima.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Cathy » 31 aug 2022 16:23

Wij zijn inmiddels ruim 60+ maar kamperen nog steeds heel basic in een tentje waarin je alleen in het midden kunt staan. Dat is wat gemakkelijker met omkleden.
Voor mij geen caravan; veel te benauwd en geen vouwwagen; gedoe achter de auto.
We hebben altijd gekampeerd met vier kinderen en nu met z'n tweeën gaat het weer zo gemakkelijk.
Het geeft ons het ultieme gevoel van vrijheid want we gaan in juni, bespreken niets en zien wel waar we komen al maak ik altijd wel een vaag plan waar van afgeweken kan worden. :)

Alleen die nachtelijke loopjes naar de toiletten zijn inderdaad wel een punt. Beetje dicht bij het sanitair gaan staan en s'avonds rekening houden met de vochtinname helpt al, en we hebben een noodemmertje.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23620
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2022 16:51

ajl schreef:Een plasemmer? Dat vind ik ook best vies. Een minuutje lopen maakt toch ook weinig uit? Het leuke was dan altijd dat je dan samen naar de sterren kon kijken.


Is dat zoveel anders dan een chemisch toilet dan? We hebben die emmer sinds we met kinderen kamperen, ik heb er twee, de ene is net zo ongeveer zindelijk en de ander plast gerust ‘s avonds, ‘s nachts en ‘s ochtends nog een keer. En soms moet hij als hij wakker wordt ook heel snel….. :D Dan ga ik niet iedere keer met ze ‘s nachts naar het toiletgebouw lopen / rennen. Dus ergens buiten voor de tent staat een emmer met een deksel erop, daar plassen de kids ‘s nachts in en ‘s ochtends als ik naar het toiletgebouw ga gooi ik die leeg in de stortplaats van het chemisch toilet en spoel ik hem om. En ik kom altijd heel veel mensen met gezinnetjes (en soms ook zonder) tegen die dat ook zo doen.

Wij zijn overdag ook weg, maar als je einde vd dag thuiskomt, maakt bij onze kinderen twee uur wachten op eten niet zo veel meer uit. Best fijn als ze groter worden.


Ja twee uur kan nog wel inderdaad.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7934
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 01 sep 2022 07:01

Lalage schreef:Ja, die zijn er inderdaad ook, dan moet ik denken aan Interlaken in Zwitserland. Rustige dorpen met treinstation zijn Ustaoset in Noorwegen en Göschenen in Zwitserland. Er zijn ook autoluwe dorpen, die wil ik graag een keer uitproberen, omdat ik vermoed dat het daar ook minder toeristisch is omdat er geen toeristen per auto mogen komen.
Ustaostet is hier vlakbij, anderhalf uur rijden bij mijn huis vandaan ;-)
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat de naam me niks zei, zal er komend weekend eens heenrijden...
Lalage schreef: Aan de andere kant: we zijn zelf ook toeristen, dus dan is het een beetje gek om te klagen over andere vakantievierders.
Daar heb je zeker een punt, maar het gaat me dan ook niet om de toeristen, maar meer om het type toeristen. Ik zoek in mijn vakantie een bepaalde vorm van rust, en dan ben ik behoorlijk allergisch voor lawaai.
Lalage schreef: Ik merkte hierboven al op dat het vaak voldoende is om een paar honderd meter te lopen vanaf een parkeerplaats en dan heb je de menigte wel weer afgeschud.
Overigens staan campings toch ook vol toeristen :lol:
Dat klopt vaak wel inderdaad, maar de toeristen die op het type camping staan waar ik graag kom zijn niet dezelfde menssen als de jongeren die je in Sölden, Lloret de Mar, Zermatt of Scheveningen tegenkomt ;-)
Lalage schreef:Het stomste aan kamperen heb ik trouwens nog niet genoemd: als je 's nachts wakker wordt en naar de wc moet en dan moet je je schoenen aan en je jas om naar de wc te lopen.

Gemiddeld genomen overkomt me dat misschien 3 keer in een vakantie (we gaan meestal 4 of 5 weken), en juist dat moment vind ik eigenlijk het mooist. Je loopt dan in absolute stilte onder een prachtige sterrenhemel, en het gebeurt dan vaak dat ik in plaats van meteen terug mijn tent in te duiken zelfs een omweg kies om van deze bijzondere ervaring te genieten.
Wel kan ik me voorstellen dat het bij slecht weer minder fijn voelt, maar dat is me al een paar jaar niet overkomen ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7934
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 01 sep 2022 07:14

Marnix schreef:Met twee pitten kom je een heel eind ja... en het eten smaakt me nooit lekkerder dan wanneer ik het kook en eet in de buitenlucht.
Herkenbaar...
Marnix schreef:Overigens zou je de BBQ ook kunnen vervangen door een skottel, daar kan je alles zo ongeveer op klaarmaken. Wij bbq'en ook haast nooit op vakantie, veel verder dan worstjes aan een tak boven een houtvuurtje roosteren ben ik dit jaar ook niet gekomen.
De barbecue gaat altijd mee, en wordt elke week wel een keer gebruikt voor een echt uitgebreide barbecue (het liefst met versgevangen beekforel ;-)), maar ook bij andere maaltijden (we hebben een gasbarbecue, omdat een kolenbarbecue niet overal kan en mag) maak ik graag mijn stukje vlees klaar op dat ding.
Marnix schreef:Een appartement staat bij mij dan wel weer ver boven een hotel aangezien je daar je doorgaans wel ruimte zitruimte hebt, een eigen keuken enz. 10x beter dan een hotel in ieder geval. Dat vind ik alleen prima in tijdens een korte citytrip, als je er toch alleen maar bent om te slapen. Maar dan zoek ik ook nog lieve naar Bed & Breakfast
Hotels zijn voor mij dan ook alleen te prefereren bij een citytrip, en staan dan inderdaad op dezelfde hoogte als een appartement.
Een B&B zou ik bij een stedentrip nooit kiezen, ik ontbijt zowieso meestal pas een paar uur nadat ik wat ben gaan doen, en dan nog ontbijt ik liever ergens in de stad die ik bezoek (op wisselende locaties door die stad heen) dan in een B&B
Marnix schreef:Die snap ik niet. In een caravan zit je gevoelsmatig veel meer binnen, voelt ook krapper, hokkeriger. Als je een tent hebt en je wil wat meer ruime / luxe, betere bedden maar je wil wel een beetje dat tent-gevoel houden is een vouwwagen veel fijner dan een caravan. Plus dat je voor een caravan al snel een extra rijbewijs nodig hebt en sommigen zullen ook een andere auto moeten aanschaffen terwijl moderne vouwwagens doorgaans niet boven de 750 kilo uitkomen.

Voordeel van een caravan is dat je snel naar een andere plaats kunt verkassen, en dat je het ding makkelijk ergens voor één nacht ergens neerzet.
Voordeel van een tent is dat je hem vaak op redelijk afgelegen plekken neer kan zetten (zelfs op veldjes waar je met de auto niet eens kunt komen.

In die zin zie ik het voordeel van de vouwwagen niet (anders dan het gegeven dat je je bed op hoogte hebt).

Toegegeven, ik ben slechts éénmaal met de caravan op vakantie geweest, en aangezien ik mijn rijbewijs in Rusland gehaald heb heb ik het hele riedeltje erbij gekregen toen ik het naar een Nederlands rijbewijs moest omzetten (A, B, E achter B) omdat dat daar indertijd nog één categorie was.
Vermogen om een caravan te trekken is bij geen van mijn auto's ooit een probleem geweest ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7934
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 01 sep 2022 07:15

Lalage schreef:Laten we het er maar op houden dat ik in mijn jongere jaren genoeg heb gekampeerd voor een heel leven, zelfs in de winter ;-)
We hebben ook weleens vakantie gevierd in hotels, maar dan heb je meestal maar weinig ruimte en geen kookgelegenheid. Appartementen/vakantiehuizen bevallen ons prima.

Kamperen doe je nooit genoeg ;-)
Maar hoeveel ben je dan per week kwijt als je een vakantiehuis zoekt?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7934
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 01 sep 2022 07:20

ajl schreef:Ik slaap altijd prima in een tent of vouwwagen. In een huisje/of appartement heb ik altijd het gevoel dat ik iets moet (opruimen, schoonmaken). Daarom vind ik een tent/ vouwwagen fantastisch. verder dan een keer het zand uit de tent vegen, kom je niet.
En koken op 1 of twee pitten is voor de zomervakantie echt meer dan voldoende, zelfs zonder BBQ. Ik gruwel namelijk van elke dag BBQ en vlees eten.

Hoewel ik wel iemand ben die graag vlees eet: ook vis of groenten op de barbecue is heerlijk hoor.
Spiesjes met cherrytomaten en wat tijm, puntpaprika's met basilicum, suikermais met wat rode peper en citroensap, groene pepertjes met olijfolie, plakjes ananas geweekt in rum, paddestoelen met wat zeezout: er is zat te bedenken ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten