Vakantie !!!

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2021 11:14

Haaibaai schreef:Een verstandig men gaat pas op vakantie als de pandemie geheel voorbij is en alles weer normaal is.


Precies, blijf jij lekker thuis verstandig zitten doen (en daar heel trots op zijn). En als je de overheid en experts zeggen: "Je mag op vakantie" zeg jij: Welnee ik weet het veel beter, ik ben veel verstandiger, blijf allemaal thuis als je zo verstandig bent als ik!

Ps je valt in herhaling en bent bij je eerdere zelfde opmerking totaal niet op argumenten ingegaan. Als je zo graag verstandig wil overkomen, begin daar dan eens mee ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 02 jun 2021 14:18

Marnix schreef:Ja klopt, daarom, het is complex. Stel, iemand laat zich niet inenten, krijgt corona en moet naar de IC. Dan kan je zeggen: Eigen schuld, zelf dan ook maar de kosten betalen. Maar in het geval van een paspoort zullen mensen allicht zeggen: Ja maar er is niets met me aan de hand dus waarom moet ik dan opeens betalen om te mogen reizen? Aan de ene kant wil je mensen niet verplichten en aan de andere kant is het logisch dat bepaalde keuzes ook consequenties kunnen hebben (die het voorbeeld van verzekeren). Wat ik vooral hoop is dat als zo'n paspoort er komt, dat tijdelijk is met het oog op de gezondheid / veiligheid van anderen en men over een jaar niet denken: Ach het is ook wel handig als stok achter de deur om mensen voldoende ingeënt te houden. Beetje een gezonde balans zoeken is wel goed.

Ik las zojuist dat de Belgische regering zoiets als mijn voortel overweegt: gratis testen, maar niet voor vaccinweigeraars.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210601_97135671
Dat wil zeggen: de federale minister van volksgezondheid heeft dezelfde mening als ondergetekende.
Ben benieuwd of dat in Nederland ook navolging zal krijgen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Dorpeling » 02 jun 2021 19:47

StillAwake schreef:Ik las zojuist dat de Belgische regering zoiets als mijn voortel overweegt: gratis testen, maar niet voor vaccinweigeraars.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210601_97135671
Dat wil zeggen: de federale minister van volksgezondheid heeft dezelfde mening als ondergetekende.
Ben benieuwd of dat in Nederland ook navolging zal krijgen...

Dan piest men zichzelf in de broekzak. Hordes mensen gaan dan gewoon niet naar het buitenland, of komen niet naar Nederland en daarmee laten ze hun portemonnee ook thuis. Ik zie er nog eerder van komen dat het op papier verplicht wordt, maar er in de praktijk niet of nauwelijks naar gevraagd zal worden. Want de centjes die toeristen doorgaans meebrengen.. tja, die zijn wel van harte welkom.

Nog wat dingetjes die me irriteren; het is gelijk te stellen aan een indirecte vaccinatieverplichting, en er is beloofd dat die er nooit zal komen. Dit 100% op orde hebben voor 1 juli gaat toch never nooit niet lukken. Het is vooral schijnveiligheid en fraudegevoelig ook. Hele bevolkings groepen worden beloond / gestraft, al naar gelang je netjes doet wat je opgedragen wordt of zelf nog wil blijven nadenken. Nog meer schending van universele mensenrechten. Nog meer privacy naar de knoppen. Is dit het oude normaal? Fijne, ontspannen vakantie ook..

Tien tegen 1 dat half juli alle EU grenzen zonder poespas weer open gaan! Dan zien ze wel in dat die hele heisa een flop gaat worden. Ga ik dan nog wel ff een voordelige lastminute boeken.. :D
En zo niet, gaan we lekker een trektocht door Nederland doen. Tentje achterop de fiets en we zien wel waar we terecht komen.

Haaibaai schreef:Een verstandig men gaat pas op vakantie als de pandemie geheel voorbij is en alles weer normaal is.

Ga fietsen, normaal wordt het niet meer. Dus als jij daarop wilt gaan zitten wachten wens ik je alvast veel succes!
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2021 21:44

Dorpeling schreef:Dan piest men zichzelf in de broekzak. Hordes mensen gaan dan gewoon niet naar het buitenland, of komen niet naar Nederland en daarmee laten ze hun portemonnee ook thuis. Ik zie er nog eerder van komen dat het op papier verplicht wordt, maar er in de praktijk niet of nauwelijks naar gevraagd zal worden. Want de centjes die toeristen doorgaans meebrengen.. tja, die zijn wel van harte welkom.


Het is waarschijnlijk maar tijdelijk en een hoop mensen gaan zich alsnog wel laten vaccineren.

Nog wat dingetjes die me irriteren; het is gelijk te stellen aan een indirecte vaccinatieverplichting, en er is beloofd dat die er nooit zal komen. Dit 100% op orde hebben voor 1 juli gaat toch never nooit niet lukken. Het is vooral schijnveiligheid en fraudegevoelig ook. Hele bevolkings groepen worden beloond / gestraft, al naar gelang je netjes doet wat je opgedragen wordt of zelf nog wil blijven nadenken. Nog meer schending van universele mensenrechten. Nog meer privacy naar de knoppen. Is dit het oude normaal? Fijne, ontspannen vakantie ook..


Nee het is geen verplichting. Maar als je geen brandverzekering hebt en je huis vliegt in de fik heb je een probleempje... en als je je niet laten vaccineren en je gaat reizen kan dat ook problemen geven. Keuzes hebben gewoon gevolgen. Ook als het om wel of niet vaccineren gaat. Het gaat om veiligheid, andermans gezondheid. En tot nu toe kwamen de mensen die zich niet lieten vaccineren daar prima mee weg ondat de overgrote meerderheid dat wel deed. Daarom is er geen pokken meer, geen mazelen, polio. Maar als de groep weigeraars veel groter was geweest was dat een ander verhaal geweest. Dit is dus een nieuwr situatie en dan hebben keuzes consequenties omdat het ook consequenties op het gebied van gezondheid heeft

Tien tegen 1 dat half juli alle EU grenzen zonder poespas weer open gaan! Dan zien ze wel in dat die hele heisa een flop gaat worden. Ga ik dan nog wel ff een voordelige lastminute boeken.. :D
En zo niet, gaan we lekker een trektocht door Nederland doen. Tentje achterop de fiets en we zien wel waar we terecht komen.


Dat gaat denk ik ook wel gebeuren maar niet in deze zomer al. Pas als wereldwijd de vaccinatiegraad een beetje hoog is en in Europa als dat binnen de EU het geval is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Vakantie !

Berichtdoor Erik1960 » 03 jun 2021 20:29

Marnix schreef:Haha ja ik snap het. Hopelijk is de sneltest zo snel als ze beloven :-)


Heerlijke week gehad. Op heenreis nergens gevraagd naar pcr-test. Bij aankomst in Bologna werd wel automatisch je temperatuur gecontroleerd. Vanmorgen bij het inchecken voor de terugreis werd de testuitslag wel gecontroleerd. En werden mensen daadwerkelijk geweigerd wanneer ze niet een correcte pcr-test hadden. Vliegtuig op zowel heen- als terugreis nog niet voor 1/3 gevuld. In Italië loopt 90% van de mensen ook op straat met een mondkapje. Bij het eten mocht die gelukkig af :D
Laatst gewijzigd door Erik1960 op 03 jun 2021 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Vakantie !

Berichtdoor Erik1960 » 03 jun 2021 20:30

Oeps…
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2021 22:55

Erik1960 schreef:Heerlijke week gehad. Op heenreis nergens gevraagd naar pcr-test. Bij aankomst in Bologna werd wel automatisch je temperatuur gecontroleerd. Vanmorgen bij het inchecken voor de terugreis werd de testuitslag wel gecontroleerd. En werden mensen daadwerkelijk geweigerd wanneer ze niet een correcte pcr-test hadden. Vliegtuig op zowel heen- als terugreis nog niet voor 1/3 gevuld. In Italië loopt 90% van de mensen ook op straat met een mondkapje. Bij het eten mocht die gelukkig af :D


Ze fietsen er zelfs mee. Geen idee waarom. Heb ik me in september al over verbaasd. Net als geregeld temperaturen met een infrarood-thermometer die ze ergens in de buurt van je hoofd proberen te houden maar meestal toch nog wel 20cm van je af :mrgreen:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 07 jun 2021 07:32

Dorpeling schreef:Dan piest men zichzelf in de broekzak. Hordes mensen gaan dan gewoon niet naar het buitenland, of komen niet naar Nederland en daarmee laten ze hun portemonnee ook thuis. Ik zie er nog eerder van komen dat het op papier verplicht wordt, maar er in de praktijk niet of nauwelijks naar gevraagd zal worden. Want de centjes die toeristen doorgaans meebrengen.. tja, die zijn wel van harte welkom.
Ik denk op zich dat dat wel meevalt. Het overgrote deel van de mensen heeft gewoon met gezond verstand gekeken wat wijs is, en zich laten vaccineren. Ik heb het niet over mensen die zich om religieuze redenen niet laten vaccineren, maar de overige antivaxxers hebben dat voornamelijk gedaan op basis van verhalen van horen-zeggen, van facebook, enz.
De regel dat je je op kosten van de belastingbetaler kunt laten testen als je de kans nog niet gekregen hebt om op een vaccin te krijgen, zodat je wel op vakantie kunt lijkt me niet meer dan redelijk. De jongeren hebben een enorm beperkt sociaal leven gehad om juist de kwetsbare ouderen te beschermen, en dan is het pijnlijk om te zien dat de ouderen massaal op vakantie gaan (met een gratis vaccinatiebewijs), en degenen die hen hebben trachten te ontzien zouden ineens op kosten gejaagd worden...

Voor vaccinweigeraars ligt dat in mijn optiek anders. Ten eerste geldt de testverplichting voor iedere leeftijdscategorie (boven de 7), ten tweede is het de eigen keuze.

Nu besef ik best dat een betaalde testoplossing voor de meeste antivaxxers een behoorlijke kostenpost is, maar als je zelf kiest voor deze kostenpost zie ik niet in wat daar bezwaarlijk aan is (waarbij de meeste antivaxxers niet heel veel verder komen in hun verhaal dan:
-de tante van mijn schoonzus werkt in een ziekenhuis (waarschijnlijk als schoonmaakster), en die ziet een hoop mensen erg ziek worden na vaccinatie, maar mag er van de directie van het ziekenhuis niet over praten.
-Bill Gates heeft een chip in het vaccin gedaan om ons te kunnen volgen.
-Het virus bestaat niet, het is een wereldwijd complot om ons te kunnen onderdrukken.
-Het vaccin is gemaakt van kwik en formaldehyde)

Als mensen om religieuze redenen een vaccin weigeren kan ik daar iets meer begrip voor opbrengen, maar dan nog zie ik niet in waarom die keuze door de maatschappij gesponsord zou moeten worden.

Het klinkt als het weigeren van een verzekering, maar wel gaan claimen als het geld kost.
Dorpeling schreef:Nog wat dingetjes die me irriteren; het is gelijk te stellen aan een indirecte vaccinatieverplichting, en er is beloofd dat die er nooit zal komen. Dit 100% op orde hebben voor 1 juli gaat toch never nooit niet lukken. Het is vooral schijnveiligheid en fraudegevoelig ook. Hele bevolkings groepen worden beloond / gestraft, al naar gelang je netjes doet wat je opgedragen wordt of zelf nog wil blijven nadenken. Nog meer schending van universele mensenrechten. Nog meer privacy naar de knoppen. Is dit het oude normaal? Fijne, ontspannen vakantie ook..
Hoezo is dit een indirecte vaccinatieverplichting?
Het staat een ieder vrij om welk vaccin dan ook te weigeren. Dat een weigering van een vaccin gevolgen heeft voor je gezondheid, voor de gezondheid van je kwetsbare naaste en het virus in de hand werkt vind je blijkbaar niet erg, maar zodra het je portemonee raakt doet het ineens wel pijn.
Bizar dat een financiele prikkel ineens als dwang wordt gezien, waar een prikkel vanuit naastenliefde, je eigen gezondheid of gezond verstand niet als een indirecte dwang wordt waargenomen.
Ik ben een dag enorm ziek geweest van mijn vaccinatie, maar dat heb ik er graag voor over om niet of zelf ziek te worden, of een persoon in mijn omgeving aan te steken. dan wil ik best een dagje koortsig in bed liggen ;-)

En dat is geen aanval op jou, ik heb namelijk geen idee wat je reden is om niet te vaccineren (mocht die reden medisch van aard zijn blijft mijn standpunt staan, maar dan val je onder de categorie die nog geen kans gehad heeft zich te laten inenten).
Nogmaals: principes mogen geld kosten.
Dorpeling schreef:Tien tegen 1 dat half juli alle EU grenzen zonder poespas weer open gaan! Dan zien ze wel in dat die hele heisa een flop gaat worden. Ga ik dan nog wel ff een voordelige lastminute boeken.. :D
En zo niet, gaan we lekker een trektocht door Nederland doen. Tentje achterop de fiets en we zien wel waar we terecht komen.
En dan: lekker ongevaccineerd naar een land reizen om daar een virus (als het tegenzit in een licht gemuteerde variant) te herintroduceren?
Het zal best zo zijn dat de grenzen weer open gaan, maar dan moet je je wel even afvragen of dit al het moment is om ongevaccineerd en ongetest te gaan reizen.
Als je je neit hebt gevaccineerd, en niet wilt laten testen heb je op dit moment niks buiten je eigen woonplaats te zoeken ;-)
Dorpeling schreef:Ga fietsen, normaal wordt het niet meer. Dus als jij daarop wilt gaan zitten wachten wens ik je alvast veel succes!

Volledig met je eens!!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2021 08:51

StillAwake schreef:Het klinkt als het weigeren van een verzekering, maar wel gaan claimen als het geld kost.


Enige gevoelsmatige verschil is dat het mensen nu iets kost voordat er iets gebeurt waarbij je niet weet of dat het geval is... als je je niet laat verzekeren kost het je pas wat als er wat gebeurt. Aan de andere kant, het is niet zo dat er niets gebeurt, er is een pandemie. Het is alsof je geen brandverzekering wil terwijl er allerlei huizen in je dorp in de brand staan en het zo kan overwaaien. Je zorgt voor extra riscico's dus dat dat tot beperkingen leidt lijkt me niet zo vreemd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 07 jun 2021 09:28

Marnix schreef:Enige gevoelsmatige verschil is dat het mensen nu iets kost voordat er iets gebeurt waarbij je niet weet of dat het geval is... als je je niet laat verzekeren kost het je pas wat als er wat gebeurt. Aan de andere kant, het is niet zo dat er niets gebeurt, er is een pandemie. Het is alsof je geen brandverzekering wil terwijl er allerlei huizen in je dorp in de brand staan en het zo kan overwaaien. Je zorgt voor extra riscico's dus dat dat tot beperkingen leidt lijkt me niet zo vreemd.

Ik snap je punt, maar met verzekeren zijn het juist de mensen die wél verzekerd zijn die de kosten dragen.
Ik zie werkelijk niet waarom een vaccinweigeraar de daardoor ontstane kosten niet zelf op zich zou nemen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Erik1960 » 07 jun 2021 10:09

StillAwake schreef:Ik snap je punt, maar met verzekeren zijn het juist de mensen die wél verzekerd zijn die de kosten dragen.
Ik zie werkelijk niet waarom een vaccinweigeraar de daardoor ontstane kosten niet zelf op zich zou nemen...

Ik sluit me aan wanneer datzelfde principe ook gaat gelden voor mensen met een ongezonde leefstijl in de meest brede zin van het woord.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 07 jun 2021 10:29

Erik1960 schreef:Ik sluit me aan wanneer datzelfde principe ook gaat gelden voor mensen met een ongezonde leefstijl in de meest brede zin van het woord.

Rokers betalen al een hogere premie op hun levensverzekering, alpinisten nemen een extra verzekering om zich tegen een eventuele helicopterredding te verzekeren. Boksers zullen het duurste tandartspakket kiezen in de zorgberzekering, mensen die een snellere (gevaarlijkere) auto rijden betalen meer premie: feitelijk wordt dit dus al gedaan!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Erik1960 » 07 jun 2021 10:37

StillAwake schreef:Rokers betalen al een hogere premie op hun levensverzekering, alpinisten nemen een extra verzekering om zich tegen een eventuele helicopterredding te verzekeren. Boksers zullen het duurste tandartspakket kiezen in de zorgberzekering, mensen die een snellere (gevaarlijkere) auto rijden betalen meer premie: feitelijk wordt dit dus al gedaan!


Over de levensverzekering van rokers maak ik me geen zorgen. Wel over hun zorgkosten. En hoe zit het dan met de mensen met overgewicht, de alcoholliefhebbers met leverproblemen, de fietsers die zonder licht fietsen, automobilisten die van rijbaan veranderen zonder richting aan te geven, doe-het-zelvers die domme dingen doen met gevaarlijk gereedschap?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 07 jun 2021 10:52

Erik1960 schreef:Over de levensverzekering van rokers maak ik me geen zorgen. Wel over hun zorgkosten. En hoe zit het dan met de mensen met overgewicht, de alcoholliefhebbers met leverproblemen, de fietsers die zonder licht fietsen, automobilisten die van rijbaan veranderen zonder richting aan te geven, doe-het-zelvers die domme dingen doen met gevaarlijk gereedschap?

Het klopt dat er nog best wel één en ander te verbeteren valt, maar het begin is er.
En het ging hier over de toegangstest/reistest, en niet primair over de zorgkosten. In die zin was de analogie best wel aardig getroffen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2021 10:56

Erik1960 schreef:Over de levensverzekering van rokers maak ik me geen zorgen. Wel over hun zorgkosten. En hoe zit het dan met de mensen met overgewicht, de alcoholliefhebbers met leverproblemen, de fietsers die zonder licht fietsen, automobilisten die van rijbaan veranderen zonder richting aan te geven, doe-het-zelvers die domme dingen doen met gevaarlijk gereedschap?


Dat is lastig meetbaar he. Tenzij je wil dat overheid / verzekeraars / huisartsen toegang krijgen tot je koopgedrag en zo kunnen zien of je gezonde of ongezonde dingen koopt. Of we hangen overal camera's op die dat soort dingen gaan registreren en vastleggen. Of je moet je BMI opgeven als je een zorgverzekering met afsluiten maar ja, dat is ook niet helemaal eerlijk want ik ken mensen die heel veel ongezond eten en drinken en 60 kilo blijven en mensen die heel veel sporten en 90 kilo zijn. Het is niet meetbaar of je wil niet dat het gemeten wordt. En dat is bij vaccinatie een iets ander verhaal. Los daarvan heb je dingen die riskant zijn voor je eigen gezondheid en dingen die ook riskant kunnen zijn voor andermans gezondheid, dat maakt het ook nog wat anders.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten