Vakantie !!!

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor ajl » 04 aug 2023 09:09

Marnix schreef:Hebben jullie dat altijd al gehad of is dat meer zo geworden naarmate je ouder wordt?

Lalage: Thuis als je vrij bent moet je toch ook bedenken wat je gaat doen (of niet gaat doen). Dagje lezen op de camping is ook best prima hoor, af en toe ;-)

Ajl: je kan toch een keer een wasje draaien? Dan ruikt je kleding weer wat frisser. Ligt trouwens wel aan het weer, als het heel slecht weer is heb je idd wel dat alles klam wordt op den duur maar als het mooi weer is valt dat toch wel mee?

Wij slapen 4 weken achter elkaar in een tent maar ik ben zou er nog zo een paar weken achteraan willen plakken :-)


Altijd al gehad. Misschien komt het omdat wij vroeger al weinig op vakantie gingen.

Ik draai zeker meerdere wassen, maar stop alles thuis nogmaals in de wasmachine incl slaapzakken. De ervaring leert dat de camping machines kortere wasprogramma's draaien en ook minder heet wassen. Dat ruik je toch wel. Of leg jij de niet gedragen of daar gewassen spullen weer in de kast?

Afgelopen jaar regende het 's avonds en 's nachts heel veel. Dan wordt alles toch klam.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2023 11:26

ajl schreef:Altijd al gehad. Misschien komt het omdat wij vroeger al weinig op vakantie gingen.

Ik draai zeker meerdere wassen, maar stop alles thuis nogmaals in de wasmachine incl slaapzakken. De ervaring leert dat de camping machines kortere wasprogramma's draaien en ook minder heet wassen. Dat ruik je toch wel. Of leg jij de niet gedragen of daar gewassen spullen weer in de kast?

Afgelopen jaar regende het 's avonds en 's nachts heel veel. Dan wordt alles toch klam.


Wat niet gedragen is na het wassen draag ik nog wel een keer als het schoon genoeg is geworden ja. Met de wasvellen die we gebruiken ruikt het dan altijd fris genoeg. De vraag is idd hoe schoon alles op de kortere programma’s wordt.

Beetje goed weer is inderdaad wel fijn om je kleren wat droog te houden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Optimatus » 04 aug 2023 12:06

Camperen vind ik wel leuk, mijn echtgenote is er minder verzot op.
Maar die vind het gemis van warm water (zoals in Oeganda vorig jaar) weer geen probleem en daar kijk ik dan altijd weer een beetje sip bij.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor ajl » 09 aug 2023 17:50

StillAwake schreef:Valt mee, op de heenweg van Emden naar Basel op 1 dag, dit is vergelijkbaar.


Hebben jullie thuis nog wateroverlast gehad?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 24 aug 2023 07:53

ajl schreef:Hebben jullie thuis nog wateroverlast gehad?

Nee.
Wel onwaarschijnlijk veel regenval, maar gelukkig watert het bij ons prima af.
De damdoorbraak heeft me wle oprecht verbaasd als ik zie hoe streng de Noorse regels over het algemeen zijn, en hoe strikt ze worden nageleefd...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2023 22:38

Dit weekend nog twee nachten op een camping in de buurt gestaan. Onze tent begon afgelopen vakantie ouderdomsverschijnselen te vertonen. Is ook een week of 16 gebruikt, nooit ingespoten of zo, was ook niet zo’n dure tent.

Omdat ik mijn wederhelft al af en toe stiekem naar vouwwagens zag kijken staat er sinds vorig weekend eentje voor de deur. En het weer was zo zomers dat we besloten dit weekend zijn gaan proefkamperen op een camping vlak in de buurt.

Zijn hier meer mensen met vouwwagen? Ik heb er volgens mij niet veel over gelezen hier.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 498
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Erik1960 » 11 sep 2023 05:47

Marnix schreef:Zijn hier meer mensen met vouwwagen? Ik heb er volgens mij niet veel over gelezen hier.
Wij hebben een jaar of 6 een Holtkamper gehad, voordat we onze huidige De Waard-tent kochten. Hoe is je eerste indruk?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2023 07:44

Erik1960 schreef:Wij hebben een jaar of 6 een Holtkamper gehad, voordat we onze huidige De Waard-tent kochten. Hoe is je eerste indruk?


Het bevalt wel. Qua slapen maakt het me niet uit, ik slaap prima op een matje op de grond. Maar qua inpakken en uitpakken is het wel fijn, daar hadden we nu nog niks aan want me moesten alle spullen nog pakken, maar kunnen de vouwwagen nu wel met de meeste dingen er nog in weer naar de stalling brengen en de volgende keer hoeven we veel minder spullen nog te pakken. Er zit een fietsendrager op, dat is ook een groot voordeel!

Het opzetten was de eerste keer even puzzelen, maar dat is de nieuwigheid, ik denk dat we in een half uurtje kunnen staan. Het inruimen ging best snel.

Al met al hoop ik dat we nu wat sneller met z’n allen spontaan bij mooi weer er een lang weekend mee weg gaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor ajl » 11 sep 2023 09:16

Marnix schreef:Dit weekend nog twee nachten op een camping in de buurt gestaan. Onze tent begon afgelopen vakantie ouderdomsverschijnselen te vertonen. Is ook een week of 16 gebruikt, nooit ingespoten of zo, was ook niet zo’n dure tent.

Omdat ik mijn wederhelft al af en toe stiekem naar vouwwagens zag kijken staat er sinds vorig weekend eentje voor de deur. En het weer was zo zomers dat we besloten dit weekend zijn gaan proefkamperen op een camping vlak in de buurt.

Zijn hier meer mensen met vouwwagen? Ik heb er volgens mij niet veel over gelezen hier.


Wij hadden een vouwwagen, maar zijn juist overgestapt naar een (opblaas)tent. Wij vonden de vouwwagen best bewerkelijk met in- en uitklappen. De tent stond afgelopen jaar veel sneller.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Dorpeling » 11 sep 2023 12:24

Marnix schreef:
Zijn hier meer mensen met vouwwagen? Ik heb er volgens mij niet veel over gelezen hier.

Wij zijn van een tent naar een vouwwagen gegaan, hiermee een aantal jaren gekampeerd maar nu terug naar een tent. Lekker makkelijk en meer back to basic.

Reden: het vele werk dat er na je vakantie nog bij komt.
Een tent veeg je schoon, rol je met wat geluk droog op en voilà, als klein pakketje de vliering op.

Een vouwwagen moet je thuis nog een keer opzetten, rondom en van binnen schoonmaken, vooral goed laten drogen (hopen op mooi weer) en dan pas inklappen. Je bent er zo een extra dag zoet mee. Dit jaar stonden we op kleigrond, wat regen gehad en dan is het schrobben geblazen op de zij flappen. Daarbij neemt hij best veel ruimte in, en als je zelf geen ruimte hebt komen er de stallingkosten nog bij.
En regelmatig het onderstel en banden na laten kijken, doek impregneren etc etc.

Het opzetten was het werk niet, we hadden een snelklapper en die stond binnen 10 minuten. Het slaapcomfort was wat ons betreft het enige pluspunt tov een tent. Meer ruimte heb je niet en koken doe je toch buiten.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2023 17:05

ajl schreef:Wij hadden een vouwwagen, maar zijn juist overgestapt naar een (opblaas)tent. Wij vonden de vouwwagen best bewerkelijk met in- en uitklappen. De tent stond afgelopen jaar veel sneller.


Ah grappig, wij hadden juist een opblaastent. Wel een kleine vouwwagen waarvan ik verwacht dat we hem bij de derde keer ook wel in een half uur hebben staan. Zo lang deden we er met de tent ook ongeveer over, misschien ging die 5 minuten sneller. Dus het ligt misschien ook aan eht soort vouwwagen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2023 17:16

Dorpeling schreef:Wij zijn van een tent naar een vouwwagen gegaan, hiermee een aantal jaren gekampeerd maar nu terug naar een tent. Lekker makkelijk en meer back to basic.

Reden: het vele werk dat er na je vakantie nog bij komt.
Een tent veeg je schoon, rol je met wat geluk droog op en voilà, als klein pakketje de vliering op.


Als je een kleine tent hebt misschien, die van ons moest altijd twee steile trappen omhoog en hij was loeizwaar. :-) ik vind het voordeel van de vouwwagen juist dat je er thuis geen werk aan hebt. Je legt de slaapspullen op het bed, je koffers met spullen en andere campingspullen in de bergruimte, stoelen en tafel bovenop, zeil erover en je brengt hem naar de stalling. Met de tent was ik altijd tijden aan het sjouwen om alles op zolder en de nok van de schuur te sjouwen. Schoonvegen hoeft niet (kuip eruit en ff schudden was het enige.

Een vouwwagen moet je thuis nog een keer opzetten, rondom en van binnen schoonmaken, vooral goed laten drogen (hopen op mooi weer) en dan pas inklappen. Je bent er zo een extra dag zoet mee. Dit jaar stonden we op kleigrond, wat regen gehad en dan is het schrobben geblazen op de zij flappen. Daarbij neemt hij best veel ruimte in, en als je zelf geen ruimte hebt komen er de stallingkosten nog bij.
En regelmatig het onderstel en banden na laten kijken, doek impregneren etc etc.


Bij dat inpakken moet je sowieso laten drogen, met een tent ook. Daar gingen we dan mee naar de dagcamping, de vouwwagen kunnen we gewoon op een parkeerplaats aan straat in 2 seconden uitklappen zodat hij op een grasperk staat.

Hij staat in de de stalling maar hiervoor hadden we een bagagewagen want zonder flinke bagagewagen krijgen we sowieso lang niet alles mee. We hebben geen enorme auto (Fabia) en die ga ik ook niet voor de vakantie alleen kopen en dan nog zou het niet passen :-) stallingskosten zijn met de vouwwagen 2 tientjes extra per jaar.

Het opzetten was het werk niet, we hadden een snelklapper en die stond binnen 10 minuten. Het slaapcomfort was wat ons betreft het enige pluspunt tov een tent. Meer ruimte heb je niet en koken doe je toch buiten.


Ik vind een tent heerlijk slapen. Overigens hebben we wel veel meer ruimte onder de luifel en we hadden ook wel een losse luifel bij onze tent maar daar waren we net zo lang mee bezig als met de tent zelf.

Overigens kan ik me wel voorstellen dat we ooit teruggaan naar een tent als alle kampeerspullen weer in de auto passen want nadeel van karretje en vouwwagen is wel dat je je gewoon minder snel kan verplaatsen. En caravans vind ik niks en een camper zou ik alleen voor heel specifieke reizen wel willen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor ajl » 13 sep 2023 11:06

Marnix schreef:Als je een kleine tent hebt misschien, die van ons moest altijd twee steile trappen omhoog en hij was loeizwaar. :-) ik vind het voordeel van de vouwwagen juist dat je er thuis geen werk aan hebt. Je legt de slaapspullen op het bed, je koffers met spullen en andere campingspullen in de bergruimte, stoelen en tafel bovenop, zeil erover en je brengt hem naar de stalling. Met de tent was ik altijd tijden aan het sjouwen om alles op zolder en de nok van de schuur te sjouwen. Schoonvegen hoeft niet (kuip eruit en ff schudden was het enige.



Bij dat inpakken moet je sowieso laten drogen, met een tent ook. Daar gingen we dan mee naar de dagcamping, de vouwwagen kunnen we gewoon op een parkeerplaats aan straat in 2 seconden uitklappen zodat hij op een grasperk staat.

Hij staat in de de stalling maar hiervoor hadden we een bagagewagen want zonder flinke bagagewagen krijgen we sowieso lang niet alles mee. We hebben geen enorme auto (Fabia) en die ga ik ook niet voor de vakantie alleen kopen en dan nog zou het niet passen :-) stallingskosten zijn met de vouwwagen 2 tientjes extra per jaar.



Ik vind een tent heerlijk slapen. Overigens hebben we wel veel meer ruimte onder de luifel en we hadden ook wel een losse luifel bij onze tent maar daar waren we net zo lang mee bezig als met de tent zelf.

Overigens kan ik me wel voorstellen dat we ooit teruggaan naar een tent als alle kampeerspullen weer in de auto passen want nadeel van karretje en vouwwagen is wel dat je je gewoon minder snel kan verplaatsen. En caravans vind ik niks en een camper zou ik alleen voor heel specifieke reizen wel willen.


Misschien ligt het aan mij, maar de slaapspullen ed kan je toch niet op het bed laten liggen in de vouwwagen? Dat moet toch uitgewassen worden na gebruik? Qua schoonmaken maakt het m.i. niet uit. De vloer van de tent dweil ik ook even snel als we alles afbreken. Een vouwwagen vond ik wel veel fijner slapen. Voor het overige qua voorbereiding maakte het m.i. niet echt veel uit. Ook een vouwwagen hang je niet 'zomaar'weer achter de auto. Dat controleer je ook voordat je gaat.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2023 11:59

ajl schreef:Misschien ligt het aan mij, maar de slaapspullen ed kan je toch niet op het bed laten liggen in de vouwwagen? Dat moet toch uitgewassen worden na gebruik? Qua schoonmaken maakt het m.i. niet uit. De vloer van de tent dweil ik ook even snel als we alles afbreken. Een vouwwagen vond ik wel veel fijner slapen. Voor het overige qua voorbereiding maakte het m.i. niet echt veel uit. Ook een vouwwagen hang je niet 'zomaar'weer achter de auto. Dat controleer je ook voordat je gaat.


Wij wassen de slaapzakken 1x per jaar, na de grote vakantie meestal. Die ga ik niet na een weekend / paar dagen kamperen uitwassen. Sowieso wordt de slaapzak in de zomerperiode niet zoveel gebruikt want vaak is het toch warm genoeg 's nachts. En kussens zijn onze eigen kussens, hoeslaken haal je er gewoon vanaf. Dweilen doen we niet aan, even het kuipzeil uitschudden en als er ergens vlekken zitten poets je die er met een doekje even af.

Maar als ik bedenk wat er nu nog in en op de vouwwagen ligt wat ik normaal allemaal van zolder moest sjouwen:
- Slaapzak
- Slaapzakken van de kinderen
- Matjes van de kinderen
- Stoelen van ons en van de kinderen
- grote tafel
- tafeltje waar de koelkast op staat
- bijzettafeltje voor de watertap en zo
- drie boxen met allerlei kampeerservies
- keukenkastje
- kookplaat
- alle haringen, hamers enzovoorts
- wat campingspeelgoed
- Gasfles
- Plasemmer
- tas met kabels, powerbanks, verloopjes enzovoorts
- Schoonmaakspullen als bezem, stoffer en blik enz
Enz

Allemaal spullen die normaal van het nokzolder van ons schuurtje en vanaf de zolder in het huis achter schotten vandaan moesten worden gehaald, gesjouwd, in een karretje geladen (die ik ook moest ophalen) en dan moet je weer checken of je echt alles hebt. We weten nu dat alles wat ewe nodig hebben nog in de vouwwagen ligt.... en na de vakantie moet het allemaal weer uitgeladen en naar boven gesjouwd via een vlizotrap. Ik vind dat nogal wat tijd schelen hoor, dat je dat allemaal in de vouwwagen kan laten. Natuurlijk moet je dan nog wat dingen pakken, je kleren, kussens, toilettas, koelbox, wat knutselspullen en zo maar het scheelt toch een hoop pakken & sjouwen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Katlheen » 13 sep 2023 12:14

Herkenbaar, wij hadden ook van alles in de vouwwagen liggen (nu caravan). Hoefde je er niet uit te halen. Alleen wat dingen schoonmaken, beddegoed uitwassen en het kon er allemaal zo weer in. Daarna de wagen weer naar de stalling. Overigens wel zonder gasfles, je was verplicht de gasflessen eruit te halen. Maar buiten dat, scheelde gewoon een hoop spullen die je anders thuis hebt liggen. Dat is gesjouw en het neemt ruimte in beslag. En doorgaans gebruik je het toch de rest van het jaar niet.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten