Vakantie !!!

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2021 12:56

StillAwake schreef:Jaren geleden (ik denk dat de veerdienst opgedoekt is) ben ik eens van Ijmuiden naar Newcastle gevaren, en van daaruit door naar Bergen.
Dat is by far de mooiste manier om in Noorwegen aan te komen, al kan ik de veerverbinding niet meer vinden.
Voordeel is dat je op de boot wel gewoon de benen kan strekken.


[url=https://en.wikipedia.org/wiki/Newcastle–Bergen–Stavanger_ferry]In 2008 opgedoekt[/url].

Je kan nog wel van Hirtshals naar Stavanger / Bergen met de boot, langs de Noorse kustlijn. Ben zelf 1x met de korte overtocht (3 uur en een kwartier) naar Noorwegen gegaan (en terug helemaal via Zweden / Denemarken rijdend terug) en 1x van Kiel naar Oslo. Dat laatste was met een klein kind wel ideaal, 5 uur rijden naar Kiel, 20 uur varen. Lekker rondkijken, op het dek hangen, eten en slapen en als je wakker wordt vaar je het Oslofjord in, kan je nog even ontbijten en dan uitgerust het laatste stuk rijden. Maar als de kids wat ouder worden en het rijden niet meer zo'n ramp vinden kan je ook door Jutland rijden en dan de boot pakken. Het is alleen wel een wat saai stuk om te rijden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 19 mei 2021 13:25

Marnix schreef:[url=https://en.wikipedia.org/wiki/Newcastle–Bergen–Stavanger_ferry]In 2008 opgedoekt[/url].

Je kan nog wel van Hirtshals naar Stavanger / Bergen met de boot, langs de Noorse kustlijn. Ben zelf 1x met de korte overtocht (3 uur en een kwartier) naar Noorwegen gegaan (en terug helemaal via Zweden / Denemarken rijdend terug) en 1x van Kiel naar Oslo. Dat laatste was met een klein kind wel ideaal, 5 uur rijden naar Kiel, 20 uur varen. Lekker rondkijken, op het dek hangen, eten en slapen en als je wakker wordt vaar je het Oslofjord in, kan je nog even ontbijten en dan uitgerust het laatste stuk rijden. Maar als de kids wat ouder worden en het rijden niet meer zo'n ramp vinden kan je ook door Jutland rijden en dan de boot pakken. Het is alleen wel een wat saai stuk om te rijden.

Het klopt dat de rit door Denemarken erg saai is (hoewel ik ook best vaak mensen hoor die Denemarken een geweldig vakantieland vinden). Wat bij ons hielp was om een dag in Billund te blijven hangen bij Legoland. Dat brak voor de kinderen de reis nogal.
Overigens ben ik in maar 3x met de auto via Jutland naar Noorwegen gereisd, alle andere keren heb ik gevlogen (behoudens de omweg via Newcastle).

Persoonlijk zou ik liever naar Kristiansand varen dan naar Oslo, want vanuit Oslo is de route naar de Fjorden of Jotunheimen minder leuk om te rijden...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor ajl » 19 mei 2021 14:29

Als jullie naar Schotland of Scandinavië gaan, slapen jullie dan in hotels of kamperen jullie? Eerlijk gezegd vind ik de overtocht met boten ook best prijzig voor 6 personen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 19 mei 2021 14:49

ajl schreef:Als jullie naar Schotland of Scandinavië gaan, slapen jullie dan in hotels of kamperen jullie? Eerlijk gezegd vind ik de overtocht met boten ook best prijzig voor 6 personen.

In Schotland heb ik nooit gekampeerd (altijd alles via B&B's gedaan.
In Noorwegen zowel van hut naar hut getrokken, gekampeerd, en huisjes gehuurd.
Mijn voorkeur zou absoluut uitgaan naar een kampeerreis.

Hotels zou ik in mijn vakantie sowieso nooit doen (afgezien van een weghotel op doorreis), alleen bij een stedentrip.
Zeker met een gezin in een hotel lijkt me voor een vakantie niet aan te raden.

Dat bootovertochten duur zijn is absoluut waar, maar als je de nachtboor neemt heb je aan de andere kant ook weer een overnachting minder op je vakantielocatie (dan zou ik overigens wel een hut kiezen).
En als je dezelfde tijd in de auto had gezeten was je vermoeider aangekomen, en de auto loopt ook niet op mineraalwater...
Ik probeer altijd mijn vakantie binnen de grenzen van mijn vakantiegeld te houden, en dat is me vooralsnog altijd gelukt (1 jaar hebben we bewust gekozen die marge los te laten omdat we wat duurdere plannen hadden, en een heel zwaar jaar achter de rug).
Dit jaar waarschijnlijk 3 weken naar een rustige camping in de Franse Alpen (afhankelijk van welke landen welke restricties opleggen).
Maar het is regelmatig gelukt om 5 weken weg te zijn voor (reis + verblijf) onder de 2000,- (boodschappen doe je thuis ook, uit eten is in het buitenland vaak goedkoper, deze zaken heb ik dan niet meegeteld...)
Overigens zou ik het "goedkoper-argument in Noorwegen niet snel gebruiken (hoewel je daar vaak je eigen gevangen vis eet en daarmee de kosten drukt).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor ajl » 19 mei 2021 15:18

Hoe oud zijn jouw jongens en wat vinden zij van zo'n rustige camping? Ik merk dat de oudste twee ( 11 en 12) het erg leuk vinden als er ook kinderen van hun eigen leeftijd op de camping zijn. Helemaal onze dochter snakt soms naar meisjes om zich heen ;)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2021 15:39

ajl schreef:Als jullie naar Schotland of Scandinavië gaan, slapen jullie dan in hotels of kamperen jullie? Eerlijk gezegd vind ik de overtocht met boten ook best prijzig voor 6 personen.


Ja zal wel wat kosten, sowieso als je onderweg moet overnachten is dat wel prijzig. Kamperen kan als je het gewend bent. Kan met het klimaat wel iets meer een risico zijn. In Noorwegen kan je ook goed in hutten (zelf boeken of een reis boeken waarbij dat is geregeld) en eventueel met een tent ernaast. Ik ben een keer met mijn moeder in Noorwegen geweest en dan sliep mijn moeder en Olaf in de hut en wij hadden er een uitgooitentje naast staan waar wij dan sliepen. Ik vond het in ieder geval vroeger als kind ook wel leuk om in een tentje bij het huisje te slapen!

Hotels vind ik totaal niet leuk. Doen we hooguit bij een stop onderweg maar dan kiezen we als het even kan een B&B.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2021 15:45

ajl schreef:Hoe oud zijn jouw jongens en wat vinden zij van zo'n rustige camping? Ik merk dat de oudste twee ( 11 en 12) het erg leuk vinden als er ook kinderen van hun eigen leeftijd op de camping zijn. Helemaal onze dochter snakt soms naar meisjes om zich heen ;)


Herkenbaar, ik merk dat bij die van 5 bij ons ook al wel. Liefst ook een zwembadje of zo erbij. Wij zoeken wat dat betreft voor de zomervakantie een beetje een middenweg. Niet te grote campings maar wel met wat voorzieningen.... en natuurlijk zijn er in het hoogseizoen altijd genoeg andere kinderen op de camping en dat hoeven er natuurlijk geen honderden te zijn. Met een klein groepje krijg je vaak juist leuke vaste clubje of een heel goede vriend / vriending ipv een heleboel vluchtige contacten. Genoeg campings met een plek of 200, een zwembad en wat leuke voorzieningen zonder dat er gelijk en animatieprogramma en zo is :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 19 mei 2021 15:49

ajl schreef:Hoe oud zijn jouw jongens en wat vinden zij van zo'n rustige camping? Ik merk dat de oudste twee ( 11 en 12) het erg leuk vinden als er ook kinderen van hun eigen leeftijd op de camping zijn. Helemaal onze dochter snakt soms naar meisjes om zich heen ;)

13, 11 en 5.
Die hebben over het algemeen op dag 1 al kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd gevonden, en zijn vervolgens moelijk van de camping mee te sleuren ;-)
Meestal ook nog eens Nederlandse kinderen, al vinden ze het ook wel leuk om het op school geleerde engels in de praktijk te brengen.

Als ze een hangplek hebben met een paar kinderen van vergelijkbare leeftijd, als ze een beekje hebben om een dammetje in te bouwen, als ze een veldje hebben om op te spelen: dan zijn ze dik tevreden...

En als ik naar mijzelf (en mijn vrouw) kijk: we snakken naar rust buiten het enigszins hectische leven thuis. En dat krijg je meer als je onder de sterrenhemel een worstje zit te roosteren boven een kampvuur, als ik tokkelend op mijn gitaar een sigaartje rook, als mijn vrouw een boek kan lezen zonder herrie om je heen en als je naar de wifi-spot moet lopen om de besognes van het thuisfront mee te krijgen.
De kinderen mogen om het jaar keizen waar we heen gaan, en die kiezen hier ook nog voor (al wordt de roep om een zwembad wel steeds luider)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 19 mei 2021 15:52

Marnix schreef:Herkenbaar, ik merk dat bij die van 5 bij ons ook al wel. Liefst ook een zwembadje of zo erbij. Wij zoeken wat dat betreft voor de zomervakantie een beetje een middenweg. Niet te grote campings maar wel met wat voorzieningen.... en natuurlijk zijn er in het hoogseizoen altijd genoeg andere kinderen op de camping en dat hoeven er natuurlijk geen honderden te zijn. Met een klein groepje krijg je vaak juist leuke vaste clubje of een heel goede vriend / vriending ipv een heleboel vluchtige contacten. Genoeg campings met een plek of 200, een zwembad en wat leuke voorzieningen zonder dat er gelijk en animatieprogramma en zo is :-)

Wij staan zelden op campings met meer dan 20/30 plekken, en zelfs daar kom je altijd Nederlanders tegen.
Meestal ook met kinderen, en altijd wel met kinderen van vergelijkbare leeftijd.
Een zwembadje hebben we de laatste paar jaar wel een aantal keer gehad, maar zelfs dan zaten ze meestal dammen te bouwen in het beekje net achter de camping...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 19 mei 2021 15:55

Marnix schreef:Ja zal wel wat kosten, sowieso als je onderweg moet overnachten is dat wel prijzig. Kamperen kan als je het gewend bent. Kan met het klimaat wel iets meer een risico zijn. In Noorwegen kan je ook goed in hutten (zelf boeken of een reis boeken waarbij dat is geregeld) en eventueel met een tent ernaast. Ik ben een keer met mijn moeder in Noorwegen geweest en dan sliep mijn moeder en Olaf in de hut en wij hadden er een uitgooitentje naast staan waar wij dan sliepen. Ik vond het in ieder geval vroeger als kind ook wel leuk om in een tentje bij het huisje te slapen!

Hotels vind ik totaal niet leuk. Doen we hooguit bij een stop onderweg maar dan kiezen we als het even kan een B&B.

In grote delen van Noorwegen mag je vrij kamperen, dan kost het helemaal niks ;-)
En kamperen kun je leren (en het zijn vaak de mensen die er het meest een afkeer van hadden die, als ze het geprobeerd hebben het meest fanatiek aan het kamperen slaan...)

Vrienden van ons gaan altijd naar een hotel, daar zou ik gek worden, en zij denken gek te worden in een tent...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2021 16:38

StillAwake schreef:In grote delen van Noorwegen mag je vrij kamperen, dan kost het helemaal niks ;-)
En kamperen kun je leren (en het zijn vaak de mensen die er het meest een afkeer van hadden die, als ze het geprobeerd hebben het meest fanatiek aan het kamperen slaan...)

Vrienden van ons gaan altijd naar een hotel, daar zou ik gek worden, en zij denken gek te worden in een tent...


Haha ja. Leuke is dat mensen denken dat je kampeert omdat het goedkoop is maar als ik mocht kiezen om mijn camping om te ruilen voor een luxe hotel zonder bij te hoeven betalen zou ik het nog niet doen. Zelfs al kreeg ik geld toe. Overigens is vrij kamperen leuk maar die manier van kamperen zonder enige voorzieniningen vinden lang niet alle volwassenen leuk, laat staan kinderen. Zeker niet voor een "grote vakantie" :-D Bovendien heb je dan weer 0,0 aanspraak, ik vind wat sociale contacten op de camping juist ook wel weer leuk en voor kinderen is dat ook wel fijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 19 mei 2021 17:16

Marnix schreef:Haha ja. Leuke is dat mensen denken dat je kampeert omdat het goedkoop is maar als ik mocht kiezen om mijn camping om te ruilen voor een luxe hotel zonder bij te hoeven betalen zou ik het nog niet doen. Zelfs al kreeg ik geld toe. Overigens is vrij kamperen leuk maar die manier van kamperen zonder enige voorzieniningen vinden lang niet alle volwassenen leuk, laat staan kinderen. Zeker niet voor een "grote vakantie" :-D Bovendien heb je dan weer 0,0 aanspraak, ik vind wat sociale contacten op de camping juist ook wel weer leuk en voor kinderen is dat ook wel fijn.

Grappig is juist dat op de goedkoopste campings vaak de best opgeleide mensen staan.
Heel paradoxaal eigenlijk...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2021 22:42

StillAwake schreef:Grappig is juist dat op de goedkoopste campings vaak de best opgeleide mensen staan.
Heel paradoxaal eigenlijk...


Misschien omdat die het hele jaar zo druk zijn dat ze in de vakantie heeeeeel veel rust moeten hebben :-)
Laatst gewijzigd door Marnix op 19 mei 2021 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor meribel » 19 mei 2021 22:54

StillAwake schreef:Grappig is juist dat op de goedkoopste campings vaak de best opgeleide mensen staan.
Heel paradoxaal eigenlijk...

Maar hoe rijker hoe krenteriger is een bekend gegeven voor elke krantenbezorger of collectant

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 20 mei 2021 06:43

meribel schreef:Maar hoe rijker hoe krenteriger is een bekend gegeven voor elke krantenbezorger of collectant

Ik zei iets over het opleidingsniveau, en niet over het banksaldo. Juist diegenen die willen laten zien dat ze rijk zijn (de krenterigen waar jouw collectant het over had) zie je er niet: voor hen is het belangrijker dat er dikke jachten, witte stranden en dure wijnen op de vakantiefoto's staan ;-)

Het heeft niet zo zeer te maken met krenterigheid, maar met een verlangen naar rust.
Persoonlijk zou ik gek worden als ik mijn vakantie op een volgepakt strand moest doorbrengen, of in een hotelkamer opgesloten zou zitten.
Of voor een paar weken een huisje boeken: ik wil in mijn vakantie de vrijheid hebben om te verkassen als ik het ergens gezien heb, het mooie weer op te zoeken als het aan "mijn kant" van de bergen even tegenzit.
Ik denk dat ik na drie dagen weer onderweg zou zijn naar huis ;-)
Anderen zouden weer gek worden als ze de bergen in zouden moeten, of op een camping worden neergezet.

Natuurlijk vind ik het helemaal iet erg als ik op deze wijze een paar centen overhoud om een keer extra uitgebreid uit eten te gaan, een wat uitgebreidere barbecue op te zetten, een wat duurder uitje te kunnen bekostigen of (vooral) een paar weken langer weg te blijven), maar de basisgedachte is (voor mij, maar ook voor de mensen die ik daar spreek) voornamelijk het opzoeken van rust.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten