Vakantie !!!

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor ajl » 31 dec 2022 00:19

Lalage schreef:Veel mensen hebben nu kerstvakantie. Wat zijn jullie plannen?
Voor mij is het een week van uitrusten, gezelligheid met familie en vrienden en ik maak altijd de keuken helemaal schoon in deze periode.


Ik vind de kerstvakantie altijd enorm uitputtend. Ik doe het zelf hoor, maar alles is volgepland met bezoek, familie, vrienden, oliebollen bakken logees en als afsluiter een verjaardag.. Lock down was eigenlijk best prettig.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 31 dec 2022 00:57

ajl schreef:Ik vind de kerstvakantie altijd enorm uitputtend. Ik doe het zelf hoor, maar alles is volgepland met bezoek, familie, vrienden, oliebollen bakken logees en als afsluiter een verjaardag.. Lock down was eigenlijk best prettig.


Gelukkig breekt daarna (vind ik) altijd wel een rustige periode aan. Maar tip: ga een week weg rond oud en nieuw, kan je ook geen bezoeken krijgen / plannen ;-) heel rustgevend.

Hier ook een verjaardag (2e kerstdag) trouwens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2023 11:56

Zo, wij hebben de planning voor de zomer een beetje rond, Deo volente natuurlijk! Als opwarmertjes en lang weekend (3 nachten) kamperen in Driewegen in de zak van Zuid-Beveland, 4 nachten kamperen vlak bij Huis tussen Baarn en Lage Vuursche. In de vakantie een week naar de zomerconferentie van New Wine (Liempde) daarna twee weken op een camping in Zuid-Bohemen, Tsjechië en de laatste week Oostenrijk op de grens van Tirol en Salzburgerland. We wilden eigenlijk de drie weken opsplitsen in 2x 1,5e week maar ivm beschikbaarheid van campings werd dat 2 om 1 week. Heb me een beetje in de regio van Tsjechie verdiept en het ziet er erg leuk en gevarieerd uit, heuvels, bos, veel water, meren om op te varen, rivieren om op te raften, prachtige oude stadjes en kastelen. Nog mensen die tips hebben voor de regio's?

En ik ben natuurlijk ook benieuwd naar de vakantieplannen van anderen hier!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor ajl » 08 mar 2023 12:30

Klinkt heerlijk! Wij gaan aankomende vrijdag de planning maken. Het moet in de eerste drie weken ivm operatie van een van de kinderen later in de vakantie. De vakantie moet voldoen aan : wandelen in de bergen, zwemmen, raften, cultuur en kleine winkeltjes in leuke dorpjes. Dat wordt een zoektocht.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2023 14:29

ajl schreef:Klinkt heerlijk! Wij gaan aankomende vrijdag de planning maken. Het moet in de eerste drie weken ivm operatie van een van de kinderen later in de vakantie. De vakantie moet voldoen aan : wandelen in de bergen, zwemmen, raften, cultuur en kleine winkeltjes in leuke dorpjes. Dat wordt een zoektocht.


Ja leuk. En kamperen? Of een huisje?

Ik vind Oostenrijk een fantastisch vakantieland, zeker met kleine kinderen. Je koopt 1x een regiokaart en vervolgens kan je gratis naar zwembaden, kabelbanen waardoor je lekker hoog in de bergen kan wandelen, musea enzovoorts. Daardoor ben je als je veel activiteiten wil doen, veel goedkoper uit dan in andere Alpenlanden. Misschien kan je voor kleine winkeltjes en leuke dorpjes beter in Frankrijk of Italie zijn maar ik vind Oostenrijk wel heel veel voordelen hebben. Heb alleen het idee dat de campings er iets eerder vol zijn dan in bijvoorbeeld Frankrijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Erik1960 » 08 mar 2023 21:27

Marnix schreef:En ik ben natuurlijk ook benieuwd naar de vakantieplannen van anderen hier!

Van 20 mei tot 3 juni lopen we van Porto naar Santiago de Compostela. Waarschijnlijk de route langs de kust.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2023 08:58

Erik1960 schreef:Van 20 mei tot 3 juni lopen we van Porto naar Santiago de Compostela. Waarschijnlijk de route langs de kust.


Ah, ik had al zoiets verwacht. Lekker hoor.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Katlheen » 09 mar 2023 11:58

Ja leuk. En kamperen? Of een huisje?

Ik vind Oostenrijk een fantastisch vakantieland, zeker met kleine kinderen. Je koopt 1x een regiokaart en vervolgens kan je gratis naar zwembaden, kabelbanen waardoor je lekker hoog in de bergen kan wandelen, musea enzovoorts. Daardoor ben je als je veel activiteiten wil doen, veel goedkoper uit dan in andere Alpenlanden. Misschien kan je voor kleine winkeltjes en leuke dorpjes beter in Frankrijk of Italie zijn maar ik vind Oostenrijk wel heel veel voordelen hebben. Heb alleen het idee dat de campings er iets eerder vol zijn dan in bijvoorbeeld Frankrijk.




Nog tips voor Oostenrijk? Wij willen dit jaar ook naar de bergen. Met caravan en 3 kinderen. Mag anders ook per PB :wink:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor ajl » 09 mar 2023 12:46

Katlheen schreef:Nog tips voor Oostenrijk? Wij willen dit jaar ook naar de bergen. Met caravan en 3 kinderen. Mag anders ook per PB :wink:


Ik houd mij ook aanbevolen! Al zijn Marnix' kinderen wat jonger dan mijn kinderen. Dat maakt de verwachtingen ook wat anders.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2023 15:06

Katlheen schreef:Nog tips voor Oostenrijk? Wij willen dit jaar ook naar de bergen. Met caravan en 3 kinderen. Mag anders ook per PB :wink:


Ligt er een beetje aan wat je wil. Wil je echt de hoogste bergen, dan kan je het beste in Tirol gaan zitten. Vind je het weer heel belangrijk, dan kan je beter aan de zuidkant van de Alpen gaan zitten. Maar je hebt een caravan dus allicht wil je ook niet te ver rijden.

ajl schreef:Ik houd mij ook aanbevolen! Al zijn Marnix' kinderen wat jonger dan mijn kinderen. Dat maakt de verwachtingen ook wat anders.


Mwah de oudste is vrij avontuurlijk ingesteld (vorig jaar al eens gekanood en een nachtje op een onbewoond eiland ergens op flink meer in Zweden overnacht) en de jongste klauterde vorig jaar ook al aardige stukken mee. Raften willen we dit jaar ook wel een keer proberen. Zwemmen zijn ze beiden dol op dus in "in de bergen wandelen, zwemmen, raften, leuke stadjes / dorpjes" komt wel redelijk overeen met wat wij ook wel zoeken.

Enige is dat voor mijn gevoel campings in Oostenrijk best snel volgeboekt zijn dus ik kan wel tips geven maar ik weet niet hoe de beschikbaarheid is.

Wij gaan naar deze: https://www.grubhof.com/nl/ onder Salzburg. Qua bereikbaarheid wel fijn, relatief dicht bij Nederland. Leek ons in eerste instantie wat groot en gestructureerd maar er is een apart tentenveld zonder vaste indeling, dat trok ons over de streep.

(dit is trouwens onze camping in Tsjechie: https://mycamp.cz/nl/camping-chvalsiny-bij-krumlov/)

In Karinthie hebben we op Rozental Roz gestaan, ook een iets grotere camping maar om een zwemmeer heen gebouwd waardoor dat niet zo erg opvalt.

Campings waar waar ik ben geweest of veel goede dingen over heb gehoord:

Camping am Bauernhof (Karinthie) https://www.campingbauernhof.com/campingplatz
Camping Rozental Roz (Karinthie) https://www.anwbcamping.nl/oostenrijk/k ... sental-roz
Camping Maltatal (Karinthie) https://www.camping-maltatal.at/nl/
Camping Neubeuer (Karinthie) https://camping-neubauer.at/en/
Alpenferiental Reisach (Karinthie) https://alpenferienpark.com
Grubhof (Salzburgerland) https://www.grubhof.com/nl/
Natterer See: (Tirol) https://www.anwbcamping.nl/oostenrijk/t ... tterer-see
Wolfgangsee: (Salzburgerland) https://www.paradiescamping.at
Stadlerhof (Tirol) https://www.camping-stadlerhof.at
Camping Hell (Tirol): https://www.eurocampings.nl/oostenrijk/ ... ll-101583/

Wie weet zit er wat tussen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lalage » 09 mar 2023 17:49

We willen wel met de Bernina Express door Zwitserland treinen, maar verder dan het idee zijn we nog niet. Eerst nog een paar dagen naar de Eifel in april.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Katlheen » 09 mar 2023 20:28

Bernina express, die gaat toch van St. Moritz naar Tirano? Die heb ik een paar keer gedaan voor mijn werk (tourmanager).

@Marnix: dank voor de tips.

Zijn er ook mensen die Zuid Noorwegen kunnen aanraden? Is wel de andere kant op maar ook redelijk bergachtig? Oostenrijk heeft wel als voordeel dat je naar Noord Italië kan.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2023 00:53

Katlheen schreef:Bernina express, die gaat toch van St. Moritz naar Tirano? Die heb ik een paar keer gedaan voor mijn werk (tourmanager).

@Marnix: dank voor de tips.

Zijn er ook mensen die Zuid Noorwegen kunnen aanraden? Is wel de andere kant op maar ook redelijk bergachtig? Oostenrijk heeft wel als voordeel dat je naar Noord Italië kan.


Absoluut. Hou er rekening mee dat je nog een stukje moet rijden vanaf Kristiansand of Oslo, maar dan krijg je verreweg de mooiste natuur van Europa. Het gebied oostelijk van Bergen (regio Jostedalsbreeen, Jotunheimen, Rondane en zo) is prachtig. Het beste trek je een beetje rond in die gebieden. Bij slecht weer kan je nog uitwijken naar Zweden. Niet zo warm als naar het zuiden misschien, maar ook niet zo heet en als je er nog nooit bent geweest wel een must. Het is er zo ongelofelijk mooi. En als het iets koeler is, bedenk dan dat de rest van de zomer in Nederland weer ruim voldoende warm weer geeft tegenwoordig!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Erik1960 » 10 mar 2023 10:54

Marnix schreef:Ah, ik had al zoiets verwacht. Lekker hoor.

Toch is er wel een Grote Verandering hoor. Ik schreef ‘wij’ en dat is voor de eerste keer van toepassing :D
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2023 13:50

Katlheen schreef:Bernina express, die gaat toch van St. Moritz naar Tirano? Die heb ik een paar keer gedaan voor mijn werk (tourmanager).

@Marnix: dank voor de tips.

Zijn er ook mensen die Zuid Noorwegen kunnen aanraden? Is wel de andere kant op maar ook redelijk bergachtig? Oostenrijk heeft wel als voordeel dat je naar Noord Italië kan.

Het zuiden van Noorwegen is prachtig.
Wat wil je er over weten ;-)
Ik wil niet zeggen dat ik alles weet, maar ik kom er wel eens ;-) ;-)

De boot vanaf Eemshaven naar Kristiansand bevalt me prima (in het hoogseizoen wel vooraf boeken).
Afhankelijk van hoe lang je wilt zijn er verschillende mogelijkheden.
Hutten en dergelijke zijn niet heel duur (wederom, in het hoogseizoen wel redelijk snel volgepland).

Qua bergen: de bergen zijn minder hoog dan in bijvoorbeeld Oostenrijk, maar doordat de dalen erg laag liggen ervaar je dat niet zo sterk.
En omdat je toch een stuk noordelijker zit is de sneeuwgrens in de bergen ook lager, waardoor het qua beleving van hoogte niet echt voor Tirol onderdoet.
Door de noordelijke ligging heb je in de zomer ook ontzettend lange avonden (hoewel de middernachtzon echt nog wel een heel stuk verder naar het noorden optreedt).

Dus, als je info zoekt: laat het weten!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten