Vakantie !!!

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor ajl » 12 sep 2022 09:31

Marnix schreef:Ik zou me er ook wel drie weken kunnen vermaken, ik heb alleen na een paar dagen altijd wel dat ik ieder plaatsje, fietspad enz op het eiland heb gezien. Wat dat betreft vind ik het voor drie weken wel wat aan de kleine kant maar verder zijn Wadden inderdaad heerlijk. Alweer bijna 7 jaar geleden dat ik op Terschelling was, dat was ons laatste uitstapje samen voordat het eerste kind kwam dus het wordt weer eens tijd :-)


Ik ken ook de fietspaden en weggetjes daar. Dat is in een ander gebied niet anders. Afgelopen jaar herkende ik ook de bergtoppen en struiken en bochten als ik daar drie weken liep. Het mooie van een natuurgebied is echter wel dat je elke keer toch andere dingen opmerkt; dieren, vogels, planten en struiken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2022 09:48

ajl schreef:Ik ken ook de fietspaden en weggetjes daar. Dat is in een ander gebied niet anders. Afgelopen jaar herkende ik ook de bergtoppen en struiken en bochten als ik daar drie weken liep. Het mooie van een natuurgebied is echter wel dat je elke keer toch andere dingen opmerkt; dieren, vogels, planten en struiken.


Allicht, maar na 3 weken in de bergen of in Scandinavie of zo heb je nog niet ieder paadje ontdekt, simpelweg omdat je een veel groter gebied om je heen hebt dan 15x3 km. Je kan eens een half uur rijden en een mooi stadje bezoeken of naar een ander gebied rijden. Dat is op Terschelling natuurlijk lastig. Daarom zijn er mensen die drie weken op een eiland wel wat lang zouden vinden maar nogmaals, ik zou me er prima vermaken hoor ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor ajl » 12 sep 2022 10:01

Marnix schreef:Allicht, maar na 3 weken in de bergen of in Scandinavie of zo heb je nog niet ieder paadje ontdekt, simpelweg omdat je een veel groter gebied om je heen hebt dan 15x3 km. Je kan eens een half uur rijden en een mooi stadje bezoeken of naar een ander gebied rijden. Dat is op Terschelling natuurlijk lastig. Daarom zijn er mensen die drie weken op een eiland wel wat lang zouden vinden maar nogmaals, ik zou me er prima vermaken hoor ;-)


Klopt. Alleen heb ik een hekel aan autorijden tijdens de vakantie. De reis heen en terug prima, maar tussendoor zo min mogelijk. op Terschelling reden we naar de camping, gooiden de tent en spullen uit de auto, parkeerde deze op het parkeerterrein en hadden we pas weer nodig als we weggingen. Verder deden wel alles op de fiets.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 12 sep 2022 12:23

ajl schreef:Dat van de Wadden is absoluut niet waar. Wij zijn meerdere jaren naar Terschelling geweest en waren daar echt niet uitgekeken en gingen zeker niet hele dagen naar het strand. Op Terschlling komt namelijk een ander soort toerist dan degene die naar Zuid Frankrijk gaan om op het strand te hangen. Een aantal dingen deden we jaarlijks, maar ook elk jaar wat nieuws. We 's avonds makreel vangen op de Noordzee en krabben vangen op de dijk, pluktuinen bezoeken, wad lopen, diverse rondleidingen in de bunkers, zeilen op de Waddenzee. Op Terschelling is een groot natuurgebied en ook daar zijn diverse rondleidingen en kan je prachtig hardlopen en/of fietsen. etc.
Ik ben nooit op Terschelling geweest (wel op Ameland, Schiermonnikoog en Borkum), dus wellicht schat ik het verkeerd in...
Als ik kijk naar Schiermonnikoog of Ameland (er vanuit gaand dat dat representatief is voor Terschelling): ik had er met een paar dagen het hele eiland wel gezien, en kan me niet voorstellen dat ik er, als ik er ooit drie weken gezeten zou hebben, ooit nog terug zou gaan.
Wat dat betreft hou ik er ook van om in mijn vakantie nieuwe dingen te zien, en dat zou ik daar missen.
ajl schreef:
Wat doe jij op zo'n rustige camping in de bergen? Maak jij dan ook elke dag nieuwe bergtochten of geniet je van het uitzicht vanaf de camping?

In principe blijven we nooit op de camping, maar ga je naar een stad in de buurt, een berg in de regio, je maakt een mooie wandeling of maakt een mooie rondrit met de auto.
En inderdaad, in de avond zit ik dan graag met een sigaar en een mooi glas van het uitzicht te genieten.
En ook dat zou ik op een waddeneiland wellicht wat minder doen, de zee zie ik toch meer als een werk-omgeving dan als ontspanning...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 12 sep 2022 12:25

ajl schreef:Ik ken ook de fietspaden en weggetjes daar. Dat is in een ander gebied niet anders. Afgelopen jaar herkende ik ook de bergtoppen en struiken en bochten als ik daar drie weken liep. Het mooie van een natuurgebied is echter wel dat je elke keer toch andere dingen opmerkt; dieren, vogels, planten en struiken.

Dat is zeker waar.
Toch loop je in de bergen niet iedere keer in hetzelfde dal, en maakt ook wel eens een wat langere rit om een wat groter deel van het gebied te verkennen.
Wat dat betreft zou een klein eiland me al snel te klein zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 12 sep 2022 12:29

ajl schreef:Klopt. Alleen heb ik een hekel aan autorijden tijdens de vakantie. De reis heen en terug prima, maar tussendoor zo min mogelijk. op Terschelling reden we naar de camping, gooiden de tent en spullen uit de auto, parkeerde deze op het parkeerterrein en hadden we pas weer nodig als we weggingen. Verder deden wel alles op de fiets.

Dat klinkt ook wel lekker inderdaad.
Persoonlijk zou het mijn actieradius teveel beperken, maar ik moet toegeven dat je, als je die radius niet zoekt (of niet hebt, in het geval van een klein eiland) op die manier wel een heel rustige vakantie hebt.

Maar (nogmaals, ik baseer me op twee andere eilanden), erg rustig vond ik het er niet, en ik vond het wél relatief duur...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2022 12:37

StillAwake schreef:Dat klinkt ook wel lekker inderdaad.
Persoonlijk zou het mijn actieradius teveel beperken, maar ik moet toegeven dat je, als je die radius niet zoekt (of niet hebt, in het geval van een klein eiland) op die manier wel een heel rustige vakantie hebt.

Maar (nogmaals, ik baseer me op twee andere eilanden), erg rustig vond ik het er niet, en ik vond het wél relatief duur...


Ligt er ook wel aan wanneer je gaat. Buiten het seizoen om een week naar een Waddeneiland is wel weer heerlijk ontspannend. En best afwisselend. Uitwaaien aan zee, wandelen in de duinen, fietsen langs het wad en dan wat drinken op een terrasje in een schattig dorpje. Maar in de zomer is het qua drukte niet te vergelijken met bijvoorbeeld voorjaar of najaar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor ajl » 12 sep 2022 12:45

StillAwake schreef:Ik ben nooit op Terschelling geweest (wel op Ameland, Schiermonnikoog en Borkum), dus wellicht schat ik het verkeerd in...
Als ik kijk naar Schiermonnikoog of Ameland (er vanuit gaand dat dat representatief is voor Terschelling): ik had er met een paar dagen het hele eiland wel gezien, en kan me niet voorstellen dat ik er, als ik er ooit drie weken gezeten zou hebben, ooit nog terug zou gaan.
Wat dat betreft hou ik er ook van om in mijn vakantie nieuwe dingen te zien, en dat zou ik daar missen.

In principe blijven we nooit op de camping, maar ga je naar een stad in de buurt, een berg in de regio, je maakt een mooie wandeling of maakt een mooie rondrit met de auto.
En inderdaad, in de avond zit ik dan graag met een sigaar en een mooi glas van het uitzicht te genieten.
En ook dat zou ik op een waddeneiland wellicht wat minder doen, de zee zie ik toch meer als een werk-omgeving dan als ontspanning...


Dat laatste kan ik mij voorstellen. Ik ben op alle Waddeneilanden geweest en Terschelling sprong er wat mij betreft echt uit. Schier en Vlieland vond ik saai, Ameland een bejaardeneiland en Texel te druk.

Elke dag op pad met de auto is niet mijn manier van vakantie vieren. Een paar keer een stadje in de buurt vind ik prima, maar zeker niet elke dag hele stukken rijden. Dat vinden wij echt afschuwelijk. Afgelopen jaar viel het mij ook op. Mensen die van heinde en verre komen aanrijden en dan hun vervuilende bolide onder aan de berg zetten, zuchtend het stuk naar het 1e restaurant lopen en dan weer gaan zitten. Wat dat betreft zijn wij wellicht wat primitiever. Wij hebben nu een camping in Zwitserland op het oog waar we de tent neer willen zetten, vervolgens ene paar dagen omhoog willen trekken en slapen in berghutten en dan weer afdalen naar de camping. Verder willen we ook veel activiteiten in de buurt van de camping gaan doen. in ieder geval zo min mogelijk de auto gebruiken.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 12 sep 2022 13:02

ajl schreef:Dat laatste kan ik mij voorstellen. Ik ben op alle Waddeneilanden geweest en Terschelling sprong er wat mij betreft echt uit. Schier en Vlieland vond ik saai, Ameland een bejaardeneiland en Texel te druk.

Elke dag op pad met de auto is niet mijn manier van vakantie vieren. Een paar keer een stadje in de buurt vind ik prima, maar zeker niet elke dag hele stukken rijden. Dat vinden wij echt afschuwelijk. Afgelopen jaar viel het mij ook op. Mensen die van heinde en verre komen aanrijden en dan hun vervuilende bolide onder aan de berg zetten, zuchtend het stuk naar het 1e restaurant lopen en dan weer gaan zitten. Wat dat betreft zijn wij wellicht wat primitiever. Wij hebben nu een camping in Zwitserland op het oog waar we de tent neer willen zetten, vervolgens ene paar dagen omhoog willen trekken en slapen in berghutten en dan weer afdalen naar de camping. Verder willen we ook veel activiteiten in de buurt van de camping gaan doen. in ieder geval zo min mogelijk de auto gebruiken.

Gaaf!
Een huttentocht met het gezin lijkt me echt prachtig...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 12 sep 2022 13:05

Marnix schreef:Ligt er ook wel aan wanneer je gaat. Buiten het seizoen om een week naar een Waddeneiland is wel weer heerlijk ontspannend. En best afwisselend. Uitwaaien aan zee, wandelen in de duinen, fietsen langs het wad en dan wat drinken op een terrasje in een schattig dorpje. Maar in de zomer is het qua drukte niet te vergelijken met bijvoorbeeld voorjaar of najaar.

Buiten het seizoen is het inderdaad wat anders.
Maar dan zou ik nog steeds liever een uur langer rijden en me in de ardennen neervleien...

Maar ik denk niet dat ik ooit nog (afgezien van familiebezoek en werk) in Nederland zal komen, dus ik vermoed ook niet dat ik de andere eilanden ooit nog zal bezoeken...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor ajl » 12 sep 2022 13:39

StillAwake schreef:Buiten het seizoen is het inderdaad wat anders.
Maar dan zou ik nog steeds liever een uur langer rijden en me in de ardennen neervleien...

Maar ik denk niet dat ik ooit nog (afgezien van familiebezoek en werk) in Nederland zal komen, dus ik vermoed ook niet dat ik de andere eilanden ooit nog zal bezoeken...


Dat klinkt wel heel radicaal. Staan jouw gezinsleden er ook zo in? Jij was natuurlijk al behoorlijk onthecht aan Nederland. Zijn jouw vrouw en kinderen dat ook?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 12 sep 2022 14:03

ajl schreef:Dat klinkt wel heel radicaal. Staan jouw gezinsleden er ook zo in? Jij was natuurlijk al behoorlijk onthecht aan Nederland. Zijn jouw vrouw en kinderen dat ook?

Wel iets minder inderdaad.
Maar vooralsnog heeft ook mijn vrouw steeds meer het idee dat ze niet zo nodig meer terug hoeft.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2022 14:58

StillAwake schreef:Buiten het seizoen is het inderdaad wat anders.
Maar dan zou ik nog steeds liever een uur langer rijden en me in de ardennen neervleien...

Maar ik denk niet dat ik ooit nog (afgezien van familiebezoek en werk) in Nederland zal komen, dus ik vermoed ook niet dat ik de andere eilanden ooit nog zal bezoeken...


Hm oke. Ik ga niet zo vaak in Nederland op vakantie maar ik zou net zo lief een week naar een waddeneiland gaan als naar de Ardennen. Het is er buiten het hoogseizoen prachtig, afwisselend en rustgevend. Overigens maakt het qua reistijd niets uit. Het is voor mij 3 uur uur rijden naar Spa en een uur en 45 minuten naar Harlingen en dan is het 1,5 uur varen naar het Terschelling en heb je overstaptijd, tijd om op het eiland ergens naartoe te gaan dus ik ben eerder in de Ardennen dan op een waddeneiland, Texel uitgesloten maar ik geef de voorkeur aan de Friese eilanden. Maar ik snap dat als je in Noorwegen woont, je niet in Nederland en zeker ook niet naar een waddeneiland op vakantie gaat.

ajl schreef:Dat laatste kan ik mij voorstellen. Ik ben op alle Waddeneilanden geweest en Terschelling sprong er wat mij betreft echt uit. Schier en Vlieland vond ik saai, Ameland een bejaardeneiland en Texel te druk.

Elke dag op pad met de auto is niet mijn manier van vakantie vieren. Een paar keer een stadje in de buurt vind ik prima, maar zeker niet elke dag hele stukken rijden. Dat vinden wij echt afschuwelijk. Afgelopen jaar viel het mij ook op. Mensen die van heinde en verre komen aanrijden en dan hun vervuilende bolide onder aan de berg zetten, zuchtend het stuk naar het 1e restaurant lopen en dan weer gaan zitten. Wat dat betreft zijn wij wellicht wat primitiever. Wij hebben nu een camping in Zwitserland op het oog waar we de tent neer willen zetten, vervolgens ene paar dagen omhoog willen trekken en slapen in berghutten en dan weer afdalen naar de camping. Verder willen we ook veel activiteiten in de buurt van de camping gaan doen. in ieder geval zo min mogelijk de auto gebruiken.


Zwitserland is prachtig maar het is er absurd duur. Zeker als je activiteiten wil gaan doen (los van gewoon de bergen in wandelen). Met een kabelbaan omhoog met het gezin kost een vermogen (je bent met gemak 100 euro kwijt voor een retourtje) en even wat eten is ook enorm prijzig, nog veel meer dan in Nederland. En de supermarktprijzen natuurlijk niet te vergeten. Het zou kunnen als je heel basic vakantie houdt, bijvoorbeeld inderdaad vooral wandelen in de natuur maar met jongere kinderen is het absoluut een no-go. Als ik naar de bergen wil ga ik voorlopig wel naar andere landen. Oostenrijk is goed te betalen, zeker met de regiokaarten die je overal hebt. Slovenie / Frankrijk of Noord-Italie is ook prima. Maar Zwitserland laat ik even links liggen. Helaas want het us prachtig maar in de andere alpenlanden is het ook mooi.

Wat de auto betreft, je kan ook prima de auto wel gebruiken op vakantie zonder vervolgens in het eerste restaurant neer te ploffen. Wij rijden vaak naar een mooie plek toe en gaan vanaf daar wandelingen maken. Ook de kids (nu 3 en 6) klauter volop mee in te bergen, rotsen, enzovoorts. Maar je kan vaak niet hele wandelingen doen vanaf de camping en als je een stukje rijdt kan je lopen naar een mooie waterval, door een schlucht, om een meer, naar een uitzichtpunt etcetera etcetera. Dus daar heb je dan de auto gewoon even voor nodig.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lalage » 12 sep 2022 17:03

Wij vinden Vlieland juist gezellig omdat het niet zo groot is. En inderdaad, in de natuur is zoveel te zien. Wij zijn met een natuurgids op stap geweest en dat was erg leuk (helaas is ze inmiddels verhuisd). We zijn de laatste keer in april geweest, dan is het nog rustig en de horeca gaat net allemaal weer open.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 13 sep 2022 07:28

Lalage schreef:Wij vinden Vlieland juist gezellig omdat het niet zo groot is. En inderdaad, in de natuur is zoveel te zien. Wij zijn met een natuurgids op stap geweest en dat was erg leuk (helaas is ze inmiddels verhuisd). We zijn de laatste keer in april geweest, dan is het nog rustig en de horeca gaat net allemaal weer open.

We zullen het op gebied van vakantie wellicht nooit eens worden (en dat is prima, want hoe minder mensen dezelfde dingen doen als ik, hoe rustiger ik het heb).

Maar ik moet toegeven: je tipte een paar week geleden Ustaostet.
En afgelopen weekend zijn we daar inderdaad eens heen gereden, en daar hebben we inderdaad geen spijt van.
De route ernaartoe was prachtig, en het plaatsje zelf lag ook heel leuk.
Wel is het vanaf daar wat lastiger om echt "de wildernis" in te reizen, dus als "met de trein bereikbaar bergdorp" voldeed het wellicht iets minder (maar dat zochten we op dat moment ook niet...)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten