Vakantie !!!

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2022 09:03

Lalage schreef:Als ik dit allemaal lees, is met de trein reizen een stuk aantrekkelijker. Je kunt in 1 dag naar Kopenhagen en dan verder naar Zweden. Maar met (jonge) kinderen snap ik dat je dat niet doet. Ik ken wel een gezin met 2 kinderen dat altijd met de trein op vakantie gaat. Als iets niet helemaal volgens plan gaat, vinden ze dat juist een goede les voor de kinderen om te laten zien hoe je daar mee om kunt gaan.
Zelf heb ik een hekel aan autorijden, dus wij gaan meestal met de trein. Toevallig net terug uit Oostenrijk en dat ging allemaal prima. Wel een keer vertraging gehad, maar dat was gelukkig op een kortere reisdag, dus voor ons geen probleem.


He klinkt erger dan het is. Heen en terug een uur vertraging bij Hamburg waardoor de reis door Duitsland netto 6,5 uur ipv 5,5 uur duurde. Meer was het niet. En 14 uur varen met de boot is dan nog relaxter dan treinreizen want je slaapt ook op de boot en hebt er alle bewegingsvrijheid :-)

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat als je gaat kamperen, met de trein sowieso al geen optie is. Daarnaast is treinen leuk voor citytrips maar als je wat in de omgeving wil doen heb je al een auto nodig, sterker nog, op de camping heb je die al nodig om boodschappen te doen. Je moet dus wel een heel andere vakantie gaan vieren dan, altijd in drukke ongevingen ipv in de uitgestrekte Zweedse natuur. Lijkt me
Overigens wel leuk hoor om een keer te gaan interrailen als de kids wat ouder zijn, met mijn zoontje van 6,5 zou ik het al wel aandurven.

Interrailen door Europa
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lalage » 28 aug 2022 19:40

Marnix schreef:Maar het belangrijkste is natuurlijk dat als je gaat kamperen, met de trein sowieso al geen optie is.

Oh dat hebben wij wel een paar keer gedaan hoor, toen we nog arme studenten waren ;-) Er zijn toch ook mensen die hele wandeltochten maken met complete kampeeruitrusting in hun rugzak.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2022 08:02

Lalage schreef:Oh dat hebben wij wel een paar keer gedaan hoor, toen we nog arme studenten waren ;-) Er zijn toch ook mensen die hele wandeltochten maken met complete kampeeruitrusting in hun rugzak.


Ja als je met z'n tweeen gaat trekken kan dat wel, in minimalistische tentjes, alles zo klein mogelijk. Dat kan inderdaad prima. Maar met kleine kinderen is het niet aan te raden. :mrgreen: en met een tent van 25 kilo ook niet :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor ajl » 29 aug 2022 18:17

Lalage schreef:Oh dat hebben wij wel een paar keer gedaan hoor, toen we nog arme studenten waren ;-) Er zijn toch ook mensen die hele wandeltochten maken met complete kampeeruitrusting in hun rugzak.


Wij willen volgend jaar zoiets doen. Alleen dan van blokhut naar blokhut en na een week naar een camping.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lalage » 30 aug 2022 07:36

Waarom zou je per se willen kamperen? Omdat het goedkoper is (niet altijd)? Omdat je dan gemakkelijk in contact komt met andere mensen?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2022 08:59

Lalage schreef:Waarom zou je per se willen kamperen? Omdat het goedkoper is (niet altijd)? Omdat je dan gemakkelijk in contact komt met andere mensen?


Voor mij is dat:

1. Omdat het buitenleven (en zonder tv etcetera ook) zo heerlijk rustgevend is. Niks lekkerder dan slapen in een tent, buiten koken en eten, in de natuur.
2. Omdat kamperen een vrij sociaal gebeuren is, dat is voor jezelf soms fijn en voor de kinderen helemaal prettig.
3. Omdat het veel goedkoper is, ik betaal voor 4 weken kamperen ongeveer evenveel als wat anderen voor een week betalen (en dat vind ik nog het minst belangrijke punt)

Stel dat ik mocht kiezen of ik zou gaan kamperen of voor hetzelfde geld mijn vakantie mocht upgraden naar een huis, hotel of appartement, dan zou ik daar voor bedanken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 30 aug 2022 09:43

Lalage schreef:Waarom zou je per se willen kamperen? Omdat het goedkoper is (niet altijd)? Omdat je dan gemakkelijk in contact komt met andere mensen?

Goedkoper (regelmatig 4 weken weg geweest voor een bedrag waar anderen twee weken voor weg konden)
Ik noem deze als eerste omdat jij hem als eerste opvoert, maar (hoewel het zeker waar is) voor mij is dit niet van doorslaggevende waarde.
Het buitenleven (heb je in een huisje of hotel toch minder)
Het contact met anderen (vooral voor de kinderen een pré)
Het idee dat je nergens aan vast zit, en bij slecht weer je boeltje oppakt en het 200km verderop eens probeert.
De locaties waar je terecht komt (huisjes zitten toch vaak op net wat drukkere plekken)
De rust die een camping geeft ten opzichte van een hotel (bij een huisje is dat wel (redelijk) vergelijkbaar)

Hoewel ik ook mensen ken die ook stedentrips vanaf de camping doen zou ik een stad toch eerder vanuit een hotel doen (juist omdat je in dat geval (in mijn optiek) met campings juist weer niet op de juiste plek zit...)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 30 aug 2022 09:47

Marnix schreef:Stel dat ik mocht kiezen of ik zou gaan kamperen of voor hetzelfde geld mijn vakantie mocht upgraden naar een huis, hotel of appartement, dan zou ik daar voor bedanken.

Dat herken ik wel inderdaad.
Dan zou ik een huisje nog wel overwegen, maar een hotel of appartement zou ik als vakantie niet snel verkiezen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 30 aug 2022 09:55

Lalage schreef:Als ik dit allemaal lees, is met de trein reizen een stuk aantrekkelijker. Je kunt in 1 dag naar Kopenhagen en dan verder naar Zweden. Maar met (jonge) kinderen snap ik dat je dat niet doet. Ik ken wel een gezin met 2 kinderen dat altijd met de trein op vakantie gaat. Als iets niet helemaal volgens plan gaat, vinden ze dat juist een goede les voor de kinderen om te laten zien hoe je daar mee om kunt gaan.
Zelf heb ik een hekel aan autorijden, dus wij gaan meestal met de trein. Toevallig net terug uit Oostenrijk en dat ging allemaal prima. Wel een keer vertraging gehad, maar dat was gelukkig op een kortere reisdag, dus voor ons geen probleem.

Als je inderdaad niet al te veel spullen bij je hebt is de trein inderdaad met enige afstand de meest comfortabele manier van reizen over land.
Op korte afstanden vaak zelfs sneller dan vliegen, en minder vermoeiend dan zelf rijden.
Ik heb afgelopen zomerperiode zo'n 10000km gereden, en beaam volledig dat het vermoeiend is.
Maar een ferry is nog ontspannener dan een trein, en in die zin ben ik heel blij met de ferry Eemshaven-Kristiansand.

Wat ik aan een treinvakantie wél een groot nadeel vind is dat je moeilijk op de echt mooie plekken komt, aangezien je daarvoor vaak een stukje bij de beschaving weg moet zijn (waar een treinstation typisch niet ligt).
Bovendien is het op locatie ook wel handig om een vervoermiddel tot je beschikking te hebben.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2022 13:07

Precies, voor stedentrips gaat het prima want dan heb je OV, vaak fietsen / steps enzovoorts tegenwoordig. Maar als je de natuur in wil is een treinvakantie niet ideaal, of je moet een auto huren maar dat is ook niet goedkoop.

StillAwake schreef:Dat herken ik wel inderdaad.
Dan zou ik een huisje nog wel overwegen, maar een hotel of appartement zou ik als vakantie niet snel verkiezen.


Een huisje vind ik fijn voor in de winter of zo, in de zomer zit ik liever voor mijn tent. Met kamperen leef je veel meer in de natuur en wat meer basic en dat vind ik veel meer ontspannen. :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lalage » 30 aug 2022 16:42

Klinkt allemaal wel logisch. Zelf kampeer ik niet meer... op zo'n dun matje slaap ik toch een stuk slechter dan in een bed of op een slaapbank. En het is ook fijn om een keuken te hebben waar je fatsoenlijk in kunt koken.
We komen met het openbaar vervoer zeker wel op mooie plekken. Er zijn genoeg mooie skidorpen waar je met trein of bus gemakkelijk kunt komen. Maar je bent inderdaad wel minder flexibel dan met een auto en daarom blijven we ook nooit langer dan 5 nachten in hetzelfde huisje. Wat mij opvalt is dat mensen vaak in de buurt van een parkeerplaats blijven. Loop je een kilometer verder, dan waan je je ineens alleen op de berg en/of in het bos.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Katlheen » 30 aug 2022 16:50

Wij kamperen inmiddels met de caravan. Slechte bedden in de vouwwagen zijn niet best als je makkelijk rugklachten hebt. Daarnaast, wij vonden het iedere keer weer een hele opgave om de vouwwagen op te zetten met voortent en al, we waren snel 2 uur verder. Daar zaten we niet meer op te wachten na een dag rijden. Verder willen we toch meer gaan trekken in plaats van 2 weken op 1 plek te zitten. Dan is een caravan toch makkelijker.

Stedentrips lijkt me beter te doen met een hotel. We hebben het vorig jaar in Tsjechië gedaan. We stonden ruim 2 uur vanaf Praag op een camping en zijn met vrienden naar Praag gereden en daar een hotel genomen (dus vouwwagen gewoon op de camping laten staan). Op die manier hebben we Praag kunnen doen. De kinderen vonden dat ook wel erg leuk om te doen.

Kosten: doorgaans is kamperen goedkoop. Zeker in Zweden was het goedkoop kamperen. Compenseert toch een beetje het duurdere leven daar. Nu heb je natuurlijk campings waar je ook fors betaalt, dat zonder meer. Hoe meer faciliteiten, hoe duurder het doorgaans is.

In de natuur zijn vind ik wel erg prettig dus zolang het kan blijven we nog wel kamperen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we geen city trips doen of af en toe een huisje huren voor een korte vakantie. En een city trip is dan bijvoorbeeld weer leuk te doen met de trein. (je gaat niet voor je lol met de auto naar Parijs zullen we maar zeggen:-))
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2022 20:02

Lalage schreef:Klinkt allemaal wel logisch. Zelf kampeer ik niet meer... op zo'n dun matje slaap ik toch een stuk slechter dan in een bed of op een slaapbank. En het is ook fijn om een keuken te hebben waar je fatsoenlijk in kunt koken.
We komen met het openbaar vervoer zeker wel op mooie plekken. Er zijn genoeg mooie skidorpen waar je met trein of bus gemakkelijk kunt komen. Maar je bent inderdaad wel minder flexibel dan met een auto en daarom blijven we ook nooit langer dan 5 nachten in hetzelfde huisje. Wat mij opvalt is dat mensen vaak in de buurt van een parkeerplaats blijven. Loop je een kilometer verder, dan waan je je ineens alleen op de berg en/of in het bos.


Haha de jaren gaan tellen he ;-) maar voordeel van kamperen met auto, eventueel dakkoffer of bagagekar is dat je ook wel ruimte hebt om wat mee te nemen. “Slapen op een dun matje”
is dan ook volstrekt overbodig. Ik ben als niet-kampeerder begonnen met zo’n matje van 10 cm dik, daar slapen we allebei heerlijk op. Inmiddels die ingewisseld voor een tweepersoons van 7,5 cm, ook heel comfortabel. Kost iets meer maar lekker slapen is ook wel fijn. Vorig jaar ook een tweepersoons slaapzak gekocht wat ik verreweg de beste investering ooit vind maar dat terzijde: daarnaast heb je ook comfortabele luchtbedden, vouwbedden, zelfs matjes die je met water kan vullen of zelfs opblaasbare veldbedden”. Prima alternatieven voor “dunne matjes” waardoor je wel lekker slaapt :-) Ik heb voordat de oudste naar school ging ook regelmatig aan glamping gedaan, ingerichte grote tenten met een bed erin maar vaak waren het van die megazachte bedden en als ik iets zou willen veranderen zou ik het bed eruit willen en mijn eigen slaapmat erin.

Maar goed, ik ken wel genoeg mensen die ergens rond de 40, 50 de tent verruilen voor een vouwwagen of een caravan :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 31 aug 2022 07:07

Lalage schreef:Klinkt allemaal wel logisch. Zelf kampeer ik niet meer... op zo'n dun matje slaap ik toch een stuk slechter dan in een bed of op een slaapbank. En het is ook fijn om een keuken te hebben waar je fatsoenlijk in kunt koken.
We komen met het openbaar vervoer zeker wel op mooie plekken. Er zijn genoeg mooie skidorpen waar je met trein of bus gemakkelijk kunt komen. Maar je bent inderdaad wel minder flexibel dan met een auto en daarom blijven we ook nooit langer dan 5 nachten in hetzelfde huisje. Wat mij opvalt is dat mensen vaak in de buurt van een parkeerplaats blijven. Loop je een kilometer verder, dan waan je je ineens alleen op de berg en/of in het bos.

Tja...
Een dun matje is ook een keuze.
Mijn campingmatras is volgens mij 8 cm dik, en ligt echt niet slechter dan dat wat ik thuis heb.
En een fatsoenlijke keuken: ik snap je punt, maar mijn persoonlijke ervaring is dat je barbecue in de vakantie sowieso je belangrijkste keukengereedschap is.

En ik geloof onmiddelijk dat de ski-dorpen prima bereikbaar zijn. Maar juist die dorpen probeer ik in mijn vakantie zo veel mogelijk te omzeilen. Je hebt het over "mooie skidorpen". Kun je daar een voorbeeld van geven, want ik ken alleen volledig aan het toerisme opgeofferde skidorpen die in de zomer overkomen als spookdorpen of juist dermate toeristisch zijn dat de lol er ook wel af is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 31 aug 2022 07:12

Marnix schreef:Een huisje vind ik fijn voor in de winter of zo, in de zomer zit ik liever voor mijn tent. Met kamperen leef je veel meer in de natuur en wat meer basic en dat vind ik veel meer ontspannen. :-)

Volledig mee eens.
Mijn punt was dan ook dat in het rijtje:
-Camping
-Huisje
-Hotel
-Appartement
de laatste twee voor mij echt afvallen (stedentrips daargelaten), en de bovenste 2 het overwegen waard zijn (waarbij een huisje in de winter prevaleert boven een camping, en in de zomer andersom).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten