Vakantie !!!

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor pindas83 » 11 jul 2021 12:47

Erik1960 schreef::D
Ik prijs me gelukkig/ben dankbaar dat ik de fysieke en mentale gezondheid heb om dit te kunnen doen en ben blij dat ik een relatie heb waarin er ruimte is om dit te ondernemen.


Ik weet natuurlijk niet wat jij onder een echte pelgrimstocht verstaat?

Mijn verlangen om dit te doen is begonnen bij het lezen van ‘De pelgrimsreis naar Santiago’ van Paolo Coelho. Ik wil de tocht graag vanuit huis lopen, maar dat betekent dat je een slordige 4 maand onderweg bent. Dat is voor iemand doe nog zo jong is dat hij moet werken voor zijn geld :wink: best lastig te regelen. Het was daarom lang iets voor ‘later’. Totdat ik in 2016 een gelegenheid kreeg om een week mee te lopen met iemand die vanuit Nederland onderweg was. Sinds dat jaar loop ik jaarlijks (muv 2017) zo’n twee weken.

Ik zal tzt bij aankomst zeker aangeven dat ik om religieuze redenen loop: dan krijg je de mooiste oorkonde. De tocht heeft voor mij geen religieuze betekenis in de zin dat ik aan het einde mijn aflaten in ontvangst kan nemen. Maar de herinnering aan de pelgrimszegen in Vezelay kan nog steeds kippenvel op mijn armen toveren. En in 2018 heb ik in een krakkemikkig kerkje in een onbenullig dorpje een kruiswegstatie gezien waar ik een half uur ademloos naar heb zitten kijken (zie foto)
Afbeelding

De tocht raakt me dus zeker ook in religieuze en/of spirituele zin.
De wens een keer de hele weg te gaan is er nog steeds. Ergens vorig jaar las ik een verhaal van iemand die met zijn beste vriend de afspraak maakte om na hun pensionering samen te gaan lopen. Die vriend kreeg een rotziekte en was binnen 3 maanden overleden. Dat deed me nog eens realiseren dat uitstellen tot ‘later’ geen zekerheid is. Dus… ben ik het gesprek aangegaan om in 2022 8 weken weg te kunnen. Thuis, collega’s en onze jongste gaven groen licht. Als alles goed blijft gaan loop ik volgend jaar de Camino Norte (vanaf Irun langs de Spaanse noordkust) en de Camino Primitivo (van Oviedo richting Santiago). Ik vind het een geweldig avontuur: ben nog nooit zo lang van huis geweest. Maar ik verheug me er enorm op!


Nou het is een hele onderneming zeg. Dat doe je waarschijnlijk maar eens in je leven, mooi hoor.
8 weken is inderdaad lang wanneer je een gezin hebt maar je kinderen zijn al wat ouder zeker?

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Erik1960 » 11 jul 2021 13:08

pindas83 schreef:Nou het is een hele onderneming zeg. Dat doe je waarschijnlijk maar eens in je leven, mooi hoor.
8 weken is inderdaad lang wanneer je een gezin hebt maar je kinderen zijn al wat ouder zeker?

Ik weet niet of het bij een eenmalige gebeurtenis blijft. Er zijn zoveel mensen die na de eerste keer de smaak te pakken krijgen en blijven lopen. Gelukkig zijn er alleen in Spanje al een stuk of 10 Camino’s die in Santiago eindigen. Vanuit Portugal zijn er ook een stuk of 3. En wie andere wegen zoekt, kan overal ter wereld zijn hart ophalen.

Onze kinderen zijn op een leeftijd dat ze zelf kinderen hebben/krijgen. Dus dat scheelt. Dat ik expliciet vermeldde dat ik toestemming van de jongste had, heeft er meer mee te maken dat ze sneller bezorgd is. Tja, vaders en dochters…
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2021 08:32

Erik1960 schreef:Ik moest even denken waar ik dit 'wat je zegt ben je zelf' voor het laatst hoorde. Maar opeens wist ik het weer: de lagere school!


En dan ook wel op de lage klassen want vanaf groep 5 ongeveer begreep je wel dat dat kleutergedrag was waar we nu te groot voor waren geworden ;-) Maar ja wie slecht luistert leert langzaam....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Erik1960 » 12 jul 2021 09:46

Marnix schreef:Van mij respect Erik, mooi om te doen! Helpt het je ook echt in je relatie met God? En hoe?!


Zeker mooi om te doen. Ik kan het je aanraden.

In mijn 'wandelcarriere' ben ik de man met hamer nog maar 1 keer tegengekomen. Dat was in 2011 op de eerste dag van mijn eerste van zeven Nijmeegse Vierdaagses, toen ik door onervarenheid te lang en te snel liep. De laatste uren ("de Dijk") ging mijn knie protesteren en de kilometer van Wedren naar station Nijmegen is de langste kilometer die ik ooit liep. Dus ik zit een beetje met dat respect in mijn maag, want ik heb niet het idee dat ik iets bijzonders doe: mijn lijf en mijn hoofd doen het gelukkig goed; ik loop gewoon maar wat ;-).

Dan je vraag...
Vorig jaar vond ik in de boekhandel van de abdij van Berne het boekje 'pelgrimeren met God'. Ik heb het uiteindelijk (de volgende dag) gekocht, maar had wat bedenktijd nodig. Ik vind de titel nogal pretentieus omdat ik geloof dat God zich niet in mijn rugzak laat stoppen. De claim die ik in de titel voel staat me tegen: er is al zoveel ellende veroorzaakt door mensen en instituten die menen te weten wat/wie/hoe God is. En 'toevallig' is dat dan meestal een richting die de belangen van die mensen en instituten ondersteunt. Voor mij is de Eeuwige veel groter dan mijn gepruts op zo'n pelgrimsweg. Maar ik ontmoet Hem/Haar onderweg in ontmoetingen die sporen nalaten. Dat kan dus zo'n kerkje zijn waar ik een prachtige kruiswegstatie aantref. Maar ook zittend tegen een boom in de schaduw en dan een privé-voorstelling krijgen van een valkje dat aan het jagen is. Of in een langsrijdende auto die stopt en een bestuurster die me uitnodigt om in het volgende gehuchtje even langs te lopen voor een kop koffie. Of in de ontmoetingen met andere mensen die onderweg zijn.
Ik hecht veel waarde aan de woorden die God tegen Abraham spreekt: 'als je gaat, dan ga ik met je mee'. En als ik dan onderweg ben, dan kan ik genieten van een knipoog van de Eeuwige. Zoals via dat boekje waar ik het net over had. Het is een soort dagboekje, met een structuur van opening - gedachtengang (iets om onderweg over te mijmeren) - en sluiting. Vorig jaar zag ik op tegen de dag waarop ik 33 km ging lopen. Het hoofdstukje dat ik ongelezen voor die dag had aangevinkt (al een dikke week voordat ik ging lopen) begon met de woorden "laat mij niet vermoeid worden, God"... Dat verzin je toch niet?

Wat ik er uit haal is dat de Eeuwige mij stimuleert mijn weg te gaan en me open te stellen voor het moois dat die weg voor mij in petto heeft.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2021 10:38

Erik1960 schreef:Zeker mooi om te doen. Ik kan het je aanraden.

In mijn 'wandelcarriere' ben ik de man met hamer nog maar 1 keer tegengekomen. Dat was in 2011 op de eerste dag van mijn eerste van zeven Nijmeegse Vierdaagses, toen ik door onervarenheid te lang en te snel liep. De laatste uren ("de Dijk") ging mijn knie protesteren en de kilometer van Wedren naar station Nijmegen is de langste kilometer die ik ooit liep. Dus ik zit een beetje met dat respect in mijn maag, want ik heb niet het idee dat ik iets bijzonders doe: mijn lijf en mijn hoofd doen het gelukkig goed; ik loop gewoon maar wat ;-).


Ik heb er wel respect voor dat je doorliep en het daarna nog 6 keer hebt gedaan. Dat heb ik niet gedaan. Maar het gaat ook niet om hoe bijzonder het is, genoeg mensen die 7 keer de vierdaagse hebben gelopen en pelgrimstochten doen in de zomer. En toch vind ik het mooi dat je dit doet.

Dan je vraag...
Vorig jaar vond ik in de boekhandel van de abdij van Berne het boekje 'pelgrimeren met God'. Ik heb het uiteindelijk (de volgende dag) gekocht, maar had wat bedenktijd nodig. Ik vind de titel nogal pretentieus omdat ik geloof dat God zich niet in mijn rugzak laat stoppen. De claim die ik in de titel voel staat me tegen: er is al zoveel ellende veroorzaakt door mensen en instituten die menen te weten wat/wie/hoe God is. En 'toevallig' is dat dan meestal een richting die de belangen van die mensen en instituten ondersteunt. Voor mij is de Eeuwige veel groter dan mijn gepruts op zo'n pelgrimsweg. Maar ik ontmoet Hem/Haar onderweg in ontmoetingen die sporen nalaten. Dat kan dus zo'n kerkje zijn waar ik een prachtige kruiswegstatie aantref. Maar ook zittend tegen een boom in de schaduw en dan een privé-voorstelling krijgen van een valkje dat aan het jagen is. Of in een langsrijdende auto die stopt en een bestuurster die me uitnodigt om in het volgende gehuchtje even langs te lopen voor een kop koffie. Of in de ontmoetingen met andere mensen die onderweg zijn.
Ik hecht veel waarde aan de woorden die God tegen Abraham spreekt: 'als je gaat, dan ga ik met je mee'. En als ik dan onderweg ben, dan kan ik genieten van een knipoog van de Eeuwige. Zoals via dat boekje waar ik het net over had. Het is een soort dagboekje, met een structuur van opening - gedachtengang (iets om onderweg over te mijmeren) - en sluiting. Vorig jaar zag ik op tegen de dag waarop ik 33 km ging lopen. Het hoofdstukje dat ik ongelezen voor die dag had aangevinkt (al een dikke week voordat ik ging lopen) begon met de woorden "laat mij niet vermoeid worden, God"... Dat verzin je toch niet?

Wat ik er uit haal is dat de Eeuwige mij stimuleert mijn weg te gaan en me open te stellen voor het moois dat die weg voor mij in petto heeft.


Ja mooi, ik denk dat dat het mooi maakt. De ontmoetingen, ook de tijd die je alleen hebt en daardoor misschien makkelijker met God wandelt (en volgens mij maakt het hem niet zoveel uit of je de hele tocht energiek rondloopt of er af en toe even doorheen zit, of je soms wat loopt te prutsen of alles superstrak hebt geregeld enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lalage » 17 jul 2021 19:12

Marnix schreef:Ja mooi, ik denk dat dat het mooi maakt. De ontmoetingen, ook de tijd die je alleen hebt en daardoor misschien makkelijker met God wandelt (en volgens mij maakt het hem niet zoveel uit of je de hele tocht energiek rondloopt of er af en toe even doorheen zit, of je soms wat loopt te prutsen of alles superstrak hebt geregeld enz.

Wandelen is net als het echte leven en je neemt jezelf altijd mee... ik wandel ook graag alleen, maar dan in Nederland. Samen wandelen is anders en dat doe ik ook regelmatig, maar in je eentje kan je lekker je eigen tempo aanhouden en nadenken en dan zie ik veel meer om me heen.
Laatst gewijzigd door Lalage op 18 jul 2021 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2021 23:06

Lalage schreef:Wandelen is net als het echte leven en je neemt jezelf altijd mee... ik wandel ook graag alleen, maar dan in Nederland. Samen wandelen is een anders en dat doe ik ook regelmatig, maar in je eentje kan je lekker je eigen tempo aanhouden en nadenken en dan zie ik veel meer om me heen.


Ja ik snap het denk ik wel een beetje. Ik hou er ook wel van om af en toe alleen te zijn hoewel zich dat niet uit in weken wandelen ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 24 jul 2021 12:10

Allebei negatief getest (ivm overnachting Duitsland) dus als het goed is mogen we morgenochtend heel vroeg op weg naar Oostenrijk!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Chaya » 24 jul 2021 12:35

Marnix schreef:Allebei negatief getest (ivm overnachting Duitsland) dus als het goed is mogen we morgenochtend heel vroeg op weg naar Oostenrijk!

Je gaat dus op zondagochtend vertrekken, begrijp ik?
Jammer.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 24 jul 2021 14:50

Chaya schreef:Je gaat dus op zondagochtend vertrekken, begrijp ik?
Jammer.


Ja. Anders zouden we vandaag digitaal de dienst volgen. We konden ook op zaterdag vertrekken maar we rijden in twee dagen. Dus dienst onderweg in de auto luisteren. De hele dag stilzitten en niets doen behalve wat aan een stuur draaien. Ik vind dat wel een geschikte invulling van de rustdag.

Maar ik wens jou ook een fijne tijd. :wink:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Chaya » 24 jul 2021 18:52

Marnix schreef:Ja. Anders zouden we vandaag digitaal de dienst volgen. We konden ook op zaterdag vertrekken maar we rijden in twee dagen. Dus dienst onderweg in de auto luisteren. De hele dag stilzitten en niets doen behalve wat aan een stuur draaien. Ik vind dat wel een geschikte invulling van de rustdag.

Maar ik wens jou ook een fijne tijd. :wink:

Ik hoop echt dat je begrijpt waarom ik dit zei.
Desondanks wens ik jullie een goede vakantie, en een behouden terugkeer!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 24 jul 2021 20:22

Chaya schreef:Ik hoop echt dat je begrijpt waarom ik dit zei.
Desondanks wens ik jullie een goede vakantie, en een behouden terugkeer!


Eerlijk gezegd niet precies behalve dat ik vermoed dat jij geen voorstander bent van niet-noodzakelijke reizen op zondag. Maar ik vind de zondag dan juist wel geschikt. In coronatijd gingen we wel eens gewoon een rondje rijden zodat we dan de kerkdienst konden luisteren, als de kids thuis aan het rondstuiteren waren werkte dat vaak een stuk minder.

En bedankt! ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Erik1960 » 07 aug 2021 13:57

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na twee weken lopen van Orthez (Frankrijk) naar Burgos (Spanje) op de Camino Frances gisteravond na een reisdag van 12 uur weer veilig en gezond thuisgekomen. Mooie dagen om op terug te kijken; prachtig deel van Spanje gezien. In mijn ogen best veel pelgrims op pad, maar voor Camino-begrippen waren het er heel weinig. Daarom bleven sommige herbergen gesloten (en konden de open herbergen door de maatregelen mbt COVID maar een fractie van het normale aantal pelgrims ontvangen). Over het algemeen prachtig wandelweer gehad: zon, droog en niet te warm. Fijn om dit beleefd te hebben; fijn om weer thuis te zijn.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lydia63 » 08 aug 2021 07:14

Indrukwekkend, en hele mooie foto's :wink: hoeveel km loop je gemiddeld op 1 dag?
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Erik1960 » 08 aug 2021 07:43

Lydia63 schreef:Indrukwekkend, en hele mooie foto's :wink: hoeveel km loop je gemiddeld op 1 dag?

Dit jaar 25;
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten