Vakantie !!!

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lalage » 01 sep 2022 16:18

Voor ons is 7-10 dagen vakantie genoeg, dan willen we wel weer naar huis. Het gaat er toch om dat je even helemaal weg bent geweest. Thuis nog een paar dagen vakantie vieren vind ik ook fijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2022 16:44

Lalage schreef:Voor ons is 7-10 dagen vakantie genoeg, dan willen we wel weer naar huis. Het gaat er toch om dat je even helemaal weg bent geweest. Thuis nog een paar dagen vakantie vieren vind ik ook fijn.


Smaken verschillen, wij zijn een week op New Wine geweest en 3 weken in Zweden en het liefst zou ik nog een maand langer wegblijven :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 01 sep 2022 17:59

Lalage schreef:Voor ons is 7-10 dagen vakantie genoeg, dan willen we wel weer naar huis. Het gaat er toch om dat je even helemaal weg bent geweest. Thuis nog een paar dagen vakantie vieren vind ik ook fijn.

Ik heb vaak al 7 dagen nodig om uyberhaupt een beetje los te komen van mijn werk. met 10 zou ik niet "helemaal weg geweest" zijn.
Thuis vakantie vieren ontaard meestal in klussen, of toch maar vast weer aan het werk gaan. Dus we rekken onze vakanties zo lang mogelijk ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 01 sep 2022 18:02

Marnix schreef:Smaken verschillen, wij zijn een week op New Wine geweest en 3 weken in Zweden en het liefst zou ik nog een maand langer wegblijven :-)

we zijn wel eens zo lang weggeweest (2 keer bijna twee maanden), maar op gegeven moment ben je er ook wel weer klaar mee.
Zeker als je op campings zit waar het ineens heel erg stil gaat worden gaat dat unheimisch voelen.
dus de 6 weken schoolvakantie (in Noorwegen 8) is lang zat...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2022 19:31

StillAwake schreef:we zijn wel eens zo lang weggeweest (2 keer bijna twee maanden), maar op gegeven moment ben je er ook wel weer klaar mee.
Zeker als je op campings zit waar het ineens heel erg stil gaat worden gaat dat unheimisch voelen.
dus de 6 weken schoolvakantie (in Noorwegen 8) is lang zat...


Mwah stille campings hebben we voor we kids kregen in juni vaak genoeg meegemaakt. Er waren meestal wat mensen, vooral ouderen die na een regenbui hun ramen (ook de plastic ramen van de voortenten en zo) gingen schoonmaken en bezorgd komen informeren of je tent het wel droog heeft gehouden. Maar ik werd altijd wel jaloers van de verhalen van mensen, die lekker via de Baltische Staten en Finland naar de Noordkaap en de Lofoten waren gereden en vervolgens weer langzaam aan het afzakken waren naar het zuiden. Dat lijkt me ook wel wat :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lalage » 02 sep 2022 07:08

hebben jullie dan zoveel vakantiedagen van je werk? of hebben jullie allemaal eigen bedrijven?
ik vind vakantie best vermoeiend: elke dag weer bedenken wat je gaat doen of reizen en dan al die nieuwe indrukken. Nu heb ik er 3 weken vakantie op zitten en ik heb wel zin om maandag weer naar mijn werk te gaan.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 02 sep 2022 07:24

Lalage schreef:hebben jullie dan zoveel vakantiedagen van je werk? of hebben jullie allemaal eigen bedrijven?
ik vind vakantie best vermoeiend: elke dag weer bedenken wat je gaat doen of reizen en dan al die nieuwe indrukken. Nu heb ik er 3 weken vakantie op zitten en ik heb wel zin om maandag weer naar mijn werk te gaan.

Ik heb jarenlang 6 weken op, 6 weken af gedraaid in de offshore. En dat heb ik altijd zo kunnen plannen dat de zomervakantie van de kinderen buiten werktijd viel.
Dat hield dus in dat ik de facto gemiddeld 26 weken vakantie had per jaar.
En aangezien ik de tijd (buiten de zomervakantie) op afroep stond voor noodgevallen heb ik een stuwmeer aan vrije dagen opgebouwd...
Maar ook als ik maar 5 weken had (ik heb ook een poos op kantoor gezeten) nam ik 4 weken zomervakantie op (en een paar dagen rond kerst)

Maar als je drie weken vrij bent geweest, en daarvan maar 10 dagen weg bent geweest, hoe voorkom je dan dat je in die 11 dagen dat je thuis zat weer aan de klus of het huishouden gaat?
Als ik lees dat elke dag iets anders moeten verzinnen als vermoeiend ervaren wordt: zou je dat ook hebben als je de volle drie weken weg zou gaan?
Laatst gewijzigd door StillAwake op 02 sep 2022 07:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 02 sep 2022 07:26

-
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2022 07:58

Lalage schreef:hebben jullie dan zoveel vakantiedagen van je werk? of hebben jullie allemaal eigen bedrijven?
ik vind vakantie best vermoeiend: elke dag weer bedenken wat je gaat doen of reizen en dan al die nieuwe indrukken. Nu heb ik er 3 weken vakantie op zitten en ik heb wel zin om maandag weer naar mijn werk te gaan.


Gemiddeld hebben Nederlanders zo’n 26 vakantiedagen, dus 5 weken. Het ligt er dus ook wel aan hoeveel vakantiedagen je nog meer opneemt buiten de zomervakantie. Daarnaast maken veel mensen overuren gedurende het jaar die ze in de zomer weer kunnen compenseren. Bijna alle collega’s hier gaan wel drie weken op vakantie. (Dubbelcheck maar bij je familielid die mijn collega is ;-) )

Maar zoals ik al zei, iedereen is anders. Hoe vermoeiend vakantie heeft daar vast wat mee te maken. Ik ken ook mensen die in de vakantie het liefst gewoon thuis zijn. En het heeft vast ook te maken met de manier van vakantie vieren. Er zijn mensen die ergens bij strand of zwembad zitten en daar iedere dag heengaan en verder nauwelijks wat doen. Niet mijn manier van vakantie vieren maar ik kan me niet voorstellen dat het vermoeiend is. :-) wij wat een stuk ondernemender maar van wandelen in de natuur of een mooi stadje bezoeken krijg ik wel veel energie. En sporadisch doen we dan een campingdagje en vaker en halve dag, lekker zwemmen, lezen, wat sporten met de kids. Maar kan jij thuis beter in je boeken duiken dan op vakantie misschien?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lalage » 02 sep 2022 19:43

StillAwake schreef:Maar als je drie weken vrij bent geweest, en daarvan maar 10 dagen weg bent geweest, hoe voorkom je dan dat je in die 11 dagen dat je thuis zat weer aan de klus of het huishouden gaat?

Oh ik doe dan die andere dagen wel de was en misschien nog wat huishoudelijke dingen, maar dat is toch niet erg. Er blijft genoeg tijd over om op pad te gaan. Ik neem ook niet elk jaar 3 weken achter elkaar op.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lalage » 02 sep 2022 19:46

Met kinderen is het vast ook anders, daar heb je op de camping met andere kinderen en misschien een knutselclub ofzo minder omkijken naar dan thuis.

Marnix schreef:Maar kan jij thuis beter in je boeken duiken dan op vakantie misschien?

Dat vermoed ik wel. Er zijn mensen die juist alleen op vakantie lezen. Ik kies voor op reis niet te ingewikkelde boeken.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lalage » 02 sep 2022 19:49

StillAwake schreef:Maar ook als ik maar 5 weken had (ik heb ook een poos op kantoor gezeten) nam ik 4 weken zomervakantie op (en een paar dagen rond kerst)

Als ik lees dat elke dag iets anders moeten verzinnen als vermoeiend ervaren wordt: zou je dat ook hebben als je de volle drie weken weg zou gaan?


Oja ik knip het liever op, zodat ik nooit maandenlang achter elkaar door hoef te werken.

Als je 3 weken weggaat, moet je toch ook elke dag verzinnen wat je gaat doen. De hele dag op de camping hangen lijkt me ook saai. Of ga je dan bij andere kampeerders langs? Thuis heb je meer je gewone routine, dat kost veel minder moeite.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2022 23:26

Lalage schreef:
Dat vermoed ik wel. Er zijn mensen die juist alleen op vakantie lezen. Ik kies voor op reis niet te ingewikkelde boeken.


Dan lijkt het er inderdaad op dat je thuis meer rust hebt dan op vakantie ;-) wat prima is, je zou als je dat wil kunnen nadenken over hoe je je vakantie zo zou kunnen indenken dat het rustgevender wordt maar dat is een keuze. Je zou ook kunnen zeggen: waarom zou ik op vakantie moeten als ik thuis lekker tot rust kan komen ;-)

Wat zijn jouw drijfveren om op vakantie te gaan? Wat vind je het leukste om te doen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lalage » 03 sep 2022 07:23

Marnix schreef:Wat zijn jouw drijfveren om op vakantie te gaan? Wat vind je het leukste om te doen?

Het belangrijkste is toch dat je weg bent van huis en daarom makkelijker even alles los kunt laten. Als je thuis blijft, dan kan dat ook wel, maar fysiek weggaan helpt. Dat doe ik dan liever 2 of 3 keer per jaar wat korter dan 1 keer heel lang, want dan heb je vaker dat effect.

Uiteraard doen wij in onze vakanties wat we het liefst doen: veel wandelingen waarbij we genieten van de bomen en bloemen en mossen, maar ook steden verkennen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Lalage » 03 sep 2022 07:54

Als je een berg beklimt, is dat hartstikke inspannend, maar ook een mooie ervaring. En op reis gaan is spannend, omdat je niet precies weet wat je te wachten staat, maar als je het hebt gedaan dan levert het vaak goede herinneringen op.
Maar als het om ontspanning gaat, dan doe ik dat inderdaad liever thuis. Ik ga niet op vakantie om vervolgens de hele dag niks te doen.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten