Onze hebzucht maakt ons ziek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Onze hebzucht maakt ons ziek

Berichtdoor Chaya » 10 jun 2020 09:08

Interessant artikel in het ND:

Waarom de AliExpress-economie ons ziek maakt
Miljoenen Europeanen hebben hun werk verloren door een virus dat exact de routes volgt die we zelf wereldwijd hebben aangelegd. Regeringsleiders bakkeleien over de vraag hoeveel miljarden euro’s de redding van banen en bedrijven mag kosten. Belangrijk, maar erachter ligt een vraag die veel dwarser en radicaler is: hoe maken we onze economie minder efficiënt?
https://www.nd.nl/nieuws/economie/97461 ... -168305557

Een virus dat s'morgens opduikt in Jakarta, kan s'avonds in Houston zijn.

Gierigheid, hebzucht, wat zegt de Bijbel hierover?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Onze hebzucht maakt ons ziek

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2020 11:25

Chaya schreef:Interessant artikel in het ND:

Waarom de AliExpress-economie ons ziek maakt
Miljoenen Europeanen hebben hun werk verloren door een virus dat exact de routes volgt die we zelf wereldwijd hebben aangelegd. Regeringsleiders bakkeleien over de vraag hoeveel miljarden euro’s de redding van banen en bedrijven mag kosten. Belangrijk, maar erachter ligt een vraag die veel dwarser en radicaler is: hoe maken we onze economie minder efficiënt?
https://www.nd.nl/nieuws/economie/97461 ... -168305557

Een virus dat s'morgens opduikt in Jakarta, kan s'avonds in Houston zijn.

Gierigheid, hebzucht, wat zegt de Bijbel hierover?


Klopt. Nou ga je dat (ook zonder AliExpress) niet voorkomen want dat de wereld steeds meer een "Global Village" is geworden zie je op tal van terreinen. Mensen maandelijks heen en weer vliegen van hun vestiging in Amerika of Europa naar China bijvoorbeeld. Zo zijn er tal van voorbeelden. Afstanden zijn relatief gezien veel kleiner dan vroeger en dat zorgt er wel voor dat een pandemie zich veel makkelijker en sneller kan verspreiden.

Maar met AliExpress zijn er inderdaad nog wel wat meer problemen. Door die kleine afstanden is het veel makkelijker om dingen te produceren en / of te kopen in landen waar de lonen laag zijn en er tegen veel lagere prijs kan worden geproduceerd en mensen hebben de neiging om alles zo goedkoop mogelijk te kopen... maar dat gaat wel ten koste van je eigen economie. Of van natuur, milieu, dierenwelzijn (denk aan vlees wat zo goedkoop mogelijk wordt geproduceerd waarbij niet zo nauw wordt gekeken naar de omstandigheden voor de dieren). Dat is lastig tegen te gaan, je moet de consument bewust maken van de impact van zijn / haar aankopen. Geen garantie, geen keurmerken voor veiligheid, schadelijke stoffen etc, dingen gaan vaak stuk (en dan laat je maar weer een nieuwe per vrachtschip aanvoeren wat veel impact op het milieu heeft, maling hebben aan copyright... Beter die chinese webshops links laten liggen en wat meer betalen voor kwaliteit. In bepaalde kringen zie je die bewustwording wel meer, zelfs tov Nederlandse webshops... maar dat is maar een kleine groep ben ik bang.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Onze hebzucht maakt ons ziek

Berichtdoor MoesTuin » 10 jun 2020 12:32

Gelukkig heb ik daar in niet zo'n heel grote mate last van...
Ben al snel tevreden en ben blij met het hoognodige, maar hoef niet het nieuwste van het nieuwste allemaal te hebben en ben wars van prullaria en andere troep :-({|=
Liever een goede spitvork voor de tuin die jaren mee kan (duurzaamheid) en lekker rommelen in de tuin en een praatje met wie dan ook die langskomt....
Lekker simpel eenvoudig en geestverruimend.
En dat allemaal voor weinig geld :mrgreen:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Onze hebzucht maakt ons ziek

Berichtdoor irmo » 10 jun 2020 18:46

Achja….
we willen allemaal troep uit china want das zo lekker goedkoop….
nu maakt diezelfde troep ons ziek….
en nou is het opens de schuld van de chinezen, want die hebben het gemaakt natuurlijk…
dat wij ervoor gekozen hebben wordt maar ff vergeten.

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Onze hebzucht maakt ons ziek

Berichtdoor Invincible » 10 jun 2020 20:08

MoesTuin schreef:Gelukkig heb ik daar in niet zo'n heel grote mate last van...
Ben al snel tevreden en ben blij met het hoognodige, maar hoef niet het nieuwste van het nieuwste allemaal te hebben en ben wars van prullaria en andere troep :-({|=

Mee eens.
Vind het ook steeds vervelender worden dat er steeds meer wordt veralgemeniseerd: 'wij' willen allemaal met het vliegtuig op vakantie, 'wij' gooien heel veel eten weg, 'wij' willen altijd de nieuwste telefoon.. zelfs vanaf de kansel hoor ik dit wel eens. Nou nee dus, ik niet.

MoesTuin schreef:Liever een goede spitvork voor de tuin die jaren mee kan (duurzaamheid) en lekker rommelen in de tuin en een praatje met wie dan ook die langskomt....
Lekker simpel eenvoudig en geestverruimend.
En dat allemaal voor weinig geld :mrgreen:

Precies. En wat gebeurt er? Mensen gaan me gierig noemen :lol:

Een gezonde geest woont in een gezond lichaam, in een opgeruimd huis met zo weinig mogelijk zooi. Invincible 10-06-2020.
..

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Onze hebzucht maakt ons ziek

Berichtdoor MoesTuin » 10 jun 2020 21:24

:mrgreen: Het is ook nooit goed :wink:
lekker laten kletsen is mijn motto dan :-# \:D/ ::))
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Onze hebzucht maakt ons ziek

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2020 21:45

Invincible schreef:Mee eens.
Vind het ook steeds vervelender worden dat er steeds meer wordt veralgemeniseerd: 'wij' willen allemaal met het vliegtuig op vakantie, 'wij' gooien heel veel eten weg, 'wij' willen altijd de nieuwste telefoon.. zelfs vanaf de kansel hoor ik dit wel eens. Nou nee dus, ik niet.


Precies. En wat gebeurt er? Mensen gaan me gierig noemen :lol:

Een gezonde geest woont in een gezond lichaam, in een opgeruimd huis met zo weinig mogelijk zooi. Invincible 10-06-2020.


Het is denk ik meer een algemene tendens. Niemand zal ontkennen dat er nog sobere wereldverbeteraars zoals jij zijn. Het zijn alleen wel uitzonderingen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Onze hebzucht maakt ons ziek

Berichtdoor MoesTuin » 10 jun 2020 21:56

Nou Marnix, er is wel een kentering aan de gang en een tegenstroom in opmars merk ik meer en meer om me heen ook.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Onze hebzucht maakt ons ziek

Berichtdoor Marnix » 11 jun 2020 12:39

MoesTuin schreef:Nou Marnix, er is wel een kentering aan de gang en een tegenstroom in opmars merk ik meer en meer om me heen ook.....


Zeker, ik kom steeds meer mensen tegen die bewuster hun uitgaven doen, meer bij de lokale ondernemer, minder bij de grote webshops, meer oog voor belasting van het milieu, eerlijke prijzen enzovoorts. Maar ondertussen groeit het aantal bestellingen bij bijvoorbeeld AliExpress en dergelijke organisaties toch snel. Want er is een veel grotere groep die gewoon zo goedkoop mogelijk hun spulletjes willen hebben en de rest interesseert ze niet of ze denken er niet over na.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Onze hebzucht maakt ons ziek

Berichtdoor Chaya » 11 jun 2020 12:58

irmo schreef:Achja….
we willen allemaal troep uit china want das zo lekker goedkoop….
nu maakt diezelfde troep ons ziek….
en nou is het opens de schuld van de chinezen, want die hebben het gemaakt natuurlijk…
dat wij ervoor gekozen hebben wordt maar ff vergeten.

Ik bestel dus nooit bij Ali. En als ik iets bestel bij een webshop, doe ik dat beperkt.
Er zijn mensen die 5 paar schoenen bestellen of 3 jassen in 3 maten.
En dan moet het allemaal weer retour.
Mijn zoon had een keer een goedkope oplader gekocht, toen Ali hier net op de markt was. Maar het was rommel.

Maar hebzucht is ook: vaak en ver op vakantie gaan, met een vliegtuig.
Of ieder jaar een nieuw model smartphone, of om de 2 jaar een nieuwe auto.....

Overigens zijn er steeds meer merken die milieuvriendelijke verpakkingen gebruiken. En niet bag in bag in bag.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Onze hebzucht maakt ons ziek

Berichtdoor Marnix » 11 jun 2020 22:20

8-[
Chaya schreef:Ik bestel dus nooit bij Ali. En als ik iets bestel bij een webshop, doe ik dat beperkt.
Er zijn mensen die 5 paar schoenen bestellen of 3 jassen in 3 maten.
En dan moet het allemaal weer retour.
Mijn zoon had een keer een goedkope oplader gekocht, toen Ali hier net op de markt was. Maar het was rommel.

Maar hebzucht is ook: vaak en ver op vakantie gaan, met een vliegtuig.
Of ieder jaar een nieuw model smartphone, of om de 2 jaar een nieuwe auto.....

Overigens zijn er steeds meer merken die milieuvriendelijke verpakkingen gebruiken. En niet bag in bag in bag.



Wat vakantie betreft ben ik het niet helemaal met je eens. Hebzucht gaat volgens mij vooral om het willen hebben van dingen en niet tevreden zijn met minder. Vakantie / reizen gaat om rust, ontspanning, ervaringen etcetera wat op zich helemaal niet verkeerd is. Iemand die 3 weken in Nederland op vakantie gaat is niet per se minder hebzuchtig dan iemand die 3 weken (en met vliegreizen is het vaak korter) naar het buitenland gaat. Heeft ook te maken met wat je een fijne vakantie vindt en dat verschilt ook per persoon. Probleem is wel dat vliegen het milieu veel meer belast en daar stond men lange tijd niet bij stil en dat doet nog steeds lang niet iedereen. Maar milieuvervuiling is niet hetzelfde als hebzucht. Vroeger wel geregeld gevlogen, laatste keer is wel 4 jaar geleden, dat komt doordat we kinderen hebben maar ook wel door bewustwording... maar oh wat zou ik graag willen dat er een milieuvriendelijke vorm van vliegen komt want het ontdekken van nieuwe landen, natuur en cultuur is zo heerlijk. Wat niet wil zeggen dat ik ontevreden ben als ik eens wat dichter bij huis moet blijven.... morgen 8 dagen naar een camping bij Oostkapelle. :-) lang geleden dat ik een week of langer oo vakantie in Nederland ben gebleven :-) maar heb er toch heel veel zin in!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Onze hebzucht maakt ons ziek

Berichtdoor Mortlach » 11 jun 2020 22:40

Marnix schreef:8-[


Wat vakantie betreft ben ik het niet helemaal met je eens. Hebzucht gaat volgens mij vooral om het willen hebben van dingen en niet tevreden zijn met minder.


Aan de andere kant is niet alleen maar niet tevreden zijn. Kleding is het beste voorbeeld, denk ik. Ik geef niks om kleding, maar zo nu en dan heb ik wat nieuwe T-shirts nodig en dan koop ik de T-shirts die bevallen en die geen $100 per stuk kosten, maar $20. Zijn die dingen in Zuid-Oost Azië in elkaar gezet? Vast. Maar als ik $100 dollar heb en ik heb 5 T-shirts nodig, dan is 1 T-shirt niet genoeg.

Hetzelfde met al die meuk van Kruidvat en Blokker. Niemand vraagt daar toch om? Maar men biedt het aan en dan koopt men het ook. We werken allemaal hard en als je met hetzelfde geld 100 of 300 waxinelichtjes kunt kopen, dan koop ik toch echt het pak van 300.

Vakantie / reizen gaat om rust, ontspanning, ervaringen etcetera wat op zich helemaal niet verkeerd is. Iemand die 3 weken in Nederland op vakantie gaat is niet per se minder hebzuchtig dan iemand die 3 weken (en met vliegreizen is het vaak korter) naar het buitenland gaat. Heeft ook te maken met wat je een fijne vakantie vindt en dat verschilt ook per persoon. Probleem is wel dat vliegen het milieu veel meer belast en daar stond men lange tijd niet bij stil en dat doet nog steeds lang niet iedereen. Maar milieuvervuiling is niet hetzelfde als hebzucht. Vroeger wel geregeld gevlogen, laatste keer is wel 4 jaar geleden, dat komt doordat we kinderen hebben maar ook wel door bewustwording... maar oh wat zou ik graag willen dat er een milieuvriendelijke vorm van vliegen komt want het ontdekken van nieuwe landen, natuur en cultuur is zo heerlijk. Wat niet wil zeggen dat ik ontevreden ben als ik eens wat dichter bij huis moet blijven.... morgen 8 dagen naar een camping bij Oostkapelle. :-) lang geleden dat ik een week of langer oo vakantie in Nederland ben gebleven :-) maar heb er toch heel veel zin in!


Ja, onze transatlantische vlucht is waarschijnlijk ook de laatste keer dat we vliegen, noodsituaties in de familie daargelaten. Aan de andere kant is het dan ook wel heel zuur om te zien hoe vliegtuigmaatschappijen met LEGE vliegtuigen vliegen omdat ze anders hun landingsrechten verliezen. Dat is echt iets waar je niet te lang bij moet stilstaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Onze hebzucht maakt ons ziek

Berichtdoor Chaya » 12 jun 2020 10:12

Marnix schreef: maar oh wat zou ik graag willen dat er een milieuvriendelijke vorm van vliegen komt want het ontdekken van nieuwe landen, natuur en cultuur is zo heerlijk. Wat niet wil zeggen dat ik ontevreden ben als ik eens wat dichter bij huis moet blijven.... morgen 8 dagen naar een camping bij Oostkapelle. :-) lang geleden dat ik een week of langer oo vakantie in Nederland ben gebleven :-) maar heb er toch heel veel zin in!

Ik waardeer heel erg mijn eigen huis, mijn eigen bed. :D
Natuurlijk is er niets op tegen om eens in een ver land een andere cultuur op te snuiven. Als het daar maar bij blijft!
Als iedereen eens een keer dat zou doen, was er geen probleem.
Maar er zijn teveel mensen die dit te vaak willen.
In mijn jeugd was het heel bijzonder toen onze buren 2 weken naar Spanje gingen. Ik keek ademloos naar het filmpje dat ze gemaakt hadden. Palmbomen, wauw, elke dag de zon, mooi weer, het strand.
Maar het was duur. Het was ook een speciale vakantie, omdat oudste dochter zou gaan trouwen en het hun laatste gezinsvakantie zou zijn.
En vader werkte 25 jaar bij dezelfde baas en had een enveloppe met inhoud gekregen.

Marnix, ik hoorde regelmatig van stellen met jonge kinderen, dat ze hun kinderen een weekendje dumpen bij opa en oma en samen een stedentrip naar Athene of Barcelona maakten. (Inmiddels natuurlijk onmogelijk geworden)
Ik zal wel van generatie kruik zijn, maar dit vind ik echt te zot voor woorden.
Ik zou mijn ouders nooit zo gek hebben gekregen en ik zou ook niet om die reden mijn kleinkinderen in huis nemen.
Er is overal een tijd voor.
Wij gingen er niet heen als de kinderen niet mee konden of mochten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Onze hebzucht maakt ons ziek

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2020 14:05

Mortlach schreef:Aan de andere kant is niet alleen maar niet tevreden zijn. Kleding is het beste voorbeeld, denk ik. Ik geef niks om kleding, maar zo nu en dan heb ik wat nieuwe T-shirts nodig en dan koop ik de T-shirts die bevallen en die geen $100 per stuk kosten, maar $20. Zijn die dingen in Zuid-Oost Azië in elkaar gezet? Vast. Maar als ik $100 dollar heb en ik heb 5 T-shirts nodig, dan is 1 T-shirt niet genoeg.

Hetzelfde met al die meuk van Kruidvat en Blokker. Niemand vraagt daar toch om? Maar men biedt het aan en dan koopt men het ook. We werken allemaal hard en als je met hetzelfde geld 100 of 300 waxinelichtjes kunt kopen, dan koop ik toch echt het pak van 300.



Vast wel. Maar als je kilo kip dan zo goedkoop is omdat de dieren zo goedkoop mogelijk en zonder enig ook voor hun welzijn gefokt zijn? Elke dag vlees eten is een domme gewoonte, je kan ook de helft van de tijd geen vlees eten en met het geld dat je bespaart goed vlees kopen. Een goed en eerlijk gemaakt shirt is niet 5x zo duur dan 5 slecht geproduceerde shirt maar ja als je dan 50 euro moet betalen ipv 20 euro moet je dat toch maar overwegen. Als 300 waxinelichtjes net zo goedkoop zijn dan 100 omdat kinderen ze lange dagen tegen een hongerloontje in elkaar zetten moet je misschien toch eens overwegen om die 100 te kopen. Anders hou je dat soort dingen zelf in stand door alleen aan jezelf te denken.

Chaya schreef:Ik waardeer heel erg mijn eigen huis, mijn eigen bed. :D
Natuurlijk is er niets op tegen om eens in een ver land een andere cultuur op te snuiven. Als het daar maar bij blijft!
Als iedereen eens een keer dat zou doen, was er geen probleem.
Maar er zijn teveel mensen die dit te vaak willen.
In mijn jeugd was het heel bijzonder toen onze buren 2 weken naar Spanje gingen. Ik keek ademloos naar het filmpje dat ze gemaakt hadden. Palmbomen, wauw, elke dag de zon, mooi weer, het strand.
Maar het was duur. Het was ook een speciale vakantie, omdat oudste dochter zou gaan trouwen en het hun laatste gezinsvakantie zou zijn.
En vader werkte 25 jaar bij dezelfde baas en had een enveloppe met inhoud gekregen.


Tja, tijden veranderen, afstanden worden relatief kleiner. Vroeger was je maanden bezig naar Spanje en dat wordt steeds korter. Nu ben je er in twee uur. Logisch dat mensen dan vaker gaan. Dat is op zich niet erg, als het maar nuet ten koste van het milieu gaat.

En ik waardeer mijn huis en bed ook maar eenmaal op vakantie denk ik er nooit aan. En verlang ik er al helemaal niet naar. Als ik iemand na twee weken vakantie hoor zeggen: “ik ben blij dat we weer naar huis gaan en ik lekker in mijn eigen bed kan slapen want het fijnste van op vakantie gaan is het thuiskomen” krijg ik spontaan tal van allergische reacties. Maar wie weet komt het ooit als ik ouder ben :-)

Marnix, ik hoorde regelmatig van stellen met jonge kinderen, dat ze hun kinderen een weekendje dumpen bij opa en oma en samen een stedentrip naar Athene of Barcelona maakten. (Inmiddels natuurlijk onmogelijk geworden)
Ik zal wel van generatie kruik zijn, maar dit vind ik echt te zot voor woorden.
Ik zou mijn ouders nooit zo gek hebben gekregen en ik zou ook niet om die reden mijn kleinkinderen in huis nemen.
Er is overal een tijd voor.
Wij gingen er niet heen als de kinderen niet mee konden of mochten.


Haast nooit gedaan, ze hebben 1x een weekend ergens gelogeerd zodat wij 1 dag konden klussen en 1 dag wat samen konden doen. Ik kan me overigens best voorstellen dat het fijn is om even een weekend zonder kids te zijn en als ze dan een fijn logeeradres hebben waar ze zich vermaken, prima toch? Ik zou dan niet zo snel zo ver weg gaan dan. Voor een weekend heen en weer vliegen... dan zijn er ook genoeg mooie steden / plekken in Nederland. Aan de andere kant, je bent sneller met de trein in Parijs dat dat je op Terschelling bent bijvoorbeeld :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Onze hebzucht maakt ons ziek

Berichtdoor Chaya » 12 jun 2020 14:11

Ik vind eerder winkels zoals de Action of de alles-voor-1-euro winkels de hebberigheid wel bevorderen.
Ik kom een enkele keer bij de Action, maar het lukt nooit om alleen dat ene artikel te kopen waar je voor ging.
Want dat was er niet....
Maar dan zie je toch het handige, of het leuke, of het praktische, geweldige andere hebbeding.
Ik las laatst dat er zelfs een FB pagina is, van hardcore klanten.
Er was een mevrouw die dagelijks naar de Action gaat. :shock:
Marnix schreef: Vroeger was je maanden bezig naar Spanje en dat wordt steeds korter.

Nee joh, ze gingen niet met de diligence :lol:
Het vliegtuig deed er iets langer over dan nu, maar daarentegen hoefde je pas later in te checken op Schiphol.

Het gaat er om, het is niet bijzonder meer als je in een gezelschap zegt dat je een trektocht hebt gemaakt in Peru, of
een rondreis door Nieuw Zeeland van 6 weken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten