Onze hebzucht maakt ons ziek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Onze hebzucht maakt ons ziek

Berichtdoor naamloos » 12 jun 2020 19:21

Chaya schreef:Maar hebzucht is ook: vaak en ver op vakantie gaan, met een vliegtuig.
Of ieder jaar een nieuw model smartphone, of om de 2 jaar een nieuwe auto.....

Nou ja, ik denk dat jij deze dingen onnodig vind. Maar we hebben gewoon allemaal een x bedrag te besteden.
Veel mensen hebben hun vaste goede doelen, en wat overblijft geef je uit naar eigen voorkeur.
Zo kun je je vakantie laten schieten om het nieuwste model smarphone te kunnen kopen.
Je kunt beknibbelen op de vakantie en de smartphone om die auto te kopen waar je weg van bent.
Er zijn ook mensen die weinig aan vakantie doen, en niks geven om de nieuwste smartphone, daarom bezuinigen ze niet op hun boodschappen. Het vlees bij de slager en het brood van de warme bakker .... (blablabla-chocoladevla) is gewoon veel lekkerder en van meer kwaliteit. Het is maar net waar je je geld aan wilt besteden.
Ik ben niet zo'n fijnproever en mijn man vind alles lekker (als het maar veel is) dus ik hoef geen A-kwaliteit. (flink goedkoper)
Ik koop ook veel tweede hands spullen, loop niet in de nieuwste mode ...enz.
Gevolg: we kunnen de nieuwste smartphone kopen, of het vliegtuig pakken voor een leuke vakantie. (wij zijn de laatste jaren niet geweest vanwege de 'vliegschaamte' (klimaat).
Mijn punt: waarom zouden vakanties en de nieuwste smartphones .... wel onder hebzucht vallen en de luxe dagelijkese boodschappen o.i.d. niet?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Onze hebzucht maakt ons ziek

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2020 20:06

Klopt, hoewel, nieuw-zeeland of peru hoor ik nog niet zo regelmatig.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Onze hebzucht maakt ons ziek

Berichtdoor Chaya » 13 jun 2020 10:19

naamloos schreef:Nou ja, ik denk dat jij deze dingen onnodig vind. Maar we hebben gewoon allemaal een x bedrag te besteden.
Veel mensen hebben hun vaste goede doelen, en wat overblijft geef je uit naar eigen voorkeur.

Het gaat niet om het niet kunnen, maar om het niet hoeven!
Ik zou ook best ieder jaar een nieuwe smartphone kunnen kopen, maar als je beseft hoeveel chemisch afval in zo'n ding zit, laat je het wel.
En zo vaak van auto vernieuwen, doet men vaak voor de buitenkant. Kijk mij eens...
Een auto van 2 jaar mankeert niets, valt in de garantie dus vanwege de kosten hoeft dat niet.

Zolang er dus zo nonchalant over gedacht wordt "ach wat geeft dat nou, ik geef toch ook aan goede doelen" zal het nooit wat worden, integendeel, de wereld zal steeds meer onleefbaar worden omdat we de aarde uitputten.
naamloos schreef: (blablabla-chocoladevla) is gewoon veel lekkerder en van meer kwaliteit.

Fan van Nikkie Plessen? :wink:
naamloos schreef:Ik ben niet zo'n fijnproever

Ik juist wel. Ik eet het liever niet dan iets van belabberde kwaliteit.
Ik ben dan ook matig in alles.
naamloos schreef:Mijn punt: waarom zouden vakanties en de nieuwste smartphones .... wel onder hebzucht vallen en de luxe dagelijkese boodschappen o.i.d. niet?

Ja ook, net zo goed. Want begin eens groenten en fruit van het seizoen te kopen.
Ik zag mandarijnen in de winkels liggen, die had je vroeger alleen in de wintermaanden, net als de sinaasappels.
Peultjes en sperziebonen worden overgevlogen uit een heel ver land, waarom??
Ik rijd regelmatig naar het buitengebied, daar koop ik veel groenten en fruit bij de teler. Ik betaal iets meer maar de kwaliteit is zoveel beter.
De aardbeien kan ik een week bewaren!
De sperziebonen knakken weer.
De bloemkool is prachtig wit en het loof stevig en frisgroen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Onze hebzucht maakt ons ziek

Berichtdoor MoesTuin » 13 jun 2020 11:08

.....of te wel kort samengevat, neem allemaal een moestuin en kweek zelf je groenten en fruit....aanrader ook in meerdere opzichten, bewustwording van de natuur, geestelijke rust en ontspanning.... eenvoud en sociaal.
Ik deel momenteel rijkelijk aalbessen en tuinbonen en de omgeving weer blij :mrgreen: (is wellicht een vorm van anti hebzucht?)
Wel met een goede smartphone, doe daar alles mee ( maakt een pc weer overbodig :D)
Hebzucht, voor ieder is dat denk ik weer iets geheel anders.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Onze hebzucht maakt ons ziek

Berichtdoor naamloos » 13 jun 2020 12:31

Chaya schreef:Het gaat niet om het niet kunnen, maar om het niet hoeven!
Ik zou ook best ieder jaar een nieuwe smartphone kunnen kopen, maar als je beseft hoeveel chemisch afval in zo'n ding zit, laat je het wel.
En zo vaak van auto vernieuwen, doet men vaak voor de buitenkant. Kijk mij eens...
Een auto van 2 jaar mankeert niets, valt in de garantie dus vanwege de kosten hoeft dat niet.
Ik koop altijd tweede hands en die van mij verkoop ik dan weer door. Met auto's hetzelfde.
Chaya schreef:Zolang er dus zo nonchalant over gedacht wordt "ach wat geeft dat nou, ik geef toch ook aan goede doelen" zal het nooit wat worden, integendeel, de wereld zal steeds meer onleefbaar worden omdat we de aarde uitputten.
O maar daar probeer ik zoveel mogelijk rekening mee te houden.
Maar ik ga niet zo ver dat ik mezelf alles ontzeg wat niet perse hoeft.
Chaya schreef:Fan van Nikkie Plessen? :wink:
Haha, absoluut geen fan. Maar ik heb het wel van haar inderdaad.
Chaya schreef:Ik juist wel. Ik eet het liever niet dan iets van belabberde kwaliteit.
Ik ben dan ook matig in alles.
Voorop moet bij mij staan dat het gezond is. En ik moet het ook niet vies vinden.
Biologisch vind ik ook wel belangrijk. Liefst zou ik vegetarier worden, maar mijn man ziet dat absoluut niet zitten.
Ik sla zelf regelmatig over maar soms .... :oops:
Chaya schreef:Ja ook, net zo goed. Want begin eens groenten en fruit van het seizoen te kopen.
Ik zag mandarijnen in de winkels liggen, die had je vroeger alleen in de wintermaanden, net als de sinaasappels.
Peultjes en sperziebonen worden overgevlogen uit een heel ver land, waarom??
Onbegrijpelijk inderdaad.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Onze hebzucht maakt ons ziek

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2020 17:42

Chaya schreef:Het gaat niet om het niet kunnen, maar om het niet hoeven!
Ik zou ook best ieder jaar een nieuwe smartphone kunnen kopen, maar als je beseft hoeveel chemisch afval in zo'n ding zit, laat je het wel.
En zo vaak van auto vernieuwen, doet men vaak voor de buitenkant. Kijk mij eens...
Een auto van 2 jaar mankeert niets, valt in de garantie dus vanwege de kosten hoeft dat niet.

Zolang er dus zo nonchalant over gedacht wordt "ach wat geeft dat nou, ik geef toch ook aan goede doelen" zal het nooit wat worden, integendeel, de wereld zal steeds meer onleefbaar worden omdat we de aarde uitputten.

Fan van Nikkie Plessen? :wink:

Ik juist wel. Ik eet het liever niet dan iets van belabberde kwaliteit.
Ik ben dan ook matig in alles.

Ja ook, net zo goed. Want begin eens groenten en fruit van het seizoen te kopen.
Ik zag mandarijnen in de winkels liggen, die had je vroeger alleen in de wintermaanden, net als de sinaasappels.
Peultjes en sperziebonen worden overgevlogen uit een heel ver land, waarom??
Ik rijd regelmatig naar het buitengebied, daar koop ik veel groenten en fruit bij de teler. Ik betaal iets meer maar de kwaliteit is zoveel beter.
De aardbeien kan ik een week bewaren!
De sperziebonen knakken weer.
De bloemkool is prachtig wit en het loof stevig en frisgroen.


Kwaliteit is inderdaad beter ondat het later wordt geoogst. Het hoeft niet via de veiling naar de groothandel en dan nog eens naar de supermarkt. En letten op het land van herkomst als je wel in de supermarkt koopt want dat is soms wel praktisch. Het is toch raar als je appels uit Nieuw Zeeland koopt of uit Zuid Amerika.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Onze hebzucht maakt ons ziek

Berichtdoor K80 » 14 jun 2020 08:31

Ik als boerenzoon met er wel altijd op waar de spullen vandaan komen. Dus alleen Nederlandse zuivel bv. Soms liggen er in de schappen dezelfde soort groente waar bij de ene uit Nederland komt en de ander uit het buitenland. Koop ik lekker de Hollandse.

Er hangen nu borden langs de straat van: Wees loyaal, koop lokaal!
Vind ik mooi
Vandaag is het gisteren van morgen.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten