Christelijke Start-Up

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Levi_V
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2020 15:52

Christelijke Start-Up

Berichtdoor Levi_V » 04 mei 2020 16:22

Hallo! Wij zijn bezig met een christelijke start-up. Momenteel zitten we in de beginfase. Daarom willen we graag weten wat mensen van ons idee vinden. We zijn erg benieuwd! Voel je vrij om te reageren onder deze post. Bij deze de link naar ons idee: http://christelijkestartup.mystrikingly.com Groeten, Floris en Levi

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christelijke Start-Up

Berichtdoor Mortlach » 04 mei 2020 18:19

Succes ermee en hopelijk wordt het een doorslaand succes!

Ik zou wel even goed kijken naar de huidige antidiscriminatiewetgeving en hoe dat precies zit, het liefst samen met een advocaat. Als iemand zich bijvoorbeeld aanmeldt en handgemaakte Hindoeïstische beeldjes wil verkopen, of LGBTQ-artikelen, dan moet je echt weten wat je wettelijk gezien mag doen als je al iets wilt doen. Maar zo maar iemand van je platform gooien of waarschuwen is in dat geval waarschijnlijk niet het beste idee.

Ik ben vertaler en heb het zelf meegemaakt toen een christelijke klant mij vroeg om een vertaling te maken, maar ineens terugtrok toen hij er achter kwam dat ik géén christen ben. Pure discriminatie dus omdat het niet ging over mijn kwaliteit maar om mijn 'gebrek' aan het juiste geloof. Had ik destijds in Nederland gewoond, dan had ik daar echt een zaak van gemaakt, maar het aanwezig zijn bij de zitting was gezien de afstand te duur en onpraktisch.

Maar goed, dat is dus iets waar je voor wilt waken en waar je beleid voor wilt hebben zodat je weet wat je kunt doen en wat vooral niet. Anders kan het een kostbare grap worden. Die advocaat waarover ik het had zal ongetwijfeld wel wat kosten, maar dat verdien je echt wel terug door niet te worden aangeklaagd.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 04 mei 2020 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Christelijke Start-Up

Berichtdoor Bessensap » 04 mei 2020 18:32

Mooi initiatief.
Sluit me aan bij Mortlach om na te gaan hoe het juridisch zit wanneer iemand zich aanmeld met de verkoop van producten die tegen de christelijke grondslag indruisen.
Hoewel ik het dan weer geen discriminatie zou noemen als je ze uitsluit. Da's dan weer een hele andere discussie.

De zin: "Een marktplaats welke niet alleen gaat over verkoop en omzet, maar draait om de makers en hun werk" viel me op.
Zomaar een vraagje om over na te denken:
Draait het om de maker of het talent dat de maker van zijn/ haar Schepper ontvangen ontvangen heeft?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christelijke Start-Up

Berichtdoor Mortlach » 04 mei 2020 19:06

Bessensap schreef:Hoewel ik het dan weer geen discriminatie zou noemen als je ze uitsluit. Da's dan weer een hele andere discussie.


Maar wel een leuke om te voeren. Als je iemand weigert/verwijdert om de religieuze aard van hun artikelen, hoe zou je dat dan wel noemen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Christelijke Start-Up

Berichtdoor Bessensap » 04 mei 2020 19:46

Zeker een leuk discussie :D

Ik zou in eerste instantie de vraag omdraaien.
Wat is de reden dat iemand die niet christelijk is, of niet-christelijke producten verkoopt zich aanmeld op zo'n platform?
Is dat een vorm van provoceren, een manier om een specifieke doelgroep te bereiken? Met welk doel?



Een goed woord ervoor wanneer iemand om deze reden verwijderd zou worden?
Tja.. .daar moet ik echt even over nadenken..

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christelijke Start-Up

Berichtdoor Mortlach » 04 mei 2020 19:52

Bessensap schreef:Zeker een leuk discussie :D

Ik zou in eerste instantie de vraag omdraaien.
Wat is de reden dat iemand die niet christelijk is, of niet-christelijke producten verkoopt zich aanmeld op zo'n platform?
Is dat een vorm van provoceren, een manier om een specifieke doelgroep te bereiken? Met welk doel?


Om producten te verkopen, lijkt me. Daar moet je niet direct te veel achter gaan zoeken. De meeste mensen willen gewoon hun ding doen en daar wat geld mee verdienen. Misschien dat je er met een soort van christelijke Etsy nog mee weg komt als de waar niet bij de site past omdat je op een kledingsite ook weer geen schilderijen aangeboden ziet worden - maar dan nog, wil je echt van elk artikeltje gaan afwegen of het wel christelijk genoeg is - maar wat als een niet-christen wél christelijke artikelen maakt? Wat dan?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke Start-Up

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2020 22:55

Ik weet het niet, ergens wringt het. Want waarom wil je de talenten van christenen beperken tot medechristenen? Is dat waarom we talenten hebben gekregen? Om de erkenning dat de mens een schepsel van God is? Mooi, maar dat is de niet-gelovige mens ook. Als ik een schilderij wil kopen of iets anders, waarom moet ik het dan van een christen kopen en niet van een ander?

En hoe wil je borgen dat het niet om het kopen en verkopen van dingen gaat maar ook om de makers en hun werk? Ik wil een schilderij kopen. Dat kan ik op jullie site doen of ergens anders. Maar los van dat het hier altijd christenen zijn en elders niet, hoe verschilt het praktisch gezien dan van een aankoop doen elders? Ik koop iets wat ik mooi vind en denk: die persoon kan goed schilderen, die heeft talenten van God gekregen op dat gebied. Maar waarom ga ik het dan toch via jullie site kopen?

Dat lijken we interessante dingen om over na te denken. Wat voeg je concreet toe, los van dat je de geldstroom in christelijke kring probeert te houden. Want het gaat niet alleen om de transactie, het verkopen. Maar hoe merken de koper en de verkoper dat?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christelijke Start-Up

Berichtdoor Mortlach » 04 mei 2020 23:20

Marnix schreef:Ik weet het niet, ergens wringt het. Want waarom wil je de talenten van christenen beperken tot medechristenen?


Een nostalgisch verlangen naar de verzuilde samenleving? Christelijke scholen/kranten/mediakanalen/bowlingbanen en dan dus ook maar een Christelijke Etsy?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke Start-Up

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2020 23:35

Mortlach schreef:Een nostalgisch verlangen naar de verzuilde samenleving? Christelijke scholen/kranten/mediakanalen/bowlingbanen en dan dus ook maar een Christelijke Etsy?


Ik laat de mensen van de startup de vragen graag beantwoorden. Kijk, als het gaat om muziek snap ik het bijvoorbeeld nog wel. Dan gaat het om de inhoud. Als je wil daten snap ik ook wel dat er een christelijk datingplatform is. En voor kunst met een specifiek christelijk thema zal waarschijnlijk ook vooral uit christelijke hoek animo zijn. Maar moet het specifiek christelijk zijn of mag het ook “gewone kunst” zijn?

Maar als ik brood koop kies ok niet bewust de christelijke bakker. En met kunst bijvoorbeeld al helemaal niet, hoewel ik dat nooit koop, als ik op zoek ben naar een mooi landschap bijvoorbeeld. Tenzij er een mooi format aan hangt. Een deel van de opbrengst naar het goede doel. Alles op een groene manier gemaakt, met fair trade producten. Zoiets. Dan kan het wel weer mooi zijn. Maar moet je je dan tot de christelijke markt beperken?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Christelijke Start-Up

Berichtdoor Bessensap » 05 mei 2020 10:05

Mortlach schreef:Om producten te verkopen, lijkt me. Daar moet je niet direct te veel achter gaan zoeken. De meeste mensen willen gewoon hun ding doen en daar wat geld mee verdienen. Misschien dat je er met een soort van christelijke Etsy nog mee weg komt als de waar niet bij de site past omdat je op een kledingsite ook weer geen schilderijen aangeboden ziet worden - maar dan nog, wil je echt van elk artikeltje gaan afwegen of het wel christelijk genoeg is - maar wat als een niet-christen wél christelijke artikelen maakt? Wat dan?


Ja, dat snap ik. Het lijkt me dat het op deze website ook niet zal gaan om neutrale producten, maar producten met een nadrukkelijk christelijk aspect.
Tja.. en mi zou het dan geen kwaad kunnen als een niet-christen christelijke producten verkoopt.

Het zou mi wel een probleem zijn als iemand, al dan niet christen, producten verkoopt die tegen de Bijbel indruisen. En wat voor producten dat dan zijn? Daar zijn zoveel verschillende meningen over, ook binnen het christendom.

Er rijzen bij mij gelijk heel veel andere vragen. Want binnen de verzuiling in Nederland heb je ook nog een verzuiling binnen de christelijke kerken denk ik. Om een aantal uitersten te noemen de rechts reformatorische kerken, Syrisch orthodoxe kerk, Messias belijdende joden en rooms katholieke kerken. Allemaal christenen die hun geloof op een andere manier invullen, met eigen rituelen, afbeeldingen en voorwerpen.

Los daarvan zie je ook steeds vaker dat mensen zich christen noemen maar daarbij ook gene probleem hebben met het vereren van voorouders en waarde hechten aan het paranormale. Hoe ga je dit praktisch vorm geven...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke Start-Up

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2020 11:57

Bessensap schreef:Ja, dat snap ik. Het lijkt me dat het op deze website ook niet zal gaan om neutrale producten, maar producten met een nadrukkelijk christelijk aspect.
Tja.. en mi zou het dan geen kwaad kunnen als een niet-christen christelijke producten verkoopt.


Waar lees je dat het producten met een nadrukkelijk christelijk aspect betreft? Ik lees dat niet terug in de startup? Alleen dat de producten door christenen gemaakt zijn. Maar zoals ik het lees hoeft het geen specifiek christelijk product te zijn. Zou met veel dingen ook wel lastig worden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Christelijke Start-Up

Berichtdoor Bessensap » 05 mei 2020 14:07

Dat staat niet op de website.
Ik vul dit in. Wat zou anders de meerwaarde zijn van een christelijke start-up?

Als het echt draait om de maker is het wel een beetje zoals: "Dank u dat ik niet zo ben als alle anderen" toch?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke Start-Up

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2020 15:33

Bessensap schreef:Dat staat niet op de website.
Ik vul dit in. Wat zou anders de meerwaarde zijn van een christelijke start-up?

Als het echt draait om de maker is het wel een beetje zoals: "Dank u dat ik niet zo ben als alle anderen" toch?


Dat hoeft niet. Het gaat erom dat je de maker van een product ook wat waardering geeft. Wat op zich prima is. Maar dat is
Met handgemaakte dingen denk ik al wel het geval en wat is dan de meerwaarde van een christelijke ambachtelijke marktplaats?

Ik ben vooral benieuwd naar de reactie van de starters
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Christelijke Start-Up

Berichtdoor Bessensap » 09 mei 2020 11:19

Marnix schreef:
Ik ben vooral benieuwd naar de reactie van de starters


Ik ook, maar die hebben het te druk met opstarten vermoed ik...

Levi_V
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2020 15:52

Re: Christelijke Start-Up

Berichtdoor Levi_V » 11 mei 2020 21:08

Beste mensen,

De reactie bleef wat lang uit, maar erg bedankt voor alle scherpe reacties en opgeworpen vragen. We hopen in de beantwoording enkele belangrijke vragen mee te nemen.

Het idee betreft een platform voor de producten van de christelijke ondernemer. Daarbij gaat het om alle producten en niet specifiek 'christelijke' producten. De site http://www.dagelijksebroodkruimels.nl houdt zich bijvoorbeeld bezig met exclusief christelijke producten. Ons idee kan inderdaad worden vergelijken met een christelijke variant op 'www.Etsy.com.'

Wat is de meerwaarde van zo'n platform? En waarom exclusief voor christenen?
Het antwoord op deze vragen is tweeledig. We hebben immers te maken met twee partijen met verschillende motivaties; de maker en de vrager.

1. De maker. Ook wel de aanbieder/ondernemer. De beslissende factor voor de maker om van offline naar online verkoop te gaan is vertrouwen. Als dat vertrouwen er niet is, zal iemand nooit zijn/haar product op het internet zetten. Dat is ons inziens waarom velen makers binnen christelijk nederland de stap naar de online-verkoop niet zetten. Dat vertrouwen ontbreekt. Door het delen van eenzelfde overtuiging, en dat als platform ook uit te stralen, hopen wij dat vertrouwen te winnen. Een andere belangrijke meerwaarde van ons platform, is dat een bepaald percentage van de commissie die over een verkocht product wordt berekend, naar een nader te bepalen doel gaat.

2. De vrager. Ook wel de consument. Vandaag de dag observeren wij een positieve trend. De consument wordt steeds bewuster van de herkomst van wat hij/zij koopt. Dit geldt ook voor de christelijke consument. Het platform geeft daar inzicht in. De klant weet van wie zij/hij koopt. En dat geeft een extra dimensie. Het gekochte product is niet meer slechts een product, maar een creatie van een specifiek persoon, die zijn/haar talent gebruikt heeft om het te maken. Daarnaast zien wij nog een positieve ontwikkeling. Sinds de opkomst van het coronavirus is deze ons extra opgevallen. En dat is de oproep eigen gemeenschap te ondersteunen, door van de lokale ondernemer te kopen. En dat zijn de mensen meer gaan doen. Of het nu gaat om brood, kaas of kleren. Christenen vormen een gemeenschap. Dit platform biedt de mogelijkheid om producten te kopen van medechristenen om a) een mooi product te kopen en b) hen te steunen en c) hen de mogelijkheid geven om door te ontwikkelen. En tenslotte geldt ook voor de consument dat een deel van de prijs naar een nader te bepalen doel gaat.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron