De wereld vanaf 2020

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

De wereld vanaf 2020

Berichtdoor elburger » 20 mar 2020 08:59

2019 verliep met een economische groei in bijna de gehele wereld, tot......
Eind 2019, toen ontstond het COVID-19 virus in Wuhan China. Eerst dacht/ hoopte men dat dit virus regionaal zou blijven, maar van die veronderstelling bleek al spoedig dat dat niet op zou gaan. Het COVID-19 virus of wel het Coronavirus verspreidde zich als een olievlek, als een verwoestende bosbrand over de hele wereld. Nog is de totale impact van het virus over de mensheid niet bekend. "Ontwikkelde" landen, daarvan weten wij hoe het virus daar haar verwoestende werking, huishoud. Maar hoe het ermee staat in bijv. Afrika, het Midden Oosten, daarvan weten wij maar heel weinig. Hoe gaat het met de nomadenvolken in Afrika en elders? Hoe gaat het in Noord Korea? En bovenal, hoe gaat het in ontwikkelde landen, waar men medische zorg kan verlenen, de medische infrastructuur goed is. Waar cijfers over besmettingen dagelijks worden bijgesteld. Maar waar niet geteste zieken buiten alle cijfers blijven. Het COVID-19 virus is wijder verspreid dan menigeen denkt.

Maar hoe ziet de nabije en latere toekomst eruit?
Ik durf te zeggen, totaal anders in de 1e fase als 2019.
De wereld valt in een diepe recessie, iedereen zal daar door worden getroffen. Het is nu al bekend dat mensen die langdurig aan de beademing hebben gelegen, dat zij voor de rest van hun leven gezondheidsklachten zullen houden. Zowel fysiek als geestelijk.
Honderden ( in Nederland ) misschien wel duizenden bedrijven/ bedrijfjes zullen failliet zijn. Honderdduizenden werkloos.
Dan heb ik het nog niet eens over de toestand over de gehele wereld. De wereld economie zal zeer zware klappen krijgen, en hoe het herstel eruit zal zien?? Ik weet het niet.

Tenslotte nog deze opmerking, die ik wel durf te plaatsen. Uit welingelichte bron vernomen.
De kans op een totale "Lockdown" is zeer reeel in Nederland.

Hoe ziet u, topicleden, Nederland/de wereld na 2020?
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: De wereld vanaf 2020

Berichtdoor gravo » 20 mar 2020 09:52

Je brengt het allemaal erg dramatisch. En ik geef toe, op de korte termijn heeft zo'n pandemie enorme gevolgen. Veel mensen worden ziek, vooral ouderen en mensen met een verzwakte weerstand overlijden en er zijn grote maatschappelijke en economische gevolgen die impact hebben op iedereen.
Maar we moeten ook zo eerlijk zijn om het op de wat langere termijn te beschouwen. En dan is het waarschijnlijk dat de pandemie weer voorbijtrekt, dat er waarschijnlijk een vaccin ontwikkeld zal worden, zodat de statistiek die zegt dat dit soort grote uitbraken ongeveer 1 maal per 100 jaar plaatsvindt, weer gehaald wordt.
Uiteraard is de persoonlijke ellende niet te overzien als het je treft, maar wereldwijd is ht een crisis die ook weer voorbij zal gaan. Daar zijn de maatregelen van de Nederlandse regering ook op gericht: een enorm sterke financiële injectie vanuit de hoop dat het een tijdelijke zaak is.
Er is onzekerheid, de maatregelen bewegen zich tussen een totale lockdown en gecontroleerd de samenleving afsluiten, maar er zijn vaker pandemies geweest en steeds houden die ook weer op.

Ik denk overigens wel dat we een totaal andere blik zullen krijgen op globalisering met de bijbehorende onbegrensheid op alle vlak en de grote onderlinge afhankelijkheden. Wat zich in Europa nu manifesteert, namelijk dat als punt bij paaltje komt elk land zelf maatregelen neemt, de grenzen sluit en weinig boodschap meer heeft aan de tekorten en problemen aan de andere kant van de grens, inclusief de migranten die op de deur staan te kloppen, zou ook wel eens meegenomen kunnen worden in het politieke tijdperk van ná de corona-crisis. Er schuilen blijkbaar gevaren aan het ideaal van globalisering, "Alle Menschen werden Brüder" en het elitaire kosmopolitisme van de "wereldburger".

Het zijn nu bijna overal conservatieve, rechtse politici die de crisis te lijf moeten gaan. Afhankelijk van het succes daarvan zouden zij wel eens beloond kunnen worden vanwege én het nationale belang dat zij voorop hebben gesteld én de krachtige maatregelen die ze hebben genomen.
Maar het kan ook heel anders lopen. De crisis is namelijk nog niet voorbij.

Het laatste dat we moeten doen is verstandige en rationele overwegingen of maatregelen inruilen voor religieuze duidingen en oplossingen. In Nicuaragua doet men helemaal niets aan de uitbraak, omdat God wel zal zorgen. Dat is echt dodelijk.
En ook apocalyptische duidingen van dit alles zetten weinig zoden aan de dijk.
Het probleem daarmee is dat ik altijd een tegenstrijdig belang vermoed: hoe slechter het met de wereld en de anderen gaat (honger, ziekte, armoede, totale destructie) hoe juichender het in eindtijdkringen wordt ontvangen.
Aan zulke mensen heb je dus niks als het er op aan komt. Die steken geen poot uit.

Gelukkig heb ik beide geluiden, voor zover er nog geluiden op Refoweb zijn, hier niet gehoord.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De wereld vanaf 2020

Berichtdoor Chaya » 20 mar 2020 11:00

gravo schreef:
Het laatste dat we moeten doen is verstandige en rationele overwegingen of maatregelen inruilen voor religieuze duidingen en oplossingen. In Nicuaragua doet men helemaal niets aan de uitbraak, omdat God wel zal zorgen. Dat is echt dodelijk.
En ook apocalyptische duidingen van dit alles zetten weinig zoden aan de dijk.
Het probleem daarmee is dat ik altijd een tegenstrijdig belang vermoed: hoe slechter het met de wereld en de anderen gaat (honger, ziekte, armoede, totale destructie) hoe juichender het in eindtijdkringen wordt ontvangen.
Aan zulke mensen heb je dus niks als het er op aan komt. Die steken geen poot uit.

Gelukkig heb ik beide geluiden, voor zover er nog geluiden op Refoweb zijn, hier niet gehoord.

Had je dit gemist gravo? In topic Sars etc had ik dit geplaatst:

Sommigen weigeren om medicijnen in te nemen, en mijden geen plaats of persoon waar hun aanwezigheid niet is vereist. Zó gaat het niet goed lieve vrienden! Gebruik de medicijnen, neem en doe wat zou kunnen helpen, ontsmet je huis, tuin en straat. Mijd ook personen en plaatsen, waar je naaste je niet nodig heeft. En gedraag je als iemand die graag een grote stadsbrand wil helpen blussen. Want wat is de pest anders dan een vuur, dat geen hout en stro, maar lichaam en leven opvreet.

Ik zal God bidden dat Hij ons genadig wil bewaren en beschermen. Dan wil ik ook helpen met het uitroken, de lucht in huis verversen, medicijnen geven en nemen, én plaats en persoon mijden waar men mij niet nodig heeft, opdat ik mijzelf niet zal verwaarlozen en bovendien ook anderen zou aansteken en besmetten, en dat ik zó door mijn nalatigheid de oorzaak van andermans dood zou zijn.

Wil God mij echter wegnemen, dan zal Hij mij wel weten te vinden. In dat geval heb ik toch gedaan wat Hij wilde dat ik zou doen, en ben ik niet schuldig aan mijn eigen dood of aan de dood van andere mensen. Waar echter mijn naaste mij nodig heeft, wil ik geen plaats of persoon mijden, maar onbezorgd gaan en helpen zo goed ik kan, zoals al eerder is gezegd. Kijk, dat is een echt godvrezend geloof, dat niet roekeloos of vermetel is, en God ook niet verzoekt.

Dit schreef Luther, n.a.v. de pestepidemie

We worden opgeroepen om nuchter en waakzaam te zijn.
Maar niemand weet hoe "laat" het is op de klok van deze wereld.

Ik denk dat dit de wereld echt wel zal veranderen. I.i.g. is het gepraat rondom de klimaatproblemen gelukkig stilgevallen.
En kijk eens, wat niemand voor mogelijk hield, de lucht is zoveel schoner geworden.
Er is nu minder uitstof van allerlei schadelijke gassen.
En er lijkt nog maar 1 probleem te zijn, hoe bestrijden we dit virus?

Een onzichtbaar organisme houdt de hele wereld in de greep. Kan uit zichzelf niet eens leven en verder planten, daar heeft het de mens voor nodig.
Niemand weet waar het echt vandaan komt, het was er ineens. Er bestond wel een Corona, maar niet deze dodelijke variant.

Maar als we dit achter de rug zouden mogen krijgen, gaan we dan gewoon weer op de oude voet verder?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: De wereld vanaf 2020

Berichtdoor elburger » 20 mar 2020 11:22

Chaya schreef

Ik zal God bidden dat Hij ons genadig wil bewaren en beschermen. Dan wil ik ook helpen met het uitroken, de lucht in huis verversen, medicijnen geven en nemen, én plaats en persoon mijden waar men mij niet nodig heeft, opdat ik mijzelf niet zal verwaarlozen en bovendien ook anderen zou aansteken en besmetten, en dat ik zó door mijn nalatigheid de oorzaak van andermans dood zou zijn.

Wil God mij echter wegnemen, dan zal Hij mij wel weten te vinden. In dat geval heb ik toch gedaan wat Hij wilde dat ik zou doen, en ben ik niet schuldig aan mijn eigen dood of aan de dood van andere mensen. Waar echter mijn naaste mij nodig heeft, wil ik geen plaats of persoon mijden, maar onbezorgd gaan en helpen zo goed ik kan, zoals al eerder is gezegd. Kijk, dat is een echt godvrezend geloof, dat niet roekeloos of vermetel is, en God ook niet verzoekt.


Inderdaad, laten we bidden, en al het aardse wat mogelijk is ons aanwenden om dit virus te stoppen of om verspreiding te voorkomen.

Ten 2e, Als God iemand wil wegnemen dan weet hij deze of gene te vinden.
Van ieder mens is de ure bekend.

Ten 3e
Gravo schreef

Je brengt het allemaal erg dramatisch. En ik geef toe, op de korte termijn heeft zo'n pandemie enorme gevolgen. Veel mensen worden ziek, vooral ouderen en mensen met een verzwakte weerstand overlijden en er zijn grote maatschappelijke en economische gevolgen die impact hebben op iedereen.
Maar we moeten ook zo eerlijk zijn om het op de wat langere termijn te beschouwen. En dan is het waarschijnlijk dat de pandemie weer voorbijtrekt, dat er waarschijnlijk een vaccin ontwikkeld zal worden, zodat de statistiek die zegt dat dit soort grote uitbraken ongeveer 1 maal per 100 jaar plaatsvindt, weer gehaald wordt.


Het zal wel dramatisch lijken wat ik schreef, maar dit soort virussen zal veel vaker de kop opsteken.
Nu is het COVID-19, we hebben SARS al gehad, Ebola waart nog rond door bepaalde gebieden van Afrika.

En boven al..Gods Woord in Openbaringen voorzegt hetgeen ons te wachten staat.
Begin maar eens met het lezen van Openbaringen 8.
Hetgeen de mensheid nog over zich heen krijgt.

Lees Lucas 18 er ook maar eens op na.
Natuurlijk, misschien dit decennia niet maar over 25 jaar of 100 of 150 jaar of nog later.
Lucas 18 vs 36:" Waakt dan ten aller tijd, biddende dat gij moogt waardig geacht worden te ontvlieden al deze dingen die GESCHIEDEN zullen,.............."
De mensheid kan doen wat men wil.
Het WEE, komt.
Daar kan geen mens iets tegen doen..
Het is al in Gods handen.

Zorg dat u gereed bent, o mans, om God te gaan ontmoeten, want allen zullen wij voor zijn troon moeten verschijnen.
De lammeren en de bokken worden gescheiden.
Leef, en bid dat u een van die lammeren mag zijn.
Laatst gewijzigd door elburger op 20 mar 2020 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: De wereld vanaf 2020

Berichtdoor K80 » 20 mar 2020 16:45

Ja her is niet best.

Maar we kunnen beter positief blijven, dan in een negatieve spiraal komen. Er zal veel leed komen ja, dat gaat gebeuren.

Maar als iedereen gaat doemdenken komt het zeker niet goed.

En dat er hier ook een tijdelijke lockdown, voor geheel het land, of alleen het zuiden, zal iedereen wel snappen.

De ziekenhuizen in Brabant doen nu al patiënten verschepen naar bv Groningen.
En de aantallen stijgen nog elke dag, dus er komen meer maatregelen.

Had zelf verwacht dat dit al voor het weekend zou komen, omdat iedereen er massaal op uittrekt naar bv bos en strand met mooi weer.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De wereld vanaf 2020

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2020 10:35

elburger schreef:Inderdaad, laten we bidden, en al het aardse wat mogelijk is ons aanwenden om dit virus te stoppen of om verspreiding te voorkomen.

Ten 2e, Als God iemand wil wegnemen dan weet hij deze of gene te vinden.
Van ieder mens is de ure bekend.

Ten 3e


Het zal wel dramatisch lijken wat ik schreef, maar dit soort virussen zal veel vaker de kop opsteken.
Nu is het COVID-19, we hebben SARS al gehad, Ebola waart nog rond door bepaalde gebieden van Afrika.

En boven al..Gods Woord in Openbaringen voorzegt hetgeen ons te wachten staat.
Begin maar eens met het lezen van Openbaringen 8.
Hetgeen de mensheid nog over zich heen krijgt.

Lees Lucas 18 er ook maar eens op na.
Natuurlijk, misschien dit decennia niet maar over 25 jaar of 100 of 150 jaar of nog later.
Lucas 18 vs 36:" Waakt dan ten aller tijd, biddende dat gij moogt waardig geacht worden te ontvlieden al deze dingen die GESCHIEDEN zullen,.............."
De mensheid kan doen wat men wil.
Het WEE, komt.
Daar kan geen mens iets tegen doen..
Het is al in Gods handen.

Zorg dat u gereed bent, o mans, om God te gaan ontmoeten, want allen zullen wij voor zijn troon moeten verschijnen.
De lammeren en de bokken worden gescheiden.
Leef, en bid dat u een van die lammeren mag zijn.


Het probleem is: dat riep men bij de pest ook. En bij de spaanse griep ook. Het zal wel de eindtijd zijn. Dat kan inderdaad maat het kan ook dat de wereld er nog duizend of duizenden jaren is.

Waar baseer je op dat dit wel vaker zal gebeuren? Sars en mers bleven best klein. De spaanse griep was de laatste echte pandemie en was veel dodelijker dan het corona-virus. Schatting lopen uiteen van 20-100 mijloen doden. Omdat er nu veel meer kennis is doen we dingen die de economie wat meer raken. Maar de economie heeft wel vaker flinke tikken gehad maar die komt er wel weer bovenop hoor. Sommige mensen moeten opnieuw beginnen maar als dit niet te lang duurt kan de overheid wel oo veel punten bijspringen. De staatschuld loopt dan wat op maar ook dat komen we wel weer te boven.

Het zijn allemaal geen nieuwe dingen. De verspreiding gaat sneller dan vroeger, de impact is meer wereldwijd omdat er veel meer handel is over de hele wereld. En vroeger wist men niet hoe het kwam en ging je maar verder... en gingen veel meer mensen dood. Nu gaan we sociale contacten vermijden en veel thuis werken enz. De vraag is wat we hiervan meenemen naar de toekomst. Qua preventie bijvoorbeeld. Qua mooie initiatieven die nu van de grond komen. Als we lucht opeens zoveel schoner is geworden. De sceptische kan in me zegt: over een jaar leven we weer alsof er niets gebeurd is. Maar misschien steken we er toch nog wat van op. In ieder geval dat de mens toch iets minder alles in de hand heeft dan ze van tevoren dacht... misschien gaan sommigen daardoor toch verder zoeken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De wereld vanaf 2020

Berichtdoor Chaya » 21 mar 2020 10:45

Herman Pleij zei gisteravond iets interessants, hij werd helaas onderbroken. (Maar ja, geef de man een microfoon en laat hem praten, hij heeft zoveel stof. Ik kan urenlang naar hem luisteren. :D )

De loop van onze geschiedenis is grotendeels bepaald door het uitbreken van ziektes. Alexander de Grote liep zich in India stuk, doordat het grootste deel van zijn leger ziek werd en stierf.

In de Bijbel zendt God ziekten als straf op de zonde.

Ik weet niet meer wie het was, maar iemand zei dat we dachten dat we alles in control hadden. We hebben immers medicijnen, technologie, kennis, ICT, dus wat kan ons gebeuren. O ja, klimaatprobleem, maar ach, er zijn wetenschappers.
Iedereen was het er over eens dat er iets moest gebeuren, maar wat? En door wie? En wat mag het kosten?

En zie eens, het wordt op deze manier opgelost. Ik keek op flightradar, wat normaliter één grote gele vlek is van vliegtuigjes. En nu zie je elk vliegtuig afzonderlijk.

Ik zie deze pandemie als een broodnodige reset. Het was hoog tijd om de werkelijke normen en waarden en bedoeling weer te leren kennen. We zijn niet op aarde om zoveel mogelijk te genieten.
En ik zie nu dat er opeens heel veel kan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De wereld vanaf 2020

Berichtdoor hans0166 » 21 mar 2020 11:44

Chaya schreef:In de Bijbel zendt God ziekten als straf op de zonde.


ik denk dat het iets genuanceerder ligt.. het is wel heel gemakkelijk het in Gods schoenen te duwen.
Het komt van God omdat men niet wist waar het anders vandaan moest komen.
Dacht dat we de sadistische God zo ondertussen wel een beetje voorbij waren. Hij moet wel een hele grote hekel aan de italianen hebben.. aan de duitsers veel minder...


Chaya schreef:Ik zie deze pandemie als een broodnodige reset. Het was hoog tijd om de werkelijke normen en waarden en bedoeling weer te leren kennen. We zijn niet op aarde om zoveel mogelijk te genieten.
En ik zie nu dat er opeens heel veel kan.


Er is geen reset. We draaien nog gewoon rond de zon, en gaan gewoon door. Hoogstens horen we Frenske Brusselmans nog een paar keer boeren, maar dan is het weer gewoon over.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De wereld vanaf 2020

Berichtdoor Chaya » 21 mar 2020 12:39

hans0166 schreef:ik denk dat het iets genuanceerder ligt.. het is wel heel gemakkelijk het in Gods schoenen te duwen.
Het komt van God omdat men niet wist waar het anders vandaan moest komen.
Dacht dat we de sadistische God zo ondertussen wel een beetje voorbij waren. Hij moet wel een hele grote hekel aan de italianen hebben.. aan de duitsers veel minder...

Je zou het wel iets eerbiediger kunnen verwoorden...
En ben je de 10 plagen van Egypte vergeten?
Van deze pandemie gaat wel een sprake uit he. En niet alleen voor de heidenen en de godlloochenaars, maar het gaat ook de kerken niet voorbij.

Eén en hetzelfde overkomt allen, als alle anderen: de rechtvaardige en de goddeloze, de goede de reine en de onreine,, wie offert en wie niet offert, wie goed is vergaat het net als de zondaar, wie zweert net als wie bevreesd is een eed af te leggen.
Pred. 9

Met andere woorden, we liggen allemaal onder het oordeel. In Openbaring kun je vervolgens lezen hoe het in de eindtijd zal vergaan,
Niet iedereen wordt uitgedreven naar God.
Veel mensen verwachten het nu van de artsen, de technologie, de behandelingen, de quarantaine.
Maar daarin is geen echte rust te vinden.

Ik zie deze pandemie niet als een oordeel, maar wel een sprake Gods.
Voor de mensen die geloven in een zoete lieve heer, is dat wel moeilijk dus.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De wereld vanaf 2020

Berichtdoor hans0166 » 21 mar 2020 13:50

Chaya schreef:Je zou het wel iets eerbiediger kunnen verwoorden...


nee het in Gods schoenen schuiven is eerbiedig?
Sla jij je kinderen dood omdat ze niet luisteren? .. Nee natuurlijk niet... zo ook doet God dat niet.

Chaya schreef:Voor de mensen die geloven in een zoete lieve heer, is dat wel moeilijk dus.


geef nou eens dezelfde eerbied die je probeert af te dwingen bij anderen.

Er is hier NIEMAND die die term of inhoud gebruikt behalve jij nu.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De wereld vanaf 2020

Berichtdoor Chaya » 21 mar 2020 15:19

hans0166 schreef:nee het in Gods schoenen schuiven is eerbiedig?

Is ONeerbiedig!
hans0166 schreef:Sla jij je kinderen dood omdat ze niet luisteren? .. Nee natuurlijk niet... zo ook doet God dat niet.

Of jij kent de inhoud van de Bijbel niet, of je past hem verkeerd toe.
Er zijn tientallen voorbeelden van de straffen die God toepast.
“Zo wie Ik lief­heb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig en bekeer u.” Openbaring 3

“Zie, geluk­zalig is de mens, welke God straft; daarom ver­werp de kastij­ding des Almachtigen niet. Job 5
De Heere geeft geen rekenschap van Zijn daden.
Het is genade als je onder die slaande hand mag bukken.
hans0166 schreef:Er is hier NIEMAND die die term of inhoud gebruikt behalve jij nu.

Blijkbaar ontgaat je dan het een en ander.
Er worden andere termen gebruikt, maar een alverzoenend evangelie gepredikt, door sommigen. En dat is hetzelfde.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: De wereld vanaf 2020

Berichtdoor gravo » 21 mar 2020 16:34

Chaya schreef:In de Bijbel zendt God ziekten als straf op de zonde.

In de Bijbel wel ja, maar in de werkelijkheid niet.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De wereld vanaf 2020

Berichtdoor hans0166 » 21 mar 2020 16:49

Chaya schreef:Of jij kent de inhoud van de Bijbel niet, of je past hem verkeerd toe.


heb jij er wel eens aan gedacht dat jij het verkeerd doet?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De wereld vanaf 2020

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2020 20:09

Chaya schreef:Herman Pleij zei gisteravond iets interessants, hij werd helaas onderbroken. (Maar ja, geef de man een microfoon en laat hem praten, hij heeft zoveel stof. Ik kan urenlang naar hem luisteren. :D )

De loop van onze geschiedenis is grotendeels bepaald door het uitbreken van ziektes. Alexander de Grote liep zich in India stuk, doordat het grootste deel van zijn leger ziek werd en stierf.

In de Bijbel zendt God ziekten als straf op de zonde.

Ik weet niet meer wie het was, maar iemand zei dat we dachten dat we alles in control hadden. We hebben immers medicijnen, technologie, kennis, ICT, dus wat kan ons gebeuren. O ja, klimaatprobleem, maar ach, er zijn wetenschappers.
Iedereen was het er over eens dat er iets moest gebeuren, maar wat? En door wie? En wat mag het kosten?

En zie eens, het wordt op deze manier opgelost. Ik keek op flightradar, wat normaliter één grote gele vlek is van vliegtuigjes. En nu zie je elk vliegtuig afzonderlijk.

Ik zie deze pandemie als een broodnodige reset. Het was hoog tijd om de werkelijke normen en waarden en bedoeling weer te leren kennen. We zijn niet op aarde om zoveel mogelijk te genieten.
En ik zie nu dat er opeens heel veel kan.


Nood leert bidden. En helpen. Maar of men dat echt vasthoudt als alles weer voor de wind gaat vraag ik me sterk af.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De wereld vanaf 2020

Berichtdoor Chaya » 21 mar 2020 20:19

hans0166 schreef:heb jij er wel eens aan gedacht dat jij het verkeerd doet?

Ja, de bestrijding van de boze is er veel te vaak.
Marnix schreef:Nood leert bidden. En helpen. Maar of men dat echt vasthoudt als alles weer voor de wind gaat vraag ik me sterk af.

Ik weet wel zeker van niet. En we moeten leren bidden als alles voor de wind gaat en niet pas als alles tegen lijkt te zitten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten