2e wereldoorlog herinneringen?

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor elburger » 20 sep 2019 08:27

Welke herinneren hebben de refoweb leden via eigen kennis of via overlevering?

Dit brengt misschien mooie en onbekende verhalen naar voren, net zoals er droevige verhalen naar voren kunnen komen.

Laat ik het eerste korte verhaaltje opschrijven dewelke mijn opa en oma mij vertelden.

In de nacht van vrijdag 10 mei vielen de Duitsers o.a. Nederland binnen.
Dat ging als een pletwals, maar her en der in het land was hevige tegenstand.
De bekendste slag werd geleverd rondom de Grebbelinie.
De felle tegenstand was er de oorzaak van dat de Duitsers, Rotterdam bombardeerden.

Mijn grootouders woonden in Ederveen.
Op 13 mei kreeg mijn oma weeën.
De dokter zei tegen haar en mijn opa dat ze weg moesten want het werd te gevaarlijk om te blijven en de geboorte van mijn moeder zou snel plaatsvinden.
De granaten vlogen al over de boerderij en sloegen in de omgeving in omdat de Duitsers het bolwek ten noorden van Veenendaal wilden uitschakelen.

Hier een link om er iets over te lezen

Code: Selecteer alles

https://www.grebbelinie.nl/page/kazematten


Mijn grootouders zijn dus in de boerderij gebleven en vrijdag de 13e werd mijn moeder geboren onder het geluid van inslaande en overvliegende granaten.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor K80 » 20 sep 2019 12:28

Mede reden dat Rotterdam getroffen is, is omdat feitelijk de Duitse luchtlandingen door grote Nederlandse tegenstand mislukt zijn.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor Chaya » 21 sep 2019 11:53

Mijn opa was in de jaren '30 heel erg bang dat er oorlog zou komen. Dat zag lang niet iedereen toen.
Hij heeft het opgeschreven in een dagboek.
Hij droomde dat hij soldaten door de straten zag lopen. En werd wakker omdat hij het geluid van vliegtuigen hoorde. Dat bleek hij ook gedroomd te hebben, want mijn oma hoorde niets.
Iedereen zei tegen hem: "man, maak je toch niet bezorgd, we zijn neutraal, net als in '14 '18."
Maar hij liet zich niet geruststellen.
Hij is een paar dagen voordat de oorlog uitbrak, overleden en werd begraven toen de Duitsers ons land binnenvielen.

Er zijn hier geen mensen die de oorlog bewust hebben meegemaakt, denk ik. Want die zijn 80 jaar en ouder.
Maar ik ben wel aktief om de herinnering aan die verschrikkelijke tijd levend te houden.
Ik heb mijn kinderen verteld wat wij gedenken op 4 mei en dit samen met hen gedaan.
De ene keer bij het plaatselijk monument, een andere keer op de Waalsdorpervlakte of voor de televisie.

We moeten dit niet afdoen als iets dat nooit meer gebeurt. Want Europa is één. En de ene lidstaat gaat de ander toch niet aanvallen?
De geschiedenis leert ons dat dit zomaar wel kan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor elburger » 21 sep 2019 15:21

Chaya schreef

Mijn opa was in de jaren '30 heel erg bang dat er oorlog zou komen. Dat zag lang niet iedereen toen.
Hij heeft het opgeschreven in een dagboek.
Hij droomde dat hij soldaten door de straten zag lopen. En werd wakker omdat hij het geluid van vliegtuigen hoorde. Dat bleek hij ook gedroomd te hebben, want mijn oma hoorde niets.
Iedereen zei tegen hem: "man, maak je toch niet bezorgd, we zijn neutraal, net als in '14 '18."
Maar hij liet zich niet geruststellen.
Hij is een paar dagen voordat de oorlog uitbrak, overleden en werd begraven toen de Duitsers ons land binnenvielen.


Wat een mooi verhaal.
En inderdaad, de geschiedenis kan zich zomaar herhalen.
De eerste wereldoorlog zag ook bijna niemand aankomen en dat Nederland dacht neutraal te kunnen blijven in 1939 is zo naïef geweest als maar kan.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

mohamed

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2019 16:38

Mijn opa heeft in het jodenkamp gezeten, maar wist samen met zijn broer te ontsnappen. Er werd overigens nooit sentimenteel over gedaan als een zekere rebel ergens een hakenkruis op tekende. Wel bijzonder dat mensen die de oorlog zelf niet meegemaakt hebben vaak overspannen doen als ze een hakenkruis zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor Marnix » 23 sep 2019 10:08

Mijn opa dook onder in de Zaanstreek vanwege de arbeidsinzet. Op zijn onderduikadres ontmoette hij mijn oma. Ze gingen samen na de oorlog op 1 fiets terug naar de noordkant van de Veluwe.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor Chaya » 23 sep 2019 10:10

Marnix schreef:Mijn opa dook onder in de Zaanstreek vanwege de arbeidsinzet. Op zijn onderduikadres ontmoette hij mijn oma. Ze gingen samen na de oorlog op 1 fiets terug naar de noordkant van de Veluwe.

:8>
En de rest is historie. :-({|= ;/
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor K80 » 23 sep 2019 10:26

Met betrekking tot 75 jaar na DDay weer veel programma's op de tv. Vooral op History, Discovery en National Geographic.

Als je echt een goede documentaire over de strijdkant van de oorlog wilt zien kan ik Battlefield aanbevelen.
Te vinden op de jijbuis. Bestaat geen betere.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor Jesaja40 » 25 sep 2019 14:16

Op 14 juni 1940 komt er een bevel dat iedere Nederlander vanaf 14 jaar een identiteitsbewijs bij zich moet dragen. Dit in tegenstelling tot het kabinetsbesluit van maart 1940 waarin de Nederlandse regering zich uitspreekt tegenover het verplicht stellen van een identiteitsbewijs.

Het invoeren van dit identiteitsbewijs heeft ook gevolgen gehad voor de vele Joodse mannen en vrouwen. Zij waren met anderen de initiator voor het Nederlandse verzet. Op hun identiteitsbewijs werd een zeer grote J gestempeld. Op een listige wijze had de bezetter die ontfutselt uit de Joodse registers. In de beginjaren waren er veel Joodse mensen betrokken bij het verzet. Door deze voor hen zeer ongelukkige maatregel zijn er veel Joodse verzetsstrijders opgepakt.

Joden die in de christelijke kerken stonden ingeschreven ontliepen daardoor de J op hun identiteitsbewijs. Gelukkig maar anders zou het aantal omgekomen Joden veel hoger zijn geweest.

Herinneringen?
Ja, vele jaren lang grote angst voor zwaar vuurwerk, ontploffende munitie, luidsprekers met brallende woorden.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor K80 » 26 sep 2019 12:39

De Nederlands overheid had in zijn registratie de godsdienst van de inwoners staan.
Dat is ook de reden dat juist in Nederland procent gewijs zoveel joden zijn omgekomen. Meer dan in Duitsland zelfs. We hadden het allemaal weer precies geregistreerd.


Nog steeds regelt de overheid dit. Ga je verhuizen dan wordt er op de deur geklopt door een kerk en die weet dan dat je bent verhuist, zonder dat je dit hebt gemeld aan de kerk. De gemeente doet dit voor je.

In mijn geval was het zelf zo dat ik eerst een acceptgiro van de nieuwe kerk kreeg, en later pas iemand aan de deur. Heel bijzonder.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor Marnix » 26 sep 2019 15:14

K80 schreef:De Nederlands overheid had in zijn registratie de godsdienst van de inwoners staan.
Dat is ook de reden dat juist in Nederland procent gewijs zoveel joden zijn omgekomen. Meer dan in Duitsland zelfs. We hadden het allemaal weer precies geregistreerd.


Nog steeds regelt de overheid dit. Ga je verhuizen dan wordt er op de deur geklopt door een kerk en die weet dan dat je bent verhuist, zonder dat je dit hebt gemeld aan de kerk. De gemeente doet dit voor je.

In mijn geval was het zelf zo dat ik eerst een acceptgiro van de nieuwe kerk kreeg, en later pas iemand aan de deur. Heel bijzonder.


Voor de volledigheid (en om sommige mensen gerust te stellen)

Niet de gemeente registreert leden van kerkgenootschappen, dit gebeurt door SILA: Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie. SILA heeft weer toegang tot het GBA (Gemeentelijke BasisAdministratie). Verhuis je, dan krijgt SILA dat via het GBA door en die wijst je weer op de plaatselijke kerk (en vaak wordt je zelfs automatisch overgeschreven)

Onder SILA vallen trouwens maar 7 kerkverbanden namelijk de PKN, Leger des Heils, Rooms-, vrij- of oud-katholiek, doopsgezind of nieuw-apostolisch. Alle andere kerkverbanden vallen niet onder SILA dus dan zal je hier nooit mee te maken krijgen. Pijnlijke is wel dat de genoemde kerkverbanden (muv Leger des Heils denk ik) veel papieren leden hebben en dat levert nogal eens vreemde taferelen op. Zo kregen onze oude buren toen ze net waren verhuisd inderdaad ook de plaatselijke gemeente op bezoek, ze werden welkom geheten en gelijk ook gevraagd om de plaatselijke gemeente te ondersteunen. Ze waren echter in hun vorige woonplaatst eigenlijk nooit naar de kerk geweest. Hij was gedoopt in de PKN en zo lid geworden maar had als jongere de kerk verlaten. Zij is helemaal niet gelovig. Je moet je echt uitschrijven, anders blijf je in dat systeem staan.

Maar goed, dat als klein uitstapje, het gaat over de Tweede Wereldoorlog.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor elburger » 29 sep 2019 12:19

Diverse palingvissers werden door een dikke mist overvallen.
De botters bleven dus voor anker liggen, een paar km westelijk van Elburg, ergens ter hoogte van Doornspijk.
Aangezien de vissers iedere avond in de haven moesten zijn met hun botter, van Duitse wege zijnde, werd er door de "ortscommandant" bevel gegeven zodra het weer het toeliet naar de vissers te varen en deze onder begeleiding de haven van Elburg in te laten varen
Daar zou als straf hun vangst in beslag genomen worden.
Echter lekte dit bericht uit door een vaderlands lievende burger en deze lichtte wel teruggekeerde vissers in.
Deze vissers zijn in de nacht met gevaar voor eigen leven " sperrtijd" , met enkele roeibootjes "die in een haventje midden in rietvelden lagen" ,naar de botters gevaren en hebben van iedere botter zo'n 75% van de paling meegenomen, en zodoende kregen de Duitsers maar een klein gedeeltevan de vangst. De geredde paling werd verdeeld over al de Elburgers.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor K80 » 08 okt 2019 11:12

Ik vond het wel zonde dat er bv op scholen altijd de oorlog in Europa wordt besproken.
En niet of weinig van de oorlog in Noord Afrika en in de Pacific.
Terwijl de oorlog met de Japan voor ons ook heel invloed heeft gehad. Zeker na de oorlog nog.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
aka
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2020 16:42
Locatie: Dicht bij de zee

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor aka » 11 aug 2020 10:09

Ik was bijna 4 in het najaar van 1944, de hongerwinter. We bewoonden de helft van het voorhuis van een boerderij,een half uur lopen buiten het dorp, één woonkeuken met twee bedsteden, je kwam binnen via de deur naar de deel. Ik herinner me dat ik op een vroege ochtend in m'n bedstee lag, met de deuren op een kiertje en dat er duitse soldaten binnenkwamen, op zoek naar onderduikers. De geschreeuwde bevelen van de soldaten en het geluid van pannengerei, dat van de planken onder de granieten gootsteen ruw opzij werd geschoven en op de tegels viel, klinkt mij nog steeds in de oren.

Mijn vader was molenaarsknecht, vrijgesteld van "Arbeitseinsatz" omdat hij ouder was dan 40 en in de voedselvoorziening werkte. Zijn jongere baas werd wel op transport gesteld, net als zoveel anderen.

We hadden veel aanloop van familie en kennissen uit het Westen, die een nachtje bleven slapen. Mijn moeder vertelde mij later dat ik als klein kind me er over verbaasde dat er werd gebeden voor de plak koek bij de koffie. "Mamma, moet je voor een plak koek ook bidden?" schijn ik haar gevraagd te hebben.

Vanuit het raam hadden we vrij uitzicht op de door grote beuken geflankeerde Zuiderzeestraatweg tussen Harderwijk en Zwolle, misschien vijf- of zeshonderd meter bij ons vandaan. De terugtrekkende duitsers, het zal maart of april 1945 zijn geweest, camoufleerden hun trucks veelal met grote vlaggen en zeilen van het Rode Kruis. Colonne na colonne zagen we voorbij rijden.

Op een gegeven moment werd de lucht gevuld met het angstaanjagend geluid van aanvallende jachtvliegtuigen. Hun mitrailleurs zaaiden dood en verderf onder de wegvluchtende soldaten. De in brand geschoten voertuigen, de rook, de vlammen en de steeds weer aanvallende jachtvliegtuigen staan in mijn geheugen gegrift. Alleen het geluid van de mitrailleurs herinner ik mij, de rest was onwerkelijk stil, té stil, té ver weg.

Het was een donkere tijd.
... zo de HEERE de stad niet bewaart, te vergeefs waakt de wachter. Psalm 127:1, tweede deel.
(Trouwtekst van mijn ouders)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor Prisma23 » 11 aug 2020 10:16

Ik ben van (ver) na de oorlog en dat wil ik maar zou houden.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten