2e wereldoorlog herinneringen?

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Dogar

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor Dogar » 11 aug 2020 18:22

zelf ben ik van veel later stempel. Maar met de grootouders van mijn vrouw heb ik geregeld erover gesproken.

Na de oorlog die HET evenement van hun leven werd schreef oma haar herinneringen op in schrijfsels die schreef ze voor zichzelf en haar eventueel nageslacht. Een kleine greep uit de dingen die mij het meest aanspraken.

Ze zijn jong als de strijd losbarst pas getrouwd en wonen In Den Haag ze wonen in de nabijheid van de Frederikskazerne In een stadsdeel waar tot de dag van vandaag nog vele Ambasades zijn gevestigd.

Al vrij snel raakt Oma betrokken bij wat we het verzet zijn gaan noemen. Door de tijd heen betekend dat voor haar met name dat ze bezig is met smokkel, en oplsag van verboden artikelen. Verspreiding van verboden lectuur en onderduikers naast diverse hand en spandiensten. Ze leert in het geheim schieten met pistool maar is terrecht de rest van haar leven dankbaar dat ze nooit op een mens heeft hoeven vuren.

In het late voorjaar van 41 raakt ook Opa betrokken bij illegale praktijken. Ze zijn beide dermate discreet dat het tot maart 42 duurt voordat ze het van elkaar te weten komen als ze de eerste onderduiker huisvesten. Oma schrijft veel over de mensen die ze opvangen van de meeste zal ze nooit de echte naam weten. Eruit springt een dan man van middelbare leeftijd die zichzelf Lev noemt. een volgens opa luid en duidelijke homosuxuele man van Russiche oorsprong. ¨Lev¨ zou de oorlog overleven en Oma ontvangt tot aan zijn dood eind jaren 60 elk jaar op haar verjaardag bloemen dank en wat lekkers.

Verder schrijft ze over het dagelijks leven, natuurlijk de geboorte van hun 1e kindje over het bombardement op het Bezuidenhout en de raketten die afgeschoten zouden worden vanuit Clingendael en het Haagse bos. ze schrijft uitgebreid over vrienden en bekenden die verdwijnen om nooit meer gezien te worden. Natuurlijk de hongerwinter. Door hun contacten komen ze er relatief goed doorheen er was niet altijd voldoende maar ECHTE honger hebben ze nooit geleden zijn de woorden die ze gebruikt. Voor haar persoonlijk hakt het verdwijnen van bekenden er het hardtste in. De rest van hun leven laat ze met haar man samen regelmatig bloemen en een gebed achter op de Waalsdorper vlakte. Ze heeft een ijzersterk vertrouwen dat God hen er door heen zal slepen. De enige keer dat ze echt benauwd si geweest schrijft ze is als Opa bij een routine controle opgepakt word. Tot beide hun stomme verbazing laten de Duitsers hem vrij snel gaan. Ze denken dat hij niet de man was die ze zochten. Dat kan prima zo zijn maar als ze ook maar ietsjes verder hadden gegraven was mijn vrouw schoonmoeder nooit geboren.

Ze schrijft ook over een duitse onderofficier die ze hadden leren kennen een man van toen middelbare leeftijd. Die vanwege zijn leeftijd en kleine handicap in Den Haag was gestationeerd om een kantoor te bewaken. Bij het losbreken van de vijandigheden met Polen had hij een vrouw en niet minder dan 8 kinderen 6 eigen 2 aangenomen. Hij zou als enige van zijn gezin de oorlog overleven. Deze man was zacht gezegd niet gecharmeert van de nazi´s en aanverwant gespuis. Op zeker moment begint hij dan ook bonnen en voedsel te stelen en door te spelen aan oma en opa. Zonder vragen te stellen of opmerkingen te maken. Na de oorlog is er nog een poosje contact waarin hij door laat schemeren het ernstige vermoeden te hebben dat oma ¨gasten¨ had die moesten eten en dat zijn doel alleen geweest is om het handjevol jongens onder zijn bevel liefst onbeschadigt er doorheen te halen koste wat kost dat is hem grotendeels gelukt.. Als ze een goed jaar niets meer horen gaat opa op onderzoek uit. Uiteindelijk kan hij achterhalen dat deze man door het verlies van zijn hele gezin uiteindelijk geestelijk dusdanig ontspoort is dat hij opgenomen moest worden. Als ze hem besluiten op te zoeken herkent hij hen niet meer oma omschrijft hem als geestelijk en fysiek totaal en volledig verslagen ontspoort uitgeput en gebroken.

Ze hebben de vijand nooit gehaat schrijft ze en drukt haar nageslacht op het hart nooit te hate. Jezus zij hebt uw vijanden lief. Opa omschrijf het iest volkser Je hebt aan haat geen kl*te jongen. Het meisja dat in Hamburg een bomscherf in het hoofd krijgt of ge gehersenpoelde jonden die tegen een Russiche bajonet aan loopt kan er ook niks aan doen.

nijn toen verloofde nu vrouw vroeg eens aan haar oma waarom het risico te vergroten door mmerdere activiteiten te ontplooien. Het antwoord vergeet ik nooit meer. A. het moest gebeuren. b Ze kunnen je maar 1 keer fussilleren. Als je er al tot in je nek in zit maakt een onderduiker meer of minder niets meer uit. Ik vroeg ze eens naar het waarom. Ze haalde een quote aan die ik wel eens eerder gehoord meen te hebben. Niet uit haat voor de gene tegenover ons maar uit liefde voor de gene achter ons.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor ben db bd » 18 aug 2020 14:36

o wat een boeiend onderwerp.
ik moet 'te water' zijn gelaten vlak na de Duitse inval, toen er een compleet bezettingsleger vlak naast ons kwam wonen. Heel gevaarlijk hoor!
ik veronderstel de reden van mijn wording; mijn moeder was nogal knap en dat trekt moffen aan, denk ik. Mijn vader (zelf nog net van de vorige eeuw) was ze m.i. voor (ik lijk wel op hem), maar dat was in de victoriaanse tijd niet bespreekbaar.
Echt helder staat ook mij de hongerwinter van '44 nog voor ogen. Wij woonden langs een invalsweg naar de stad en veel Rotterdammers passeerden ons huis. Dan kregen ze op verzoek een beker melk en een boterham, maar ik zie nog die man toch dood neervallen toen hij verder wilde gaan. 'kijk maar niet' zei mijn moeder dan. Maar het ontging mij niet dat de situatie heel ernstig was.
Onze Duitse les was heel duidelijk; bij 'aploos wek van die strasse', moest je echt maken dat je binnen kwam, anders schoten ze je dood vertelde mijn moeder. Dat wilden we niet.
Maar veel gevaarlijker dan de feldwebel zelf, was het fokkie -(Jack Russel heet die tegenwoordig)- van v.d. plaat, in het slob waar de keukenwagen van de Duitsers stond. Die beloofde heel luid dat hij mij drie stappen verder op zou vreten, zo doodgriezelig! Mijn grote zus (10 jaar al) kreeg samen met m'n broertje van 6 wel eens pudding van de soldaten, dat heb ik dus jammerlijk nooit gehad.

Eén keer werd mijn vader bijna tegen de muur gezet omdat iemand had verraden dat hij stroom van de moffen leverde voor de radio van de ondergrondse op het andere eind van ons blok. Gelukkig was hij oersterk genoeg om de complete stroomdraad stuk te trekken waar die door het dakbeschot ging. (die stroom kwam uit een accu, waarvoor het snoer onzichtbaar was doorgetrokken vanaf de wasmachine waarmee mijn moeder als wasslaaf voor de moffen moest werken).
De bevrijding weet ik ook nog, lekkere kaakjes en wittebrood uit Zweden, geloof ik. Met de koekblikken maakten we vlotten om te varen.
Maar er vloog wel een vliegtuig de schoorsteen af,van het dak enkele huizen verder. Best eng.
Ja, ook de dochter van v.d. Plaat werd kaalgeschoren, 'samen met de moffen meegeweest', zongen we... (uit 'Trees heeft een Canadees')

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor Haaibaai » 23 apr 2021 10:45

Nog even is het weer 4 mei tja men mag denken hoe men daar over wil denken,laat het bestaan zolang er mensen zijn die echt W2 mee gemaakt hebben daarna afschaffen,men viert ook geen Waterloo dag meer toen de Nationale Feestdag.

Je hebt nog straten die Waterloostraat heten die dag nog als straatfeest vieren. :-({|= :-({|= :-({|=
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3133
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor johannes1 » 23 apr 2021 11:41

Sinds 1961 is het niet meer alleen voor de slachtoffers van WW2. Dus laat bestaan.

De Nationale Dodenherdenking, Nationale Herdenking of Dodenherdenking vindt jaarlijks in Nederland plaats op 4 mei, met onder andere twee minuten (vroeger een minuut) stilte om 20.00 uur. De landelijke herdenking is op de Dam in Amsterdam en wordt sinds 1988 georganiseerd door het Nationaal Comité 4 en 5 mei, terwijl honderden andere comités plaatselijke herdenkingen organiseren. In de oorspronkelijke opzet ging het uitsluitend om de Nederlandse slachtoffers in de Tweede Wereldoorlog, maar sinds 1961 wordt officieel een ruimere definitie gehanteerd die alle Nederlandse oorlogsslachtoffers of omgekomenen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog omvat.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor Haaibaai » 23 apr 2021 12:44

johannes1 schreef:Sinds 1961 is het niet meer alleen voor de slachtoffers van WW2. Dus laat bestaan.


En als al deze generatie niet meer bestaan afschaffen,en dat zal ook gebeuren daar het geen zin heeft om iets te gedenken wat niemand heeft mee gemaakt,zo is ook Waterloodag verdwenen en zal met 4 mei ook zo gaan.
Een gewoon natuurlijk proces.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3133
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor johannes1 » 23 apr 2021 12:52

Als je goed leest staat er dat we de gevallen herdenken uit WW2 en die daarna zijn gevallen. In afghanistan zijn paar jaar geleden nog soldaten gevallen en in de toekomst zullen er soldaten vallen. Deze mensen mogen en moeten ook herdacht worden.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor meribel » 23 apr 2021 14:03

Haaibaai schreef:Nog even is het weer 4 mei tja men mag denken hoe men daar over wil denken,laat het bestaan zolang er mensen zijn die echt W2 mee gemaakt hebben daarna afschaffen,men viert ook geen Waterloo dag meer toen de Nationale Feestdag.

Je hebt nog straten die Waterloostraat heten die dag nog als straatfeest vieren. :-({|= :-({|= :-({|=


Dit is een trol reactie dat kan niet anders

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor Erik1960 » 23 apr 2021 14:08

Haaibaai schreef:En als al deze generatie niet meer bestaan afschaffen,en dat zal ook gebeuren daar het geen zin heeft om iets te gedenken wat niemand heeft mee gemaakt,zo is ook Waterloodag verdwenen en zal met 4 mei ook zo gaan.
Een gewoon natuurlijk proces.


Jullie lijkt het verschil te ontgaan tussen een eenmalige gebeurtenis als de slag bij Waterloo en een herdenkingsmoment voor gevallenen waar en wanneer dan ook zoals wij dat kennen op 4 mei. Gelet op de jeugdige leeftijd van soldaten die de laatste jaren omgekomen zijn in bijvoorbeeld Afghanistan en Mali zal er de komende 60-70 jaar nog herdacht worden op 4 mei. En ik heb niet de illusie dat er geen Nederlanders meer door oorlogsgeweld om zullen komen. Helaas.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor Haaibaai » 23 apr 2021 20:53

Erik1960 schreef:Jullie lijkt het verschil te ontgaan tussen een eenmalige gebeurtenis als de slag bij Waterloo en een herdenkingsmoment voor gevallenen waar en wanneer dan ook zoals wij dat kennen op 4 mei. Gelet op de jeugdige leeftijd van soldaten die de laatste jaren omgekomen zijn in bijvoorbeeld Afghanistan en Mali zal er de komende 60-70 jaar nog herdacht worden op 4 mei. En ik heb niet de illusie dat er geen Nederlanders meer door oorlogsgeweld om zullen komen. Helaas.


Neen er ontgaat ons niets ;wil men gedenken de helden ui Afghanistan/Mail doet dat dan ook op de dag kies een datum dat zij er heel gingen of terug komen of de eerste sneuvelde ,richt een mooi gedenkteken voor het op en gedenk hen apert zo al het hoort en niet alles op een hoop gooien 4 mei dus,echte Hollandsch het mag geen geld kosten. Dus alles maar op die ene avond,behoorlijk kleinburgelijk derhalve.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor Erik1960 » 23 apr 2021 21:24

Haaibaai schreef:Neen er ontgaat ons niets ;wil men gedenken de helden ui Afghanistan/Mail doet dat dan ook op de dag kies een datum dat zij er heel gingen of terug komen of de eerste sneuvelde ,richt een mooi gedenkteken voor het op en gedenk hen apert zo al het hoort en niet alles op een hoop gooien 4 mei dus,echte Hollandsch het mag geen geld kosten. Dus alles maar op die ene avond,behoorlijk kleinburgelijk derhalve.


Ik probeer t nog 1 keer... mensen die hun dierbaren verloren, kiezen daar hun moment voor. En op 4 mei staat heel Nederland stil bij de slachtoffers van tien en nu. We gaan toch ook niet allemaal onze eigen Bevrijdingsdag in het leven roepen?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2021 21:40

Erik1960 schreef:Ik probeer t nog 1 keer... mensen die hun dierbaren verloren, kiezen daar hun moment voor. En op 4 mei staat heel Nederland stil bij de slachtoffers van tien en nu. We gaan toch ook niet allemaal onze eigen Bevrijdingsdag in het leven roepen?


Het heeft geen zin, Haaibaai komt alleen maar hun zegje doen en ze luisteren totaal niet naar anderen want mensen die alles denken te weten hoeven in hun optiek ook niets te leren. De kans dat ze ooit zeggen: “je hebt inderdaad wel een punt” is nihil.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor Haaibaai » 23 apr 2021 22:09

Erik1960 schreef:Ik probeer t nog 1 keer... mensen die hun dierbaren verloren, kiezen daar hun moment voor. En op 4 mei staat heel Nederland stil bij de slachtoffers van tien en nu. We gaan toch ook niet allemaal onze eigen Bevrijdingsdag in het leven roepen?


Lees is goed;en hou het zuiver 4 mei is tweede wereldoorlog herdenking daar buiten moet het zijn eigen herdenking herdenking hebben zoals ook 15 augustus herdenking Nederlands Indie.

Dus Mali en nog wat van die andere landen waar Nederlandse jongens het leven hebben gelaten moet zijn eigen herdenking hebben.
En bevrijdingsdag is niet op vier mei maar op vijf mei.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor Erik1960 » 23 apr 2021 22:56

Haaibaai schreef:Lees is goed;en hou het zuiver 4 mei is tweede wereldoorlog herdenking daar buiten moet het zijn eigen herdenking herdenking hebben zoals ook 15 augustus herdenking Nederlands Indie.

Dus Mali en nog wat van die andere landen waar Nederlandse jongens het leven hebben gelaten moet zijn eigen herdenking hebben.
En bevrijdingsdag is niet op vier mei maar op vijf mei.


Er is jullie hier al eerder gezegd dat sinds 1961 de betekenis van 4 mei is aangepast.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2021 09:35

Haaibaai schreef:Lees is goed;en hou het zuiver 4 mei is tweede wereldoorlog herdenking daar buiten moet het zijn eigen herdenking herdenking hebben zoals ook 15 augustus herdenking Nederlands Indie.

Dus Mali en nog wat van die andere landen waar Nederlandse jongens het leven hebben gelaten moet zijn eigen herdenking hebben.
En bevrijdingsdag is niet op vier mei maar op vijf mei.


4 MEI

Ieder jaar staan we tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei stil bij de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en van oorlogssituaties en vredesoperaties daarna. Om 20.00 uur is het in heel Nederland twee minuten stil.

Bron: https://www.4en5mei.nl/herdenken/nation ... -op-de-dam

Is het je wel eens opgevallen dat ze bij de herdenking zeggen dat we twee minuten stil zijn voor slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en van oorlogssituaties en vredesoperaties daarna? En zoals Erik al zegt, dat is al sinds 1961 zo.


In de oorspronkelijke opzet ging het uitsluitend om de Nederlandse slachtoffers in de Tweede Wereldoorlog, maar sinds 1961 wordt officieel een ruimere definitie gehanteerd die alle Nederlandse oorlogsslachtoffers of omgekomenen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog omvat.

Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nationa ... herdenking

Dus over goed lezen gesproken.....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: 2e wereldoorlog herinneringen?

Berichtdoor Erik1960 » 24 apr 2021 09:50

Marnix schreef:Dus over goed lezen gesproken.....


Ik ben bang dat dat te maken heeft met deze uitspraak:
Haaibaai schreef:Op een forum moet gesproken worden.


Spreken lijkt dan belangrijker dan luisteren. Bij sommige mensen is de zender nu eenmaal veel sterker ontwikkeld dan de ontvanger.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten