Komt excommunicatie nog voor?

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Uitklapstoel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 sep 2019 13:08

Komt excommunicatie nog voor?

Berichtdoor Uitklapstoel » 10 sep 2019 13:27

Beste lezers,

Ik lees en hoor veel over gevallen van kinderen die nog thuis bij hun ouders wonen, gelovig zijn opgevoed, maar een punt bereiken in hun leven waarin ze niet langer geloven in een god. Ook hier op refoweb ben ik gevallen tegen gekomen waarbij ouders duidelijk bezorgd zijn om de toekomst van hun kind dat niet langer in een god gelooft.

Misschien een extreem voorbeeld, maar ik heb verhalen gehoord waarbij ouder en kind het samen niet eens kunnen worden, met als gevolg dat de band tussen ouder en kind word verbroken. Dit is natuurlijk voor zowel het kind als de ouders heel vervelend.

Nou is mijn vraag eigenlijk hoe jullie daar over denken, wat zou je doen in de situatie van een kind dat niet langer in god geloofd. Misschien zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Komt excommunicatie nog voor?

Berichtdoor MoesTuin » 10 sep 2019 14:21

Ik denk dat het nooit goed is om hierom de band met je kind te verbreken.
Het zal denk ik meespelen hoe streng men in opvattingen of groepsdruk vanuit kerk , regels vanuit overtuiging of kerk enz....

Maar de band met je kind zou je nooit mogen verbreken hierom
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Komt excommunicatie nog voor?

Berichtdoor K80 » 10 sep 2019 18:12

Wij zijn thuis (5 kinderen) allemaal christelijk/reformatorisch opgevoed, maar van de kinderen gelooft niemand. Vonden mijn ouders zeker erg.
Na ons 18/19de, mochten we na veel onenigheid, zelf kiezen of we nog mee naar de kerk gingen. Tot die leeftijd moesten we mee.
Zijn allemaal thuis gekomen met een onkerkelijke partner
(Behalve de mijne) en die zijn allemaal van harte welkom geheten en met liefde omringt.
Maar blijven slapen ging dus mooi niet gebeuren, tot na ons twintigste, toen mocht het wel.
Hebben allemaal samen gewoonte voor we gingen trouw en. Hebben ons pa en ma gewoon meegeholpen met klussen en verhuizen. Op onze bruiloften heeft mijn moeder een stuk uit de bijbel gelezen, wat we allemaal waarderen.
Iedereen bij ons thuis bid en dankt na het eten en luisteren na het bijbel lezen.
De kleinkinderen worden als ze bij oma zijn ook de christelijke waarden meegegeven zoals bidden en lezen uit de kinderbijbel.
Vind ook de aanhang prima dat dit gebeurt.

Wordt ons als kinderen ook nooit verwijten gemaakt en onze keuze wordt gerespecteerd.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Yoshi

Re: Komt excommunicatie nog voor?

Berichtdoor Yoshi » 10 sep 2019 19:23

Ja, excommunicatie komt nog voor.
Zowel van rechtswege als uitgesproken door bevoegd gezag. Hoe de persoon in kwestie en zijn omgeving daarmee omgaan verschilt per geval.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten