Zwemmen en schaatsen op zondag

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2019 16:50

Wij hebben een kerstnachtdienst en een kerst-ochtenddienst. Daarna naar de schoonfamilie waar we eten. 2e kerstdag wordt onze oudste 4 jaar!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Race406 » 19 dec 2019 00:10

Tsja, wat mag er wel/niet op zondag? Ik ben heel behoudend opgevoed als het gaat om de zondag. Niet buiten spelen, achter in de tuin mocht wel. Een vriendinnetje mocht wel komen spelen. En als we de bal weer eens (met opzet) uit de tuin hadden geschopt dan mochten we die natuurlijk wel ophalen. Daar deden we dan heeeeeeeel lang over, want dan waren we wat langer uit de tuin, en dan leek het net of we wel buiten mochten spelen.... :mrgreen:
Echter: de zondag houden zoals velen van ons dat van huis uit hebben meegekregen, wordt alleen gedaan door Nederlandse christenen. En door mensen in het buitenland die bij een kerk behoren die van oorsprong is ontstaan vanuit een Nederlandse kerk, of daar op zijn minst nauw aan verwant is.
In Hongarije bijvoorbeeld gaan de (Gereformeerde!) christenen na de dienst gewoon met elkaar de markt op om boodschappen te doen en in het plaatselijke café een kop koffie te drinken. Geen enkel punt. Veruit de meeste christenen in deze wereld doen op zondag allerlei dingen waar wij Nederlanders al heel snel heel zenuwachtig van worden... Boodschappen doen, uit eten, de markt bezoeken en noem maar op.
Doen alle christenen ter wereld het dan helemaal fout, en doen alleen "wij" het goed?
Ik zie ook in het buitenland regelmatig Nederlandse christenen (ook uit best behoudende hoek zeg maar) die op zondag opeens allemaal dingen doen die ze anders nooit doen.
Voorbeeld: als ik in Zuid-Frankrijk ben dan ga ik op zondag naar de bakker voor een vers stokbrood. Waarom? Als ik dat ding op zaterdag koop dan kun je op zondag elkaar ermee de hersens inslaan. Jij hebt een schedelbreuk, maar het stokbrood is nog helemaal gaaf... :lol:
Ofwel: ik koop dan gerust een vers brood bij de bakker. En dan staan daar in de rij bij de bakker ook mensen die normaal op zondag niet eens aan de etalage van de bakker mogen dénken.... Waarom daar wel, maar in Nederland niet???? Als je echt consequent bent dan zorg je er voor dat je op zondag simpel eet. Zondag is toch ook in Zuid Frankrijk zondag? Of men gaat opeens 1 dienst bijwonen terwijl er ook de mogelijkheid is om, net zoals men normaal gewend is, 2 diensten bij te wonen. En dan gaan ze op zondagmiddag op de camping opeens wel naar het zwembad of BBQen in een drooggevallen rivierbedding. Moet men zelf weten, maar als je het in Nederland niet doet, doe het dan in het buitenland ook niet zou ik zeggen. Of de dames mogen in het buitenland ineens wel topjes met spaghettibandjes aan, of een broek. Maar ja, daar is de dominee of de ouderling er niet bij..... We roeptoeteren heel wat af tegen elkaar als het gaat om wat er wel en niet kan of mag op zondag. Maar er zijn blijkbaar best veel mensen die er blijkbaar een dubbele moraal op nahouden. En dat is vreemd, toch? Let wel: ik zeg hiermee niets van "mijn geliefde mede-Refowebbers" ;-) ! Ik geef alleen weer wat ik constateer bij buitenlandse christenen en bij christenen uit Nederland die in het buitenland opeens ander blijken te doen/denken dan thuis in Nederland.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor K80 » 19 dec 2019 07:44

Tja, dat heeft dus alles met groepsdruk en sociale controle te maken. Niet doen wat je zelf wilt of denkt wat goed is, maar doen wat de omgeving van je eist omdat het altijd zo geweest is.
Wist ook niet dat spaghetti bandjes een probleem was trouwens, kwam ik pas hier ergens tegen. Dat mouwtjes verplicht zijn? Why ?
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor MoesTuin » 19 dec 2019 13:58

Spaghettini :mrgreen:

Mag je eindelijk zwemmen kan het nog niet omdat je niet weet of het met Spaghettini of Macaroni kan..... :lol:

Ik bedoel maar....als je een nieuw topic zou openen over al die menselijke verzonnen regeltjes...
Hier een waslijst zal van gaan maken, een overzicht van de top 20 van populairste regeltjes....

Je ligt dan denk ik dubbel onder de tafel van het lachen.
Wie heeft dat toch ooit allemaal verzonnen...
Moet toch wel iemand met een flinke dosis humor geweest zijn...

Waar komt dit vandaan???

Een buitenstaander zou zeggen....
"Doe eens even normaal joh" :lol:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor K80 » 24 dec 2019 19:10

Schaatsen met Kerst zie ik nog niet gaan gebeuren op natuur ijs. :|
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor K80 » 27 dec 2019 09:33

Wel geschaatst trouwens, op de keukenvloer, die was spiegelglad geworden van het gourmetten.
Vandaag is het gisteren van morgen.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten