Zwemmen en schaatsen op zondag

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor K80 » 25 aug 2019 11:54

Hoe zit dit bij jullie in het gezin en hoe was dat vroeger toen je een kind was?

Wij mochten thuis niet schaatsen op zondag. Behalve toen er heel lang geen ijs lag en toen je net een keer wel kon was het zondag. Toen mochten we wel van mijn vader. Die zei tegen mijn moeder, ze mogen ook fietsen en laat ze nu toch even van het ijs genieten. Gewoon voor op de sloot.

Zwemmen mocht absoluut niet. Toen ik 16 was en een brommer had ging ik toch met vrienden zwemmen in de rivier. Ze konden me toch niet meer tegenhouden en lieten het oogluikend toe. Als je nu fiets of gaat zwemmen, ik zie het verschil niet.
Scheelde wel dat het niet in een betaald zwembad was, anders was het huis te klein geweest.

Mijn vrouw mocht bijvoorbeeld thuis ook paardrijden, maar dat mochten mijn zussen dus echt niet doen. Maar goed, mijn vrouw zat in een wat lichtere kerk zullen we maar zeggen. Wij in een NHK GB gemeente.

Maar er is toch eigenlijk ook geen verschil in badmintonnen in de tuin, rondje fietsen , schaatsen en of zwemmen?

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Vandaag is het gisteren van morgen.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Veendam » 25 aug 2019 15:24

K80 schreef:Hoe zit dit bij jullie in het gezin en hoe was dat vroeger toen je een kind was?

Wij mochten thuis niet schaatsen op zondag. Behalve toen er heel lang geen ijs lag en toen je net een keer wel kon was het zondag. Toen mochten we wel van mijn vader. Die zei tegen mijn moeder, ze mogen ook fietsen en laat ze nu toch even van het ijs genieten. Gewoon voor op de sloot.

Zwemmen mocht absoluut niet. Toen ik 16 was en een brommer had ging ik toch met vrienden zwemmen in de rivier. Ze konden me toch niet meer tegenhouden en lieten het oogluikend toe. Als je nu fiets of gaat zwemmen, ik zie het verschil niet.
Scheelde wel dat het niet in een betaald zwembad was, anders was het huis te klein geweest.

Mijn vrouw mocht bijvoorbeeld thuis ook paardrijden, maar dat mochten mijn zussen dus echt niet doen. Maar goed, mijn vrouw zat in een wat lichtere kerk zullen we maar zeggen. Wij in een NHK GB gemeente.

Maar er is toch eigenlijk ook geen verschil in badmintonnen in de tuin, rondje fietsen , schaatsen en of zwemmen?

Hoe kijken jullie hier tegen aan?


Voor de gelovigen uit de heidenen zie ik nergens in Gods Woord dit soort beperkingen en verboden genoemd staan.
Er is 1 ding wat belangrijk is: Leef op een manier waar God plezier van heeft.
De invulling daarvan laat ik graag aan de gelovigen zelf over, hoewel ik natuurlijk zelf wel een voorkeur heb op welke manier gelovigen al hun dagen en hun tijd mee zouden moeten invullen.

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Jess » 25 aug 2019 22:10

Het is hier wel actueel.

We hebben een zwembad in de tuin en daar gingen wij vandaag in. Gewoon om af te koelen.

Een van onze kinderen, die nogal wettisch is aangelegd (hij vind ons veel te makkelijk en gaat naar een ander -strenger- kerkverband als ons) ging vandaag ineens wel zwemmen aan het strandje. Dat kan ik dan weer niet volgen. Hij heeft commentaar op het feit dat ik geen hoed draag maar doet zelf wel andere dingen.

Ja we fietsen ook op zondag een rondje of we wandelen en een tijd terug gingen we met zijn allen ook die van 20+ naar een trapveld, gewoon om de goede sfeer in het gezin te houden nadat er veel moeilijkheden zijn geweest.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2019 07:51

Misschien heeft hij het licht gezien en ontdekt dat de mens er niet is voor de rustdag maar de rustdag voor de mens ;-) Het is ook niet te volgen, maar als zijn geweten dat ingeeft moet je het maar een beetje zo laten.... en ja, dan zou hij ook niet met allerlei wetjes en oordelen richting jou klaar moeten staan :-)

K80 schreef:Hoe zit dit bij jullie in het gezin en hoe was dat vroeger toen je een kind was?

Wij mochten thuis niet schaatsen op zondag. Behalve toen er heel lang geen ijs lag en toen je net een keer wel kon was het zondag. Toen mochten we wel van mijn vader. Die zei tegen mijn moeder, ze mogen ook fietsen en laat ze nu toch even van het ijs genieten. Gewoon voor op de sloot.

Zwemmen mocht absoluut niet. Toen ik 16 was en een brommer had ging ik toch met vrienden zwemmen in de rivier. Ze konden me toch niet meer tegenhouden en lieten het oogluikend toe. Als je nu fiets of gaat zwemmen, ik zie het verschil niet.
Scheelde wel dat het niet in een betaald zwembad was, anders was het huis te klein geweest.

Mijn vrouw mocht bijvoorbeeld thuis ook paardrijden, maar dat mochten mijn zussen dus echt niet doen. Maar goed, mijn vrouw zat in een wat lichtere kerk zullen we maar zeggen. Wij in een NHK GB gemeente.

Maar er is toch eigenlijk ook geen verschil in badmintonnen in de tuin, rondje fietsen , schaatsen en of zwemmen?

Hoe kijken jullie hier tegen aan?


Bij ons was het prima om buiten het bezoeken van de kerkdiensten om te spelen op zondag, te gaan voetballen, schaatsen etcetera. Het enige wat not done was is om geld uit te geven op zondag. Zwemmen was dus prima, maar dus niet bij een zwembad waar je entree betaalt. Zwemmen bij warm weer (niet dat mijn ouders mee gingen) of een balletje trappen was prima. 's Avonds gingen we met jeugd van de kerk vaak op een voetbalveld een potje voetballen. Zo bleef de zondag als kind ook nog een beetje leuk. Je gaat toch niet je kinderen de hele zondag binnen houden als het prachtig weer is. Tegenwoordig mag je blij zijn als ze buiten willen spelen :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor K80 » 26 aug 2019 08:56

Wij mochten ook altijd buiten spelen hoor, of tv kijken als het slecht weer was.
Het punt was meer omdat mijn ouders het niet gewend waren vanuit hun opvoeding en wat de overige gemeente leden doen. Mbt tot zwemmen en schaatsen en paardrijden.

Als kinderen niets mogen op de zondag krijgen ze alleen maar een grote hekel aan die dag.
Wij vonden het al erg dat we in de middag zondagschool hadden. Ben je fijn aan het spelen, moest je weer weg.
Vandaag is het gisteren van morgen.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor tulp » 26 aug 2019 10:59

Mijn ervaring is dat wat ge- en verboden betreft niemand 100% consequent is.
Ik mocht vroeger dingen niet die bij mijn man thuis geen probleem waren en omgekeerd.
Wat in ieder geval niet werkt is logica erop loslaten. :mrgreen:
En ach, ik heb ook dingen die ik gevoelsmatig niet of juist wel doe.
Dat inconsequente vind ik ook wel grappig aan mensen.

Hermanus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:20
Locatie: Zuid Holland Zuid

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Hermanus » 26 aug 2019 11:39

Wij speelden als kind vroeger binnen of in het tuintje bij ons huis.
En zo hebben we het onze kids ook geleerd.
Dat was het en nu nog alleen fietsen naar en van de kerk 2 x per zondag.
Een uurtje een dutje doen in de middag, dat doen we dan weer wel. Verder lezen of spelletje doen en savonds bijtijds naar bed.
De kids zijn al een tijd uit huis, getrouwd, en 2 kleinkinderen hebben we nu, en die doen ook weer hoe wij het gedaan hebben. Dus van geslacht op geslacht
Alhoewel.. .

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2019 12:13

Hermanus schreef:Wij speelden als kind vroeger binnen of in het tuintje bij ons huis.
En zo hebben we het onze kids ook geleerd.
Dat was het en nu nog alleen fietsen naar en van de kerk 2 x per zondag.
Een uurtje een dutje doen in de middag, dat doen we dan weer wel. Verder lezen of spelletje doen en savonds bijtijds naar bed.
De kids zijn al een tijd uit huis, getrouwd, en 2 kleinkinderen hebben we nu, en die doen ook weer hoe wij het gedaan hebben. Dus van geslacht op geslacht
Alhoewel.. .


Maar, waarom alleen binnen of in de tuin spelen? Mijn ouders waren meestal ook thuis zondagmiddag, gingen dan slapen en zo. Bij mijn vrouw gingen ze op zondag juist vaak wandelen in de natuur. Eigenlijk is dat natuurlijk veel beter :-) Ik snap nooit zo goed waarom je niet buiten je huis / tuin zou mogen spelen of ontspannen. De zondag is daar toch bij uitstek een geschikte dag voor? Als de kinderen slapen ga ik op zondag nu geregeld wandelen of fietsen op de hei en in het bos, heerlijk ontspannen, genieten van Gods mooie schepping, je hebt tijd op over dingen na te denken, te bidden, te praten met God en te luisteren naar Hem. Ik kom dan veel meer tot rust dan wanneer ik binnen zou moeten blijven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Hermanus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:20
Locatie: Zuid Holland Zuid

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Hermanus » 26 aug 2019 12:32

Waarom binnen of alleen in de tuin spelen?
Omdat er nogal wat onkerkelijke vriendjes en vriendinnetjes waren en dan dachten je ouders:
Die mogen alles en dan was de kans groot dat wij ook mee gingen doen he!
Stukje wandelen deden we trouwens ook wel, maar fietsen was en is er niet bij.
Natuur is hier voor de fiets niet echt dichtbij ook.
Hier is veel beton en hoogbouw.
Maar hier zijn heel veel ideeën over.
Een ieder moet / mag doen wat hij of zij denkt wat kan.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Chaya » 26 aug 2019 13:07

Wij hielden de zondagsrust strikt thuis. Maar na de kerk was er zondagsschool, (die toen langer duurde dan nu) eten en dan was het een korte middag en gingen we naar de middagdienst.
De ene week was mijn vriendinnetje bij mij en de andere week was ik bij haar thuis.
Vervelen deden we ons niet. Wij hebben de zondag niet als benauwend en eng ervaren.

Toen ik zelf kinderen kreeg en de zondag voor mijn stuiterbal wel te saai bleek, mocht hij van mij smiddags een uurtje naar buiten, mits hij in de wijk bleef. Bij heet weet zette ik een zwembadje op in de tuin.

Toen de andere kinderen kwamen, speelden ze met elkaar, in de tuin of even op straat of gewoon binnen.

De zondag is nog steeds een "aparte" dag, in die zin, afgezonderd als rustdag.
We lezen wat, praten, zitten langer aan tafel, doen een gezelschapsspel of leggen een puzzel.
Meestal loop ik een rondje s'avonds, tegen bedtijd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2019 15:28

Chaya schreef:Wij hielden de zondagsrust strikt thuis. Maar na de kerk was er zondagsschool, (die toen langer duurde dan nu) eten en dan was het een korte middag en gingen we naar de middagdienst.
De ene week was mijn vriendinnetje bij mij en de andere week was ik bij haar thuis.
Vervelen deden we ons niet. Wij hebben de zondag niet als benauwend en eng ervaren.

Toen ik zelf kinderen kreeg en de zondag voor mijn stuiterbal wel te saai bleek, mocht hij van mij smiddags een uurtje naar buiten, mits hij in de wijk bleef. Bij heet weet zette ik een zwembadje op in de tuin.

Toen de andere kinderen kwamen, speelden ze met elkaar, in de tuin of even op straat of gewoon binnen.

De zondag is nog steeds een "aparte" dag, in die zin, afgezonderd als rustdag.
We lezen wat, praten, zitten langer aan tafel, doen een gezelschapsspel of leggen een puzzel.
Meestal loop ik een rondje s'avonds, tegen bedtijd.


Wandelen vind ik ook heerlijk, juist nu we een gezin hebben en het thuis best wel eens druk en rumoerig is vind ik het wel prettig om de rust op te zoeken en even naar buiten te gaan. Toen ik jong was wilde ik ook naar buiten maar dat was niet om tot rust te komen maar juist om mijn energie kwijt te kunnen :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor K80 » 26 aug 2019 18:19

Nou, mijn reactie is blijkbaar weg.

Afijn, wij mochten wel buiten spelen, of als gezin fietsen en bij slecht weer binnen met lego of tv kijken. Badminton deden we vaak met mooi weer in de tuin.
Was dan tussen de ochtenddienst en de zondagschool die in de middag was.
Dus we moesten opletten dat we niet vies werden.
Wij hadden een boerderij, dus gelukkig genoeg plek om je gang te gaan buiten.
In de stal vond mijn moeder geen succes :D

Mijn vader sliep altijd op zondag middag, maar goed die moest 7 dagen per week om half zes uit bed, dus hij had groot gelijk.

Bij vriendjes gaan spelen mocht niet, maar goed, dat was ook niet praktisch als je 4KM van het dorp af woont.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor elburger » 28 aug 2019 18:00

Ik kan mij nog goed herinneren hoe dat met mij en mijn broertjes, zusjes en vrienden was.
Elburg he.
Uiteraard de Biblebelt, zoals men dat noemt, nog steeds, en waar een negatieve klank inzit, althans voor het overgrote deel van de Nederlanders.
Maar goed.
Ik ben een keer gaan vissen op zondag.
Mijn hengeltje gepakt en op een stil plekje aan een van de grachten gaan zitten vissen met een paar vriendjes.
Wel, dat was ras bekent, en pa kwam ons ophalen en vertelde dat dat echt niet mocht op zondag.
Voetballen was er ook al niet bij, en schaatsen ook niet.
Wat mocht dan wel, tja, wandelen met de ouders of naar oma of opa gaan.
En toen had men 3x per dag kerk, na de morgendienst, de zondagsschool,dus veel tijd om te vervelen was er ook niet.

Kan nog wel een mooie anekdote vertellen.
Het was in de oorlog.
Een hete zomer en mijn vader en een stel vrienden die altijd achter in de kerk in een zijbeuk zaten, uit het zicht van de ouders, hadden er iets op gevonden.
Eén van de vrienden offerde zich op om naar de dienst te luisteren, en na de dienst vertelde hij aan diegenen die waren gaan zwemmen aan de kop van de haven, waar de preek over was gegaan en noemde een paar Psalmen.
Thuis kon je dus meepraten.
Dit ging een week of 3 goed.
Mijn vader en een stel vrienden waren weer aan het zwemmen en één zat in de kerk.
Maar de dominee had wel in de gaten gekregn dat die en die er niet waren ( ons kent ons ) en had de koster op onderzoek uitgestuurd.
Kort gezegd, hij heeft alle kleding van de zwemmers meegenomen en zij die zwommen moesten op de onderbroek naar huis, door Elburg.
Nou ja, de rest laat zich raden.............
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor K80 » 28 aug 2019 18:21

Mooi verhaal. :D
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2019 22:05

Klopt, maar ik dacht dat in je ondergoed over straat lopen ook niet werd gewaardeerd in de Biblebelt, maar dat werd dan weer wel gefaciliteerd. Terwijl men normaal zo van de zedige kleding is :-)

Wat ik vooral niet zo snap is dat er zo’n punt wordt gemaakt van ontspanning op de rustdag. Als ik de Bijbel lees wordt dat nergens verboden, maar eerder aangemoedigd. Niet werken want het is een dag om tot rust te komen, dat lees ik wel. Maar waarom zou je toch niet met een hengeltje ergens op een rustig plekje mogen vissen? Ik kan me weinig rustiger dingen voorstellen, met werken heeft het niks te maken, achter je dobber turend kan je nog eens rustig nadenken over de preek of andere dingen. Hoe komen mensen toch op basis van de Bijbel tot dit soort regels? Dat snap ik nooit zo goed.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten