Zwemmen en schaatsen op zondag

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor K80 » 29 aug 2019 09:11

Vaak is het zo dat de mensen het wel willen, maar wat zou de familie of de gemeente er wel niet van denken.

Ook zo van vroeger deden we dat ook niet en dat hoort niet.
Zinnen die vaak tegen kinderen wordt gezegt zonder verdere uitleg.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Chaya » 29 aug 2019 10:58

K80 schreef:Vaak is het zo dat de mensen het wel willen, maar wat zou de familie of de gemeente er wel niet van denken.

Dat hoeft helemaal niet negatief te zijn. Je kunt ook zeggen dat je voor een ander niet tot ergernis wil zijn.
Ik doe of laat weleens dingen waar ik zelf geen moeite mee heb, maar wil voorkomen dat iemand zich aan mij stoort of er verdriet over heeft.
K80 schreef:Ook zo van vroeger deden we dat ook niet en dat hoort niet.

Ouders hadden vroeger deze argumenten. En dat was toen ook genoeg, dat aanvaardde je als kind.
Maar nu is het andersom, kinderen verwachten een zeer uitgebreide uitleg, waarom iets niet mag.
Het is nuttig als je als kind tegen grenzen aan bent gelopen, dat is een leerschool voor later. In je volwassen leven kun je ook niet alles doen wat je wilt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor K80 » 29 aug 2019 11:09

Een ander niet tot ergenis zijn geld maar tot een bepaalde mate.
Van die regel wordt teveel misbruik gemaakt.

Ben het er ook wel deels mee eens hoor. Ik woon nu in het zuiden, al werk je heel de zondag maakt dat voor niemand uit. Doe zelf niks want ik hou wel van een dag luieren.
Maar stel ik woonde in een refo dorp zou ik bv op een zondag niet het weiland maaien of beregenen om een ander niet te ergeren.
Maar zou er hooi liggen en maandag zou het gaan regenen, dan liet ik het wel persen.
Je kan jezelf niet helemaal aanpassen voor een ander. Jezelf blijven is ook belangrijk.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2019 13:25

Logisch. Als je schaap op zondag in een put zou vallen zou je hem er toch ook uit halen?

Chaya schreef:Dat hoeft helemaal niet negatief te zijn. Je kunt ook zeggen dat je voor een ander niet tot ergernis wil zijn.
Ik doe of laat weleens dingen waar ik zelf geen moeite mee heb, maar wil voorkomen dat iemand zich aan mij stoort of er verdriet over heeft.

Ouders hadden vroeger deze argumenten. En dat was toen ook genoeg, dat aanvaardde je als kind.
Maar nu is het andersom, kinderen verwachten een zeer uitgebreide uitleg, waarom iets niet mag.
Het is nuttig als je als kind tegen grenzen aan bent gelopen, dat is een leerschool voor later. In je volwassen leven kun je ook niet alles doen wat je wilt.


Ik vind het juist een goede zaak dat kinderen wat mondiger worden ipv dingen dan maar stiekem te doen :-) "Dat "Waarom? Gewoon Daarom!" geen goed argument is is ook een wijze levensles voor later. Dat je als volwassene niet kan doen wat je wilt heeft doorgaans namelijk wel een goede reden. Plus dat als het onder het mom van "een Bijbelse opvoeding" dingen worden gesteld, het dus ook Bijbels te onderbouwen moet zijn en je daar ook gerust naar mag vragen. En als ouders moet je ook niet bang zijn voor die vragen en ontdek je soms dat dingen een gewoonte zijn die geen bijbelse grondslag hebben. Zo waren er vroeger mensen die vonden dat je niet mocht fietsen op zondag, ook niet naar de kerk. Omdat hun kinderen daar kritisch op waren is dat nu veranderd. Daar is niets mis mee, sterker nog, het is juist goed dat men dat niet maar voor zoete koek slikte. Want als ouders wil je uiteindelijk toch dat je kind gaat leven zoals God dat wil? En niet zoals jij zelf dat wil? En dat ze daarin de Bijbel als uitgangspunt nemen? Die discussie voeren is (naast het elkaar geen aanstoot geven) volgens mij prima.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Chaya » 29 aug 2019 13:34

K80 schreef:Een ander niet tot ergenis zijn geld maar tot een bepaalde mate.
Van die regel wordt teveel misbruik gemaakt.

Dat moet je niet laten gebeuren natuurlijk. :wink:
Maar je moet niet bewust kiezen voor een huis in een refodorp, als je je niet wenst te houden aan de gewoontes van bijv. de zondagsrust aldaar.
Ik kan me verschrikkelijk ergeren aan mensen die een huis kopen naast een kerk en vervolgens gaan miepen over het klokgelui op zondagochtend.
Marnix schreef:Ik vind het juist een goede zaak dat kinderen wat mondiger worden ipv dingen dan maar stiekem te doen

Wat jij mondig noemt, vind ik wellicht brutaal. :D
Wat ik nu om me heen zie is een overlegcultuur, tussen ouders en kinderen.
Kom op zeg, een kind is gebaat bij helderheid.
Je hoeft niet altijd alles tot op de millimeter uit te leggen.
Blijf uit de keuken als de frituurpan aanstaat. Waarom?? Daarom en nu weg.

Mijn twintigers hebben nu al regelmatig een generatiekloofje als ze een opvoeddeskundige horen over een bepaald probleem of een kwestie.
En ik ben geen strenge mamma, ik wil dat mijn kinderen eerlijk tegen me zijn en niet stiekem.
Maar ik mag wel stellen dat op zondag de televisie niet aan gaat.
En dat is nog steeds zo. Ook al zijn ze allang boven de toverballenwet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2019 14:03

Chaya schreef:Dat moet je niet laten gebeuren natuurlijk. :wink:
Maar je moet niet bewust kiezen voor een huis in een refodorp, als je je niet wenst te houden aan de gewoontes van bijv. de zondagsrust aldaar.
Ik kan me verschrikkelijk ergeren aan mensen die een huis kopen naast een kerk en vervolgens gaan miepen over het klokgelui op zondagochtend.

Wat jij mondig noemt, vind ik wellicht brutaal. :D
Wat ik nu om me heen zie is een overlegcultuur, tussen ouders en kinderen.
Kom op zeg, een kind is gebaat bij helderheid.
Je hoeft niet altijd alles tot op de millimeter uit te leggen.
Blijf uit de keuken als de frituurpan aanstaat. Waarom?? Daarom en nu weg.

Mijn twintigers hebben nu al regelmatig een generatiekloofje als ze een opvoeddeskundige horen over een bepaald probleem of een kwestie.
En ik ben geen strenge mamma, ik wil dat mijn kinderen eerlijk tegen me zijn en niet stiekem.
Maar ik mag wel stellen dat op zondag de televisie niet aan gaat.
En dat is nog steeds zo. Ook al zijn ze allang boven de toverballenwet.


Natuurlijk mag dat. Maar als ze vragen waarom, heb je vast wel een beter antwoord klaar dan: Daarom, gewoon, omdat ik dat zeg. Je kan best een prima onderbouwing, zelfs een bijbelse daarop geven. Dat ze dat dus vragen is niet zo erg. En nee, dan hoef je het niet tot op de millimeter uit te leggen. Maar het feit dat kinderen gebaat zijn bij helderheid maakt het juist wel goed om naast het stellen van een regel, ook te vertellen waarom je dat doet. Want de zondag is een rustdag en ik vind het onrustig als de tv de hele tijd aanstaat, het is juist goed om dan eens andere dingen te doen, mensen die tv maken werken ook op zondag. Maakt niet uit, als je het niet onderbouwt krijg je onhelderheid en daar is een kind niet gebaat bij. Leg je het uit, dan geef je helderheid, snapt het kind waarom die regel het is. Dat maakt het beter dan wanneer een kind geen idee heeft waarom het niet mag. En natuurlijk, als ze dan blijven doorzeuren kan je gewoon zeggen: Ik heb het uitgelegd, daarom doen we het, zo doen we het, klaar.

En dan kan het wel zijn dat je alsnog soms een regel bijstelt. Die van niet vissen op zondag snap ik nog steeds niet helemaal, terwijl middagslaapjes, wandelen etcetera wel kunnen. Daar heeft niemand toch last van? Of zou het een gebrek aan vertrouwen zijn, zo van, je zegt wel dat je gaat vissen maar ga je dat dan ook doen, als je niet thuis bent kan ik je niet in de gaten houden?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor pannenkoek » 29 aug 2019 15:18

Wij gingen wel wandelen, fietsen niet, waarom het niet mocht weet ik niet, zal het eens vragen. uit de tuin spelen mocht niet. Maar daar had ik wat op gevonden. De kinderen uit de buurt kwamen langs onze tuin, ik haakte een hark of bezem op het hekje ad overkant vd poort, en ik was de douane, probleem opgelost ;-) De kinderen fietsten rondjes, en dmv blaadjes vd struiken knipte ik hun kaartjes.
eigenlijk was wandelen het enige wat 'mocht'. O ja, borduren mocht ik ook ( eerst niet, dat is handwerk) omdat ik een slechte stilzitter was, en van lezen hielt ik niet. Ik woonde in het groene hart.

Bij mijn schoonfamilie gingen ze niet wandelen. Mijn schoonvader was boer, en dan kwam je de buurman tegen en ging het over het werk. Dus besloot hij om niet te gaan wandelen. ( praten over de preek kon niet, deze mensen gingen niet naar de kerk)

En wij? woon nu in prov Groningen
- ik wandel liefst s morgens vroeg om h 8, dat is echt het cadeautje vd zondag.
- ik fiets (waarom niet??)
- ik borduur en ik haak nog steeds.
verder niks. Ook geen bakje koffie bij kennissen, ten eerste woont veel ver weg, en ten tweede, willen we het weekend gebruiken voor de uitwonene kinderen die dan thuis zijn
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor K80 » 29 aug 2019 16:08

Wel bijzonder ja. Wandelen wel en fietsen niet.
Wie heeft dat toch ooit bedacht dat dat niet heurt.

Vissen op je gemak lijkt me een prima besteding om te relaxen.
Net wat iemand al zei, net of je op zondag geen plezier en ontspanning mag hebben.

Bij ons moest er op de boerderij natuurlijk ook altijd op zondag gewerkt worden, maar dan alleen het noodzakelijke. Melken, voeren en schoonmaken.
Lag er gras klaar om te hakselen maandag en het ging regenen op een zondag? Op een zondag werdt er niet gewerkt, dus maandags alles los schudden en weer laten drogen. Zonde eigenlijk, want de voerkwaliteit ging gelijk achteruit.

Mijn vader is een poos ziek geweest en heb ik met mijn broer om de beurt moeten melken. Weinig zin in behalve op de zondag. Toevallig nooit op tijd klaar om mee naar de kerk te gaan. ;)
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor K80 » 29 aug 2019 16:10

pannenkoek schreef:Wij gingen wel wandelen, fietsen niet, waarom het niet mocht weet ik niet, zal het eens vragen. uit de tuin spelen mocht niet. Maar daar had ik wat op gevonden. De kinderen uit de buurt kwamen langs onze tuin, ik haakte een hark of bezem op het hekje ad overkant vd poort, en ik was de douane, probleem opgelost ;-) De kinderen fietsten rondjes, en dmv blaadjes vd struiken knipte ik hun kaartjes.
eigenlijk was wandelen het enige wat 'mocht'. O ja, borduren mocht ik ook ( eerst niet, dat is handwerk) omdat ik een slechte stilzitter was, en van lezen hielt ik niet.


Is toch erg voor een kind? Alle kinderen spelen fijn samen en jij mag niets.
Zo kweek je een hekel aan de zondag bij kinderen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Chaya » 29 aug 2019 16:29

pannenkoek schreef:Wij gingen wel wandelen, fietsen niet, waarom het niet mocht weet ik niet, zal het eens vragen. uit de tuin spelen mocht niet.
- ik wandel liefst s morgens vroeg om h 8, dat is echt het cadeautje vd zondag.
- ik fiets (waarom niet??)
- ik borduur en ik haak nog steeds.
verder niks. Ook geen bakje koffie bij kennissen, ten eerste woont veel ver weg, en ten tweede, willen we het weekend gebruiken voor de uitwonene kinderen die dan thuis zijn

Grappig die verschillen in sommige gezinnen he?
Ik mocht ook niet breien, dat werd als werken gezien. Mijn vriendinnetje mocht het wel.
Zij mocht ook geen foto's maken. In mijn foto-album zit een foto van mij die zij toen stiekem gemaakt had op zondag. :lol:
Wij lachen er vaak nog om. We hebben geen frustratie eraan overgehouden hoor.
Er bleef nog genoeg over wat wij wel mochten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Yoshi » 30 aug 2019 09:30

Ik ben opgegroeid in een warm katholiek nest wat al behoorlijk ontkerkelijkt was toen ik ter wereld kwam. Ik had dus niet zo veel restricties op de zondag. Zolang ik anderen maar niet tot last was, maar dat was natuurlijk ook het devies op de andere dagen.

Ik heb een vrij onbezorgde jeugd gehad en ben voornemens dat later ook aan mijn eigen kinderen te geven.
Schaatsen deden we enkel op natuurijs en als er dan ijs lag dan werd er geschaatst, dus ook als dat op een zondag was. Evengoed zwom ik gewoon op zondagen, zeker op vakantie in Frankrijk of Italië waar we altijd aan een meer kampeerde.

Als tiener had ik ook geen bezwaar om op de zondag te werken. Kwam zelden voor aangezien het slechts 4 keer per jaar koopzondagen was bij de winkel waar ik een bijbaantje had. Uren werden toen nog dubbel uitbetaald op zondag. :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2019 09:36

Heb ik ook al wel eens gevraagd maar het is mij gedacht dat dit niet mogelijk schijnt te kunnen te wezen.

Inhoudelijk: er zit geen spagaat tussen ontspannen en geestelijk tot rust komen. Die twee kunnen goed samengaan en daarom leert God ook dat de zondag een dag is waarop we ons extra op Hem mogen richten en tegelijkertijd ook tot rust mogen komen, uit te mogen rusten van het werken en te ontspannen. Daarom heb ik totaal geen moeite om op de rustdag een zwemplek op te zoeken, een wandeling te maken of een mooie fietstocht te makenin de natuur etcetera. Dat is juist goed te combineren met geestelijk tot rust komen en je op God richten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor pannenkoek » 30 aug 2019 13:05

K80 schreef:Is toch erg voor een kind? Alle kinderen spelen fijn samen en jij mag niets.
Zo kweek je een hekel aan de zondag bij kinderen.


Joh, ik was allang blij dat ik op deze manier toch mee kon doen.
Ik heb er niks aan over gehouden, moet er nu om lachen... en mijn moeder? Die is ruimer gaan denken. :lol:
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor elburger » 31 aug 2019 07:50

Chaya schreef

Maar ik mag wel stellen dat op zondag de televisie niet aan gaat.


Eerlijk gezegd?
Ik heb respect voor jouw standpunt.
Hier gaat de tv wel aan, al is het maar omdat mijn vrouw niet zonder kan.
Alles wat zij door de weeks mist wil zij zondags bekijken.
Persoonlijk zou ik wel zonder tv kunnen.
Maar.........
op de laptop, het tablet, de telefoon kan men toch ook alles zien/bekijken?
Mensen zoals als ik, van de "zwarte kousen kerk", zoals men dat noemt, daar is men dol op.
Tenminste, zij die er graag op prikken.
Want die mogen toch helemaal niets en moeten de zondag alleen maar gebruiken om te bidden, te danken en naar de kerk te gaan?!
Ik gebruik op zondag wel mijn PC en kijk wel eens op mijn mobiel.
Tja, dat mag niet he.

Vandaar dat ik groot respect heb voor jouw standpunt dat bij jou de tv niet aankomt.

welling82 schreef

Dat betekend niet dat mensen recreatieve handelingen behoren te verrichten op de zondag.


Naar de kerk gaan is voor mij iets wat ik graag doe, waar ik naar uitkijk, maar toch ook wel iets een vorm van recreativiteit.
Ik geniet er van om deel te mogen maken van een gemeente en dat ik het Woord Gods mag horen.
Dat ik horen mag dat er genade en vergeving is voor hen die geloven dat Jezus onze schuldenlast op Zich heeft genomen en zonder één zonde te hebben gehad onschuldig gestorven is aan het vloekhout op Golgotha.
Op voorspraak van Jezus mogen wij het koninkrijk der hemel ingaan.
Dat is de boodschap, de les die wij altijd met ons mee mogen nemen.
In tijden van verzoeking moeten wij ons vertrouwen stellen op Hem.
Als wij Jezus niet gekend willen hebben, kent Jezus ons niet als het boek des levens onzes geopend wordt.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwemmen en schaatsen op zondag

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2019 09:55

elburger schreef:Eerlijk gezegd?
Ik heb respect voor jouw standpunt.
Hier gaat de tv wel aan, al is het maar omdat mijn vrouw niet zonder kan.
Alles wat zij door de weeks mist wil zij zondags bekijken.
Persoonlijk zou ik wel zonder tv kunnen.
Maar.........
op de laptop, het tablet, de telefoon kan men toch ook alles zien/bekijken?
Mensen zoals als ik, van de "zwarte kousen kerk", zoals men dat noemt, daar is men dol op.
Tenminste, zij die er graag op prikken.
Want die mogen toch helemaal niets en moeten de zondag alleen maar gebruiken om te bidden, te danken en naar de kerk te gaan?!
Ik gebruik op zondag wel mijn PC en kijk wel eens op mijn mobiel.
Tja, dat mag niet he.

Vandaar dat ik groot respect heb voor jouw standpunt dat bij jou de tv niet aankomt.



Naar de kerk gaan is voor mij iets wat ik graag doe, waar ik naar uitkijk, maar toch ook wel iets een vorm van recreativiteit.
Ik geniet er van om deel te mogen maken van een gemeente en dat ik het Woord Gods mag horen.
Dat ik horen mag dat er genade en vergeving is voor hen die geloven dat Jezus onze schuldenlast op Zich heeft genomen en zonder één zonde te hebben gehad onschuldig gestorven is aan het vloekhout op Golgotha.
Op voorspraak van Jezus mogen wij het koninkrijk der hemel ingaan.
Dat is de boodschap, de les die wij altijd met ons mee mogen nemen.
In tijden van verzoeking moeten wij ons vertrouwen stellen op Hem.
Als wij Jezus niet gekend willen hebben, kent Jezus ons niet als het boek des levens onzes geopend wordt.


De zondag is een dag van vrijheid en rust. Daarom past recreatie prima. Of een goed tv programma kijken. Masr als de tv je bindt is het wel goed om een dagje zonder te doen. Dat kan ieder zelf invullen. Op zondag geen tv (of programma’s via tablet of laptop kijken, kijken kan een prima gewoonte zijn ja.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten