oogst

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

oogst

Berichtdoor elburger » 31 okt 2018 18:41

Het houdt mij al maanden bezig en bijna dagelijks raakte ik wel betrokken in een gesprek over de aardappeloogst, uienoogst, bietenoogst, enz enz. Dit jaar was het de droogte, soms het natte, of te koude weer. Natuurlijk, voor de betrokkenen landbouwers is het geen gemakkelijk jaar geweest. De opbrengsten vallen tegen.
Aardappeloogst -25,%
Uienoogst -50%
Suikergehalte van suikerbieten -30%.
En zo is er over het hele assortiment van groenten minder opbrengst per hectare.
Vandaag sprak een woordvoerder van de land- en tuinbouworganisatie over. een....misoogst!!
Foute opmerking en pijnlijk voor landbouwers, druiventelers die 0% tot 20% hebben kunnen oogsten.
Een goede boer heeft een buffer, die weet dat het eens een jaar minder kan zijn.
En ja, ik betaal dan dit jaar graag iets extra opdat de teler toch nog een boterham van verdienen.
Maar misoogst?!
Vertel dat verhaal maar eens aan een boer in Niger.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: oogst

Berichtdoor hans0166 » 31 okt 2018 20:15

elburger schreef:Het houdt mij al maanden bezig en bijna dagelijks raakte ik wel betrokken in een gesprek over de aardappeloogst, uienoogst, bietenoogst, enz enz. Dit jaar was het de droogte, soms het natte, of te koude weer. Natuurlijk, voor de betrokkenen landbouwers is het geen gemakkelijk jaar geweest. De opbrengsten vallen tegen.
Aardappeloogst -25,%
Uienoogst -50%
Suikergehalte van suikerbieten -30%.
En zo is er over het hele assortiment van groenten minder opbrengst per hectare.
Vandaag sprak een woordvoerder van de land- en tuinbouworganisatie over. een....misoogst!!
Foute opmerking en pijnlijk voor landbouwers, druiventelers die 0% tot 20% hebben kunnen oogsten.
Een goede boer heeft een buffer, die weet dat het eens een jaar minder kan zijn.
En ja, ik betaal dan dit jaar graag iets extra opdat de teler toch nog een boterham van verdienen.
Maar misoogst?!
Vertel dat verhaal maar eens aan een boer in Niger.


het is bijna allemaal onzin, het is volkomen normaal dat er weer eens een lagere oogst aan zat te komen, er zijn niets anders dan topjaren geweest. Ook de fruitboeren klaagden steen en been ... de opbrengsten zijn maar iets lager.
De subsidies op landbouw zijn steeds kleiner aan het worden, en nu blijkt dat NL nauwelijks met de concurentie mee kan..dát is het echte probleem. De producten zijn gewoon té duur voor de wereldmarkt.
Als voorbeeldje... als de appels uit zuid spanje voor de winkels, inclusief transport, goedkoper geleverd kunnen worden dan de appel van de boer 1km van de winkeldeur... dan is er iets goed mis.
Overigens is het suikergehalte in de bieten totaal niet afwijkend (http://www.bietenstatistiek.nl/Default. ... mpagneweek)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: oogst

Berichtdoor MoesTuin » 31 okt 2018 20:45

Ik ben blij met mijn MoesTuin :mrgreen:
Elk jaar is weer anders en verschillend
Het is altijd wel wat.
Wat betreft aardappelen viel dit jaar best mee en had ik er veel.
Ik heb weleens een jaar gehad dat ik geen aardappel had omdat alles weggerot was door de vele regen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23569
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: oogst

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2018 22:26

In een moestuin is teveel regen veel vervelender dan te weinig regen. Je kan een moestuin goed van water voorzien, aan teveel water is weinig te doen. Voor boeren met grote akkers is het lastiger om alles te besproeien, daarnaast was dat ook niet overal toegestaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: oogst

Berichtdoor elburger » 01 nov 2018 12:03

@hans0166

Uw opmerking betreffende het suikergehalte is correct.
Ik had moeten schrijven; doordat de bieten kleiner uitvallen is de totale suikeropbrengst wel tot 30% minder.
Deze gegevens heb ik van een landbouwer uit Dronten.
Suikergehalte per biet is van prima kwalitiet en hoeveelheid
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: oogst

Berichtdoor hans0166 » 01 nov 2018 14:58

elburger schreef: doordat de bieten kleiner uitvallen is de totale suikeropbrengst wel tot 30% minder.


klopt helemaal, maar is geen ramp:
Wereldvoorraad suiker groeit naar record van 98,4 miljoen ton
De prijs is vorig jaar al onderuit gegaan, hier blijft men nog wel even de zure vruchten van plukken.
Maar "we" willen toch vrije markt?... dit is wat er gebeurd.

https://www.boerderij.nl/Akkerbouw/Nieu ... s-325318E/


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten