Uitvaartdienst.

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.
(Off topic en niet-serieuze posts worden verwijderd)

Moderators: johannes1, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2019 14:25

Chaya schreef:Nee jij hoeft mij zeker niet te wijzen op de Catechismus.
Waarom staat er dan in Romeinen 6:
Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere.

Jezus moest Zich tot in de dood vernederen, voor ons. Waarom? (Vraag en antwoord 40)

Daarom dat vanwege de gerechtigheid en waarheid Gods , niet anders voor onze zonden kon betaald worden, dan door den dood des Zoons Gods.

De laatste vijand die teniet gedaan wordt, is de dood. 1 Korinthe 15

Zie je? De dood is een vijand, geen vriend!
Dan kan en mag je niet zeggen: ach, de dood hoort er bij, het is slechts een doorgang naar een nieuw leven. Niet voor iedereen Marnix!!

Daar gaan we weer... ik heb het hier over mensen die in Christus ontslapen zijn. Voor hen, zo leert de HC, is de dood geen betaling voor de zonde omdat Jezus Christus heeft betaald, maar een doorgang naar het eeuwige leven.

De angel van de dood is de zonde, en de zonde ontleent haar macht aan de wet. Maar laten we God danken, die ons door Jezus Christus, onze Heer, de overwinning geeft.

De dood is een vijand maar hij is door Christus overwonnen. Hij is nog niet onttroond maar we mogen nu al delen in die overwinning. Want wie in Hem gelooft zal leven, ook al is hij gestorven. En dat is veel dieper en rijker dan je “ach de dood hoort erbij” en daarin spreek ik de catechismus na.

Lees deze preek van ds C.G. Vreugdenhil eens na, in ount twee gaat hij uitgebreid in op deze vraag en antwoord van de HC: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/23813
I think that if God forgives us we must forgive ourselves. Otherwise, it is almost like setting up ourselves as a higher tribunal than Him.
C.S. Lewis

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 16 sep 2019 20:10

Marnix schreef:Daar gaan we weer...

Ja. Zodra het de diepte ingaat of separerend wordt, raak je geirriteerd.
Marnix schreef: ik heb het hier over mensen die in Christus ontslapen zijn. Voor hen, zo leert de HC, is de dood geen betaling voor de zonde omdat Jezus Christus heeft betaald, maar een doorgang naar het eeuwige leven.

Maar dat neemt niet weg dat dit niet elke begrafenis betreft.
En ook voor de mensen die in Christus ontslapen zijn, is het toch een doortocht door de doodsjordaan.
Zwak zijn zij die de waarheid wel kennen maar haar slechts steunen als het in hun eigen belang is
~ Blaise Pascal

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2019 20:29

Chaya schreef:Ja. Zodra het de diepte ingaat of separerend wordt, raak je geirriteerd.

Nee, omdat je niet goed leest. Dan gaat het over gelovigen en vervolgens ga je op mijn reacties die daarover gaan in met: “ ja maar dat geldt niet alle mensen...”. Het gaat over het geloof en de hoop en zekerheid in de moeilijkste dingen, voor een gelovige. En jij gaat dan weer de diepte uit door te zeggen: Ja maar dat geldt niet alle mensen...

Maar dat neemt niet weg dat dit niet elke begrafenis betreft.
En ook voor de mensen die in Christus ontslapen zijn, is het toch een doortocht door de doodsjordaan.

Die dingen heb ik zelf ook benoemd maar je doet net alsof ik dat juist niet doe en dat verzwijg. Je leest maar de helft van wat ik zeg en vervolgens ga je mij verwijten dat ik de andere helft niet noem...

Het is een reis door de doodsjordaan. Dat klopt. Maar als je weet dat Jezus je daarin is voorgegaan en zicht hebt gekregen op wat aan de overkant licht kunnen gelovigen die reis soms toch met vertrouwen tegemoet zien, ook al is die reis nooit makkelijk.
I think that if God forgives us we must forgive ourselves. Otherwise, it is almost like setting up ourselves as a higher tribunal than Him.
C.S. Lewis

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 sep 2019 09:45

Marnix schreef:Nee, omdat je niet goed leest.

Ik lees prima. Ik maak alleen een separatie.
Ook voor Gods volk kan de dood een laatste verschrikking zijn waar ze doorheen moeten.

Niet iedereen heeft een gerust sterfbed. Vraag het maar eens aan predikanten en pastoraal werkers.
Zwak zijn zij die de waarheid wel kennen maar haar slechts steunen als het in hun eigen belang is
~ Blaise Pascal

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2019 10:30

Chaya schreef:Ik lees prima. Ik maak alleen een separatie.
Ook voor Gods volk kan de dood een laatste verschrikking zijn waar ze doorheen moeten.

Niet iedereen heeft een gerust sterfbed. Vraag het maar eens aan predikanten en pastoraal werkers.

Als je goed hebt gelezen weet je dat ik dat dan ook niet heb ontkend ;-)
C.S. Lewis

Jesaja40
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Jesaja40 » 17 sep 2019 18:19

Ik denk dat Chaya wel een helder punt heeft neergezet met haar woorden: de dood is een vijand en een verschrikking.

De dood is het fixeren van een status. De dagen die de Eeuwige ons heeft toebedacht zijn dan verstreken en onherroepelijk geworden. En ja, de dood is echt een lastige poort waar ieder mens tegenop kan en mag zien. Er zijn ook mensen die uitzien om verlost te worden uit dit aardse lijden en uitzien naar het nieuwe leven.

In veel kerkelijke kringen wordt zeer hoog opgezien naar een predikant. Een uitvaartdienst behoort niet tot een reguliere kerkdienst. In het verleden was er een korte rouwsamenkomst in bijzijn van de familie vanuit de woning van de overledene. In de kleine plaatsen liep men gewoon achter de dragers aan. De positie van de predikant was gewoon een gastspreker die in goed overleg met de nabestaanden een kort woord sprak. In de tweede helft van de vorige eeuw werd er veel meer naar een kerkgebouw uitgeweken vanwege een grotere bekendheid van de overledene. Daar hoorde volgens de kerkelijke traditie wel een stichtelijk woordje bij. Natuurlijk spreek je niet van een competitie bij een rouwdienst. De toehoorders "wogen als het ware de woorden van de predikant". En het predikantenkorps speelde gewoon daarop in door toe te geven aan hoe de massa dacht hoe het moest.

De "zwaarte" van de prediking gaat over de hoofden heen van de niet kerkelijke buren die door hun aanwezigheid de overledene eert en respect betuigt tegenover de nabestaanden. Zo kenden zij de overledene niet en begrijpen helemaal niets van wat er gezegd wordt. De predikant had beter moeten weten en met eenvoudige woorden het evangelie kunnen uitleggen en de toehoorders te prikkelen om na afloop van de plechtigheid de gelegenheid moeten geven om vragen te stellen. Ook de collega's van de overledene zullen zich (terecht???) afvragen: in wat voor kerkgenootschap leefde onze collega? Is dat het christelijke geloof? Er is zeker werk te verrichten voor het predikantenkorps en uiteraard ook de kerkenraden die daar mede sturend in zijn.

Eens maakte ik een opmerking naar een predikant. Hij klaagde er over dat er al weer een kerklid was overleden en dat zijn gemeente aan het krimpen is. Ik keek hem indringend aan en vroeg hem: wat is jouw taak als herder van de gemeente? Is dat niet mensen te begeleiden als gids en raadsman op weg naar de eeuwigheid? Je moet niet tellen hoeveel je er mist, je moet tellen hoeveel je al naar het Vaderhuis heb mogen begeleiden. Ik ben al vele jaren predikant en ik heb het nog nooit van die kant bekeken. Dankjewel voor dit inzicht wat je mij gegeven hebt.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

MoesTuin
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor MoesTuin » 13 okt 2019 20:27

God is een God van Trouw en Hoop dwars door het onvoorstelbaar grote verdriet heen....

“Zalig die treuren, want zij zullen vertroost worden.”

https://cip.nl/75933-bijzonder-de-regen ... n-begraven

Prachtig teken van Hoop op Urk
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Terug naar “Algemene Zaken”