Uitvaartdienst.

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Uitvaartdienst.

Berichtdoor elburger » 16 aug 2018 13:54

De afgelopen weken heb ik enige malen te maken gekregen met sterfgevallen.
Ook een oom van mij ligt momenteel erg "slecht".
Als je dan naar een crematie/begrafenis gaar is er een enorm verschil in hoe deze of gene herdacht wil worden.
De één wil het met een uitvaartdienst vanuit de kerk, en ander vanuit het crematorium.
De één wil dat er een kerkelijke dienst is en van een ander neemt men afscheid met Andre Hazes of Kansas, of iets dergelijks.
Nu mag een ieder dat natuurlijk zelf bepalen.
Ik lees in het huis aan huis blad dat sommigen zelfs in stilte willen worden begraven, of alleen in intieme kring.

Sommigen, die weten dat zij binnenkort gaan sterven regelen alles zelf, tot en met de liederen toe.
Dan zit ik soms wel eens te denken, hoe zou ik het graag willen?
Eén ding weet ik al wel, geen toespraken van o:" die man was zo'n goed mens", want dat vind ik zo hypocriet.
Mijn naasten hebben niets met de kerk, dus een kerkdienst zit er voor mij niet in.
Dat zijn zo van die dilemma's.

Graag jullie mening over dit onderwerp en bent u er mee bezig?
Laatst gewijzigd door elburger op 18 aug 2018 09:49, 2 keer totaal gewijzigd.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: uitvaard dienst.

Berichtdoor coby6 » 16 aug 2018 14:40

Ik vond de uitvaart van de vader van m'n ex wel mooi. Merendeel geloofde niet en het was gewoon een evangelisatiepreek van als je hem weer terug wilt zien in de hemel, dit is de Weg.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: uitvaard dienst.

Berichtdoor Marnix » 16 aug 2018 15:03

elburger schreef:De afgelopen weken heb ik enige malen te maken gekregen met sterfgevallen.
Ook een oom van mij ligt momenteel erg "slecht".
Als je dan naar een crematie/begrafenis gaar is er een enorm verschil in hoe deze of gene herdacht wil worden.
De één wil het met een uitvaartdienst vanuit de kerk, en ander vanuit het crematorium.
De één wil dat er een kerkelijke dienst is en van een ander neemt men afscheid met Andre Hazes of Kansas, of iets dergelijks.
Nu mag een ieder dat natuurlijk zelf bepalen.
Ik lees in het huis aan huis blad dat sommigen zelfs in stilte willen worden begraven, of alleen in intieme kring.

Sommigen, die weten dat zij binnenkort gaan sterven regelen alles zelf, tot en met de liederen toe.
Dan zit ik soms wel eens te denken, hoe zou ik het graag willen?
Eén ding weet ik al wel, geen toespraken van o:" die man was zo'n goed mens", want dat vind ik zo hypocriet.
Mijn naasten hebben niets met de kerk, dus een kerkdienst zit er voor mij niet in.
Dat zijn zo van die dilemma's.

Graag jullie mening over dit onderwerp en bent u er mee bezig?


Ik ben er niet heel erg mee bezig. Mocht het nodig zijn wat ik niet hoop, dan vertrouw ik dat dierbaren om me heen wel goede keuzes daarin kunnen maken. Ik vind het sowieso goed als de nabestaanden daar ook inspraak in hebben want die blijven dan achter en die weten doorgaans ook wel wat teksten en liederen zijn die heel belangrijk voor je waren. Maar ik denk dat dat vooral heel persoonlijk is of iemand het grotendeels zelf wil invullen of dat aan anderen overlaat. En het heeft natuurlijk ook wel te maken met of mensen het zien aankomen of het overlijden totaal onverwacht is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: uitvaard dienst.

Berichtdoor Chaya » 16 aug 2018 15:15

elburger schreef:Sommigen, die weten dat zij binnenkort gaan sterven regelen alles zelf, tot en met de liederen toe.
Dan zit ik soms wel eens te denken, hoe zou ik het graag willen?
Eén ding weet ik al wel, geen toespraken van o:" die man was zo'n goed mens", want dat vind ik zo hypocriet.
Mijn naasten hebben niets met de kerk, dus een kerkdienst zit er voor mij niet in.
Dat zijn zo van die dilemma's.

Het alles zelf regelen of opschrijven wat de wensen zijn, vond ik eerst onbegrijpelijk.
Maar nadat in onze familie een tante, tegen haar uitdrukkelijke wil, toch is gecremeerd, omdat haar kinderen een begrafenis niet zagen zitten,
en er nog een paar verdrietige gebeurtenissen waren, hebben mijn ouders een formulier ingevuld waarin je zaken kunt invullen zoals:
- Welke bijbeltekst heeft een bijzondere betekenis voor je?
- Wel of geen bloemen
- Wel of geen Psalmen, Gezangen,
Ze lieten ook dingen aan ons over. Maar wij hebben hen begraven geheel overeenkomstig hun eigen wens.

Als je niets opschrijft, vertel dan wel aan verschillende mensen waar je vertrouwen in hebt, wat je beslist niet wilt.
Dat voorkomt dat je ten grave gedragen gaat worden in een kist die jij zelf absoluut niet gewild zou hebben.

Ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt dat ik zo sober mogelijk begraven wil worden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: uitvaard dienst.

Berichtdoor lekkerbek » 16 aug 2018 16:35

Ik heb zelf een wensenboekje ingevuld, mijn broer en zus gaan niet meer naar de kerk maar ik wil toch wel graag vanuit mijn gemeente begraven worden. Verder nog wat beschreven, zoals wie moeten er uitgenodigd worden (dit moet steeds aangepast worden moet ik ook hoognodig doen). En dat de dienst over Christus moet gaan, niet over mij. Bij de vragen kon je of zelf wat beschrijven of schrijven dat je dat aan de familie over wil laten.

Yoshi

Re: uitvaard dienst.

Berichtdoor Yoshi » 16 aug 2018 17:42

Ikzelf zou het mooi vinden als mijn uitvaartmis een Mis van Requiem zou zijn. In het Latijn met daarna een graf op gewijde grond. Maar aangezien ik het zelf niet bewust hoef mee te maken neem ik met een reguliere uitvaartmis ook wel genoegen. Ondanks dat veruit de meeste van mijn familieleden, vrienden en kennissen niet gelovig zijn.

Uiteindelijk maakt mij de uitvaartmis niet zo uit. De periode ervoor acht ik belangrijker. Ik hoop dat er dan nog tijd is voor de laatste sacramenten.

Nina

Re: uitvaard dienst.

Berichtdoor Nina » 16 aug 2018 19:20

Ik heb kort geleden mijn vader moeten begraven. Nog geen maand tevoren ben ik zomaar eens met hem gaan zitten, om wensen rondom zijn uitvaart op te schrijven. Uiteraard hebben we alles precies zo gedaan als hij wilde, en ik ben zo blij dat ik hem nog op tijd heb kunnen vragen wat hij wilde.

Ikzelf heb al jaren geleden het een en ander op papier gezet, zoals wat ik op de rouwkaart wil, welke liederen, welke spreker(s) ik zou willen die in de dienst een korte meditatie gaat houden, welke stenen in mooi vind, dat ik begraven wil worden en absoluut niet gecremeerd enz.

Ik heb zelf gemerkt dat wanneer iemand plotseling overlijdt, er erg veel op de nabestaanden afkomt. Er is zoveel regelwerk, het is fijn als er dan al min of meer een protocol klaar ligt. Dat bespaart mijn man en kinderen dan veel denkwerk.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: uitvaard dienst.

Berichtdoor MoesTuin » 17 aug 2018 20:47

Nina schreef:Ik heb kort geleden mijn vader moeten begraven. Nog geen maand tevoren ben ik zomaar eens met hem gaan zitten, om wensen rondom zijn uitvaart op te schrijven. Uiteraard hebben we alles precies zo gedaan als hij wilde, en ik ben zo blij dat ik hem nog op tijd heb kunnen vragen wat hij wilde.

Ikzelf heb al jaren geleden het een en ander op papier gezet, zoals wat ik op de rouwkaart wil, welke liederen, welke spreker(s) ik zou willen die in de dienst een korte meditatie gaat houden, welke stenen in mooi vind, dat ik begraven wil worden en absoluut niet gecremeerd enz.

Ik heb zelf gemerkt dat wanneer iemand plotseling overlijdt, er erg veel op de nabestaanden afkomt. Er is zoveel regelwerk, het is fijn als er dan al min of meer een protocol klaar ligt. Dat bespaart mijn man en kinderen dan veel denkwerk.


Gecondoleerd Nina

Mijn vader is bijna 3 jaar geleden overleden.
Hij is kort ziek geworden van te voren.
De klap was hard voor hem toen hij hoorde niet meer beter te kunnen worden.
Maar wonder wel kon hij dit al snel overgeven aan zijn Heer en Heiland en kreeg rust en kracht.

Zijn nadrukkelijke wens dat zijn Uitvaart geheel in het teken stond van Christus.
Hij wilde een dankdienst voor zijn leven ontvangen uit de hand van God die altijd hem zeer nabij was geweest in alle omstandigheden zoals die een mensenleven kent waarbij Christus centraal staat en voor Hem alle eer.

en zo is het ook gebeurd.
De getuigenis in deze dankdienst voor zijn leven was groot en alle eer ging naar de Heer met Psalmen Lofzangen en Geestelijke Liederen.
op de kaart stond, "Wie in de Heere Jezus Christus Geloofd zal Eeuwig Leven ontvangen"
Dit was en is nog altijd de grootste troost voor ons dat mijn vader nu verlost van zonden en pijn voor Eeuwig bij de Heer mag zijn.

Psalm 116 stond dan ook centraal waarin zijn getuigenis tot uiting kwam zoals David die verklaart zijn liefde tot God vanwege de grote en menigvuldige genaden en weldaden hem bewezen door hem te verlossen uit dodelijke benauwdheden, biddende om voortaan te mogen behouden worden, met belofte God den Heere daarvoor te zullen prijzen.



De dag na de begrafenis keek ik in de ochtend uit het raam en de zon die kwam op en ik zag wolken slierten getekend in de vorm van een kruis en daarachter de zon opkomend schijnend, en ik voelde me aangeraakt door Gods Geest van zeer nabijheid en troost, Vader is Thuis, Veilig Thuis, o wat een troost en genade zo rijk en onbeschrijfbaar........

Mijn eigen uitvaart, een begrafenis, vanuit de gemeente van Jezus Christus in en uit geloof van het leven dat niet stopt bij de dood maar verder gaat in Eeuwigheid (nooit stoppend).......en verder....tja, niet te treurig, herinner mij zoals ik altijd was zou ik zeggen.
Verder niets op papier.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor elburger » 18 aug 2018 10:09

Chaya schreef:


In Nederland zetten we ook aan het begin van een zin een hoofdletter.
Bovendien staat het netter in het rijtje actieve onderwerpen.
Maar 3 fouten in 1 topic titel vond ik iets teveel.


Ik hoop dat dit beter is.
Wel erg veel fouten he, voor iemand die eigenlijk nogal accuraat is, maar het "beessie" zat te vol en had eigenlijk te weinig tijd om één en ander te omschrijven.
Bedankt voor de correctie.


Wat betreft zaken nu al voorbereiden op het onafwendbare einde is het inderdaad prettig voor hen die na mijn sterven één en ander moeten regelen, op papier te hebben staan.
Zoals al geopperd, komt er veel op de nabestaanden af en men wordt ook nogal eens overrompelt door degene die namens bijvoorbeeld Dela, de boel komt regelen.

Dit maakte mijn dochter en haar vriend mee, nadat zijn stiefvader toch wel erg plotseling overleed.
Bloemen kon wel, maar toch werd aangeraden dit maar via Dela te laten doen - zij hebben natuurlijk contacten - want anders moesten ze het zelf gaan regelen, en dat zou dan wel eens niet goed kunnen lopen.
Dit is dan maar één voorbeeld van hetgeen waar die familie mee te maken kreeg.

Ik bijvoorbeeld wil graag dat het gedaan wordt door een begrafenisondernemer dewelke niet uit mijn woonplaats komt.

Maar goed, al met al is het een droevige en stressvolle periode, en alles wat al op papier staat komt m..i. alleen maar ten gorede aan het rouwproces.

Mijn pijnpunt ligt hierin, dat ik de enige kerkganger ben van mijn gezin, en dat een afscheidsdienst vanuit mijn kerk voor hen moeilijk te begrijpen is als de dominee er ook nog eens een levensbeschouwende preek over gaat houden.
Psalmen kennnen zij niet, maar dat probleem heb ik al getackeld door enkele mooie orgelstukken te laten spelen, hetwelke natuurlijk wel Psalmen en andere geestelijke liederen zijn.

Tja, en ik hoor het niet.
Genoeg om over na te denken en te discussiëren.
Want de volgende ademtocht kan mijn laatste zijn.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Veendam » 18 aug 2018 11:07

Jaren geleden heb ik onder andere uitvaartverzekeringen verkocht.
Heel veel mensen denken daar niet eens over na en het blijkt vaak dat men er niet goed voor verzekerd is.

Heel veel verzekeringsmaatschappijen sturen de mensen samen met de polis een gedrukt papier met enveloppe waar ze hun laatste wensen op kunnen noteren, en die dan in de enveloppe doen eventueel.
Je zou denken dat mensen dat dan ook gaan invullen, maar het tegendeel is waar.
Zelf al hebben ze een verzekering gesloten of zelfs een testament laten opmaken dan nog blijkt dat ze niks hebben gezegt of opgeschreven over hoe ze hun uitvaart willen laten verlopen.

Bij gelovigen en gelovigen zit daar ook geen echt verschil in.
Vaak is de enigste reden dat ze het niet doen of er niet over praten dat ze er niet aan willen denken.
Het geeft ze een onbehaaglijk gevoel zeggen ze vaak.
Ze realiseren zich echter niet dat het gevoel voor de "achterblijvers" meer dan onbehaaglijk is omdat ze gelijk op dat moment besluiten moeten nemen terwijl de overledene geen tijdsdruk had.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Katlheen » 18 aug 2018 11:09

Ik heb zelf niets vastliggen, maar dat zou denk ik wel moeten. Voor nabestaanden is het onprettig, zeker bij plotseling overlijden, om alles te regelen.

Ik heb mijn wederhelft wel laten weten dat ik een crematie wil en uitgestrooid wil worden in Zwitserland bij het Vier Woudstedenmeer.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Veendam » 18 aug 2018 11:22

Katlheen schreef:Ik heb zelf niets vastliggen, maar dat zou denk ik wel moeten. Voor nabestaanden is het onprettig, zeker bij plotseling overlijden, om alles te regelen.

Ik heb mijn wederhelft wel laten weten dat ik een crematie wil en uitgestrooid wil worden in Zwitserland bij het Vier Woudstedenmeer.


Het is verstandig om het gewoon op te schrijven en te zeggen tegen familieleden van mijn laatste wensen heb ik opgeschreven en daar opgeborgen.
Ik adviseer altijd om het bij de pensioen papieren te bewaren of de verzekeringspapieren.
Maar stel jij kwam gisteren samen met je wederhelft te overlijden, wie weet dan vandaag wat jullie laatste wensen zijn ?
Daarom zeg ik altijd: Opschrijven, opbergen, zeggen waar het ligt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Chaya » 18 aug 2018 13:35

elburger schreef:Ik hoop dat dit beter is.
Wel erg veel fouten he, voor iemand die eigenlijk nogal accuraat is, maar het "beessie" zat te vol en had eigenlijk te weinig tijd om één en ander te omschrijven.

Ja veel beter. :D
elburger schreef:Bedankt voor de correctie.

Graag gedaan. Ik zie wel vaker dat er geen hoofdletter wordt gebruikt of een fout in de topictitel, maar meestal laat ik het gaan.
Maar dit was net iets teveel, zeker omdat het zo'n serieus onderwerp is.
elburger schreef:Mijn pijnpunt ligt hierin, dat ik de enige kerkganger ben van mijn gezin, en dat een afscheidsdienst vanuit mijn kerk voor hen moeilijk te begrijpen is als de dominee er ook nog eens een levensbeschouwende preek over gaat houden.
Psalmen kennnen zij niet, maar dat probleem heb ik al getackeld door enkele mooie orgelstukken te laten spelen, hetwelke natuurlijk wel Psalmen en andere geestelijke liederen zijn.

Je bent helaas niet de enige. Maar het kan een groot pijnpunt zijn inderdaad. Het maakt je eenzaam.
Het staat echter voor de Heere niet in de weg, als jouw begrafenis niet is zoals het getuigenis in jouw leven was.
Ik zit soms in een rouwdienst en denk dan, zit ik wel bij de goede?
Dan is alles zo niet de wens van de overledene.
Ik vind het vreselijk, maar het troost dan dat je weet dat hij of zij er geen weet meer van heeft.
Veendam schreef:Bij gelovigen en gelovigen zit daar ook geen echt verschil in.
Vaak is de enigste reden dat ze het niet doen of er niet over praten dat ze er niet aan willen denken.
Het geeft ze een onbehaaglijk gevoel zeggen ze vaak.

Denkend aan de dood kan ik niet slapen en niet slapend denk ik aan de dood dichtte Bloem.

Als een mens volop in het leven staat, is de dood in Amerika. En die moet daar dan vooral nog lang blijven.
Hoe het plots afgelopen kan zijn, hebben we deze week kunnen lezen, in Italië stortte een brug in en dat ongeluk eiste meer dan 40 levens.

Daarom is het altijd, voor iedereen: memento mori.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor hans0166 » 18 aug 2018 15:19

soms in een rouwdienst
zit ik wel bij de goede?
alles is zo niet de wens van de overledene


(eerst even, Chaya ik gebruik even een quote uit jouw post, maar wil even duidelijk erbij vermelden dat ik het niet gebruik tegen je, maar als kapstok voor mijn post)

niet disrespectvol bedoeld, maar moet een uitvaart wel zijn naar de wil van de overledene? Heel strikt genomen is het eigenlijk een ritueel afscheid nemen dóór zijn naasten. Zou het niet zo moeten zijn dat zij dus de dienst bepalen?... naar inhoud en vorm?
De overledene is al dood, is al bij God verschenen en is al minstens 3 dagen onder het Oordeel ( volgens de Nederlandse gebruiken en reformatorische opvattingen dan)
Wat is het zinvolle eraan om deze dienst nog naar zijn wil te vieren?

Als je familie ongelovig is, wat heeft het voor zin er een dominee te laten preken, niemand luistert en wekt alleen maar meer verzet op.
Als je familie wel gelovig is, maar andere signatuur?... zinloos er een reformatorische predikant te laten spreken als het bijv. Maasbach aanhangers zijn..
Wat is het eigenlijke nut dat er uberhaubt een predikatie is. Het voegt niets toe, niets af aan de overledene's leven, en ook de niet gelovige nabestaanden nemen er niets van mee.

In sommige gevallen is het ook de kerk(eraad + predikant) die er zélf naar maakt dat ze niet gevraagd worden.
Mijn moeder is al 40 jaar ziek, ging regelmatig naar de kerk, tot een jaar of 5 geleden, het ging echt niet meer. En is voor 95% van de tijd bedlegerig, verstandelijk overigens volledig in orde.
Het laatste jaar hebben we de dominee 1(één) keer, rond haar verjaardag, op bezoek gehad, over 4 weken is ze weer jarig, en in de tussentijd is er NIEMAND geweest. Met nieuwjaar wordt er door een diaken/ouderling een bijbels dagboek in de brievenbus geduwd, ze geven het niet eens even af, en dat is het. Ze kan niet luisteren naar preken, ze kan bijna niet lezen, en dit weten ze.
Terwijl er bij anderen van het "intimi" kringetjes wekelijks of maandelijkse contacten zijn. Ik vind dit bij de wilde konijnen af.
Je gelooft toch zeker zelf niet dat we van deze gemeente iets nodig hebben als er iets gebeurd, zelfs al zou ze het zelf vragen.?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Chaya » 18 aug 2018 15:37

Ja je hebt zeker een punt.
Maar uit ervaring weet ik dat het beter voelt om geheel in de stijl van de overledene de uitvaart te regelen.
Dat hoort ook bij het ritueel, het gevoel dat je het goed gedaan hebt.
Daarom is er zoveel commercie omheen, de ondernemingen bespelen het sentiment. Soms is niets te duur.

Ja Hans, dat is dieptriest. Ook dit hoor ik vaker. Mensen raken vaak zo teleurgesteld in de kerk, maar het is niet de kerk, het is de dominee of de kerkenraad die het laat afweten.
hans0166 schreef:Als je familie ongelovig is, wat heeft het voor zin er een dominee te laten preken, niemand luistert en wekt alleen maar meer verzet op.
Als je familie wel gelovig is, maar andere signatuur?... zinloos er een reformatorische predikant te laten spreken als het bijv. Maasbach aanhangers zijn..
Wat is het eigenlijke nut dat er uberhaubt een predikatie is. Het voegt niets toe, niets af aan de overledene's leven, en ook de niet gelovige nabestaanden nemen er niets van mee.

Een preek moet het ook niet zijn. Het is meer een meditatie. Wij zien het als een ernstige roepstem, dus de predikant moet dit niet onvermeld laten. Eens komen wij ook daar te liggen, en dan?
Dat het het ene oor in het andere weer uitgaat, is de verantwoording van de luisteraar. Als je een klein beetje respect in je hebt, breng je het op om te luisteren.
Ik heb ook weleens bij oppervlakkig en mensvererend gekeuvel gezeten.
Maar ik luister toch.
Ik weet dat God ook een uitvaart kan gebruiken, om iemand te bekeren.
Op de begrafenis van mijn vader was iemand die daar stond vanwege het respect dat hij wilde tonen naar mijn ouders, maar met boosheid en haat zat vanwege de rouwdienst.
Maar hij werd zo verbroken en toen hij thuis kwam zei hij tegen zijn vrouw dat God hem geroepen had.
Het bleek geen Jehu bekering. Het was oprecht.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten