Uitvaartdienst.

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Optimatus » 09 sep 2019 16:02

Chaya schreef:Dan is het dus geen traditionele Hervormde dienst meer.


Ik ben al jaren gastlid van een oud-katholieke parochie (Schoonhoven), dus het is in mijn geval niet meer dan logisch, dat er ook een aantal kleine oud-katholieke accenten worden aangebracht aan een verder hervormde dienst. Het processiekruis heb ik al genoemd (bij ons loopt men immers nog van de kerk naar de begraafplaats). Een schriftlezing door de pastoor van die parochie zou ik wel waarderen (is ook gebeurd bij ons trouwen).

Verder ben ik lid van de plaatselijke fanfare, dus als die tijdens de dienst en bij het graf iets zou spelen, why not?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor hans0166 » 09 sep 2019 16:04

Chaya schreef:Daarom is het ook zo belangrijk om wensen omtrent sterven en cremeren op te schrijven.
Zeker als er naasten zijn die geheel van het christelijk geloof zijn verwijderd.


Ander insteekpunt:

de uitvaart is niet voor de overledene maar om een laatste afscheid te nemen door de familie en vrienden.
Wil je ze nog een hak zetten door een predikant ze een uur met hel en verlorenheid om de oren te slaan? vrij zinloos.
Laat een uitvaart zijn wat het is: een afscheid, het verliest alle waardigheid en zin als er zelfs maar eentje tijdens de dienst tot verveling gebracht wordt en er na het amen een zucht door de zaal gaat...eindelijk....

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Chaya » 09 sep 2019 16:08

Optimatus schreef:Ik ben al jaren gastlid van een oud-katholieke parochie (Schoonhoven), dus het is in mijn geval niet meer dan logisch, dat er ook een aantal kleine oud-katholieke accenten worden aangebracht aan een verder hervormde dienst. Het processiekruis heb ik al genoemd (bij ons loopt men immers nog van de kerk naar de begraafplaats). Een schriftlezing door de pastoor van die parochie zou ik wel waarderen (is ook gebeurd bij ons trouwen).

Verder ben ik lid van de plaatselijke fanfare, dus als die tijdens de dienst en bij het graf iets zou spelen, why not?

Daar gaat het niet om, al wil je een rapper op je begrafenis. Maar dan moet je het geen traditionele hervormde dienst noemen!
hans0166 schreef:Wil je ze nog een hak zetten door een predikant ze een uur met hel en verlorenheid om de oren te slaan? vrij zinloos.

Wat is dat nu weer voor negatieve opmerking? Er zijn heel veel rouwdiensten waar allerlei soorten mensen prima op hun gemak zijn en zich niet negatief aangesproken hoeven te voelen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor MoesTuin » 09 sep 2019 16:47

Chaya schreef:Daar gaat het niet om, al wil je een rapper op je begrafenis. Maar dan moet je het geen traditionele hervormde dienst noemen!

Dan ben ik toch wel heel benieuwd wat jij onder een traditionele hervormde dienst verstaat....
Leg eens uit....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor elburger » 09 sep 2019 16:51

DeLange schreef

Sterker nog, toen mijn tante ervoor stierf, werd door de dominee in de dienst een getuigenis verteld van een veronderstelde sterfbedvisioen die mijn tante had, gezien haar opgewekte uitspraken op haar sterfbed. Als reactie daarop kwamen er mensen tot geloof en besloten weer naar de kerk te gaan. Zo'n moment kan juist een goede getuigenis zijn


Mooi he?!
Dat noem ik nu aangeraakt worden door de Heilige Geest.
Dan is dat kleine vlammetje toch tot ontbranding gekomen.
Amen to that.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor DeLange » 09 sep 2019 18:24

Chaya schreef:Daarom is het ook zo belangrijk om wensen omtrent sterven en cremeren op te schrijven.
Zeker als er naasten zijn die geheel van het christelijk geloof zijn verwijderd.

Het kan echter ook andersom. Dat iemand jarenlang buiten alles geleefd heeft en er op de crematie nog een religieus tintje aan toegevoegd wordt in de vorm van een lied.

Oké, ik had er met mijn vrouw over, tot nu toe heb ik alleen christelijke begrafenissen gehad. Iets anders zou voor me wel wennen zijn.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor DeLange » 09 sep 2019 18:28

K80 schreef:Ik kan het goed begrijpen. Zelf kies ik er voor om wel naar de dienst te gaan en het maar over me heen te laten komen. Die anderhalf uur komen ook aan een eind. Vo d het bij de begrafenis van mijn vader zelf ook fijn dat de kerk vol zat.
Dus dit heb ik voor een ander ook over, ondanks dat ik er dan geen zin in heb.

Daar kan ik me ook wel iets bij indenken. Nou speelt ook wel herinneringen van mijn vrouw mee. Psalmen die ze hoort doet haar herinneren aan problemen uit het verleden in de familie. Een hersteld hervormde doopdienst zaten we een keer wel uit, maar mijn vrouw schoot bij de Psalmen wel steeds vol.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor hans0166 » 09 sep 2019 19:57

Chaya schreef: Er zijn heel veel rouwdiensten waar allerlei soorten mensen prima op hun gemak zijn en zich niet negatief aangesproken hoeven te voelen.


Chaya schreef:Maar dan moet je het geen traditionele hervormde dienst noemen!


even omgedraaid ..blij dat je eigen opmerkingen laten zien hoe heerlijk dubbel mensen zijn

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor K80 » 09 sep 2019 21:42

Heb van allerlei uitvaarten mee gemaakt.
Van zeer zwaar met al het hel en verdoemenis, tot aan dance en trance muziek op de uitvaart en aansluitend bier drinken in het café. Dat was ook echt heel bijzonder, wist niet wat ik mee maakte.

Pas een begrafenis mee gemaakt van de schoonvader van een maat van me. Niets religieus aan, maar wel respectvol en mooi. Goede muziek en liedjes uitgekozen en al de kinderen hadden een gedicht of verhaal verteld.
Zulke uitvaarten woon ik het liefste bij.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Race406 » 09 sep 2019 22:06

Zelf heb ik diverse soorten uitvaarten meegemaakt. Ook van mensen die niet christelijk (meer) waren. Van familie van mij, die bij de kerk waren weggedreven. Daar werd met de 4 jaargetijden van Verdi een levensbeschrijving gegeven. Niet christelijk, maar wel heel stijlvol en liefdevol. Van een klant de uitvaart meegemaakt waar het whiskyglas werd geheven, tot de uitvaart van iemand die niet meer geloofde en waar tijdens de uitvaart keihard "Losing my religion" werd gedraaid. Daar werd ik wel koud van eerlijk gezegd. In christelijke kring ook van alles gezien eerlijk gezegd. Toen mijn moeder plotseling overleden was heeft mijn vader de liturgie samengesteld. Een liturgie zoals ma het had gewild. Wij hebben daar nooit iets van gezegd. Het enige was dat er alleen Psalmen in de Oude Berijming werden gezongen. Mijn vader gaf hierbij aan dat dat was omdat er veel mensen uit behoudende kring kwamen, die waren geen gezangen gewend. Nog daargelaten dat mijn moeder een echt "psalmenmens" was, en mijn vader dat nog steeds is. Toen een broer van me tegenwierp dat er ook mensen zouden komen die (bijna) geen psalmen meer zingen heeft mijn vader "zichzelf overwonnen" en ook een gezang laten zingen.
Maar ook wel uitvaarten meegemaakt dat de ouderling op het graf nog even flink tekeer ging. Letterlijk stampvoetend.... En dat het steeds harder ging regenen maakte hem niets uit.... Hij riep op een gegeven moment "en je moet verantwoording afleggen over wat je hier vandaag hebt gedaan!" Ik heb hem naderhand bij het graf toegevoegd dat ook HIJ verantwoording moest afleggen over wat HIJ daar had gedaan. Vond ie niet grappig.... Mijn vrouw ook niet overigens.. :mrgreen:
De laatste was na een begrafenis dat er familie weg moest om kinderen op te halen. Maar de broeders kerkenraad namen nog maar even een broodje. Uiteindelijk werd het zelfs de begrafenisondernemer te gek en verzocht hij de diaken om voort te maken en te eindigen. Er moesten mensen weg. Na het eindigen vond men het nodig dat de kerkenraad eerst afscheid nam van de familie. Daar heb ik toen een stokje voor gestoken. Punt 1 was dat er mensen "op tijd stonden" en punt 2 was dat ik de familie toch echt belangrijker vond dan wat kerkenraadsleden. Wij als familie nemen eerst afscheid, die anderen kunnen achteraan in de rij aansluiten. Die zijn, ondanks het zwarte pak, veel minder belangrijk dan de naaste familie, al kreeg ik het idee dat er mensen waren die daar anders over dachten. Achteraan aansluiten, dan hadden ze alle tijd om nog een heel verhaal af te steken. En in de tussentijd konden ze nog wel een broodje pakken vond ik. :D
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor K80 » 10 sep 2019 07:27

Daarom hebben wij bij de begrafenis van ons pa ook duidelijk gezegt dat er op de begraafplaats het laatste gebed werdt gedaan door de dominee.
Normaal is gebruikelijk dat na de koffietafel een ouderling afsluit. Die moet altijd twee keer zolang bidden dan de dominee. Wilden we dus absoluut niet.
Daarnaast begrijpen onkerkelijken ook niet waarom er nu weer gebeden moet worden. Die hebben hun portie dan wel gehad.
En de nabestaanden ook. Hoorde later van mensen uit de gemeente dat ze het ook zo veel fijner vinden.
De enige die het niets vond was de ouderling. Hij mocht zijn zegje nu niet meer doen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Chaya » 10 sep 2019 11:42

DeLange schreef:Oké, ik had er met mijn vrouw over, tot nu toe heb ik alleen christelijke begrafenissen gehad. Iets anders zou voor me wel wennen zijn.

Ik helaas niet. Collega's, familieleden, buren.
Maar weten je naasten wat jij wilt, en wat jij niet wilt? Daar gaat het om. Anders bestaat de kans dat mensen op je uitvaart komen en jou er totaal niet in herkennen vanwege de muziek of andere zaken.
K80 schreef:Heb van allerlei uitvaarten mee gemaakt.
Van zeer zwaar met al het hel en verdoemenis, tot aan dance en trance muziek op de uitvaart en aansluitend bier drinken in het café. Dat was ook echt heel bijzonder, wist niet wat ik mee maakte.

Als dat het geval is, haak ik direkt na de plechtigheid af. Ik ga een eind mee w.b. het respect tonen, maar ik ga er geen feestje van maken.
K80 schreef:aarom hebben wij bij de begrafenis van ons pa ook duidelijk gezegt dat er op de begraafplaats het laatste gebed werdt gedaan door de dominee.
Normaal is gebruikelijk dat na de koffietafel een ouderling afsluit. Die moet altijd twee keer zolang bidden dan de dominee. Wilden we dus absoluut niet.

Toen mijn moeder begraven werd (mijn vader was eerder overleden) hebben wij na de plechtigheid alleen koffie laten serveren.
De familie die van verder kwam (dat waren er maar een paar) boden wij een luxe lunchpakket aan. Maar geen eindeloze koffietafel, waar het weer over koetjes en kalfjes gaat, zodat het een reünie lijkt.
Ik ga meestal direkt van het graf weg. Tenzij er daarna nog een condoleance is. Ik neem dan alleen een kopje koffie eventueel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2019 13:00

Chaya schreef:Ik helaas niet. Collega's, familieleden, buren.
Maar weten je naasten wat jij wilt, en wat jij niet wilt? Daar gaat het om. Anders bestaat de kans dat mensen op je uitvaart komen en jou er totaal niet in herkennen vanwege de muziek of andere zaken.

Als dat het geval is, haak ik direkt na de plechtigheid af. Ik ga een eind mee w.b. het respect tonen, maar ik ga er geen feestje van maken.
Toen mijn moeder begraven werd (mijn vader was eerder overleden) hebben wij na de plechtigheid alleen koffie laten serveren.
De familie die van verder kwam (dat waren er maar een paar) boden wij een luxe lunchpakket aan. Maar geen eindeloze koffietafel, waar het weer over koetjes en kalfjes gaat, zodat het een reünie lijkt.
Ik ga meestal direkt van het graf weg. Tenzij er daarna nog een condoleance is. Ik neem dan alleen een kopje koffie eventueel.


Wij hadden na de begrafenis van mijn vader ook koffie en een koekje erbij, daarna zijn we met mijn moeder / broers en zussen en aanhang ergens in een restaurant in een aparte ruimte wat gaan eten met z'n allen. Een feestje na een begrafenis vind ik inderdaad ook erg leeg. De boodschap van "het leven gaat door en geniet ervan zolang je kan" is misschien goed bedoeld maar het toont ook de leegte van het bestaan dan aan, plus dat het geen ruimte biedt aan het verdriet dat er op zo'n moment is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor K80 » 10 sep 2019 14:08

Belangrijkste is wat de nabestaande en overledene willen
Dan heb je je als gast er maar bij neer te leggen.

Dat biertje na de begrafenis smaakte trouwens prima.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor MoesTuin » 10 sep 2019 14:12

Race406 schreef:Zelf heb ik diverse soorten uitvaarten meegemaakt. Ook van mensen die niet christelijk (meer) waren. Van familie van mij, die bij de kerk waren weggedreven. Daar werd met de 4 jaargetijden van Verdi een levensbeschrijving gegeven. Niet christelijk, maar wel heel stijlvol en liefdevol. Van een klant de uitvaart meegemaakt waar het whiskyglas werd geheven, tot de uitvaart van iemand die niet meer geloofde en waar tijdens de uitvaart keihard "Losing my religion" werd gedraaid. Daar werd ik wel koud van eerlijk gezegd. In christelijke kring ook van alles gezien eerlijk gezegd. Toen mijn moeder plotseling overleden was heeft mijn vader de liturgie samengesteld. Een liturgie zoals ma het had gewild. Wij hebben daar nooit iets van gezegd. Het enige was dat er alleen Psalmen in de Oude Berijming werden gezongen. Mijn vader gaf hierbij aan dat dat was omdat er veel mensen uit behoudende kring kwamen, die waren geen gezangen gewend. Nog daargelaten dat mijn moeder een echt "psalmenmens" was, en mijn vader dat nog steeds is. Toen een broer van me tegenwierp dat er ook mensen zouden komen die (bijna) geen psalmen meer zingen heeft mijn vader "zichzelf overwonnen" en ook een gezang laten zingen.
Maar ook wel uitvaarten meegemaakt dat de ouderling op het graf nog even flink tekeer ging. Letterlijk stampvoetend.... En dat het steeds harder ging regenen maakte hem niets uit.... Hij riep op een gegeven moment "en je moet verantwoording afleggen over wat je hier vandaag hebt gedaan!" Ik heb hem naderhand bij het graf toegevoegd dat ook HIJ verantwoording moest afleggen over wat HIJ daar had gedaan. Vond ie niet grappig.... Mijn vrouw ook niet overigens.. :mrgreen:
De laatste was na een begrafenis dat er familie weg moest om kinderen op te halen. Maar de broeders kerkenraad namen nog maar even een broodje. Uiteindelijk werd het zelfs de begrafenisondernemer te gek en verzocht hij de diaken om voort te maken en te eindigen. Er moesten mensen weg. Na het eindigen vond men het nodig dat de kerkenraad eerst afscheid nam van de familie. Daar heb ik toen een stokje voor gestoken. Punt 1 was dat er mensen "op tijd stonden" en punt 2 was dat ik de familie toch echt belangrijker vond dan wat kerkenraadsleden. Wij als familie nemen eerst afscheid, die anderen kunnen achteraan in de rij aansluiten. Die zijn, ondanks het zwarte pak, veel minder belangrijk dan de naaste familie, al kreeg ik het idee dat er mensen waren die daar anders over dachten. Achteraan aansluiten, dan hadden ze alle tijd om nog een heel verhaal af te steken. En in de tussentijd konden ze nog wel een broodje pakken vond ik. :D


Het gebed na de koffie brood gedeelte....is dat ook met trouwerijen dan door een ouderling?
Ik ken dat niet.
Bij ons is het afsluitende gebed bij een begrafenis bij het graf, erna koffie cake koek broodjes en samen zijn met elkaar, herinneringen haalden we dan meestal op....vind dat altijd toch een fijn moment op het einde....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten