Uitvaartdienst.

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2019 14:25

Chaya schreef:Nee jij hoeft mij zeker niet te wijzen op de Catechismus.
Waarom staat er dan in Romeinen 6:
Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere.

Jezus moest Zich tot in de dood vernederen, voor ons. Waarom? (Vraag en antwoord 40)

Daarom dat vanwege de gerechtigheid en waarheid Gods , niet anders voor onze zonden kon betaald worden, dan door den dood des Zoons Gods.


De laatste vijand die teniet gedaan wordt, is de dood. 1 Korinthe 15

Zie je? De dood is een vijand, geen vriend!
Dan kan en mag je niet zeggen: ach, de dood hoort er bij, het is slechts een doorgang naar een nieuw leven. Niet voor iedereen Marnix!!


Daar gaan we weer... ik heb het hier over mensen die in Christus ontslapen zijn. Voor hen, zo leert de HC, is de dood geen betaling voor de zonde omdat Jezus Christus heeft betaald, maar een doorgang naar het eeuwige leven.

De angel van de dood is de zonde, en de zonde ontleent haar macht aan de wet. Maar laten we God danken, die ons door Jezus Christus, onze Heer, de overwinning geeft.

De dood is een vijand maar hij is door Christus overwonnen. Hij is nog niet onttroond maar we mogen nu al delen in die overwinning. Want wie in Hem gelooft zal leven, ook al is hij gestorven. En dat is veel dieper en rijker dan je “ach de dood hoort erbij” en daarin spreek ik de catechismus na.

Lees deze preek van ds C.G. Vreugdenhil eens na, in ount twee gaat hij uitgebreid in op deze vraag en antwoord van de HC: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/23813
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Chaya » 16 sep 2019 20:10

Marnix schreef:Daar gaan we weer...

Ja. Zodra het de diepte ingaat of separerend wordt, raak je geirriteerd.
Marnix schreef: ik heb het hier over mensen die in Christus ontslapen zijn. Voor hen, zo leert de HC, is de dood geen betaling voor de zonde omdat Jezus Christus heeft betaald, maar een doorgang naar het eeuwige leven.

Maar dat neemt niet weg dat dit niet elke begrafenis betreft.
En ook voor de mensen die in Christus ontslapen zijn, is het toch een doortocht door de doodsjordaan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2019 20:29

Chaya schreef:Ja. Zodra het de diepte ingaat of separerend wordt, raak je geirriteerd.


Nee, omdat je niet goed leest. Dan gaat het over gelovigen en vervolgens ga je op mijn reacties die daarover gaan in met: “ ja maar dat geldt niet alle mensen...”. Het gaat over het geloof en de hoop en zekerheid in de moeilijkste dingen, voor een gelovige. En jij gaat dan weer de diepte uit door te zeggen: Ja maar dat geldt niet alle mensen...

Maar dat neemt niet weg dat dit niet elke begrafenis betreft.
En ook voor de mensen die in Christus ontslapen zijn, is het toch een doortocht door de doodsjordaan.


Die dingen heb ik zelf ook benoemd maar je doet net alsof ik dat juist niet doe en dat verzwijg. Je leest maar de helft van wat ik zeg en vervolgens ga je mij verwijten dat ik de andere helft niet noem...

Het is een reis door de doodsjordaan. Dat klopt. Maar als je weet dat Jezus je daarin is voorgegaan en zicht hebt gekregen op wat aan de overkant licht kunnen gelovigen die reis soms toch met vertrouwen tegemoet zien, ook al is die reis nooit makkelijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Chaya » 17 sep 2019 09:45

Marnix schreef:Nee, omdat je niet goed leest.

Ik lees prima. Ik maak alleen een separatie.
Ook voor Gods volk kan de dood een laatste verschrikking zijn waar ze doorheen moeten.

Niet iedereen heeft een gerust sterfbed. Vraag het maar eens aan predikanten en pastoraal werkers.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2019 10:30

Chaya schreef:Ik lees prima. Ik maak alleen een separatie.
Ook voor Gods volk kan de dood een laatste verschrikking zijn waar ze doorheen moeten.

Niet iedereen heeft een gerust sterfbed. Vraag het maar eens aan predikanten en pastoraal werkers.


Als je goed hebt gelezen weet je dat ik dat dan ook niet heb ontkend ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Jesaja40 » 17 sep 2019 18:19

Ik denk dat Chaya wel een helder punt heeft neergezet met haar woorden: de dood is een vijand en een verschrikking.

De dood is het fixeren van een status. De dagen die de Eeuwige ons heeft toebedacht zijn dan verstreken en onherroepelijk geworden. En ja, de dood is echt een lastige poort waar ieder mens tegenop kan en mag zien. Er zijn ook mensen die uitzien om verlost te worden uit dit aardse lijden en uitzien naar het nieuwe leven.

In veel kerkelijke kringen wordt zeer hoog opgezien naar een predikant. Een uitvaartdienst behoort niet tot een reguliere kerkdienst. In het verleden was er een korte rouwsamenkomst in bijzijn van de familie vanuit de woning van de overledene. In de kleine plaatsen liep men gewoon achter de dragers aan. De positie van de predikant was gewoon een gastspreker die in goed overleg met de nabestaanden een kort woord sprak. In de tweede helft van de vorige eeuw werd er veel meer naar een kerkgebouw uitgeweken vanwege een grotere bekendheid van de overledene. Daar hoorde volgens de kerkelijke traditie wel een stichtelijk woordje bij. Natuurlijk spreek je niet van een competitie bij een rouwdienst. De toehoorders "wogen als het ware de woorden van de predikant". En het predikantenkorps speelde gewoon daarop in door toe te geven aan hoe de massa dacht hoe het moest.

De "zwaarte" van de prediking gaat over de hoofden heen van de niet kerkelijke buren die door hun aanwezigheid de overledene eert en respect betuigt tegenover de nabestaanden. Zo kenden zij de overledene niet en begrijpen helemaal niets van wat er gezegd wordt. De predikant had beter moeten weten en met eenvoudige woorden het evangelie kunnen uitleggen en de toehoorders te prikkelen om na afloop van de plechtigheid de gelegenheid moeten geven om vragen te stellen. Ook de collega's van de overledene zullen zich (terecht???) afvragen: in wat voor kerkgenootschap leefde onze collega? Is dat het christelijke geloof? Er is zeker werk te verrichten voor het predikantenkorps en uiteraard ook de kerkenraden die daar mede sturend in zijn.

Eens maakte ik een opmerking naar een predikant. Hij klaagde er over dat er al weer een kerklid was overleden en dat zijn gemeente aan het krimpen is. Ik keek hem indringend aan en vroeg hem: wat is jouw taak als herder van de gemeente? Is dat niet mensen te begeleiden als gids en raadsman op weg naar de eeuwigheid? Je moet niet tellen hoeveel je er mist, je moet tellen hoeveel je al naar het Vaderhuis heb mogen begeleiden. Ik ben al vele jaren predikant en ik heb het nog nooit van die kant bekeken. Dankjewel voor dit inzicht wat je mij gegeven hebt.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor MoesTuin » 13 okt 2019 20:27

God is een God van Trouw en Hoop dwars door het onvoorstelbaar grote verdriet heen....


“Zalig die treuren, want zij zullen vertroost worden.”

https://cip.nl/75933-bijzonder-de-regen ... n-begraven

Prachtig teken van Hoop op Urk
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor elburger » 03 jan 2020 08:33

Ongeveer 1.5 jaar geleden ben ik deze topic gestart
Leuke reacties op gekregen met prima input.
Daar ging/gaat het mij ook om in deze.

Afgelopen jaren weer enige rouwdiensten meegemaakt.
Ik wordt zo niet blij van hetgeen daar allemaal wordt verkondigt, en dan met name als het een uitvaart is dewelke mede een kerkdienst heeft.
Het is een opsommingen van wat de overledene allemaal meegemaakt heeft in zijn/haar leven.
Niets dan goeds van de doden.
Prima, daar kan ik mij best wel in vinden.
Maar als ik dan na de dienst enkel het goede heb gehoord, dan vraag ik mij toch af, waar blijft de vermaning?
Zoals hier al eerder werd aangegeven zitten velen daar niet op te wachten, op een "zware preek".
Maar was dit nu niet een uitgesproken moment om ook eens de mensen te wijzen op hun zondig bestaan?
[color=#4000FF]Is het niet de taak van ieder mens om onze mede genoten, christenen, heidenen, te wijzen op de zondige staat waarin een ieder zich bevind?
Was het dan juist niet in al het verdriet en rouw nu de tijd om de toehoorders daar op te wijzen?!
Is dat niet de taak van alle die zich christenen noemen?!
Jezus heeft ons deze boodschap zelf gegeven.
[/color]

Conclusie is dat ik mijn eigen preek ga schrijven.
Dan weet ik zeker dat er naast de liefelijkheid/barmhartigheid van de genade door het bloed van Jezus Christus, dewelke tot de oren van de toehoorders mag komen, er ook sprake zal zijn van een vermaning.

O ja, "denkt" menigeen, daar heb je die elburger weer, die stijf staat van het zware.
Misschien dat er door die vermaningen die dan worden uitgesproken tijdens de rouwdienst, ogen, oren maar bovenal harten worden geopend en dat de toehoorders zichzelf een vragen gaan stellen over hoe hun leven eruit ziet, met of zonder God.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Jesaja40 » 03 jan 2020 10:22

Elburger brengt in:

Conclusie is dat ik mijn eigen preek ga schrijven.
Dan weet ik zeker dat er naast de liefelijkheid/barmhartigheid van de genade door het bloed van Jezus Christus, dewelke tot de oren van de toehoorders mag komen, er ook sprake zal zijn van een vermaning.

O ja, "denkt" menigeen, daar heb je die elburger weer, die stijf staat van het zware.
Misschien dat er door die vermaningen die dan worden uitgesproken tijdens de rouwdienst, ogen, oren maar bovenal harten worden geopend en dat de toehoorders zichzelf een vragen gaan stellen over hoe hun leven eruit ziet, met of zonder God.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij Omhoog


Ik begrijp dat u, Elburger, uw eigen preek ga schrijven voor uw uitvaartdienst. Velen zullen dan postuum van u vernemen wat u aan uw nabestaanden wil doorgeven. Hun reactie zult u nimmer zien of horen. Is het niet raadzamer om nu alvast uw getuigenis mee te delen aan uw toekomstige nabestaanden? Ik bedoel dit positief, want ook ik kreeg bij een uitvaartdienst te horen: zeg niet teveel anders gaat het buikspreken worden van de overledene.

Zware woorden die worden uitgesproken kunnen ook verwijderend overkomen bij de rouwenden. Als dat uw getuigenis is, laat dan bij uw leven merken dat er naast alle kommer en kwel ook vreugde bestaat. Probeer daar het evenwicht in te vinden dan denk ik dat zij die u kennen beter bereikbaar zijn. Spreek over uw levensweg en de aardse eindbestemming die overgaat naar een eeuwige status van vreugde en blijdschap van het oog in oog staan met uw Schepper en uw Verlosser. Is vermaning dan helemaal verkeerd? Nee, gelukkig niet maar het dient in mijn opinie wel gedoseerd te zijn.

Er zijn via de EO wat vragen geformuleerd om die aan anderen voor te leggen. Een van die vragen kreeg ik: wat zou jij aan de G'd willen vragen? Eerder zou ik die vraag om willen keren: wat heeft G'd aan mij te vragen? Dan zou mijn tegenvraag zijn: dank U dat U ook mij gezien hebt en Uw oog op mij is gericht.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor K80 » 03 jan 2020 11:40

Heb helaas deze week ook een uitvaart moeten regelen.
De overledene is totaal niet gelovig, maar er is is van te voren al met hem af gesproken dat mijn moeder een psalm opleest tijdens de dienst. Daar na wordt het Ave Maria instrumenteel gespeeld. Omdat hij van oorsprong RK is. Geen tekst juist omdat we al dat Maria niet willen horen en het instrumenteel wel erg mooi is.

Uiteraard moest het Mag ik dan bij jou, van Claudia de Breij, ook gespeeld worden.
Er gaat geen niet kerkelijk uitvaart voorbij zonder dit liedje lijkt het wel.

Verder word nog een stuk Zomer van Vivaldi gedraaid.

Eigenlijk was alles al geregeld door de overledene, best wel bijzonder als je je eigen uitvaart helemaal al gebeld
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Chaya » 03 jan 2020 14:17

K80 schreef:Heb helaas deze week ook een uitvaart moeten regelen.
De overledene is totaal niet gelovig, maar er is is van te voren al met hem af gesproken dat mijn moeder een psalm opleest tijdens de dienst. Daar na wordt het Ave Maria instrumenteel gespeeld. Omdat hij van oorsprong RK is. Geen tekst juist omdat we al dat Maria niet willen horen en het instrumenteel wel erg mooi is.

Uiteraard moest het Mag ik dan bij jou, van Claudia de Breij, ook gespeeld worden.
Er gaat geen niet kerkelijk uitvaart voorbij zonder dit liedje lijkt het wel.

Verder word nog een stuk Zomer van Vivaldi gedraaid.

Eigenlijk was alles al geregeld door de overledene, best wel bijzonder als je je eigen uitvaart helemaal al gebeld

Ik had vorig jaar ook 2 van dergelijke begrafenissen. Ik word daar zo treurig van. Ook daar werd dat lied gedraaid.
Op zich een ontroerende tekst, maar als het er werkelijk op aan komt, kan de ene mens de ander niet helpen!

Ik bedoel met name het laatste gedeelte:
Als het einde komt,
En als ik dan bang ben,
Mag ik dan bij jou?
Als het einde komt,
En als ik dan alleen ben,
Mag ik dan bij jou?


Lees ik het dan verkeerd? Ik lees het als het Einde, van alles. Dan zal men uitroepen: Bergen valt op ons en heuvelen bedekt ons.
en moet ook Claudia erkennen dat de Heere God is en alle knieën gebogen moeten worden voor Hem.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor elburger » 05 jan 2020 08:15

jesaja schreef

Ik begrijp dat u, Elburger, uw eigen preek ga schrijven voor uw uitvaartdienst. Velen zullen dan postuum van u vernemen wat u aan uw nabestaanden wil doorgeven. Hun reactie zult u nimmer zien of horen. Is het niet raadzamer om nu alvast uw getuigenis mee te delen aan uw toekomstige nabestaanden? Ik bedoel dit positief, want ook ik kreeg bij een uitvaartdienst te horen: zeg niet teveel anders gaat het buikspreken worden van de overledene.


Dit is een klein stukje van hetgeen Jesaja schreef.

Klopt helemaal vanuit dat standpunt gezien.
Ik zal iets dieper ingaan op het door mij geschreven stukje.

Het valt mij op dat veel rouw preken vaak over dezelfde teksten staan.
Ps 42, Ps 23 en zo zijn er wel meerdere te noemen.
Wat krijg je dan?
Een standaard preek die aangepast is op het leven van de overledene.
Diegene was een live man/vrouw
Zette zich in voor goede doelen.
Was een betrokken, liefhebben de man/ vrouw.
Goed voor zijn kinderen en kleinkinderen, voor zijn familie, etc, etc.
Heeft een zwaar leven gehad, etc, etc,
Geen kwaad woord over de overledene.

En zijn nu 2 aandachtspunten die ik hypocriet vind.
Ten eerste het overzicht van de overledene.
Allemaal mooi en wel, maar deels bezijden de waarheid.
vult u zelf maar verder in.

Ten 2e de preek zelf.
Een standaard preek.
Als er in een paar jaar tijds 4 maal een rouw preek over Ps 23 wordt gehouden, dan is de preek op zichzelf bijna identiek aan vorige.

Vandaar mijn punt dat ik hem zelf wil schrijven.
Het is niet mijn bedoeling om "buikspreker" te worden.
Waar het mij om gaat is dat ik in mijn dagelijks leven naasten wijs op hun gedrag die niet overeen stemt met Gods geboden.
Als ik iemand hoor vloeken zeg ik er iets van, en zo zijn er meerdere voorbeelden te noemen.
Het hoeft geen zware donderpreek te worden, maar men moet mij ook niet gaan neerzetten als iemand die zo goed en Godsdienstig geleefd heeft.
Vandaar dat ik de toehoorders toch nog een laatste maal wil meegeven waar ik hen in mijn dagelijks leven veel op gewezen heb.
Dient God en onderhoudt Zijn geboden.
Misschien, heel misschien hebben die laatste waarschuwende woorden en opwekkende woorden in die preek nog een ten goede komende uitwerking.
Preek mijn leven zoals die is geweest, oprecht en eerlijk en geen hypocriet gedoe.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Spons » 07 mei 2020 12:25

Nou als ik dood ga wil ik in een kleine kring begraven worden.

Het liefste in een jute zak of rieten mand. Aan mij zullen ze zo min mogelijk verdienen. Een kerkdienst denk ik ook niet , daar ben ik nig niet over uit. men mag mij herinneren zoals ze mij gezien hebben of dat nu een goed of slecht beeld is.

En een dominee die nog even een zware preek na geeft met het alleen wijzen op de zonde en angst in wil boezemeb moet maar eens bij zich zelf tevraden gaan,

Ja een mens heeft zonde ,die is weg gewassen door de dood van christus en dat neemt niet weg dat we er dsn maar zondig op los moeten leven maar er is hoop en liefde in het hierna maals en die boodschap is belangrijk

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Spons » 07 mei 2020 17:08

Nou als ik dood ga wil ik in een kleine kring begraven worden.

Het liefste in een jute zak of rieten mand. Aan mij zullen ze zo min mogelijk verdienen. Een kerkdienst denk ik ook niet , daar ben ik nig niet over uit. men mag mij herinneren zoals ze mij gezien hebben of dat nu een goed of slecht beeld is.

En een dominee die nog even een zware preek na geeft met het alleen wijzen op de zonde en angst in wil boezemeb moet maar eens bij zich zelf tevraden gaan,

Ja een mens heeft zonde ,die is weg gewassen door de dood van christus en dat neemt niet weg dat we er dsn maar zondig op los moeten leven maar er is hoop en liefde in het hierna maals en die boodschap is belangrijk

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor elburger » 08 jul 2020 08:36

Vorige week een begrafenis van een oom meegemaakt.
Een kerkdienst voorafgaande aan de ter aarde bestelling .
Een dienst waarin een paar maal de naam van mijn oom werd genoemd en dan hooguit in een of twee zinnen.
Verder een mooie preek - geen standaard preek gehoord uit Jesaja 40 met als kern tekst vers 7 en 8.

Het gras verdort, de bloem valt af, als de Geest des HEEREN daarin blaast; voorwaar, het volk is gras.

8Het gras verdort, de bloem valt af; maar het Woord onzes Gods bestaat in der eeuwigheid.

Een preek waarin de kortstondigheid van de mens naar voren kwam maar ook welke toekomst een godvruchtig mens mag verwachten als hij op voorspraak van Jezus genade en vergeving mag ontvangen van God.
Twee psalmen gezongen, Psalm 121 vers 2 en aan het einde Psalm 68 vers 10.
Tussendoor werden nog 2 liederen op het orgel gespeeld.
Een preek van troost en verwachting maar ook enige woorden van waarschuwing.
Mooie preek, iets voor gelovigen en mensen die niets met de kerk hebben.

Zo hoort een preek te zijn ( is mijn mening )
Niet de overledene ophemelen met al zijn goede dingen.
Want ik heb vele preken gehoord op begrafenissen waarin het hele leven van diegene wed verhaalt, en de preek zelf standaard was en veel minder op de voorgrond.
En ja, ik snap dat veel mensen dat héél prettig vinden.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten