Uitvaartdienst.

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Marnix » 08 jul 2020 09:28

elburger schreef:Vorige week een begrafenis van een oom meegemaakt.
Een kerkdienst voorafgaande aan de ter aarde bestelling .
Een dienst waarin een paar maal de naam van mijn oom werd genoemd en dan hooguit in een of twee zinnen.
Verder een mooie preek - geen standaard preek gehoord uit Jesaja 40 met als kern tekst vers 7 en 8.


Een preek waarin de kortstondigheid van de mens naar voren kwam maar ook welke toekomst een godvruchtig mens mag verwachten als hij op voorspraak van Jezus genade en vergeving mag ontvangen van God.
Twee psalmen gezongen, Psalm 121 vers 2 en aan het einde Psalm 68 vers 10.
Tussendoor werden nog 2 liederen op het orgel gespeeld.
Een preek van troost en verwachting maar ook enige woorden van waarschuwing.
Mooie preek, iets voor gelovigen en mensen die niets met de kerk hebben.

Zo hoort een preek te zijn ( is mijn mening )
Niet de overledene ophemelen met al zijn goede dingen.
Want ik heb vele preken gehoord op begrafenissen waarin het hele leven van diegene wed verhaalt, en de preek zelf standaard was en veel minder op de voorgrond.
En ja, ik snap dat veel mensen dat héél prettig vinden.


Het evangelie mag en moet centraal staan. Maar als de overledene geloofde mag zijn geloof daarnaast ook wel als voorbeeld worden gesteld voor de achterblijvers. Die twee kunnen volgens mij hand aan hand gaan.

De heiligen, ons voorgegaan,
hebben hier niets verworven,
maar zijn aan 't einde van hun baan
als vreemdeling gestorven.
Maar zij geloofden dat Gods hand
die hen tot daar geleid had
in 't beter, hemels vaderland
een stad voor hen bereid had.
Geprezen zij zijn naam!
Hij deed hen veilig gaan!
Komt, zingen wij tesaam
met alle heiligen!

2 Zij trokken uit als Abraham,
door God de Heer geroepen
zonder te weten waar hij kwam,
om 't land van God te zoeken.
Zij zijn gestorven in zijn naam
en hebben niets geweten
dan dat Hij had gezegd: Ik schaam
mij niet uw God te heten.
Geprezen zij zijn naam!
Hij deed hen veilig gaan!
Komt, zingen wij tesaam
met alle heiligen!

Die van de aarde vrijgekocht
nu rusten van hun werken,
zij spreken en getuigen nog
om ons geloof te sterken,
dat wij omgeven door de wolk
de weg ten einde lopen,
een met het heilig trekkend volk
in liefde en in hope.
Geprezen zij zijn naam!
Hij doet ons veilig gaan!
Komt, zingen wij tesaam
met alle heiligen!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor MoesTuin » 09 jul 2020 21:51

In de afscheidsdienst bij ons ook wel dankdienst voor het leven genoemd, mogen Gods woorden van hoop en troost klinken voor degenen die van de overledene hielden. En daarnaast mag er stil gestaan worden bij het leven van de overledene.
Daar is niets mis mee.

Het gebeurde een keer tijdens de dankdienst voor het leven, dat een kleinkind tot haar overleden oma sprak. De dominee ontving de woorden om er goed mee om te gaan door hierbij aan te sluiten voor ze bidden ging: "Oma hoort ons niet meer, maar we gaan in ons gebed spreken tot de Heere God, Die altijd hoort."
Dat is geen formele correctie, maar zachtmoedige wijsheid....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Dogar

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Dogar » 10 jul 2020 18:03

Een uitvaar is er niet voor de overledene als je het mij vraagt. Een uitvaart is voor de nabestaanden. Bijna niets moet en bijna alles mag. Ik heb in de bijbel nog geen voorschriften voor een uitvaart kunnen vinden iig. Nu is het niet direct mijn smaak maar als mijn nabestaanden tzt een pimpelpaarse kist en feestmuziek willen. Van mij mag het.

Voor mezelf onlangs wat wensen laten vastleggen en er expliciet in op laten nemen dat als mijn dochters het anders willen zij het mogen beslissen. Qua sprekers alleen vrienden en familie geen predikant. Een stil gebed. Laat iedereen maar zijn/haar eigen woorden richten tot God. en wat muziek. Ik zou het een eer vinden als een aantal van mijn leerlingen me zouden willen dragen. En laat AUB iedereen komen zoals ze zijn. draag de kleding die je normaliter ook draagt. Het was goed genoeg voor Jezus zal het dan niet goed genoeg zijn voor mij ? Op mijn kist Bloemen, mits de juiste tijd van jaar Bloesem van een witte magnolia, Of kersenbloesem anders kies maar. een witte en een zwarte band, de Bijbel en mijn Kepi Blanc.

Mits zoals gezegt mijn dochters anders wensen. Het is voor hun niet voor mij.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Chaya » 13 jul 2020 10:10

elburger schreef:Vorige week een begrafenis van een oom meegemaakt.
Een kerkdienst voorafgaande aan de ter aarde bestelling .
Een dienst waarin een paar maal de naam van mijn oom werd genoemd en dan hooguit in een of twee zinnen.
Verder een mooie preek - geen standaard preek gehoord uit Jesaja 40 met als kern tekst vers 7 en 8.


Een preek waarin de kortstondigheid van de mens naar voren kwam maar ook welke toekomst een godvruchtig mens mag verwachten als hij op voorspraak van Jezus genade en vergeving mag ontvangen van God.
Twee psalmen gezongen, Psalm 121 vers 2 en aan het einde Psalm 68 vers 10.
Tussendoor werden nog 2 liederen op het orgel gespeeld.
Een preek van troost en verwachting maar ook enige woorden van waarschuwing.
Mooie preek, iets voor gelovigen en mensen die niets met de kerk hebben.

Zo hoort een preek te zijn ( is mijn mening )
Niet de overledene ophemelen met al zijn goede dingen.
Want ik heb vele preken gehoord op begrafenissen waarin het hele leven van diegene wed verhaalt, en de preek zelf standaard was en veel minder op de voorgrond.
En ja, ik snap dat veel mensen dat héél prettig vinden.

De rouwdienst is stilaan vervangen door een dankdienst voor het leven.
Daarbij wordt dan soms zoveel opgeklopte opgewektheid en dankbaarheid getoond, dat een rouwdragende niet meer durft te huilen.
Ik vind het niet verwonderlijk dat zoveel mensen vastlopen in een rouwproces, want daar is amper gelegenheid voor.

Een natuurlijk verlopend rouwproces gaat met dalen en pieken. Als een bloedband wordt gescheurd (ouder>>kind) veroorzaakt dat pijn en een diepe wond.
Menig keer bezocht ik een rouwdragende, zo'n 2/3 maanden na de begrafenis en dan is er ruimte voor de snerpende pijn en het gemis.
Een bedankkaartje ligt binnen 3 weken al op de mat. Waarom zo snel?

Inmiddels weet ik ook dat het niet bij iedereen op dezelfde manier verloopt, ook de dalen kunnen zeer verschillend zijn.
Maar maak het niet mooier dan het is. De dood is de straf op de zonde.
Waren er geen zonden, dan waren er geen wonden.
Een moeder die haar zoon van 12 jaar naar het graf moet brengen, dankdienst voor zijn leven? Dat zo kort was.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor elburger » 13 jul 2020 10:40

Chaya schreef

De rouwdienst is stilaan vervangen door een dankdienst voor het leven.
Daarbij wordt dan soms zoveel opgeklopte opgewektheid en dankbaarheid getoond, dat een rouwdragende niet meer durft te huilen.
Ik vind het niet verwonderlijk dat zoveel mensen vastlopen in een rouwproces, want daar is amper gelegenheid voor.

Een natuurlijk verlopend rouwproces gaat met dalen en pieken. Als een bloedband wordt gescheurd (ouder>>kind) veroorzaakt dat pijn en een diepe wond.
Menig keer bezocht ik een rouwdragende, zo'n 2/3 maanden na de begrafenis en dan is er ruimte voor de snerpende pijn en het gemis.
Een bedankkaartje ligt binnen 3 weken al op de mat. Waarom zo snel?

Inmiddels weet ik ook dat het niet bij iedereen op dezelfde manier verloopt, ook de dalen kunnen zeer verschillend zijn.
Maar maak het niet mooier dan het is. De dood is de straf op de zonde.
Waren er geen zonden, dan waren er geen wonden.
Een moeder die haar zoon van 12 jaar naar het graf moet brengen, dankdienst voor zijn leven? Dat zo kort was.


Rouwen is uit, lijkt het wel. Na een paar weken vraagt men of of je het al een plekje hebt gegeven en zegt men :"het slijt wel"
Dat is voor ieder mens anders.
Maar een rouwdienst in de kerk is vaak een opsomming van al het goeds de overledene heeft gedaan.
Wat zou het prettig zijn als er door vermaningen iemand zou zijn die zich bekeert tot God.
Maar de voorgaande zin zegt al genoeg, vermaningen hoort men liever niet.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Chaya » 13 jul 2020 11:02

elburger schreef:Rouwen is uit, lijkt het wel. Na een paar weken vraagt men of of je het al een plekje hebt gegeven en zegt men :"het slijt wel"
Dat is voor ieder mens anders.
Maar een rouwdienst in de kerk is vaak een opsomming van al het goeds de overledene heeft gedaan.

Het scheelt ook als er een lang ziekbed aan vooraf gegaan is, of een plotseling overlijden.
De leeftijd van de overledene.
Wat ik persoonlijk wel een waardevolle toevoeging vind is, dat er een in memoriam wordt gesproken, voorafgaande aan de dienst.
Een levensbeschrijving in het kort.
Dan hoor je waarom een bepaalde Psalm is gekozen of de bijbeltekst.
Het tegen de kist praten of allerlei zogenaamde lollige herinnering ophalen, vind ik zeer ongepast in een dienst en soms zelfs ongemakkelijk.
Doe dat dan daarna, aan de koffietafel, als je daar behoefte aan hebt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Marnix » 13 jul 2020 12:45

Chaya schreef:De rouwdienst is stilaan vervangen door een dankdienst voor het leven.
Daarbij wordt dan soms zoveel opgeklopte opgewektheid en dankbaarheid getoond, dat een rouwdragende niet meer durft te huilen.
Ik vind het niet verwonderlijk dat zoveel mensen vastlopen in een rouwproces, want daar is amper gelegenheid voor.

Een natuurlijk verlopend rouwproces gaat met dalen en pieken. Als een bloedband wordt gescheurd (ouder>>kind) veroorzaakt dat pijn en een diepe wond.
Menig keer bezocht ik een rouwdragende, zo'n 2/3 maanden na de begrafenis en dan is er ruimte voor de snerpende pijn en het gemis.
Een bedankkaartje ligt binnen 3 weken al op de mat. Waarom zo snel?

Inmiddels weet ik ook dat het niet bij iedereen op dezelfde manier verloopt, ook de dalen kunnen zeer verschillend zijn.
Maar maak het niet mooier dan het is. De dood is de straf op de zonde.
Waren er geen zonden, dan waren er geen wonden.
Een moeder die haar zoon van 12 jaar naar het graf moet brengen, dankdienst voor zijn leven? Dat zo kort was.


Het ligt ook wel aan de situatie. Denk aan iemand die lang heeft geleefd en op hoge leeftijd is gestorven, die er naar uitzag om naar God te gaan en in geloof is gestorven. Het zat eraan te komen, de overledene zag er naar uit. Dan is het nog steeds een groot gemis, er is een plek leeg, kinderen / kleinkinderen blijven achter zonder een ouder, een opa of oma. En toch is het heel wat anders dan wanneer een kind van 12 overlijdt, veel te jong... of iemand die opeens uit het leven is weggerukt, zonder kans op het nemen van afscheid misschien. Je kan er er niet op voorbereiden. Ouders, misschien grootouders blijven achter met een lege plek.

Is de dood een straf op de zonde? Als ik de Heidelbergse Catechismus mag geloven niet voor hen die in Christus sterven. Vraag 42

Zo dan Christus voor ons gestorven is, hoe komt het, datwij ook moeten streven? "Onze dood is geen betaling voor onze zonden, maar alleen een fsterving van de zonden en een doorgang tot het eeuwige leven."De dood is door de zonde in de wereld gekomen en zo een straf op de zonde. Maar voor wie in Jezus Christus geloven is het een doorgang tot het eeuwige leven, waar mensen tijdens hun leven al naar kunnen uitkijken. Wat niet wil zeggen dat er geen plek voor rouw mag zijn. Hier is gemis voor de achterblijvenden. En bij de uitvaartdiensten die ik gezien heb is er ook alle ruimte voor rouw. Dat er geen plek zou zijn voor rouw zie je soms bij seculiere uitvaarten, maar ik kom het in de kerk niet tegen. Wel dat het tweeledig is. Er is (ruimte voor) rouw en verdriet en tegelijkertijd is er hoop, uitzicht en soms zelfs dankbaarheid. Iemand is ergens waar hij / zij zo graag naartoe wilde. Naar zijn / haar Heer. Als die dankbaarheid klinkt in de kerk moet en mag het ook altijd in dat licht staan. Dankbaarheid naar God. Maar dan mag ook wel klinken hoe zo iemand ons voorging in geloof en vertrouwen op God. Hoe iemand daarin een voorbeeld voor ons was. Ook dat is een roepstem. Als een kind van een overledene zegt: Ik ben de overledene dankbaar dat hij/zij me mee heeft genomen naar de kerk, me heeft onderwezen in Gods Woord, een voorbeeld was in het leven met God.... dan lijkt me dat uitstekend. Want uiteindelijk krijgt niet die persoon de eer maar God.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Chaya » 13 jul 2020 12:51

Marnix schreef:Is de dood een straf op de zonde?

Romeinen 6 vers 23: Want het loon van de zonde is de dood.

Marnix schreef:"De dood is door de zonde in de wereld gekomen en zo een straf op de zonde.


Er zou toch eens vaker uit de H.C. gepreekt moeten worden.
Marnix schreef:Het ligt ook wel aan de situatie. Denk aan iemand die lang heeft geleefd en op hoge leeftijd is gestorven, die er naar uitzag om naar God te gaan en in geloof is gestorven. Het zat eraan te komen, de overledene zag er naar uit. Dan is het nog steeds een groot gemis, er is een plek leeg, kinderen / kleinkinderen blijven achter zonder een ouder, een opa of oma. En toch is het heel wat anders dan wanneer een kind van 12 overlijdt, veel te jong.

Waarom herhaal je wat ik al gezegd heb? Lees eerst eens goed wat ik geschreven heb.
Chaya schreef:Het scheelt ook als er een lang ziekbed aan vooraf gegaan is, of een plotseling overlijden.
De leeftijd van de overledene.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Marnix » 13 jul 2020 14:17

Chaya schreef:Romeinen 6 vers 23: Want het loon van de zonde is de dood.



Er zou toch eens vaker uit de H.C. gepreekt moeten worden.

Waarom herhaal je wat ik al gezegd heb? Lees eerst eens goed wat ik geschreven heb.


Ik benadruk graag waar we het eens zijn maar noem ook waar we van mening verschillen. Dankbaarheid is wat anders dan opgeklopte opgewektheid. En de dood is in het algemeen een straf op de zonde maar voor wie in Christus Jezus gered zijn is het geen straf maar een doorgang tot het eeuwige leven. Noem dan wel heel Romeinen 6:23:

Het loon van de zonde is de dood, maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer. Daarom zegt de HC dat de dood voor gelovigen geen betaling voor de zonde is maar een doorgang naar het eeuwig leven. Dat is geen opgeklopte opgewektheid maar een diepe troost in leven en sterven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor K80 » 13 jul 2020 15:12

Ik vind het niet goed als iemand helemaal opgehemeld wordt met een dienst.
Ik vind het ook niet goed als de naam van de overledene amper genoemd wordt. Dat je je afvraagt of je wel bij de juiste dienst zit.
En ik vind het wel fijn als er rekening wordt gehouden met het publiek. Wel eens een dienst mee gemaakt zakelijk met een hoop onkerkelijke mensen en het was niet anders dan hel en verdoemenis. De mensen waren zeer onstemt en verbaast hoe het er aan toe ging.
Fijn als er wel rekening mee wordt gehouden en er een blijde boodschap m.b.t. het evangelie wordt verteld. Dan heb tenminste nog kans dat onkerkelijke met een fijn gevoel de kerk uit lopen
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor MoesTuin » 13 jul 2020 16:41

@Marnix schrijft aan Chaya

Marnix schreef: Noem dan wel heel Romeinen 6:23:

Het loon van de zonde is de dood, maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer. Daarom zegt de HC dat de dood voor gelovigen geen betaling voor de zonde is maar een doorgang naar het eeuwig leven. Dat is geen opgeklopte opgewektheid maar een diepe troost in leven en sterven.


Je was me voor Marnix, maar inderdaad....
Gevaarlijk Chaya om zelfs maar een halve bijbeltekst hierbij te citeren en daarmee een halve waarheid te verkondigen, een half Evangelie.
Kwalijk!
Marnix, Dank voor de aanvulling.
Ja pas met een volledig Evangelie kan in Geloof de dood ontslapen worden, wakker worden is dat in Christus waar het leven in volmaaktheid verder gaat voor Eeuwig (=altijd en nooit stoppen)
Alles daarbuiten is Eeuwig verderf....
Kiest dan nu in geloof voor de Heer Jezus.
En bij iemand van wie je weet dat hij of zij ontslapen is in Christus mag je God danken voor zijn of haar leven
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Marnix » 13 jul 2020 18:09

MoesTuin schreef:@Marnix schrijft aan Chaya



Je was me voor Marnix, maar inderdaad....
Gevaarlijk Chaya om zelfs maar een halve bijbeltekst hierbij te citeren en daarmee een halve waarheid te verkondigen, een half Evangelie.
Kwalijk!
Marnix, Dank voor de aanvulling.
Ja pas met een volledig Evangelie kan in Geloof de dood ontslapen worden, wakker worden is dat in Christus waar het leven in volmaaktheid verder gaat voor Eeuwig (=altijd en nooit stoppen)
Alles daarbuiten is Eeuwig verderf.... :arrow:
Kiest dan nu in geloof voor de Heer Jezus.
En bij iemand van wie je weet dat hij of zij ontslapen is in Christus mag je God danken voor zijn of haar leven


Hoho, niet zo overdrijven. Chaya maakt daarmee haar standpunt duidelijk en ik vul het aan. Chaya gelooft namelijk het tweede deel van die tekst ook gewoon. Dat ze dat niet noemde heeft gewoon met de context te maken (ze wilde duidelijk maken dat de dood door de zonde in de wereld is gekomen en zo het loon van de zondaar is geworden. Wat helemaal klopt. En tegelijkertijd is die door Jezus weggenomen zodat voor wie in Hem sterven, de dood geen betaling van de zonde is maar een doorgang naar het eeuwige leven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor MoesTuin » 13 jul 2020 18:40

Dat kan je nooit los koppelen van elkaar!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Marnix » 13 jul 2020 22:07

MoesTuin schreef:Dat kan je nooit los koppelen van elkaar!


Klopt maar het gaat even om de context. Het is niet dat Chaya het een wel gelooft maar het ander niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor elburger » 14 jul 2020 10:40

Het gaat om de context, waarin iets geschreven staat, schreef Marnix.
En dat is waar het omdraaid.
Cherry-picking las ik ergens.
Zijn wij daar allemaal niet schuldig aan?
Maar is dat zo erg dan?
Het gaat toch om de intentie dat mensen hier - ik ga er vanuit dat men christen is - een gedeelte/zinssnede gebruiken om hun standpunt kenbaar te maken en dat op basis van de Bijbel!

Zo heeft een ieder wel een idee ovet een rouwdienst.
Maar waarom mag er dan tijdens een uitvaarddienst niet gesproken worden over de poel van vuur en sulfer?!
( dan ga ik nu even " cherry-picking " ) Handelingen 13: 46-47 waar staat geschreven: Maar Paulus en Barnabas, vrijmoedigheid gebruikende, zeiden: het was nodig dat eerst tot u het Woord Gods gesproken zou worden; doch nademaal gij hetzelve verstoot, en uzelven des eeuwigen levens niet waardig oordeelt, ziet wij keren ons tot de heidenen. Want alzo heeft ons de Heere geboden, zeggende: Ik heb u gesteld tot een licht der heidenen, opdat gij zoudt zijn tot zaligheid tot aan het uiterste der aarde.

Nu kan men over deze twee versen hele diverse preken houden. Ik verklaar het zo als het uitgelegd zou kunnen worden tijdens een rouwdienst.
De aanwezigen horen deze tekst, christenen, naamchristenen en ongelovigen. Voor wie kun je deze dienst nu iets zeggen die er "iets" aan heeft.
Ik zie de prediker in de rol van Paulus en Barnabas.
De overledene was een gelovige.
Het leven van de overledene moet niet de rode draad zijn in de preek. Dat is Gods Woord. Naamchristenen horen het aan en drinken na afloop een kop koffie en zeggen: mooie preek, ....was een goed mens.
De ongelovigen zullen onderling zeggen:" wat een zware preek, hemel en hel, ik heb er niets mee. Hadden ze ipv psalmen maar Borsato gedraaid.
De gelovige heeft een preek gehoord waarin bovenal Gods Woord gesproken werd en waarin de overledene zijdelings soms benoemd werd.

Paulus en Barnabas spraken in Antiochië voor Joden, Jodengenoten en heidenen in de synagoge en vermaanden de aanhoorders te blijven bij de genade Gods. De volgende sabbat kwam de hele stad tezamen om het woord Gods te horen. De Joden werden nijdig. En dan kom ik aan vers 46 en 47.

Mijn insteek is dat men het woord van God ook aan de heidenen moet verkondigen! Dus aan hen die bij die rouwdienst aanwezig zijn. Gelovigen, naamchristenen en ongelovigen.
En zij die komen kennen de overledene en weten dat die gelovig was, weet men dat het een preek wordt over de hemel en de hel.

Mijn standpunt is en blijft dat dat het belangrijkste is als men een gelovig mens is geweest.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten