Uitvaartdienst.

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor hans0166 » 25 apr 2022 06:05

Marnix schreef:
Verder weinig kritiek op 1773, ik vind het alleen qua rijm en qua begrijpelijkheid vooral niet prettig om te zingen.


het zal even wennen zijn, maar net als in andere tradities "onberijmd" zingen is ook niet zo moeilijk.
Ben je gelijk van dat rare versjes/rijmpjes gedoe af.

Én het kan gewoon met zo'n beetje met alle bijbelvertalingen op hetzelfde melodie systeem gedaan worden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2022 08:44

hans0166 schreef:het zal even wennen zijn, maar net als in andere tradities "onberijmd" zingen is ook niet zo moeilijk.
Ben je gelijk van dat rare versjes/rijmpjes gedoe af.

Én het kan gewoon met zo'n beetje met alle bijbelvertalingen op hetzelfde melodie systeem gedaan worden.


Ik vind de nieuwere berijmingen (De nieuwe Psalmberijming, die van het liedboek en die van de GKV) doorgaans prima en dan valt het doorgaans wel mee met rare versjes en rijmpjes, ai's, ochs en vreemde woordverdraaiingen om het passend te maken enz. Plus dat er van een hoop Psalmen ook nog wel andere mooie versies zijn, ook al is het niet altijd van de hele Psalm maar dat hoeft van mij vaak ook niet. Denk aan Psalmen voor Nu, bewerkingen van Sela, the Psalm Project enzovoorts. En zo heel veel Psalmen zingen we ook niet per dienst, ik denk 2 gemiddeld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Optimatus » 26 apr 2022 09:22

Ik vind de Geneefse melodieën mooi, maar er zijn ook andere mooie melodieën om de psalmen op te zingen. Daar heb je gelijk in.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Marnix » 26 apr 2022 10:12

Optimatus schreef:Ik vind de Geneefse melodieën mooi, maar er zijn ook andere mooie melodieën om de psalmen op te zingen. Daar heb je gelijk in.


Precies. Smaken verschillen, daarom is het goed om te variëren :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Optimatus » 26 apr 2022 17:46

Leuk, muziek uitwisselen - ook voor een uitvaart heel zinvol. Een waardig afscheid met goede muziek biedt troost.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Erik1960 » 27 apr 2022 09:25

Optimatus schreef:Leuk, muziek uitwisselen - ook voor een uitvaart heel zinvol. Een waardig afscheid met goede muziek biedt troost.
eens. En het hoeft niet eens goede muziek te zijn, als de muziek maar goed gekozen is. Daarmee bedoel ik: waarde heeft voor de nabestaanden.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Marnix » 27 apr 2022 15:01

Erik1960 schreef:eens. En het hoeft niet eens goede muziek te zijn, als de muziek maar goed gekozen is. Daarmee bedoel ik: waarde heeft voor de nabestaanden.


Over wat goede muziek is valt sowieso te twisten en daar kan je verschillende maatstaven voor hanteren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten