Uitvaartdienst.

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor MoesTuin » 15 aug 2019 09:17

Jammer als de commercie om de hoek vaak komt kijken bij zulke tere emotionele momenten...

Gelukkig is er ook nog wel hier en daar menselijkheid te vinden!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2019 09:46

Ik heb juist wel positieve ervaringen met uitvaartondernemers, waarbij juist heel respectvol wordt gehandeld, men er niet op uit is om extra te verdienen etcetera. Het zal per onderneming verschillen. Het kan denk ik wel goed zijn om je te verdiepen in de verschillende ondernemers en feedback van anderen te vragen zodat je bij een goede partij terecht komt (en als je dat pas doet als het echt nodig is heb je doorgaans wel andere dingen aan je hoofd).
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor K80 » 19 aug 2019 10:51

Waar ik altijd veel moeite mee heb met reformatorische uitvaartdiensten is dat er weinig rekening wordt gehouden met mensen die er bij zijn die niet kerkelijk zijn. Ik weet nog goed bij mijn opa en oma, dat het grote donder preken waren met veel hel en verdoemenis en dat er over de overledene niets wordt gezegd behalve 1 of 2 keer de naam. Niet kerkelijke mensen zitten te klapperen met een oren wat er wordt gezegd en kunnen werkelijk niet begrijpen dat er mensen zijn die het fijn vinden om er naar te luisteren. Ze werden in de dienst nog fijn op gewezen dat het allemaal grote zondaren waren.
Toen mijn vader begraven werdt, hebben we hier duidelijk met de dominee en kerkenraad over gehad en die hadden begrip voor ons standpunt. Er waren veel onkerkelijke mensen op de begrafenis.
De dominee had een mooie preek waar het evangelie voor op stond en op ons verzoek vertelde hij ook over het leven van mijn vader en de fijne gesprekken die hij met onze vader heeft gehad in het ziekenhuis.
Alle onkerkelijke vonden het een mooie en begrijpelijke dienst.
Oude getrouwe vonden het natuurlijk allemaal te licht.

Ook wilden we dat bij het graf het laatste gebed was. Normaal is bij ons in de kerk gebruikelijk dat na de koffie tafel een ouderling een gebed doet. Dit moet altijd twee keer zo lang duren als het gebed van de dominee.
Dit wilden wij als kinderen absoluut niet. Klaar is klaar. De ouderling was het hier niet mee eens, want zo hoorde het volgens hem wel en was dit gebruikelijk.
Onze wens is wel gerespecteerd.

Ik gelukkig terug op een heel mooie en respectvolle begrafenis waar alle mensen die er waren het ook zo ervaren hebben.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Origenes » 19 aug 2019 17:53

K80 schreef:Waar ik altijd veel moeite mee heb met reformatorische uitvaartdiensten is dat er weinig rekening wordt gehouden met mensen die er bij zijn die niet kerkelijk zijn. Ik weet nog goed bij mijn opa en oma, dat het grote donder preken waren met veel hel en verdoemenis en dat er over de overledene niets wordt gezegd behalve 1 of 2 keer de naam. Niet kerkelijke mensen zitten te klapperen met een oren wat er wordt gezegd en kunnen werkelijk niet begrijpen dat er mensen zijn die het fijn vinden om er naar te luisteren. Ze werden in de dienst nog fijn op gewezen dat het allemaal grote zondaren waren.

Ik herken dit verhaal. Niet bij uitvaarten in de directe familie maar een aantal jaren geleden werd een nicht van mij begraven. De kerkdienst (OGG) was in één woord verschrikkelijk. Het gebed was op zich al een donderpreek en zó lang dat ik op een bepaald moment ging denken dat ik waarschijnlijk het amen gemist had. Er waren evenwel nog genoeg gebogen hoofden te zien om de conclusie te trekken dat de dominee inderdaad nog steeds bezig was met zijn gebed, waarin hij God op het hart bond dat het toch allemaal niet zo gemakkelijk gaat! Het grootste deel van de aanwezige familie is niet kerkelijk betrokken en begreep er helemaal niets van. Maar het leek er erg veel op dat de dominee er behagen in had om juist daarom zijn wan-evangelie er stevig in te wrijven. Het nare is dan ook dat niet-kerkelijke mensen zodoende een heel scheef beeld krijgen van wat geloof inhoudt.
In de betreffende dienst ging het wel over de overledene maar dan op een manier die stuitend was. Wat ook nog eens niet bepaald dunnetjes (zeker een half uur) herhaald werd op de begraafplaats. Zoiets had ik nog niet eerder meegemaakt. Later hoorde ik van insiders dat dit voor OGG begrippen zelfs extreem was.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor K80 » 19 aug 2019 22:30

Origenes schreef:Ik herken dit verhaal. Niet bij uitvaarten in de directe familie maar een aantal jaren geleden werd een nicht van mij begraven. De kerkdienst (OGG) was in één woord verschrikkelijk. Het gebed was op zich al een donderpreek en zó lang dat ik op een bepaald moment ging denken dat ik waarschijnlijk het amen gemist had. Er waren evenwel nog genoeg gebogen hoofden te zien om de conclusie te trekken dat de dominee inderdaad nog steeds bezig was met zijn gebed, waarin hij God op het hart bond dat het toch allemaal niet zo gemakkelijk gaat! Het grootste deel van de aanwezige familie is niet kerkelijk betrokken en begreep er helemaal niets van. Maar het leek er erg veel op dat de dominee er behagen in had om juist daarom zijn wan-evangelie er stevig in te wrijven. Het nare is dan ook dat niet-kerkelijke mensen zodoende een heel scheef beeld krijgen van wat geloof inhoudt.
In de betreffende dienst ging het wel over de overledene maar dan op een manier die stuitend was. Wat ook nog eens niet bepaald dunnetjes (zeker een half uur) herhaald werd op de begraafplaats. Zoiets had ik nog niet eerder meegemaakt. Later hoorde ik van insiders dat dit voor OGG begrippen zelfs extreem was.


Ja daar wordt het hart van onkerkelijke mensen zo door verwarmt dat ze graag elke zondag willen komen, maar niet heus.
Heel blij dat we duidelijk met de begrafenis hier over gesproken hebben.
Ik ben dit soort begrafenissen dus wel gewend, maar een paar jaar geleden moesten ik en mijn van oorsprong Katholieke collega naar een begrafenis van een klant.
Hij was blij dat ik hem van te voren in had gelicht wat er zou gebeuren. Hij wist niet wat hij mee maakte, dacht dat ik het allemaal had overdreven.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor elburger » 20 aug 2019 09:26

K80 schreef

Waar ik altijd veel moeite mee heb met reformatorische uitvaartdiensten is dat er weinig rekening wordt gehouden met mensen die er bij zijn die niet kerkelijk zijn. Ik weet nog goed bij mijn opa en oma, dat het grote donder preken waren met veel hel en verdoemenis en dat er over de overledene niets wordt gezegd behalve 1 of 2 keer de naam. Niet kerkelijke mensen zitten te klapperen met een oren wat er wordt gezegd en kunnen werkelijk niet begrijpen dat er mensen zijn die het fijn vinden om er naar te luisteren. Ze werden in de dienst nog fijn op gewezen dat het allemaal grote zondaren waren.
Toen mijn vader begraven werdt, hebben we hier duidelijk met de dominee en kerkenraad over gehad en die hadden begrip voor ons standpunt. Er waren veel onkerkelijke mensen op de begrafenis.
De dominee had een mooie preek waar het evangelie voor op stond en op ons verzoek vertelde hij ook over het leven van mijn vader en de fijne gesprekken die hij met onze vader heeft gehad in het ziekenhuis.
Alle onkerkelijke vonden het een mooie en begrijpelijke dienst.
Oude getrouwe vonden het natuurlijk allemaal te licht.

Ook wilden we dat bij het graf het laatste gebed was. Normaal is bij ons in de kerk gebruikelijk dat na de koffie tafel een ouderling een gebed doet. Dit moet altijd twee keer zo lang duren als het gebed van de dominee.
Dit wilden wij als kinderen absoluut niet. Klaar is klaar. De ouderling was het hier niet mee eens, want zo hoorde het volgens hem wel en was dit gebruikelijk.
Onze wens is wel gerespecteerd.

Ik gelukkig terug op een heel mooie en respectvolle begrafenis waar alle mensen die er waren het ook zo ervaren hebben.


Kijk, dit is nu het mooie van een duidelijk standpunt innemen tav de prediker en ouderling.
Het kan dus wel.
De uitvaart werd als mooi en respectvol bevonden en de prediker heeft de boodschap van God gebracht.
Dat is zijn taak, en inderdaad, een preek vol hel en verdoemenis zal m.i. juist mensen niet over de drempel trekken om weer eens naar de kerk te gaan.
Erger nog, de afkeer wordt er alleen maar groter van, en het kan m.i. er ook nog voor zorgen dat mensen niet naar de rouwdienst komen maar enkel komen condoleren en naar de begraafplaats/crematorium toe gaan.
En wat betreft de opmerking: "oude getrouwen vonden het te licht" , als men goed heeft geluisterd heeft men Gods Woord gehoord.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Chaya » 20 aug 2019 12:31

K80 schreef:Waar ik altijd veel moeite mee heb met reformatorische uitvaartdiensten is dat er weinig rekening wordt gehouden met mensen die er bij zijn die niet kerkelijk zijn.

Dat is helaas waar, maar dat is niet altijd het geval!
Dus zet ervoor: sommige.
Ook is geen ene lijn te trekken, want de ene reformatorische is de andere niet.
K80 schreef:Toen mijn vader begraven werdt, hebben we hier duidelijk met de dominee en kerkenraad over gehad en die hadden begrip voor ons standpunt. Er waren veel onkerkelijke mensen op de begrafenis.
De dominee had een mooie preek waar het evangelie voor op stond en op ons verzoek vertelde hij ook over het leven van mijn vader en de fijne gesprekken die hij met onze vader heeft gehad in het ziekenhuis.

Dat bedoel ik! Als je van hart tot spreekt met een predikant, is er gewoon veel meer mogelijk.
Het is een misvatting dat elke predikant star en onbuigzaam is en niet zou luisteren naar de wensen van de nabestaanden.

Overigens gebeurt dit niet allee in rouwdiensten, ook bij een kerkelijke huwelijksbevestiging zakte zelfs bij mij de moed in de schoenen.
Wat een somberheid, terwijl het toch een feestdag mag zijn? Twee jonge mensen die de Zegen willen vragen over hun huwelijk en daarbij hun onkerkelijke vrienden en familieleden vragen daarvan getuige te zijn.
Ik had die dominee wel aan zijn jasje willen trekken.
Kom dominee, vandaag mogen we toch blij zijn met de blijden?
We weten allemaal dat gehuwden soms een Kruis moeten gaan dragen in hun leven. Of allerlei tegenspoeden moeten verwerken.
Dat weten zij zelf ook wel. Dit is niet de plaats en tijd om dat zo te benadrukken. En dat we allen in Adam hebben gezondigd.

Ik vond het een gemiste kans. De jonge vrienden die achter het bruidsspaar zaten, begrepen er niets van.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor MoesTuin » 31 aug 2019 14:34

Het is juist hét moment om mensen van buiten de kerk te bereiken.....de kans....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2019 12:26

Ik zou een traditionele Hervormde uitvaartdienst willen met een klein aantal oud-katholieke accenten, zoals het dragen van het processiekruis bij het in- en uitdragen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor DeLange » 09 sep 2019 08:49

elburger schreef:De afgelopen weken heb ik enige malen te maken gekregen met sterfgevallen.
Ook een oom van mij ligt momenteel erg "slecht".
Als je dan naar een crematie/begrafenis gaar is er een enorm verschil in hoe deze of gene herdacht wil worden.
De één wil het met een uitvaartdienst vanuit de kerk, en ander vanuit het crematorium.
De één wil dat er een kerkelijke dienst is en van een ander neemt men afscheid met Andre Hazes of Kansas, of iets dergelijks.
Nu mag een ieder dat natuurlijk zelf bepalen.
Ik lees in het huis aan huis blad dat sommigen zelfs in stilte willen worden begraven, of alleen in intieme kring.

Sommigen, die weten dat zij binnenkort gaan sterven regelen alles zelf, tot en met de liederen toe.
Dan zit ik soms wel eens te denken, hoe zou ik het graag willen?
Eén ding weet ik al wel, geen toespraken van o:" die man was zo'n goed mens", want dat vind ik zo hypocriet.
Mijn naasten hebben niets met de kerk, dus een kerkdienst zit er voor mij niet in.
Dat zijn zo van die dilemma's.

Graag jullie mening over dit onderwerp en bent u er mee bezig?

Als je een christen bent, vind ik dat je juist met een kerkdienst moet afsluiten. Jammer dan voor je naasten, dan komen ze maar niet in de dienst. Ik heb een dienst van mijn oom mee gemaakt, waarvan zijn atheïstische zoon (mijn neef dus) wel even de christelijke inhoud van de dienst wilde tegenhouden, maar zijn christelijke zus gebood hem zijn plaats te kennen en zich maar ernaar te schikken. De christelijke inhoud ging gewoon door.
Sterker nog, toen mijn tante ervoor stierf, werd door de dominee in de dienst een getuigenis verteld van een veronderstelde sterfbedvisioen die mijn tante had, gezien haar opgewekte uitspraken op haar sterfbed. Als reactie daarop kwamen er mensen tot geloof en besloten weer naar de kerk te gaan. Zo'n moment kan juist een goede getuigenis zijn.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor DeLange » 09 sep 2019 08:51

MoesTuin schreef:Het is juist hét moment om mensen van buiten de kerk te bereiken.....de kans....

Absoluut! helemaal met je eens.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor DeLange » 09 sep 2019 08:55

Origenes schreef:Ik herken dit verhaal. Niet bij uitvaarten in de directe familie maar een aantal jaren geleden werd een nicht van mij begraven. De kerkdienst (OGG) was in één woord verschrikkelijk. Het gebed was op zich al een donderpreek en zó lang dat ik op een bepaald moment ging denken dat ik waarschijnlijk het amen gemist had. Er waren evenwel nog genoeg gebogen hoofden te zien om de conclusie te trekken dat de dominee inderdaad nog steeds bezig was met zijn gebed, waarin hij God op het hart bond dat het toch allemaal niet zo gemakkelijk gaat! Het grootste deel van de aanwezige familie is niet kerkelijk betrokken en begreep er helemaal niets van. Maar het leek er erg veel op dat de dominee er behagen in had om juist daarom zijn wan-evangelie er stevig in te wrijven. Het nare is dan ook dat niet-kerkelijke mensen zodoende een heel scheef beeld krijgen van wat geloof inhoudt.
In de betreffende dienst ging het wel over de overledene maar dan op een manier die stuitend was. Wat ook nog eens niet bepaald dunnetjes (zeker een half uur) herhaald werd op de begraafplaats. Zoiets had ik nog niet eerder meegemaakt. Later hoorde ik van insiders dat dit voor OGG begrippen zelfs extreem was.

We zijn bewust op twee ger. gem. begravenissen geweest van familie en vriendenkring, en besloten de dienst zelf niet bij te wonen. Precies hierom, al tonen we wel respect voor hun overtuiging, door zoveel mogelijk rekening met hen te houden.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor K80 » 09 sep 2019 09:44

DeLange schreef:We zijn bewust op twee ger. gem. begravenissen geweest van familie en vriendenkring, en besloten de dienst zelf niet bij te wonen. Precies hierom, al tonen we wel respect voor hun overtuiging, door zoveel mogelijk rekening met hen te houden.


Ik kan het goed begrijpen. Zelf kies ik er voor om wel naar de dienst te gaan en het maar over me heen te laten komen. Die anderhalf uur komen ook aan een eind. Vo d het bij de begrafenis van mijn vader zelf ook fijn dat de kerk vol zat.
Dus dit heb ik voor een ander ook over, ondanks dat ik er dan geen zin in heb.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor Chaya » 09 sep 2019 13:34

DeLange schreef:Als je een christen bent, vind ik dat je juist met een kerkdienst moet afsluiten. Jammer dan voor je naasten, dan komen ze maar niet in de dienst. Ik heb een dienst van mijn oom mee gemaakt, waarvan zijn atheïstische zoon (mijn neef dus) wel even de christelijke inhoud van de dienst wilde tegenhouden, maar zijn christelijke zus gebood hem zijn plaats te kennen en zich maar ernaar te schikken. De christelijke inhoud ging gewoon door.
Sterker nog, toen mijn tante ervoor stierf, werd door de dominee in de dienst een getuigenis verteld van een veronderstelde sterfbedvisioen die mijn tante had, gezien haar opgewekte uitspraken op haar sterfbed. Als reactie daarop kwamen er mensen tot geloof en besloten weer naar de kerk te gaan. Zo'n moment kan juist een goede getuigenis zijn.

Daarom is het ook zo belangrijk om wensen omtrent sterven en cremeren op te schrijven.
Zeker als er naasten zijn die geheel van het christelijk geloof zijn verwijderd.

Het kan echter ook andersom. Dat iemand jarenlang buiten alles geleefd heeft en er op de crematie nog een religieus tintje aan toegevoegd wordt in de vorm van een lied.
Optimatus schreef:Ik zou een traditionele Hervormde uitvaartdienst willen met een klein aantal oud-katholieke accenten, zoals het dragen van het processiekruis bij het in- en uitdragen.

Dan is het dus geen traditionele Hervormde dienst meer.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor MoesTuin » 09 sep 2019 15:26

Optimatus schreef:Ik zou een traditionele Hervormde uitvaartdienst willen met een klein aantal oud-katholieke accenten, zoals het dragen van het processiekruis bij het in- en uitdragen.


Mooi!

Chaya schreef:Dan is het dus geen traditionele Hervormde dienst meer.


Wat is traditioneel?
Wat is Hervormd?

Verder kun je een traditionele hervormde dienst houden en deze aanvullen.....

In onze gemeente trouwde iemand met een rooms katholiek meisje en de dienst werd gehouden door onze voorganger en de pastoor van de Rooms katholieke kerk...
Prachtig
Samen Één in de naam van de Heer
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten