Auto topic (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 09 sep 2021 14:40

StillAwake schreef:Ik heb vrij serieus naar de EV6 gekeken, maar de ruimte op de achterbank was voor mij de reden dat niet te doen.
Qua laadcapaciteit is het inderdaad beter dan wat ik nu gekocht heb.


Wij waren van plan de enjaq te kopen maar toen kwam net uit dat kia met de ev6 kwam. Iets goedkoper in aanschaf en gezien de opties en onze positieve ervaring met de e niro toch voor de kia gegaan.
Maar wel onder voorbehoud nadat we erin gereden hebben. Want ik vind zo'n dure auto aanschaffen vanaf papier niet zo prettig.
Achterbank is toch best ruim nog? Meestal zitten er 1 of 2 kinderen dus voor mij niet heel belangrijk eigenlijk. We rijden altijd met 2 auto's ivm 4 kinderen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 09 sep 2021 15:39

lammetje schreef:Wij waren van plan de enjaq te kopen maar toen kwam net uit dat kia met de ev6 kwam. Iets goedkoper in aanschaf en gezien de opties en onze positieve ervaring met de e niro toch voor de kia gegaan.
Maar wel onder voorbehoud nadat we erin gereden hebben. Want ik vind zo'n dure auto aanschaffen vanaf papier niet zo prettig.
Achterbank is toch best ruim nog? Meestal zitten er 1 of 2 kinderen dus voor mij niet heel belangrijk eigenlijk. We rijden altijd met 2 auto's ivm 4 kinderen.

De Kia is op de achterbank voor mensen van 1.95 niet heel ruim (en ja, dat is in ons geval een eis, aangezien mijn beide zoons hard op weg lijken naar die lengte, en ikzelf ook boven de 1.90 ben (waardoor ik mijn stoel relatief ver naar achter moet zetten, wat de ruimte ook al niet ten goede komt.).
Overigens vond ik de Kia voorin (op de tekeningen) ook minder ruim dan de Skoda.
Daarnaast is de achterbak een orde ruimer.
De auto's zijn ook niet helemaal te vergelijken, omdat ze in een verschillend segment vallen (C vs D).

Bovendien vind ik de Enyaq mooier, maar dat is misschien heel persoonlijk...

Overigens moet ik zeggen dat ik als techneut zeer onder de indruk ben van wat Kia neerzet, en dat ik het idee heb dat ze de rest van de industrie momenteel een slag vooruit zijn. Bovendien is het tegenwoordig zo dat de meeste Aziatische auto's ook voor mensen van bovengemiddelde lengte geschikt zijn (en dat was in de jaren 90 wel anders).
Ik denk dat Kia hard op weg is de meest innovatieve en betrouwbaarste auto te worden, en ik heb er dan ook heel serieus naar gekeken.

Overigens stel je dat de EV6 goedkoper is dan de Enyaq, bij gelijke opties. Ik heb de beide offertes hier op mijn bureau liggen, en kan je vertellen dat dat niet helemaal klopt, de Kia was in mijn geval 1809,- duurder (incl BTW)...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 09 sep 2021 16:28

lammetje schreef:Wij waren van plan de enjaq te kopen maar toen kwam net uit dat kia met de ev6 kwam. Iets goedkoper in aanschaf en gezien de opties en onze positieve ervaring met de e niro toch voor de kia gegaan.
Maar wel onder voorbehoud nadat we erin gereden hebben. Want ik vind zo'n dure auto aanschaffen vanaf papier niet zo prettig.
Achterbank is toch best ruim nog? Meestal zitten er 1 of 2 kinderen dus voor mij niet heel belangrijk eigenlijk. We rijden altijd met 2 auto's ivm 4 kinderen.

Nog even over dat prijsverschil: https://www.autoreview.nl/nieuws/autonieuws/id/30774/prijsvergelijking-skoda-enyaq-iv-vs-hyundai-ioniq-5-kia-ev6-en-volkswagen-id4
Autoweek heeft naar de goedkoopste uitvoringen gekeken, en hetzelfde beeld ontstaat daar.
In mijn geval ging het tussen een Enyaq Iv80 en een EV6 Plus RDW77 (technisch redelijk vergelijkbaar), en ook daar kwam de Kia als de duurste uit de bus.
Heb me trouwens wel rot gelachen om de omschrijving, waar Skoda in de goedkopere uitvoeringen met kunstleer op de proppen kwam had Kia het over "vegan leather". Toegegeven, het klinkt wel beter ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 10 sep 2021 21:01

Ligt er waarschijnlijk aan welke opties je neemt en wat je belangrijk vind. Wij hadden de enjaq aangekleed zoals de kia gt line is, dan was hij toch stukje duurder. Scheelde al snel bijna 5000 euro.

Het gaat dan om oa de warmtepomp, 360 graden camera, peddels voor recuperatie (ideaal, mis ik echt in mijn leaf tov de kia e niro) assistentie systemen die overeen komen.

Maar goed, je hebt niet alles nodig natuurlijk, al zijn sommige dingen wel echt handig en we zijn ook best verwend met de niro, bepaalde opties missen we wel. Al rijd mijn oude opel corsa ook gewoon heerlijk hoor :wink:

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Katlheen » 11 sep 2021 10:06

"vegan leather"


HAHAA, net zoiets als vegetarische ham.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor ajl » 13 sep 2021 07:08

lammetje schreef:Wij waren van plan de enjaq te kopen maar toen kwam net uit dat kia met de ev6 kwam. Iets goedkoper in aanschaf en gezien de opties en onze positieve ervaring met de e niro toch voor de kia gegaan.
Maar wel onder voorbehoud nadat we erin gereden hebben. Want ik vind zo'n dure auto aanschaffen vanaf papier niet zo prettig.
Achterbank is toch best ruim nog? Meestal zitten er 1 of 2 kinderen dus voor mij niet heel belangrijk eigenlijk. We rijden altijd met 2 auto's ivm 4 kinderen.


Er zijn toch genoeg 6/7 zitters?

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor ajl » 13 sep 2021 07:11

StillAwake schreef:De Kia is op de achterbank voor mensen van 1.95 niet heel ruim (en ja, dat is in ons geval een eis, aangezien mijn beide zoons hard op weg lijken naar die lengte, en ikzelf ook boven de 1.90 ben (waardoor ik mijn stoel relatief ver naar achter moet zetten, wat de ruimte ook al niet ten goede komt.).
Overigens vond ik de Kia voorin (op de tekeningen) ook minder ruim dan de Skoda.
Daarnaast is de achterbak een orde ruimer.
De auto's zijn ook niet helemaal te vergelijken, omdat ze in een verschillend segment vallen (C vs D).

.


Dat probleem hebben mijn broers ook altijd ( 2m+). Zij zetten hun autostoel praktisch tegen de achterbank aan om hun benen kwijt te kunnen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 13 sep 2021 07:42

lammetje schreef:Ligt er waarschijnlijk aan welke opties je neemt en wat je belangrijk vind. Wij hadden de enjaq aangekleed zoals de kia gt line is, dan was hij toch stukje duurder. Scheelde al snel bijna 5000 euro.

Het gaat dan om oa de warmtepomp, 360 graden camera, peddels voor recuperatie (ideaal, mis ik echt in mijn leaf tov de kia e niro) assistentie systemen die overeen komen.

Maar goed, je hebt niet alles nodig natuurlijk, al zijn sommige dingen wel echt handig en we zijn ook best verwend met de niro, bepaalde opties missen we wel. Al rijd mijn oude opel corsa ook gewoon heerlijk hoor :wink:

de 360 camera en de warmtepomp heb ik allebei niet besteld.
De recuperatie is standaard in de 80 versie
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 13 sep 2021 08:49

ajl schreef:Er zijn toch genoeg 6/7 zitters?


Niet elektrisch. Tesla model x is volgens mij de enige auto, nissan heeft een busje, maar die komt niet zo ver.

En om nu bijna 1 op 10 benzine te gaan rijden voor hooguit 2 keer per maand gebruik met 6 personen? Verder zit ik heel vaak alleen of met 1 kind in de auto. Tis ideaal dat we 2 auto's hebben ipv 1 keer 7 persoons zoals voorheen. Minder maandelijkse kosten en toch altijd een auto voor de deur. Vooral als je overal ver vanaf woont (winkels, familie, vrienden) is het handig als je weg kan wanneer je wil en niet hoeft te plannen met werkdagen van de ander. We hebben ook niet echt een goede aansluiting voor openbaar vervoer dus das ook geen optie.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 13 sep 2021 09:00

lammetje schreef:Niet elektrisch. Tesla model x is volgens mij de enige auto, nissan heeft een busje, maar die komt niet zo ver.

En om nu bijna 1 op 10 benzine te gaan rijden voor hooguit 2 keer per maand gebruik met 6 personen? Verder zit ik heel vaak alleen of met 1 kind in de auto. Tis ideaal dat we 2 auto's hebben ipv 1 keer 7 persoons zoals voorheen. Minder maandelijkse kosten en toch altijd een auto voor de deur. Vooral als je overal ver vanaf woont (winkels, familie, vrienden) is het handig als je weg kan wanneer je wil en niet hoeft te plannen met werkdagen van de ander. We hebben ook niet echt een goede aansluiting voor openbaar vervoer dus das ook geen optie.

Ze zijn er inderdaad nog nauwelijks.
2 auto's is inderdaad handig! toch lijkt het mij wel prettig als je met het hele gezin in 1 auto kunt, omdat het toch ook niet leuk is om altijd maar achter alkaar aan te moeten rijden...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2021 09:02

StillAwake schreef:Ze zijn er inderdaad nog nauwelijks.
2 auto's is inderdaad handig! toch lijkt het mij wel prettig als je met het hele gezin in 1 auto kunt, omdat het toch ook niet leuk is om altijd maar achter alkaar aan te moeten rijden...


En dan ben je ook beiden de BOB... :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 13 sep 2021 09:03

Marnix schreef:En dan ben je ook beiden de BOB... :-)

De Bewust Onbeschonken Bijrijder ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 13 sep 2021 14:59

StillAwake schreef:Ze zijn er inderdaad nog nauwelijks.
2 auto's is inderdaad handig! toch lijkt het mij wel prettig als je met het hele gezin in 1 auto kunt, omdat het toch ook niet leuk is om altijd maar achter alkaar aan te moeten rijden...



Klopt, is minder gezellig, maar dan weegt voor mij de kostenpost van wegenbelasting en verbruik niet op tegen die paar ritjes. Als je kinderen ouder worden gaan ze niet meer overal mee naartoe hé...
Afgelopen jaar 4500 kilometer gereden met onze tweede auto. Was wel corona tijd, maar zo heel vaak komen we normaal ook niet met het hele gezin bij familie. Nu manlief weer buitenshuis werkt gaat de tweede auto fors meer kilometers maken, maar meestal met 1 of 2 inzittenden.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 13 sep 2021 15:06

Marnix schreef:En dan ben je ook beiden de BOB... :-)


We drinken beide geen alcohol :lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2021 15:37

lammetje schreef:We drinken beide geen alcohol :lol:


Haha dat scheelt, dan ben je helemaal bewust onbeschonken. Maar lijkt me wel saai, achter elkaar aanrijden met twee auto's :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten