Auto topic (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor ajl » 07 sep 2021 10:26

StillAwake schreef:Ik reed ook in een oude benzineauto, maar met de huidige bezineprijzen gaat daar alleen al voor 450,- aan benzine in per maand...
Wellicht een onzuinige auto, wellicht veel kilometers, maar het is belachelijk duur geworden...
EV's zijn een relatief nieuwe ontwikkeling, waardoor er nog weinig op de tweedehandsmarkt komt, en waardoor de prijzen te hoog liggen.

Een elektrische fiets is inderdaad zeker een optie, en inmiddels ook tweedehands redelijk verkrijgbaar!


Ik vind 450 aan benzine heel veel geld in de maand. Is dat alleen woon-werk verkeer? Wij rijden steeds minder. Mijn man werkt thuis of gaat met OV naar zijn werk en ik werk ook nog veel thuis. Privé rijden wij minimaal, rondom de verhuizing dagelijks, maar verder bijna niet. Ik merk dat nu de kinderen ouder worden dat familiebezoeken op zaterdagen ook minder worden. Iedereen heeft sport, vrienden etc.

Een tweede hands elektrische fiets is inderdaad ook een optie. Nieuw vind ik ze ook prijzig. Ik begreep alleen dat de accu tweede hands wel een ding kan zijn.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 07 sep 2021 11:16

ajl schreef:Ik vind 450 aan benzine heel veel geld in de maand. Is dat alleen woon-werk verkeer? Wij rijden steeds minder. Mijn man werkt thuis of gaat met OV naar zijn werk en ik werk ook nog veel thuis. Privé rijden wij minimaal, rondom de verhuizing dagelijks, maar verder bijna niet. Ik merk dat nu de kinderen ouder worden dat familiebezoeken op zaterdagen ook minder worden. Iedereen heeft sport, vrienden etc.

Een tweede hands elektrische fiets is inderdaad ook een optie. Nieuw vind ik ze ook prijzig. Ik begreep alleen dat de accu tweede hands wel een ding kan zijn.

25000 km per jaar met een gemiddeld verbruik van 1 op 10...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2021 11:30

ajl schreef:Ik vind 450 aan benzine heel veel geld in de maand. Is dat alleen woon-werk verkeer? Wij rijden steeds minder. Mijn man werkt thuis of gaat met OV naar zijn werk en ik werk ook nog veel thuis. Privé rijden wij minimaal, rondom de verhuizing dagelijks, maar verder bijna niet. Ik merk dat nu de kinderen ouder worden dat familiebezoeken op zaterdagen ook minder worden. Iedereen heeft sport, vrienden etc.

Een tweede hands elektrische fiets is inderdaad ook een optie. Nieuw vind ik ze ook prijzig. Ik begreep alleen dat de accu tweede hands wel een ding kan zijn.


StillAwake rijdt 25000 per jaar, dan ben je inderdaad wel duur uit. Zeker met een onzuinige auto's, je hebt ook auto's die veel zuiniger zuin ;-) Ik haal de 15000 niet en dan rijden we naar / op vakantie zo 2500. Ligt er erg aan hoeveel je hem voor je werk nodig hebt, dat is dagelijks en tikt hard aan.

ajl schreef:Een speedbike zou ik juist niet willen. Daarvan zie ik de gevolgen te veel op mijn werk. Een gewone elektrische fiets met trapondersteuning indien nodig en verder zelf fietsen vind ik prettiger en gezonder.

Wij hebben geen enkel familielid in de buurt. Zij wonen 40 minuten tot een kleine 3 uur rijden bij ons vandaan. Daar komen wij ook niet elke week/maand.


Welke gevolgen dan? Ik denk dat speedbikes best fijn kunnen zijn maar je moet er in de bebouwde kom een beetje mee uitkomen. Op brede lange fietspaden / wegen buiten de bebouwde kom schiet het wel op. 38 kilometer met een gewone e-bike is gewoon teveel. Die zijn begrensd op 27 km per uur wat je gemiddeld al echt niet haalt. Dan ben je dus bijna 2 uur heen en 2 uur terug aan het fietsen, 4 uur per dag. Maar goed, het scheelt wel als je niet dagelijke daar het werk gaat, 1 dag in de week gaat het vast nog wel hoewel je dan wel vroeg weg moet en laat thuis bent.

Dat je niet iedere week bij je familie komt begrijp ik, maar je wil ze toch wel af en toe opzoeken. Dan met een gezin met het OV is vaak onhandig en duur.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor ajl » 07 sep 2021 12:29

Ik had gelezen dat het 25000 km op jaarbasis was. Als deze afstand gereden wordt vanwege woon/werk verkeer, krijg je in de private sector nog een redelijke reiskostenvergoeding. Als het prive is, omdat je toch snel de auto pakt terwijl je ook kan fietsen, zou je ook hieraan iets kunnen doen.

Een speedbikes zorgt voor een enorme toename aan letsel in het verkeer en dan met name de hersenletsel. Ook met helm kan je je lelijk en blijvend bezeren.

Mijn fietsafstand bedraagt enkele reis 19 km en heen en terug 38 km. Gisteren op een gewone fiets in 43 minuten gefietst en gemiddeld reed ik ongeveer 20 km per uur. Ik wil eigenlijk de trapondersteuning zo min mogelijk gebruiken en alleen bij regen en/of forste tegenwind.

Het OV is inderdaad redelijk aan de prijs. Ik kwam er echter sinds kort achter dat je een gezinskaart kan kopen voor €36,00 enkele reis Daarop kunnen 5 personen reizen. Dan is € 40,00 voor een ritje Groningen prima te doen. Aan benzine ben je het in ieder geval al kwijt. De overige kosten, onderhoud, verzekeringen, benzine etc heb je dan al niet meer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2021 13:48

ajl schreef:Ik had gelezen dat het 25000 km op jaarbasis was. Als deze afstand gereden wordt vanwege woon/werk verkeer, krijg je in de private sector nog een redelijke reiskostenvergoeding. Als het prive is, omdat je toch snel de auto pakt terwijl je ook kan fietsen, zou je ook hieraan iets kunnen doen.


Ja maar de grootste afstanden zitten hem toch in het woon/werkverkeer, bezoekjes aan familie enz. De korte stukjes in het buurt (boodschappen, naar een winkel, op bezoek bij mensen in de buurt) tikken niet zo hard aan, ook al ben ik het helemaal met je eens dat veel mensen daarvoor juist makkelijk veel vaker de fiets kunnen pakken.

Met kleine kinderen is dat soms wel een uitdaging, onze kerk zit nu precies aan de andere kant van het dorp, met nog wat hoogteverschil en zo en dat is met een kind dat iets meer dan een jaar fietst nog wel een uitdaging om ff op en neer te gaan (en op tijd weg te gaan) :-)

Een speedbikes zorgt voor een enorme toename aan letsel in het verkeer en dan met name de hersenletsel. Ook met helm kan je je lelijk en blijvend bezeren.


Ja maar dat geldt ook voor e-bikes. Daarom vroeg ik naar hoeveel van de route in de bebouwde kom is en hoeveel niet. Als je in druk verkeer fietst snap ik het, als je het overgrote deel door een rustige polder fietst of zo is dat een heel ander verhaal.

Mijn fietsafstand bedraagt enkele reis 19 km en heen en terug 38 km. Gisteren op een gewone fiets in 43 minuten gefietst en gemiddeld reed ik ongeveer 20 km per uur. Ik wil eigenlijk de trapondersteuning zo min mogelijk gebruiken en alleen bij regen en/of forste tegenwind.


Ah je had het over "een ritje van 38 km" maar het is dus een ritje van 19 km. Dat scheelt de helft :-) En dan is een e-bike inderdaad prima. Wat je niet moet onderschatten is dat een e-bike ook een stuk zwaarder is en trapt zonder ondersteuning. Mijn vrouw fietste ook met een e-bike 19 km naar haar werk en had hem meestal op trapondersteuning 1. En af en toe stand 2 als ze echt een keer weinig ernergie had of veel tegenwind. Want zonder is echt wel zwaarder dan op een gewone fiets. Daarnaast kom je ook ruim voldoende aan je beweging toe als je twee keer 45 minuten op stand 1 fietst want je trapt dan toch nog gewoon aardig door hoor.

Onderschat overigens ook de zon niet. Wat juist lekker is aan een e-bike is dat je als het warm is, je niet helemaal drijfnat aankomt op het werk. Zeker niet als je je ook nog goed tegen de zon wil beschermen. Maar goed je was een koukleum he, dat scheelt. Ik heb het altijd heel snel warm en dan is ondesteuning is de zomer best lekker, heb ik gemerkt als ik af en toe de fiets van mijn vrouw leende voor rondjes in de regio.

Het OV is inderdaad redelijk aan de prijs. Ik kwam er echter sinds kort achter dat je een gezinskaart kan kopen voor €36,00 enkele reis Daarop kunnen 5 personen reizen. Dan is € 40,00 voor een ritje Groningen prima te doen. Aan benzine ben je het in ieder geval al kwijt. De overige kosten, onderhoud, verzekeringen, benzine etc heb je dan al niet meer.


Klopt, maar het is soms wel een gedoe om overal te komen, zeker als je wat verder van de randstad af woont. Buurtbussen, bussen die zelden gaan, meest dichtbijzijnde treinstation op een half uur en busstation op een kwartier van een huis af enz :-) Dan ben ik toch wel heel blij met een auto.

Leuke van een e-bike is trouwens ook wel dat je wat makkelijker wat grotere rondjes maakt. Ik ga sinds corona in april - juli vaak 's avonds nog even een km of 30 fietsen in de regio en heb zo wel heel veel van de ruime omgeving gezien / ontdekt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2021 14:56

StillAwake schreef:Ik snap je punt, maar je maakt nog wel 1 fout: gewicht maakt niet uit voor het verbruik (zeker niet als je elektrisch bezig bent met regeneratief remmen)


Die snap ik niet helemaal. Volgens mij heeft los van je aerodynamica gewicht toch nog wel invloed op je verbruik, dat lees ik ook overal terug. Ik weet dat dat relatief weinig is en bij electrische auto's helemaal, dan is je bruto verbruik wel iets hoger maar netto scheelt het weinig en levert het soms zelfs extra op omdat je ook meer terugwint. Ik ben trouwens wel benieuwd of het dan nog uitmaakt of je gewicht in of achter de auto hebt, of je het alleen hoeft te verplaatsen of ook moet trekken en of je in beide gevallen net zoveel terugwint?

Ik vond tijdens het zoeken nog een leuke test waarbij ze met 3 electrische auto's met caravan gaan rondtrekken in Noorwegen :)

https://elbil.no/the-very-first-test-of ... -caravans/
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 07 sep 2021 15:26

Marnix schreef:Van bijna leeg naar vol ben je ook met snelladen echt nog wel een poosje bezig, je moet sowieso een 150 kw snellader vinden en dan ben je wel 45 minuten bezig als je van leeg naar vol wil. Als je dat iedere 200 km moet doen schiet dat niet zo op. Maar ik ben he tmet je eens dat je niet op een vakantie je auto uit moet zoeken. Veel mensen hebben bijvoorbeeld een zware bezine / dieselmotor voor die 4 weken per jaar dat ze een caravan willen trekken, dat is misschien ook niet altijd handig. En ik wil best graag electrisch gaan rijden hoor. Het moet alleen nog iets betaalbaarder worden qua aanschaf.


Van 10 tot 80 procent gaat in 18 minuten bij de kia ev6. Tenminste, dat zeggen ze :mrgreen: . Na de 80% gaat het een stuk langzamer maar 80% betekent als het goed is nog steeds ruim 400 kilometer (zonder caravan :wink:)
Maar inderdaad, als prive aanschaf een beetje duur. Verwacht over 3 tot 5 jaar dat ze gebruikt wel betaalbaar op de markt komen.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 07 sep 2021 15:37

ajl schreef:Een tweede hands elektrische fiets is inderdaad ook een optie. Nieuw vind ik ze ook prijzig. Ik begreep alleen dat de accu tweede hands wel een ding kan zijn.


Nieuw zijn ze inderdaad erg duur. 4 jaar geleden kocht ik er eentje van cortina voor 999 euro. Vorig jaar tweedehands meerdere gezien voor datzelfde bedrag :-k vond het erg lastig, toch een gebruikte gekocht voor oudste dochter. De accu moest inderdaad vervangen maar was nog steeds 400 euro goedkoper uit dan de nieuwe. Maar ook geen garantie op de fiets zelf. Tis een afweging die je maakt. Ik heb er iig geen spijt van.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2021 16:34

lammetje schreef:Van 10 tot 80 procent gaat in 18 minuten bij de kia ev6. Tenminste, dat zeggen ze :mrgreen: . Na de 80% gaat het een stuk langzamer maar 80% betekent als het goed is nog steeds ruim 400 kilometer (zonder caravan :wink:)
Maar inderdaad, als prive aanschaf een beetje duur. Verwacht over 3 tot 5 jaar dat ze gebruikt wel betaalbaar op de markt komen.


Ja maar dan moet je wel een nieuwe generatie supercharger hebben. Die ontwikkelingen gaan gelukkig hard maar nu vind je vaak nog 150 wat superchargers hebben. Die 18 minuten zijn berekend op zo'n 230 watt. Maar ik denk dat onze volgende auto ook wel electrisch wordt ja.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2021 16:37

lammetje schreef:Nieuw zijn ze inderdaad erg duur. 4 jaar geleden kocht ik er eentje van cortina voor 999 euro. Vorig jaar tweedehands meerdere gezien voor datzelfde bedrag :-k vond het erg lastig, toch een gebruikte gekocht voor oudste dochter. De accu moest inderdaad vervangen maar was nog steeds 400 euro goedkoper uit dan de nieuwe. Maar ook geen garantie op de fiets zelf. Tis een afweging die je maakt. Ik heb er iig geen spijt van.


Er komen wel steeds meer goede fietsenplannen trouwens. Ik zou wel even kijken of die er niet zijn op het werk want dan heb je een gloednieuwe fiets voor het geld van een tweedehands fiets.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 08 sep 2021 08:20

Marnix schreef:Die snap ik niet helemaal. Volgens mij heeft los van je aerodynamica gewicht toch nog wel invloed op je verbruik, dat lees ik ook overal terug. Ik weet dat dat relatief weinig is en bij electrische auto's helemaal, dan is je bruto verbruik wel iets hoger maar netto scheelt het weinig en levert het soms zelfs extra op omdat je ook meer terugwint. Ik ben trouwens wel benieuwd of het dan nog uitmaakt of je gewicht in of achter de auto hebt, of je het alleen hoeft te verplaatsen of ook moet trekken en of je in beide gevallen net zoveel terugwint?

Ik vond tijdens het zoeken nog een leuke test waarbij ze met 3 electrische auto's met caravan gaan rondtrekken in Noorwegen :)

https://elbil.no/the-very-first-test-of ... -caravans/

Natuurkundig gezien bestaat een reis uit 5 onderdelen:
-Acceleratie (in de volksmond: Optrekken)
-klimmen
-dalen
-eenparig bewegen (rijden met constante snelheid)
-deceleratie (in de volksmond: Afremmen)
Daarbij kun je van deceleratie zeggen dat het accelereren met een negatieve versnelling is.
Elke rit is te beschouwen als een combinatie van optrekken, rijden met constante snelheid, en afremmen (vanzelfsprekend meestal meermaals per rit). In de bergen komen daar nog klimmen en dalen bij.

Tijdens het de fase van “rijden met een constante snelheid” heb je het alleen over de luchtweerstand die overwonnen moet worden, omdat de massatraagheid van de auto er per definitie voor zorgt dat de auto op dezelfde snelheid blijft.

Het “optrekken” houdt in dat de auto voorzien moet worden van kinetische energie.
Dat houdt in dat de auto voorzien moet worden van de volgende hoeveelheid energie: 1/2mv^2
Daar zit de massa lineair in, en de te bereiken snelheid kwadratisch.
Bij het “afremmen”moet deze energie worden vernietigd, en dat is de reden dat optrekken met een zware auto meer energie kost.
Nu is het met een EV (maar ook met een hybride) zo dat de energie die moet worden gebruikt om het voertuig op snelheid te brengen weer voor een groot gedeelte teruggewonnen wordt om opnieuw mee op te trekken.

Tijdens klimmen geldt iets vergelijkbaars, de massa van de auto moet omhoog worden gebracht (omgezet worden in potentiele energie).
Dat kost meer energie naarmate je voertuig zwaarder is, maar deze energie win je terug tijdens de afdaling (zeker als je op de generatorset remt.

Is dit de hele waarheid: Niet helemaal, met een zwaarder geladen voertuig zullen je banden iets verder ingedrukt worden, waardoor het voertuig iets meer weerstand ondervindt. Ook lagers zullen iets meer weerstand ondervinden.

Je merkt het zelf al dat je, als je op de cruise control rijdt in het overwegend vlakke Nederland, je verbruik praktishc onafhankelijk is van het gewicht van je voertuig (omdat het optrekken een veel kortere tijd duurt dan het deel waarop je met constante snelheid rijdt.

Exact datgene is de reden dat stadsritten met een brandstofmotor veel slechter zijn dan snelwegritten (bij ieder stoplicht zet je al je kinetische energie om in warmte, waarmee je het feitelijk kwijt bent), waar dat voor een hybride of een EV eerder andersom is (door de regeneratie verlies je veel minder energie bij die stoplichten, waardoor de hogere snelheid (en dus hogere luchtweerstand) op de snelweg wél blijft. Dat laatste effect heb je met een brandstofmotor ook, maar dat is minder groot dan het start-stop-energie-vernietigen in de stad.
En juist bij dat laatste moet je iedere keer die helft van de massa maal het kwadraat van de snelheid aan energie in de auto stoppen.

Of het uitmaakt of je de massa trekt met een aanhanger danwel in je kofferbak: effect is niet heel groot, maar meer bewegende delen (wielen) is slechter voor je rolweerstand.
Bij een geremde aanhanger komt daar ook nog eens bij dat de energie die de remmen van de aanhanger afvangen puur als warmte naar de omgeving gaan, zonder dat je ze terugwint.

Het is allemaal redelijk complex, maar als je er echt aan gaat rekenen (en dat heb ik gedaan) blijkt op de gemiddelde vakantierit de massa niet heel veel invloed te hebben totdat je de bergen ingaat (uitgaand van een systeem zonder regeneratie).

Voor rijden met een caravan geldt (ook met EV) dat de luchtweerstand toeneemt met het frontaal oppervlak (1/2 Rho-lucht x cw x Frontaal oppervlak x snelheid^2).
Daarnaast zal iedere keer dat er geremd wordt de caravan zelf (uitgaand van een geremde caravan) een deel van zijn bewegingsenergie “vernietigen”.
Dat eerste effect zie je ook terug bij een trekkend voertuig met een brandstofmotor, het laatste effect is alleen relevant bij een auto met een regeneratief systeem.

Tot zover een lesje basale natuurkunde, waarbij mijn stelling blijft staan dat de massa van de totale combinatie niet heel veel uitmaakt (alleen de rolweerstand, en het feit dat je slechts 85% van de kinetische energie effectief kunt hergebruiken), zeker niet op ritten die voor het grootste gedeelte met constante snelheid worden afgelegd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 08 sep 2021 08:22

lammetje schreef:Van 10 tot 80 procent gaat in 18 minuten bij de kia ev6. Tenminste, dat zeggen ze :mrgreen: . Na de 80% gaat het een stuk langzamer maar 80% betekent als het goed is nog steeds ruim 400 kilometer (zonder caravan :wink:)
Maar inderdaad, als prive aanschaf een beetje duur. Verwacht over 3 tot 5 jaar dat ze gebruikt wel betaalbaar op de markt komen.

Ik heb vrij serieus naar de EV6 gekeken, maar de ruimte op de achterbank was voor mij de reden dat niet te doen.
Qua laadcapaciteit is het inderdaad beter dan wat ik nu gekocht heb.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 08 sep 2021 09:53

StillAwake schreef:Natuurkundig gezien bestaat een reis uit 5 onderdelen:
-Acceleratie (in de volksmond: Optrekken)
-klimmen
-dalen
-eenparig bewegen (rijden met constante snelheid)
-deceleratie (in de volksmond: Afremmen)
Daarbij kun je van deceleratie zeggen dat het accelereren met een negatieve versnelling is.
Elke rit is te beschouwen als een combinatie van optrekken, rijden met constante snelheid, en afremmen (vanzelfsprekend meestal meermaals per rit). In de bergen komen daar nog klimmen en dalen bij.

Tijdens het de fase van “rijden met een constante snelheid” heb je het alleen over de luchtweerstand die overwonnen moet worden, omdat de massatraagheid van de auto er per definitie voor zorgt dat de auto op dezelfde snelheid blijft.

Het “optrekken” houdt in dat de auto voorzien moet worden van kinetische energie.
Dat houdt in dat de auto voorzien moet worden van de volgende hoeveelheid energie: 1/2mv^2
Daar zit de massa lineair in, en de te bereiken snelheid kwadratisch.
Bij het “afremmen”moet deze energie worden vernietigd, en dat is de reden dat optrekken met een zware auto meer energie kost.
Nu is het met een EV (maar ook met een hybride) zo dat de energie die moet worden gebruikt om het voertuig op snelheid te brengen weer voor een groot gedeelte teruggewonnen wordt om opnieuw mee op te trekken.

Tijdens klimmen geldt iets vergelijkbaars, de massa van de auto moet omhoog worden gebracht (omgezet worden in potentiele energie).
Dat kost meer energie naarmate je voertuig zwaarder is, maar deze energie win je terug tijdens de afdaling (zeker als je op de generatorset remt.

Is dit de hele waarheid: Niet helemaal, met een zwaarder geladen voertuig zullen je banden iets verder ingedrukt worden, waardoor het voertuig iets meer weerstand ondervindt. Ook lagers zullen iets meer weerstand ondervinden.

Je merkt het zelf al dat je, als je op de cruise control rijdt in het overwegend vlakke Nederland, je verbruik praktishc onafhankelijk is van het gewicht van je voertuig (omdat het optrekken een veel kortere tijd duurt dan het deel waarop je met constante snelheid rijdt.

Exact datgene is de reden dat stadsritten met een brandstofmotor veel slechter zijn dan snelwegritten (bij ieder stoplicht zet je al je kinetische energie om in warmte, waarmee je het feitelijk kwijt bent), waar dat voor een hybride of een EV eerder andersom is (door de regeneratie verlies je veel minder energie bij die stoplichten, waardoor de hogere snelheid (en dus hogere luchtweerstand) op de snelweg wél blijft. Dat laatste effect heb je met een brandstofmotor ook, maar dat is minder groot dan het start-stop-energie-vernietigen in de stad.
En juist bij dat laatste moet je iedere keer die helft van de massa maal het kwadraat van de snelheid aan energie in de auto stoppen.

Of het uitmaakt of je de massa trekt met een aanhanger danwel in je kofferbak: effect is niet heel groot, maar meer bewegende delen (wielen) is slechter voor je rolweerstand.
Bij een geremde aanhanger komt daar ook nog eens bij dat de energie die de remmen van de aanhanger afvangen puur als warmte naar de omgeving gaan, zonder dat je ze terugwint.

Het is allemaal redelijk complex, maar als je er echt aan gaat rekenen (en dat heb ik gedaan) blijkt op de gemiddelde vakantierit de massa niet heel veel invloed te hebben totdat je de bergen ingaat (uitgaand van een systeem zonder regeneratie).

Voor rijden met een caravan geldt (ook met EV) dat de luchtweerstand toeneemt met het frontaal oppervlak (1/2 Rho-lucht x cw x Frontaal oppervlak x snelheid^2).
Daarnaast zal iedere keer dat er geremd wordt de caravan zelf (uitgaand van een geremde caravan) een deel van zijn bewegingsenergie “vernietigen”.
Dat eerste effect zie je ook terug bij een trekkend voertuig met een brandstofmotor, het laatste effect is alleen relevant bij een auto met een regeneratief systeem.

Tot zover een lesje basale natuurkunde, waarbij mijn stelling blijft staan dat de massa van de totale combinatie niet heel veel uitmaakt (alleen de rolweerstand, en het feit dat je slechts 85% van de kinetische energie effectief kunt hergebruiken), zeker niet op ritten die voor het grootste gedeelte met constante snelheid worden afgelegd.


Bedankt voor de les!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 08 sep 2021 14:13

Marnix schreef:Bedankt voor de les!

Kun je het volgen ;-)
diep vanbinnen had ik leraar moeten worden blijkbaar ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 08 sep 2021 14:56

StillAwake schreef:Kun je het volgen ;-)
diep vanbinnen had ik leraar moeten worden blijkbaar ;-)


Haha ja redelijk, ik heb nooit echt betavakken gehad maar het is vrij duidelijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten