Auto topic (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 03 sep 2021 12:34

StillAwake schreef:Reken voor de gein eens uit wat je per maand kwijt bent. Je schrikt er van is mijn ervaring.
Uitgaand van 25000 km (wat ik gemiddeld per jaar rij) ben je zelfs al je 1 op 15 rijdt ben je per jaar al 1600 lieter aan het verstoken.
Met de huidge brandstofprijzen is dat al dik 250 euro per maand.

Ik weet niet wat je rijdt, en hoeveel je rijdt, maar als je een vergelijkbaar aantal kilometers rijdt is die 1/3e alleen al aan brandstof heel snel bereikt.

Voor vakanties lijkt het me iets minder, al is het wel zo dat je met wat extra gewicht en een bagagekarretje niet eens heel veel meer energie gebruikt.
Het optrekken kost meer energie (meer massa te versnellen), maar dat pak je deels terug bij regeneratief remmen.
Je luchtweerstand neemt nauwelijks toe (dat is de grootste kostenpost bij op constante snelheid rechtuit rijden) zolang je aanhanger een kleiner frontaal oppervlak heeft dan je auto.

Let maar op, met een zwaar geladen auto met aanhanger (binnen de contouren van de auto) op vakantie gaan levert (op de snelwegen) niet eens een heel veel slechter verbruik op. Sterker nog, aangezien je vaak gemiddeld iets minder snel zult rijden levert het vaak een verbetering op ten opzichte van de normale situatie.
Zodra je de bergen ingaat gaat het verbruik van je vakantiekonvooi knetterhard omhoog. En dat is nu juist de winst van elektrisch, de potentiele energie die je opbouwt door omhoog te rijden rem je af door middel van een generator. Dus door een bergpas af te rijden laad je je accu weer bij.
En dat is me met een bensinetank nog nooit gelukt ;-)

In die zin vermeod ik dat de range van een EV ook op vakantieritten nog wel redelijk realistisch is. Toegegeven, dan sta je om de 300km een halfuur stil.
Dat is drie maal op de heenweg (als je 1200 km ver wilt), en 3 maal op de terugweg.
Aangezien je met een normale auto ook wel eens stopt om te tanken of wat te eten kost het je effectief een uur op een enkele reis. Op die twee uur per jaar ga ik een autokeuze niet laten afhangen.


Ik kom net over de helft waarvan 2500 km op Duitse / Oostenrijkse benzine. Wegenbelasting 390 euro per jaar en tot nu toe nog geen 250 euro per jaar aan onderhoud. Skoda Fabia II combi uit 2014 met 85000 op de teller.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Katlheen » 03 sep 2021 16:03

Een caravan (met groot frontaal oppervlak) is nog wel een dingetje, dat is nog redelijk funest voor je bereik...
Aan de andere kant: 1200 kg trekken mag al met meerdere EV's


Daarom wacht ik er nog wel even mee.Trekt electrisch wel een beetje? Er is nogal een verschil tussen mogen en kunnen. Voorlopig zal ik nog wel even bij Diesel blijven, maar we volgen de ontwikkelingen wel.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 03 sep 2021 21:46

Een elektromotor heeft over het hele toerenbereik hetzelfde koppel.
Het trekt dus beter dan een diesel...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 04 sep 2021 10:18

StillAwake schreef:Een elektromotor heeft over het hele toerenbereik hetzelfde koppel.
Het trekt dus beter dan een diesel...


Ze zijn alleen een stuk zwaarder en de motor moet dan wel overal genoeg vermogen hebben. Voor nu zijn het aantal electrische auto’s die lekker een caravan trekken beperkt en dan heeft een nog meer impact op je actieradius. Maar goed, het komt vanzelf, de omtwikkelingen gaan snel.

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 05 sep 2021 13:56

Marnix schreef:Ze zijn alleen een stuk zwaarder en de motor moet dan wel overal genoeg vermogen hebben. Voor nu zijn het aantal electrische auto’s die lekker een caravan trekken beperkt en dan heeft een nog meer impact op je actieradius. Maar goed, het komt vanzelf, de omtwikkelingen gaan snel.

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto

Nu haal je trekkracht (koppel), vermogen (snelheid) en accucapaiteit ) tijd door elkaar.
Een electrische aandrijving levert op elk moment hetzelfde koppel, en dus dezelfde trekkracht.
Op volle snelheid met een caravan geeft dat echter meer luchtweerstand.
Dat een elektrische auto in range halveert als je 100km/h rijdt is absoluut waar, maar je benzibe/dieselconsumptie zou met dezelfde factor toenemen.

Vermogen is koppel vermenigvuldigd met toerental, en dat is juist elektrisch niet het probleem (EV's hebben dan ook geen transmissie).
Benzine en Diesel doen het met caravan net zo slecht, er is alleen niemand die een brandstof auto op range afrekent omdat pompstations redelijk beschikbaar zijn...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2021 15:25

StillAwake schreef:Nu haal je trekkracht (koppel), vermogen (snelheid) en accucapaiteit ) tijd door elkaar.
Een electrische aandrijving levert op elk moment hetzelfde koppel, en dus dezelfde trekkracht.
Op volle snelheid met een caravan geeft dat echter meer luchtweerstand.
Dat een elektrische auto in range halveert als je 100km/h rijdt is absoluut waar, maar je benzibe/dieselconsumptie zou met dezelfde factor toenemen.

Vermogen is koppel vermenigvuldigd met toerental, en dat is juist elektrisch niet het probleem (EV's hebben dan ook geen transmissie).
Benzine en Diesel doen het met caravan net zo slecht, er is alleen niemand die een brandstof auto op range afrekent omdat pompstations redelijk beschikbaar zijn...


Bedankt voor de les. Waar het me om ging is dat de meeste electrische auto ‘s sowieso al een mindere range hebben dan diesel / benzine. Als die dan door een caravan significant nog eens significant afneemt hoe je bij een electrische auto wel weinig actieradius over. En als je dan iedere keer een snellader (ook nog niet overal verkrijgbaar dus je moet dat nog een beetje plannen ook) moet zoeken en daar veel langer moet wachten dan wanneer je je benzinetank weer volgooit. Al met al ben je zeker als je een caravan wil trekken met nu een electrische auto wel flink in het nadeel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 06 sep 2021 14:07

Marnix schreef:Bedankt voor de les. Waar het me om ging is dat de meeste electrische auto ‘s sowieso al een mindere range hebben dan diesel / benzine. Als die dan door een caravan significant nog eens significant afneemt hoe je bij een electrische auto wel weinig actieradius over. En als je dan iedere keer een snellader (ook nog niet overal verkrijgbaar dus je moet dat nog een beetje plannen ook) moet zoeken en daar veel langer moet wachten dan wanneer je je benzinetank weer volgooit. Al met al ben je zeker als je een caravan wil trekken met nu een electrische auto wel flink in het nadeel.


Klopt helemaal, maar je rijd niet iedere week met een caravan toch, dus dan is het maar net hoe belangrijk je die paar ritten per jaar vind. Nieuwe auto's laden onwijs snel bij meerdere laadstations. En die schieten ook als paddestoelen uit de grond opt moment. Hoe het in het buitenland is weet ik niet. Veel verder dan Duitsland, Frankrijk of België komen wij toch niet dus heb me daar niet in verdiept. In de vakantie heb ik de auto ook gewoon aan de stekker gehangen naast de tent. We hadden een gewoon stopcontact bij het sanitair gebouw, duurt heel lang voor hij vol is, maar als je een dag toch niets doet... Was ideaal en nog 'gratis' ook want stroom zat bij de prijs is. Beheerder vond het goed :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2021 14:30

lammetje schreef:Klopt helemaal, maar je rijd niet iedere week met een caravan toch, dus dan is het maar net hoe belangrijk je die paar ritten per jaar vind. Nieuwe auto's laden onwijs snel bij meerdere laadstations. En die schieten ook als paddestoelen uit de grond opt moment. Hoe het in het buitenland is weet ik niet. Veel verder dan Duitsland, Frankrijk of België komen wij toch niet dus heb me daar niet in verdiept. In de vakantie heb ik de auto ook gewoon aan de stekker gehangen naast de tent. We hadden een gewoon stopcontact bij het sanitair gebouw, duurt heel lang voor hij vol is, maar als je een dag toch niets doet... Was ideaal en nog 'gratis' ook want stroom zat bij de prijs is. Beheerder vond het goed :wink:


Van bijna leeg naar vol ben je ook met snelladen echt nog wel een poosje bezig, je moet sowieso een 150 kw snellader vinden en dan ben je wel 45 minuten bezig als je van leeg naar vol wil. Als je dat iedere 200 km moet doen schiet dat niet zo op. Maar ik ben he tmet je eens dat je niet op een vakantie je auto uit moet zoeken. Veel mensen hebben bijvoorbeeld een zware bezine / dieselmotor voor die 4 weken per jaar dat ze een caravan willen trekken, dat is misschien ook niet altijd handig. En ik wil best graag electrisch gaan rijden hoor. Het moet alleen nog iets betaalbaarder worden qua aanschaf.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 06 sep 2021 16:43

Marnix schreef:Van bijna leeg naar vol ben je ook met snelladen echt nog wel een poosje bezig, je moet sowieso een 150 kw snellader vinden en dan ben je wel 45 minuten bezig als je van leeg naar vol wil. Als je dat iedere 200 km moet doen schiet dat niet zo op. Maar ik ben he tmet je eens dat je niet op een vakantie je auto uit moet zoeken. Veel mensen hebben bijvoorbeeld een zware bezine / dieselmotor voor die 4 weken per jaar dat ze een caravan willen trekken, dat is misschien ook niet altijd handig. En ik wil best graag electrisch gaan rijden hoor. Het moet alleen nog iets betaalbaarder worden qua aanschaf.

Als je met een snellader wilt laden heeft het niet heel veel nut om naar 100% te laden (het laatste deel gaat relatief langzaam).
Als je een accupakket van 80 kWh van 5% naar 80% laadt gooi je er dus 55 kWh in, da's met 25 minuten klaar. En even een rondje lopen na een paar uur rijden is niet eens heel verkeerd.

De meeste caravanrijders rijden maximaal 600 km met zo'n ding op 1 dag.
Aangezien de meeste EV's zo'n 30 kWh per 100 km verstoken als je met een caravan rijdt (100 km/h) kom je daar zo'n 250km mee (80kWh accupakket).
Dan sta je inderdaad om de twee uur een halfuur te laden.
Effectief houdt dat in dat je, als je 600 km wilt rijden, je energieverbruik zo'n 180 kWh is.
De eerste 80 kWh heb je als het goed is thuis al geladen, dan moet je onderweg nog 100 kWh laden, en dat is met 125kWh nog geen uur op een enkele reisdag.
Aangezien je vaak op dergelijke langere ritten ook met een benzineauto af en toe wat moet eten mag je 1 van deze stops skippen, hou je zo'n 0,5 uur per enkele reis over (en voor je volledige vakantie heb je het over 2 uur, je moet nog weer terug ook...)

Zelf rij ik met een karretje wat in de slipstream van mijn auto blijft, en wat dus in het verbruik nauwelijks terug te zien zal zijn.
Dat houdt in dat ik 19kWh verstook per 100 km, wat maakt dat ik om de 400km een halfuur laadtijd heb.
op een rit van 1200 km moet ik dan dus 2x bijladen, waarbij ik tijdens een van deze stops toch al zou gaan eten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2021 20:22

StillAwake schreef:Als je met een snellader wilt laden heeft het niet heel veel nut om naar 100% te laden (het laatste deel gaat relatief langzaam).
Als je een accupakket van 80 kWh van 5% naar 80% laadt gooi je er dus 55 kWh in, da's met 25 minuten klaar. En even een rondje lopen na een paar uur rijden is niet eens heel verkeerd.

De meeste caravanrijders rijden maximaal 600 km met zo'n ding op 1 dag.
Aangezien de meeste EV's zo'n 30 kWh per 100 km verstoken als je met een caravan rijdt (100 km/h) kom je daar zo'n 250km mee (80kWh accupakket).
Dan sta je inderdaad om de twee uur een halfuur te laden.
Effectief houdt dat in dat je, als je 600 km wilt rijden, je energieverbruik zo'n 180 kWh is.
De eerste 80 kWh heb je als het goed is thuis al geladen, dan moet je onderweg nog 100 kWh laden, en dat is met 125kWh nog geen uur op een enkele reisdag.
Aangezien je vaak op dergelijke langere ritten ook met een benzineauto af en toe wat moet eten mag je 1 van deze stops skippen, hou je zo'n 0,5 uur per enkele reis over (en voor je volledige vakantie heb je het over 2 uur, je moet nog weer terug ook...)

Zelf rij ik met een karretje wat in de slipstream van mijn auto blijft, en wat dus in het verbruik nauwelijks terug te zien zal zijn.
Dat houdt in dat ik 19kWh verstook per 100 km, wat maakt dat ik om de 400km een halfuur laadtijd heb.
op een rit van 1200 km moet ik dan dus 2x bijladen, waarbij ik tijdens een van deze stops toch al zou gaan eten.


We hadden het over caravans. Een karretje verbruikt veel minder, vangt veel minder wind / lucht en veel minder zwaar ook. Dit jaar voor het eerst met een karretje gereden en ik kon met 1x tanken het zuiden van Oostenrijk halen. Maar als ik iedere twee uur een half uur zou moeten opladen zou dat de boel we flink vertragen. En je moet ook wel beter plannen waar je stopt want snelladers heb je nog niet overal.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 07 sep 2021 08:20

Marnix schreef:We hadden het over caravans. Een karretje verbruikt veel minder, vangt veel minder wind / lucht en veel minder zwaar ook. Dit jaar voor het eerst met een karretje gereden en ik kon met 1x tanken het zuiden van Oostenrijk halen. Maar als ik iedere twee uur een half uur zou moeten opladen zou dat de boel we flink vertragen. En je moet ook wel beter plannen waar je stopt want snelladers heb je nog niet overal.

Ik snap je punt, maar je maakt nog wel 1 fout: gewicht maakt niet uit voor het verbruik (zeker niet als je elektrisch bezig bent met regeneratief remmen)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor ajl » 07 sep 2021 08:44

Wij zouden graag elektrisch willen rijden, maar vinden de aanschaf gewoon te duur. Aan de € 700 in de maand komen wij bij lange na niet, omdat wij in oude benzineauto's rijden. En eerlijk is eerlijk, ik geef niets om auto's en vind het überhaupt ongelofelijk dat daar zoveel geld in omgaat. Ik kan mij zelfs voorstellen dat wij geen andere auto meer zouden aanschaffen. Er gaan weken voorbij dat wij de auto alleen gebruiken voor de wekelijkse boodschappen. Die zouden we ook kunnen laten bezorgen of op de fiets kunnen halen. Wellicht dat ik de auto weer vaker ga gebruiken als ik weer vaker naar kantoor mag. Al ben ik gisteren bij wijze van proef op de fiets gegaan. Toch ook een ritje van 38 km. Misschien is een elektrische fiets een betere oplossing voor mij.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2021 08:56

ajl schreef:Wij zouden graag elektrisch willen rijden, maar vinden de aanschaf gewoon te duur. Aan de € 700 in de maand komen wij bij lange na niet, omdat wij in oude benzineauto's rijden. En eerlijk is eerlijk, ik geef niets om auto's en vind het überhaupt ongelofelijk dat daar zoveel geld in omgaat. Ik kan mij zelfs voorstellen dat wij geen andere auto meer zouden aanschaffen. Er gaan weken voorbij dat wij de auto alleen gebruiken voor de wekelijkse boodschappen. Die zouden we ook kunnen laten bezorgen of op de fiets kunnen halen. Wellicht dat ik de auto weer vaker ga gebruiken als ik weer vaker naar kantoor mag. Al ben ik gisteren bij wijze van proef op de fiets gegaan. Toch ook een ritje van 38 km. Misschien is een elektrische fiets een betere oplossing voor mij.


Ja een speedbike dan allicht als niet teveel door de bebouwde kom moet? Maar dan heb je vast familie allemaal dicht in de buurt wonen? Zonder auto zou voor ons geen doen zijn, met name omdat bijna alle familie / schoonfamilie op een uur rijden van ons woont. Voor woon-werkverkeer kunnen we ook prima zonder auto.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 07 sep 2021 09:09

ajl schreef:Wij zouden graag elektrisch willen rijden, maar vinden de aanschaf gewoon te duur. Aan de € 700 in de maand komen wij bij lange na niet, omdat wij in oude benzineauto's rijden. En eerlijk is eerlijk, ik geef niets om auto's en vind het überhaupt ongelofelijk dat daar zoveel geld in omgaat. Ik kan mij zelfs voorstellen dat wij geen andere auto meer zouden aanschaffen. Er gaan weken voorbij dat wij de auto alleen gebruiken voor de wekelijkse boodschappen. Die zouden we ook kunnen laten bezorgen of op de fiets kunnen halen. Wellicht dat ik de auto weer vaker ga gebruiken als ik weer vaker naar kantoor mag. Al ben ik gisteren bij wijze van proef op de fiets gegaan. Toch ook een ritje van 38 km. Misschien is een elektrische fiets een betere oplossing voor mij.

Ik reed ook in een oude benzineauto, maar met de huidige bezineprijzen gaat daar alleen al voor 450,- aan benzine in per maand...
Wellicht een onzuinige auto, wellicht veel kilometers, maar het is belachelijk duur geworden...
EV's zijn een relatief nieuwe ontwikkeling, waardoor er nog weinig op de tweedehandsmarkt komt, en waardoor de prijzen te hoog liggen.

Een elektrische fiets is inderdaad zeker een optie, en inmiddels ook tweedehands redelijk verkrijgbaar!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor ajl » 07 sep 2021 10:07

Marnix schreef:Ja een speedbike dan allicht als niet teveel door de bebouwde kom moet? Maar dan heb je vast familie allemaal dicht in de buurt wonen? Zonder auto zou voor ons geen doen zijn, met name omdat bijna alle familie / schoonfamilie op een uur rijden van ons woont. Voor woon-werkverkeer kunnen we ook prima zonder auto.


Een speedbike zou ik juist niet willen. Daarvan zie ik de gevolgen te veel op mijn werk. Een gewone elektrische fiets met trapondersteuning indien nodig en verder zelf fietsen vind ik prettiger en gezonder.

Wij hebben geen enkel familielid in de buurt. Zij wonen 40 minuten tot een kleine 3 uur rijden bij ons vandaan. Daar komen wij ook niet elke week/maand.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten