Auto topic (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor MoesTuin » 30 aug 2021 12:35

StillAwake schreef:

Waar keek jij naar?


Suzuki....die hebben er o.a. veel last van.....
Wij zijn nu voor Hyundai gegaan (dat ging nog wel....hadden groot nieuw ingeslagen dus vooralsnog voorraad) :D

Overigens gewoon benzine :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 30 aug 2021 12:50

MoesTuin schreef:Suzuki....die hebben er o.a. veel last van.....
Wij zijn nu voor Hyundai gegaan (dat ging nog wel....hadden groot nieuw ingeslagen dus vooralsnog voorraad) :D

Overigens gewoon benzine :wink:

Heb je wel elektrisch overwogen?
Het punt waarop elektrisch voor de particulier aantrekkelijker wordt dat benzine komt erg dichtbij (of is wellicht al gepasseerd)
Ik ga van een auto die 10 liter per 100 km gebruikte naar een auto die 19 kwH gebruikt op diezelfde afstand.
Dat betekent dat ik met de huidge benzineprijs een kwart aan "brandstofkosten" heb.
En ik ben bang dat dat verschil nog veel groter zal worden...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2021 16:37

StillAwake schreef:Heb je wel elektrisch overwogen?
Het punt waarop elektrisch voor de particulier aantrekkelijker wordt dat benzine komt erg dichtbij (of is wellicht al gepasseerd)
Ik ga van een auto die 10 liter per 100 km gebruikte naar een auto die 19 kwH gebruikt op diezelfde afstand.
Dat betekent dat ik met de huidge benzineprijs een kwart aan "brandstofkosten" heb.
En ik ben bang dat dat verschil nog veel groter zal worden...


Enige punt is dat de aanschafprijs van een electrische auto doorgaans wel heel hoog is. Want ze zijn allemaal heel nieuw en de afschrijving is minder dan bij benzineauto's. En een hoop mensen zijn gewend om een auto te kopen voor minder, zeker als ze zo verstandig zijn om normaal occassions te kopen omdat de afschrijving bij benzineauto's veel hoger is. Dus als je normaal een occasion van 5 jaar oud koopt, er 5-8 jaar in rijdt en hem dan weer verkoopt en een nieuwe occassion koopt voor 10-20k zal je als je opeens een electrische auto wil kopen daar wel flink je portemonnee voor moeten trekken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 30 aug 2021 17:58

Marnix schreef:Enige punt is dat de aanschafprijs van een electrische auto doorgaans wel heel hoog is. Want ze zijn allemaal heel nieuw en de afschrijving is minder dan bij benzineauto's. En een hoop mensen zijn gewend om een auto te kopen voor minder, zeker als ze zo verstandig zijn om normaal occassions te kopen omdat de afschrijving bij benzineauto's veel hoger is. Dus als je normaal een occasion van 5 jaar oud koopt, er 5-8 jaar in rijdt en hem dan weer verkoopt en een nieuwe occassion koopt voor 10-20k zal je als je opeens een electrische auto wil kopen daar wel flink je portemonnee voor moeten trekken.

Dat ben ik met je eens, maar aangezien MoesTuin schreef naar een nieuwe auto te hebben gekeken was dat mijn vraag.
Wel denk ik dat je, zelfs als je de afschrijving meetelt, op dit moment goedkoper uit bent met elektrisch.
Maar inderdaad, dat kan alleen uit als je 70k op de plank hebt liggen, en ik denk dat de meeste mensen dat niet hebben.
In die zin is het eigenlijk jammer dat autorijden dan goedkoper wordt voor mensen die een grotere investering kunnen doen.
Tweedehands elektrisch is nog nauwelijks te vinden, en wat je vindt zijn vooral de auto's uit de allereerste generaties.
En of je daar gelukkig van wordt: ik vraag het me af...

Overigens heb ik private lease ook eens doorgerekend, en zelfs dat komt op een vergelijkbaar prijsniveau uit.
Ik kocht ook altijd auto's van zo'n 5 jaar oud, en reed er dan 5 jaar mee, en dat was nu ook de eerste gedachte. Maar toch een andere weg gekozen...
Maar eerlijk is eerlijk: de private lease tarieven vielen me mee (komt uit op een redelijk vergelijkbaar kostenplaatje als kopen)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor MoesTuin » 30 aug 2021 20:36

StillAwake schreef:Heb je wel elektrisch overwogen?
Het punt waarop elektrisch voor de particulier aantrekkelijker wordt dat benzine komt erg dichtbij (of is wellicht al gepasseerd)
Ik ga van een auto die 10 liter per 100 km gebruikte naar een auto die 19 kwH gebruikt op diezelfde afstand.
Dat betekent dat ik met de huidge benzineprijs een kwart aan "brandstofkosten" heb.
En ik ben bang dat dat verschil nog veel groter zal worden...


Nee, elektrisch niet overwogen.
We rijden ook "maar" 10 duizend km per jaar en ik hou van het roffelende moter geluid :mrgreen:

Verder fietsen we veelal als t ff kan, dat dan wel weer elektrisch :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2021 22:18

StillAwake schreef:Dat ben ik met je eens, maar aangezien MoesTuin schreef naar een nieuwe auto te hebben gekeken was dat mijn vraag.
Wel denk ik dat je, zelfs als je de afschrijving meetelt, op dit moment goedkoper uit bent met elektrisch.
Maar inderdaad, dat kan alleen uit als je 70k op de plank hebt liggen, en ik denk dat de meeste mensen dat niet hebben.
In die zin is het eigenlijk jammer dat autorijden dan goedkoper wordt voor mensen die een grotere investering kunnen doen.
Tweedehands elektrisch is nog nauwelijks te vinden, en wat je vindt zijn vooral de auto's uit de allereerste generaties.
En of je daar gelukkig van wordt: ik vraag het me af...

Overigens heb ik private lease ook eens doorgerekend, en zelfs dat komt op een vergelijkbaar prijsniveau uit.
Ik kocht ook altijd auto's van zo'n 5 jaar oud, en reed er dan 5 jaar mee, en dat was nu ook de eerste gedachte. Maar toch een andere weg gekozen...
Maar eerlijk is eerlijk: de private lease tarieven vielen me mee (komt uit op een redelijk vergelijkbaar kostenplaatje als kopen)


Ja dat wordt wel steeds interessanter, 2e hands kopen / verkopen zal doorgaans nog wel goedkoper zijn als je auto betrouwbaar is en je een beetje geluk hebt maar voor iets meer geld heb je een veel nieuwere auto en de risico’s wat beter gedekt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 31 aug 2021 06:58

Marnix schreef:Ja dat wordt wel steeds interessanter, 2e hands kopen / verkopen zal doorgaans nog wel goedkoper zijn als je auto betrouwbaar is en je een beetje geluk hebt maar voor iets meer geld heb je een veel nieuwere auto en de risico’s wat beter gedekt.

Klopt.
En daar komt voor de meeste Nederlanders bij dat het een voordeel is dat veel lease-maatschappijen hun auto's in Noord-Holland inschrijven (goedkoper voor de wegenbelasting).
Als je in Noord-Holland woont heb je daar precies niks aan, maar voor mensen in alle andere provincies is dat een besparing, waardoor PL al snel het punt nadert waarop het goedkoper wordt.
Bovendien kan een leasemaatschappij vanwege de bulk aan auto's betere tarieven afspreken voor onderhoud en verzekeringen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2021 08:41

StillAwake schreef:Klopt.
En daar komt voor de meeste Nederlanders bij dat het een voordeel is dat veel lease-maatschappijen hun auto's in Noord-Holland inschrijven (goedkoper voor de wegenbelasting).
Als je in Noord-Holland woont heb je daar precies niks aan, maar voor mensen in alle andere provincies is dat een besparing, waardoor PL al snel het punt nadert waarop het goedkoper wordt.
Bovendien kan een leasemaatschappij vanwege de bulk aan auto's betere tarieven afspreken voor onderhoud en verzekeringen.


Laat ik nou net in het uiterste puntje van Noord-Holland wonen, nog geen 3km van de grens met Utrecht. Dus daar heb ik niks aan :-D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 31 aug 2021 09:07

Marnix schreef:Laat ik nou net in het uiterste puntje van Noord-Holland wonen, nog geen 3km van de grens met Utrecht. Dus daar heb ik niks aan :-D

wees blij, da's een end goedkoper in de wegenbelasting ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2021 10:26

StillAwake schreef:wees blij, da's een end goedkoper in de wegenbelasting ;-)


Scheelt me ten opzichte van Utrecht 12 euro per jaar ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 31 aug 2021 10:37

Marnix schreef:Scheelt me ten opzichte van Utrecht 12 euro per jaar ;-)

En ten opzichte van Zuid Holland?
Da's de duurste namelijk...

Scheelt toch een euro per maand, ik zou er voor tekenen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Prisma23 » 31 aug 2021 11:11

StillAwake schreef:En ten opzichte van Zuid Holland?
Da's de duurste namelijk...

Scheelt toch een euro per maand, ik zou er voor tekenen...


In provincie A wonen en je auto in provincie B registreren om zo minder belasting te hoeven betalen is wat mij betreft gewoon fraude. [-(

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 31 aug 2021 11:19

Prisma23 schreef:In provincie A wonen en je auto in provincie B registreren om zo minder belasting te hoeven betalen is wat mij betreft gewoon fraude. [-(

Ben ik met je eens (hoewel ik het systeem van provinciale opcenten ook een belachelijke vindt), maar op het moment dat een auto op naam van een leasemaatschappij staat staat deze formeel ingeschreven in de provincie waar de leasemaatschappij gevestigd is.
Als ik als particulier een auto koop, en deze in een goedkopere provincie registreer dan waar ik woon is dat fraude.
Een auto die je echter huurt staat niet op jouw naam en adres ingeschreven (en feitelijk is lease een huurconstructie), dus ik zie in dat geval het probleem niet zo.
Dat is niet zo zeer fraude, maar een maas in de wet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 31 aug 2021 11:32

Prisma23 schreef:In provincie A wonen en je auto in provincie B registreren om zo minder belasting te hoeven betalen is wat mij betreft gewoon fraude. [-(

Dat ik in de 24 jaar dat ik auto's op mijn naam heb staan (allen in Zuid Holland) per jaar gemiddeld 230 euro meer aan wegenbelasting betaald heb ten opzichte van Noord Holland is ergens ook belachelijk toch?
Want het is nu niet echt zo dat de kwaliteit van het wegennet in Zuid Holland echt veel hoger ligt dan in de rest van het land.
Wat dat betreft pleit ik voor het gelijktrekken van de wegenbelasting over heel Nederland, maar zolang de regels krom zijn zullen ook de aangeboden routes door de mazen van de wet krom zijn.

Overigens betaal ik vanaf de levering van mijn auto's voorlopig geen wegenbelasting (Elektrische auto's zijn uitgezonderd van wegenbelasting).
Wat ergens ook belachelijk is, de auto's zijn zwaarder, en hebben waarschijnlijk ook nog eens meer koppel, waardoor ze de weg juist zwaarder belasten (fysiek), wat juist meer onderhoud gaat vragen...
Ook een belachelijke regel, waarbij de houders van benzineauto's de wegenbelasting ophoesten voor de mensen die de middelen hadden om naar een EV over te stappen.
In die zin ben ik er voorstander van om alle auto's op het huisadres in te schrijven, om alle auto's belastingplichtig te laten zijn, en om alle provincies hetzelfde tarief te rekenen. Ook als dat in mijn nadeel zal zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2021 13:05

StillAwake schreef:En ten opzichte van Zuid Holland?
Da's de duurste namelijk...

Scheelt toch een euro per maand, ik zou er voor tekenen...


Met Zuid-Holland scheelt het 66 euro per jaar, dat helpt al wat meer :-)
Overigens is Zuid-Holland niet meer de duurste, jullie zijn recent voorbijgestreefd door Groningen en Drenthe :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten