Marnix schreef:Die snap ik niet helemaal. Volgens mij heeft los van je aerodynamica gewicht toch nog wel invloed op je verbruik, dat lees ik ook overal terug. Ik weet dat dat relatief weinig is en bij electrische auto's helemaal, dan is je bruto verbruik wel iets hoger maar netto scheelt het weinig en levert het soms zelfs extra op omdat je ook meer terugwint. Ik ben trouwens wel benieuwd of het dan nog uitmaakt of je gewicht in of achter de auto hebt, of je het alleen hoeft te verplaatsen of ook moet trekken en of je in beide gevallen net zoveel terugwint?
Ik vond tijdens het zoeken nog een leuke test waarbij ze met 3 electrische auto's met caravan gaan rondtrekken in Noorwegen
https://elbil.no/the-very-first-test-of ... -caravans/
Natuurkundig gezien bestaat een reis uit 5 onderdelen:
-Acceleratie (in de volksmond: Optrekken)
-klimmen
-dalen
-eenparig bewegen (rijden met constante snelheid)
-deceleratie (in de volksmond: Afremmen)
Daarbij kun je van deceleratie zeggen dat het accelereren met een negatieve versnelling is.
Elke rit is te beschouwen als een combinatie van optrekken, rijden met constante snelheid, en afremmen (vanzelfsprekend meestal meermaals per rit). In de bergen komen daar nog klimmen en dalen bij.
Tijdens het de fase van “rijden met een constante snelheid” heb je het alleen over de luchtweerstand die overwonnen moet worden, omdat de massatraagheid van de auto er per definitie voor zorgt dat de auto op dezelfde snelheid blijft.
Het “optrekken” houdt in dat de auto voorzien moet worden van kinetische energie.
Dat houdt in dat de auto voorzien moet worden van de volgende hoeveelheid energie: 1/2mv^2
Daar zit de massa lineair in, en de te bereiken snelheid kwadratisch.
Bij het “afremmen”moet deze energie worden vernietigd, en dat is de reden dat optrekken met een zware auto meer energie kost.
Nu is het met een EV (maar ook met een hybride) zo dat de energie die moet worden gebruikt om het voertuig op snelheid te brengen weer voor een groot gedeelte teruggewonnen wordt om opnieuw mee op te trekken.
Tijdens klimmen geldt iets vergelijkbaars, de massa van de auto moet omhoog worden gebracht (omgezet worden in potentiele energie).
Dat kost meer energie naarmate je voertuig zwaarder is, maar deze energie win je terug tijdens de afdaling (zeker als je op de generatorset remt.
Is dit de hele waarheid: Niet helemaal, met een zwaarder geladen voertuig zullen je banden iets verder ingedrukt worden, waardoor het voertuig iets meer weerstand ondervindt. Ook lagers zullen iets meer weerstand ondervinden.
Je merkt het zelf al dat je, als je op de cruise control rijdt in het overwegend vlakke Nederland, je verbruik praktishc onafhankelijk is van het gewicht van je voertuig (omdat het optrekken een veel kortere tijd duurt dan het deel waarop je met constante snelheid rijdt.
Exact datgene is de reden dat stadsritten met een brandstofmotor veel slechter zijn dan snelwegritten (bij ieder stoplicht zet je al je kinetische energie om in warmte, waarmee je het feitelijk kwijt bent), waar dat voor een hybride of een EV eerder andersom is (door de regeneratie verlies je veel minder energie bij die stoplichten, waardoor de hogere snelheid (en dus hogere luchtweerstand) op de snelweg wél blijft. Dat laatste effect heb je met een brandstofmotor ook, maar dat is minder groot dan het start-stop-energie-vernietigen in de stad.
En juist bij dat laatste moet je iedere keer die helft van de massa maal het kwadraat van de snelheid aan energie in de auto stoppen.
Of het uitmaakt of je de massa trekt met een aanhanger danwel in je kofferbak: effect is niet heel groot, maar meer bewegende delen (wielen) is slechter voor je rolweerstand.
Bij een geremde aanhanger komt daar ook nog eens bij dat de energie die de remmen van de aanhanger afvangen puur als warmte naar de omgeving gaan, zonder dat je ze terugwint.
Het is allemaal redelijk complex, maar als je er echt aan gaat rekenen (en dat heb ik gedaan) blijkt op de gemiddelde vakantierit de massa niet heel veel invloed te hebben totdat je de bergen ingaat (uitgaand van een systeem zonder regeneratie).
Voor rijden met een caravan geldt (ook met EV) dat de luchtweerstand toeneemt met het frontaal oppervlak (1/2 Rho-lucht x cw x Frontaal oppervlak x snelheid^2).
Daarnaast zal iedere keer dat er geremd wordt de caravan zelf (uitgaand van een geremde caravan) een deel van zijn bewegingsenergie “vernietigen”.
Dat eerste effect zie je ook terug bij een trekkend voertuig met een brandstofmotor, het laatste effect is alleen relevant bij een auto met een regeneratief systeem.
Tot zover een lesje basale natuurkunde, waarbij mijn stelling blijft staan dat de massa van de totale combinatie niet heel veel uitmaakt (alleen de rolweerstand, en het feit dat je slechts 85% van de kinetische energie effectief kunt hergebruiken), zeker niet op ritten die voor het grootste gedeelte met constante snelheid worden afgelegd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.