Auto topic (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Autotopic (3)

Berichtdoor Boekenlezer » 18 jun 2018 17:46

Marnix schreef:Waarom heb je liever een 3-deurs dan een 5-deurs? Extra deuren is toch alleen maar handig? Of doet dat de looks geen goed?

En ach, nieuwprijs is altijd hoog, ik zou nooit een nieuwe auto kopen. Als ze een jaar of 4, 5 oud zijn zijn ze al zoveel goedkoper, de afschrijving is. De eerste paar jaar enorm.

Mijn 3-deursauto bevalt me wel. Ik heb totaal geen behoefte aan die twee extra deuren als er toch vrijwel nooit iemand achterin zit. (In de acht jaar dat ik de mijne heb, weet ik mij drie keer te herinneren dat er iemand achterin zat.)
In een 3-deursauto kun je spullen achterin leggen, en dan kan niemand er bij. Niemand kan dan even een deur opentrekken en er wat uit jatten als je ergens vast staat in een opstopping. Niet dat mij dat ooit gebeurd is, maar ik heb wel eens van dergelijke verhalen gehoord.
En gevoelsmatig spreekt zo'n driedeurs mij wat meer aan voor mij als vrije vrijgezel. Praktische gezinsauto's zijn doorgaans ook vrij saai, en daar heb ik niks mee te schaften. Ik kan mij een 3-deurs prima permitteren.
In het artikel, waarvan ik de link heb gegeven, staat de 5-deurs als 'nicht uneingeschränkt zu empfehlen'. Langere mensen komen naast de B-stijl terecht, staat er als reden. Anders gezegd: de auto is wat aan de kleine kant voor een 5-deurs. Nou ben ik niet heel erg lang, maar ik vermeld het maar even voor de volledigheid.

Tja, ik weet het, over die nieuwprijs, die heel hoog is. Zomaar kopen is er niet bij. Maar het is op zich wel leuk om een beetje op een rijtje te hebben wat zoiets kost.
Iets wat ik nieuw kan kopen koop ik nieuw. Zoals een fiets, of een fotocamera. Daar zal ook best wel afschrijving op zitten, maar dat gaat over bedragen die goed te overzien zijn, dus dan maal ik daar niet om. Maar bij een auto is het helaas wat anders.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor pindas83 » 18 jun 2018 19:42

Wij zijn ook aan het oriënteren voor een auto. De Toyota leasebak gaat er uit.
De ‘nieuwe’ zal voornamelijk door de vrouw worden gereden voor zakelijke doeleinden maar ook privé zal ik er zelf van tijd tot tijd in moeten sturen.
De eisen zijn simpel:
-Auto moet min. 1800kg trekkracht hebben
-diesel want meer dan 25.000km per jaar
-het moet wel een beetje normaal van zn plek komen
-ik wil automaat, haar maakt het niet uit zegt ze, ondanks nu na jaren automaat te hebben gereden.
-Navigatie
-Bluetooth voor telefoon (en muziek ook wel handig)
-Liefst niet meer dan € 12.500,00 kosten

Mijn persoonlijke voorkeur ging uit naar een BMW 5 serie, met M pakket. Dan beland je in een wagen van pak em beet 10 jaar of ouder met 150.000-200.000km op de teller. Dan is een 5.35d wel het summum (de 5.50 even buiten beschouwing gelaten) met deze voorwaarden maar waarschijnlijk niet de meest verstandige keuze. Ik werd dan ook rap terug gefloten door de vrouw toen de vaste kosten werden berekend. Zo n 400-450 EU per kwartaal aan wegenbelasting (maar goed, dat zijn bijna alle dieselauto ‘s in deze range), hoge(re) brandstofkosten en duurdere verzekering (ong. 120 p.m voor WA+). Ook de verwachtte onderhouds- en vervangingskosten zijn naar verwachting vrij hoog.
Tja. De 5.35 werd een 5.25 en u raad het: de 5.25 werd een 5.20.
Ook die werd gewogen maar te zwaar bevonden? :-k

Nu. Tot overmaat van ramp moest er zelfs een alternatief worden gezocht. Een BMW X1 was een kanshebber evenals een Ford Kuga. Nu ben ik geen hater van SUV ‘s maar liever toch niet.
De kenners begrijpen het :wink:
Beide merken spreken me ook wel aan want ik rijd nu jaren met Ford zonder problemen en tevredenheid maar eens iets anders is dan wel leuk toch?
Enfin, beide vehikels zijn gebruikt, in deze prijscategorie niet of nauwelijks met automatische versnellingsbak te krijgen #-o
Ik voel weinig voor andere SUV zoals misschien wel duidelijk is. Ja de nieuwere type ‘s wellicht maar die kosten te natuurlijk teveel.
Volvo V70 of die andere met 4 wiel drive vind ik een oude lullenauto, evenals de meeste Mercedessen. Audi zou wel kunnen maar eigenlijk het zelfde laken en pak in vergelijking met de BMW.

Ik vermoed dus dat het een paar jaar afzien word tenzij iemand met een lumineus idee komt! :(

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2018 20:05

Waarom kijk je vooral naar die dure merken? Er zijn toch zat auto’s met die specificaties die geen bmw, mercedes of audo zijn? Dat scheelt gelijk in prijs, onderhoud, onderdelen etc en je hebt dan een stuk nieuwere auto voor het zelfde geld. Met Japanners is doorgaans bijvoorbeeld zelden wat mis en zo zijn er een hoop meer merken.


Boekenlezer, ik koop apparaten doorgaans ook graag nieuw maar voor auto’s maak ik een uitzondering. Waarom zou je een nieuwe auto kopen... als je het bij een dealer doet heb je garantie, wordt de auto netjes afgeleverd etc. Ps. Ze zouden voor jou auto’snzonder achterbank moeten maken, die gebruik je toch niet. Jammer van de laadruimte ;-) en een Smart zie ik je niet snel kopen :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor pindas83 » 18 jun 2018 20:16

[quote="Marnix"]Waarom kijk je vooral naar die dure merken? Er zijn toch zat auto’s met die specificaties die geen bmw, mercedes of audo zijn? Dat scheelt gelijk in prijs, onderhoud, onderdelen etc en je hebt dan een stuk nieuwere auto voor het zelfde geld. Met Japanners is doorgaans bijvoorbeeld zelden wat mis en zo zijn er een hoop meer merken.
[quote]

Audo? :-k die ken ik nog niet.
Deze? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Joseph_VI_Audo

Misschien heb je gelijk maar de Rav4 is niet goedkoper (en ook geen topstuk heb ik me laten vertellen) en de Nissan x trail is ook niet voor weinig en die rijdt als een natte krant, vind ik.
Hyundai en Kia, tja als het niet nodig is liever niet :D

Oh de Quashquai oid doet me ook niets evenals de Honda Crv.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2018 20:36

Audi dus...

Mazda? Subaru? Of een ander betrouwbaar merk waar je niet om het merk alleen al de hoofdprijs betaalt? En als je per se een bmw of audi wil moet je ook niet klagen dat ie oud is en veel op de teller heeft. ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor pindas83 » 18 jun 2018 21:51

Marnix schreef:Audi dus...

Mazda? Subaru? Of een ander betrouwbaar merk waar je niet om het merk alleen al de hoofdprijs betaalt? En als je per se een bmw of audi wil moet je ook niet klagen dat ie oud is en veel op de teller heeft. ;-)


Mij hoor je niet klagen Marnix. 8)
Ik krijg het idee dat de Ford Kuga niet zo n verkeerde keus is in dit segment. Die Mazda cx5 is ook rond die prijs, net als de al eerder genoemden.
Het ontloopt elkaar niet zo veel.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2018 22:06

Beiden vast een stuk betaalbaarder dan een Bmw ;-)

Maar waarom kijk je vooral naar suv’s? er zijn toch ook wel lagere auto’s met die specificaties?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 19 jun 2018 13:25

Marnix schreef:Audi dus...

Mazda? Subaru? Of een ander betrouwbaar merk waar je niet om het merk alleen al de hoofdprijs betaalt? En als je per se een bmw of audi wil moet je ook niet klagen dat ie oud is en veel op de teller heeft. ;-)

Mazda en betrouwbaar in 1 zin vereist naar mijn persoonlijke ervaring het woordje NIET...
Mazda is juist de reden dat ik van Japanse auto's afgestapt ben.
Ik rij nu bijna 15 jaar alleen maar Duits (Seat, VW, Porsche en Audi), en werkelijk nog NOOIT een exorbitante reparatie gehad.
Toevallig in Noorwegen een vrij jonge Mazda MX5 (hij had nog geen 6k op de teller toen ik hem kreeg) "gekocht" (ik had weinig keus in de lease), en alweer gezeur (elektronica)...
Daarvoor Mazda, Fiat en Peugeot gereden, en alleen de peugeot deed het vergelijkbaar met een Duitse auto...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Yoshi

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Yoshi » 19 jun 2018 16:08

Zo zie je maar weer dat ervaring verschilt. Mijn vorige Mazda 3 (uit 2006) zou juist de reden zijn dat ik wel weer een Mazda zou willen. Helaas is Mazda een beetje een duur merk geworden in de lease.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor pindas83 » 19 jun 2018 16:18

StillAwake schreef:Mazda en betrouwbaar in 1 zin vereist naar mijn persoonlijke ervaring het woordje NIET...
Mazda is juist de reden dat ik van Japanse auto's afgestapt ben.
Ik rij nu bijna 15 jaar alleen maar Duits (Seat, VW, Porsche en Audi), en werkelijk nog NOOIT een exorbitante reparatie gehad.
Toevallig in Noorwegen een vrij jonge Mazda MX5 (hij had nog geen 6k op de teller toen ik hem kreeg) "gekocht" (ik had weinig keus in de lease), en alweer gezeur (elektronica)...
Daarvoor Mazda, Fiat en Peugeot gereden, en alleen de peugeot deed het vergelijkbaar met een Duitse auto...


Zo zie je maar weer, Japans staat niet altijd gelijk aan betrouwbaar. Dat waren ze in de oorlog al niet maar dat is een ander topic.

Vanavond kijken we bij een Kuga uit 2008 4WD en het hele pakket er op. Ben benieuwd!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 20 jun 2018 07:47

pindas83 schreef:Zo zie je maar weer, Japans staat niet altijd gelijk aan betrouwbaar. Dat waren ze in de oorlog al niet maar dat is een ander topic.

Vanavond kijken we bij een Kuga uit 2008 4WD en het hele pakket er op. Ben benieuwd!

Japanners waren in de oorlog niet betrouwbaar inderdaad, maar ik heb ook wel eens iets gehoord over de duitsers in die tijd...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor pindas83 » 20 jun 2018 07:53

StillAwake schreef:Japanners waren in de oorlog niet betrouwbaar inderdaad, maar ik heb ook wel eens iets gehoord over de duitsers in die tijd...


:lol: Hans Teeuwen was het niet? :wink:

Kuga is trouwens gekocht. 1e bezichtiging was gelijk raak. Geen zin om het halve land af te rijden voor een auto dus ben blij dat het gelijk raak is.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 20 jun 2018 08:04

Yoshi schreef:Zo zie je maar weer dat ervaring verschilt. Mijn vorige Mazda 3 (uit 2006) zou juist de reden zijn dat ik wel weer een Mazda zou willen. Helaas is Mazda een beetje een duur merk geworden in de lease.

Ik heb problemen gehad met de laatste 626 (al heb ik het vermoeden dat dat achteraf een schadeauto bleek te zijn).. De wagen werdt onrustig boven de 80 km/h, en bij 120 trilde de halve auto zo hard dat de radio ermee stopte.

Daarna met een gloednieuwe Mazda 6 uiteindelijk binnen 50k km de motor gewisseld, de versenllingsbak gewisseld, nog een keer de versnellingsbak gewisseld maar nu met het differentieel erbij, en de stuurkolom gewisseld.

Nu (niet mijn keus) een MX5 in de lease.
De koeling houdt er regelmatig mee op en de nokkenasverstelling loopt niet lekke (deze laatste storing heb ik bij Audi ook gehad)r.

Duitse auto's
VW golf I: 1 keer een koppakking, weggedaan toen de auto 30 werd en de versnellingsbak aan revisie toe was.
VW Polo III: Niks noemenswaardigs, weggedaan toen de koppeling slecht werd
VW Polo V: Niks noemenswaardigs, ik heb de auto nog steeds
Seat Arosa: Niks noemenswaardigs, verkocht omdat hij wat klein werd.
Audi A4; Niks noemenswaardigs, weggedaan na total loss
Audi A6: Een portierslot en een nokkenassensor, ik heb de auto nog steeds
Porsche 356: De koppeling vervangen, ik heb de auto nog steeds.

Overig:
Fiat Cinquecento: Weggedaan wegens hoge onderhoudskosten. Geen bijzonderheden, maar gewoon heel veel kleine problemen.
Peugeot 309: geweldige auto, nooit problemen mee gehad, maar uiteindelijk afkeur op APK.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 20 jun 2018 08:40

Oh nou ik heb ook geen ervaring met Mazda, alleen met Japanners in het algemeen, dat ze doorgaans net zo betrouwbaar zijn als Duitse auto’s maar wel goedkopers dus goede prijs-kwaliteitsverhouding. Zeker als je vergelijkt met Mercedes, Audi, BMW. Wat ik nooit zou kopen is een Franse auto, ik hoor daar zoveel drama-verhalen over... :-)

Maar ja iedereen kan een andere ervaring daarmee hebben, het blijft een soort van kansberekening ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Yoshi » 20 jun 2018 09:39

pindas83 schreef::lol: Hans Teeuwen was het niet? :wink:

Kuga is trouwens gekocht. 1e bezichtiging was gelijk raak. Geen zin om het halve land af te rijden voor een auto dus ben blij dat het gelijk raak is.

Heel veel plezier en veilige km er mee. :)


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten