StillAwake schreef:Reken voor de gein eens uit wat je per maand kwijt bent. Je schrikt er van is mijn ervaring.
Uitgaand van 25000 km (wat ik gemiddeld per jaar rij) ben je zelfs al je 1 op 15 rijdt ben je per jaar al 1600 lieter aan het verstoken.
Met de huidge brandstofprijzen is dat al dik 250 euro per maand.
Ik weet niet wat je rijdt, en hoeveel je rijdt, maar als je een vergelijkbaar aantal kilometers rijdt is die 1/3e alleen al aan brandstof heel snel bereikt.
Voor vakanties lijkt het me iets minder, al is het wel zo dat je met wat extra gewicht en een bagagekarretje niet eens heel veel meer energie gebruikt.
Het optrekken kost meer energie (meer massa te versnellen), maar dat pak je deels terug bij regeneratief remmen.
Je luchtweerstand neemt nauwelijks toe (dat is de grootste kostenpost bij op constante snelheid rechtuit rijden) zolang je aanhanger een kleiner frontaal oppervlak heeft dan je auto.
Let maar op, met een zwaar geladen auto met aanhanger (binnen de contouren van de auto) op vakantie gaan levert (op de snelwegen) niet eens een heel veel slechter verbruik op. Sterker nog, aangezien je vaak gemiddeld iets minder snel zult rijden levert het vaak een verbetering op ten opzichte van de normale situatie.
Zodra je de bergen ingaat gaat het verbruik van je vakantiekonvooi knetterhard omhoog. En dat is nu juist de winst van elektrisch, de potentiele energie die je opbouwt door omhoog te rijden rem je af door middel van een generator. Dus door een bergpas af te rijden laad je je accu weer bij.
En dat is me met een bensinetank nog nooit gelukt
In die zin vermeod ik dat de range van een EV ook op vakantieritten nog wel redelijk realistisch is. Toegegeven, dan sta je om de 300km een halfuur stil.
Dat is drie maal op de heenweg (als je 1200 km ver wilt), en 3 maal op de terugweg.
Aangezien je met een normale auto ook wel eens stopt om te tanken of wat te eten kost het je effectief een uur op een enkele reis. Op die twee uur per jaar ga ik een autokeuze niet laten afhangen.
Ik kom net over de helft waarvan 2500 km op Duitse / Oostenrijkse benzine. Wegenbelasting 390 euro per jaar en tot nu toe nog geen 250 euro per jaar aan onderhoud. Skoda Fabia II combi uit 2014 met 85000 op de teller.