Marnix schreef:Maakt dus nogal uit of je een electrische auto zoekt voor alles of als tweede auto voor de niet te lange afstanden. En als je kijkt of het duurder is maakt erg uit wat voor auto je hebt en hoeveel je rijdt. Ik kom denk ik nog niet op 1/3e van wat jij per maand voor die audi betaalt en dan wordt private lease veel duurder.
Maar welkom bij de Skoda-club
ik ben benieuwd hoe het bevalt. Het lijkt me wel wat, alleen voor vakanties lijkt het me nog wel iets minder praktisch. Als je 120 rijdt kan je na iedere shift rijden een half uur gaan laden en als je veel extra gewicht mee hebt en evt een bagagekarretje allicht ook. Maar ik snap ook dat je niet je auto op die paar weken per jaar moet uitzoeken.
Reken voor de gein eens uit wat je per maand kwijt bent. Je schrikt er van is mijn ervaring.
Uitgaand van 25000 km (wat ik gemiddeld per jaar rij) ben je zelfs al je 1 op 15 rijdt ben je per jaar al 1600 lieter aan het verstoken.
Met de huidge brandstofprijzen is dat al dik 250 euro per maand.
Ik weet niet wat je rijdt, en hoeveel je rijdt, maar als je een vergelijkbaar aantal kilometers rijdt is die 1/3e alleen al aan brandstof heel snel bereikt.
Voor vakanties lijkt het me iets minder, al is het wel zo dat je met wat extra gewicht en een bagagekarretje niet eens heel veel meer energie gebruikt.
Het optrekken kost meer energie (meer massa te versnellen), maar dat pak je deels terug bij regeneratief remmen.
Je luchtweerstand neemt nauwelijks toe (dat is de grootste kostenpost bij op constante snelheid rechtuit rijden) zolang je aanhanger een kleiner frontaal oppervlak heeft dan je auto.
Let maar op, met een zwaar geladen auto met aanhanger (binnen de contouren van de auto) op vakantie gaan levert (op de snelwegen) niet eens een heel veel slechter verbruik op. Sterker nog, aangezien je vaak gemiddeld iets minder snel zult rijden levert het vaak een verbetering op ten opzichte van de normale situatie.
Zodra je de bergen ingaat gaat het verbruik van je vakantiekonvooi knetterhard omhoog. En dat is nu juist de winst van elektrisch, de potentiele energie die je opbouwt door omhoog te rijden rem je af door middel van een generator. Dus door een bergpas af te rijden laad je je accu weer bij.
En dat is me met een bensinetank nog nooit gelukt
In die zin vermeod ik dat de range van een EV ook op vakantieritten nog wel redelijk realistisch is. Toegegeven, dan sta je om de 300km een halfuur stil.
Dat is drie maal op de heenweg (als je 1200 km ver wilt), en 3 maal op de terugweg.
Aangezien je met een normale auto ook wel eens stopt om te tanken of wat te eten kost het je effectief een uur op een enkele reis. Op die twee uur per jaar ga ik een autokeuze niet laten afhangen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.