Auto topic (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2021 10:09

Katlheen schreef:En wellicht kan je al eerder de Randstad uit. Door Corona zijn veel mensen gaan thuiswerken en dat blijft waarschijnlijk ook wel zo. Ik kan weer terug naar kantoor maar ben niet verplicht. Ik kan dus gewoon 1 dag in de maand naar kantoor, de andere dagen werk ik thuis. Dan hoef ik echt niet meer in de Randstad te blijven. Wat mij betreft gaat hier ook en Te Koop bord in de tuin en ga ik hier weg. Maar ja, de wederhelft wil (nog) niet.
Een berg overwaarde heb ik zeker. Maar zoals gezegd, daar kan je niet van eten. Dat is vermogen op papier en wordt pas echt vermogen op het moment dat je verkoopt. Ik sta niet onder water, dus in die zin slaapt het prima. Maar verder is het een papieren werkelijkheid. Het heeft alleen waarde als ik hier verkoop en naar een gedeelte van het land ga waar ik voor dit geld meer woning krijg. In de wijk hier zie ik huizen op de markt komen waar zo 5000 euro de meter voor wordt gevraagd. En dat is dan vraagprijs, de werkelijke verkoopprijs ligt doorgaans nog een procentje of 5-10 hoger.


Klopt, behalve dat je met overwaarde doorgaans wel je hypotheek en dus je maandlasten flink naar beneden kan brengen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Katlheen » 05 okt 2021 10:28

Ligt er aan. In je huidige hypotheek kan je wel korting krijgen als de hypotheek een tarief heeft wat nog gebaseerd is op een lagere huizenwaarde. Anders gezegd, indien je hypotheek minder dan 67.5% van de woningwaarde is, kan je rentekorting krijgen. Doorgaans stelt dat ook niet heel veel voor, zeker niet met de huidige rentestanden. Je betaalt iets minder ja.
Wat betreft rente: ik kreeg vorige week een brief van de bank om een deel van de hypotheek weer vast te zetten vanwege aflopen rente termijn. 30 jaar vast komt me op 150 basispunten te staan. Gaat echt nergens meer over dit soort rentes.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 05 okt 2021 19:55

Katlheen schreef:En wellicht kan je al eerder de Randstad uit. Door Corona zijn veel mensen gaan thuiswerken en dat blijft waarschijnlijk ook wel zo. Ik kan weer terug naar kantoor maar ben niet verplicht. Ik kan dus gewoon 1 dag in de maand naar kantoor, de andere dagen werk ik thuis. Dan hoef ik echt niet meer in de Randstad te blijven. Wat mij betreft gaat hier ook en Te Koop bord in de tuin en ga ik hier weg. Maar ja, de wederhelft wil (nog) niet.
Een berg overwaarde heb ik zeker. Maar zoals gezegd, daar kan je niet van eten. Dat is vermogen op papier en wordt pas echt vermogen op het moment dat je verkoopt. Ik sta niet onder water, dus in die zin slaapt het prima. Maar verder is het een papieren werkelijkheid. Het heeft alleen waarde als ik hier verkoop en naar een gedeelte van het land ga waar ik voor dit geld meer woning krijg. In de wijk hier zie ik huizen op de markt komen waar zo 5000 euro de meter voor wordt gevraagd. En dat is dan vraagprijs, de werkelijke verkoopprijs ligt doorgaans nog een procentje of 5-10 hoger.

Ik heb een aantal keer ver van mijn netwerk gewoond.
Het kan, maar besef wel dat een sociaal isolement dan niet heel ver weg is.
En natuurlijk zijn mijn vrienden langsgeweest, en heb ik mijn familieleden regelmatig gesproken.
Maar het verwaterde sneller dan je denkt...
En op een bepaalde leeftijd bouw je ook niet zo snel meer een netwerk op.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 06 okt 2021 08:04

StillAwake schreef:Ik heb een aantal keer ver van mijn netwerk gewoond.
Het kan, maar besef wel dat een sociaal isolement dan niet heel ver weg is.
En natuurlijk zijn mijn vrienden langsgeweest, en heb ik mijn familieleden regelmatig gesproken.
Maar het verwaterde sneller dan je denkt...
En op een bepaalde leeftijd bouw je ook niet zo snel meer een netwerk op.


Gaat niet meer over auto's, maar dit is wel een dingetje inderdaad. Wij zijn naar een totaal andere omgeving verhuisd. Omdat we schoolgaande kinderen hadden, heb je zo weer een netwerk om je heen. Maar als je niet bij school staat en ook nog een beetje buiten het dorp woont kun je behoorlijk eenzaam zijn. Al zorgt aansluiting bij een warme kerkelijke gemeente ook vaak voor contacten.
Tegelijkertijd: sommige mensen vinden het heerlijk om vaak alleen te zijn...

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 06 okt 2021 08:31

lammetje schreef:Gaat niet meer over auto's, maar dit is wel een dingetje inderdaad. Wij zijn naar een totaal andere omgeving verhuisd. Omdat we schoolgaande kinderen hadden, heb je zo weer een netwerk om je heen. Maar als je niet bij school staat en ook nog een beetje buiten het dorp woont kun je behoorlijk eenzaam zijn. Al zorgt aansluiting bij een warme kerkelijke gemeente ook vaak voor contacten.
Tegelijkertijd: sommige mensen vinden het heerlijk om vaak alleen te zijn...

Heeft in zoverre met auto's te maken dat je dan een auto nodig hebt om aansluiting te houden bij je oude netwerk.
Mijn kinderen zijn nooit buiten hun eigen dorp verhuisd, en dat zou ik ook niet graag doen.
Zelf heb ik een poos apart van het gezin gewoond, en dan wordt het erg snel eenzaam. Het idee was dat ze na een jaar ook mijn kant op zouden verhuizen, maar we hebben het uiteindelijk toch andersom besloten.
Zeker als je de locale cultuur ook nog eens niet volledig volgt (bewust of onbewust) wordt het lastig om echt te integreren in een netwerk.
Tuurlijk is een kerkelijke gemeenschap dan van belang, maar het viel me op dat zelfs dat erg aantrekt op mensen die een vergelijkbare achtergrond hebben.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor ajl » 06 okt 2021 08:37

lammetje schreef:Gaat niet meer over auto's, maar dit is wel een dingetje inderdaad. Wij zijn naar een totaal andere omgeving verhuisd. Omdat we schoolgaande kinderen hadden, heb je zo weer een netwerk om je heen. Maar als je niet bij school staat en ook nog een beetje buiten het dorp woont kun je behoorlijk eenzaam zijn. Al zorgt aansluiting bij een warme kerkelijke gemeente ook vaak voor contacten.
Tegelijkertijd: sommige mensen vinden het heerlijk om vaak alleen te zijn...


Wij zijn, voordat wij kinderen kregen 300 km verhuisd, en gingen indertijd net werken. Het heeft ons/mij ook wel een aantal jaren gekost voordat wij een netwerk hadden opgebouwd. De meeste mensen van 30 hebben vrienden en een netwerk en zitten vaak niet te wachten op nieuwe vrienden. En oude vrienden nemen toch na 2 keer niet de moeite om nog vaak langs te komen. Hun leven gaat namelijk ook gewoon door.

Wij zijn afgelopen jaar weer verhuisd en nu naar een dorp waar het sociale leven van ons en de kinderen zich toch al afspeelden. Het enige wat ik nog mis uit onze oude buurt zijn de buren, maar die zie ik nog regelmatig.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2021 08:45

ajl schreef:Wij zijn, voordat wij kinderen kregen 300 km verhuisd, en gingen indertijd net werken. Het heeft ons/mij ook wel een aantal jaren gekost voordat wij een netwerk hadden opgebouwd. De meeste mensen van 30 hebben vrienden en een netwerk en zitten vaak niet te wachten op nieuwe vrienden. En oude vrienden nemen toch na 2 keer niet de moeite om nog vaak langs te komen. Hun leven gaat namelijk ook gewoon door.

Wij zijn afgelopen jaar weer verhuisd en nu naar een dorp waar het sociale leven van ons en de kinderen zich toch al afspeelden. Het enige wat ik nog mis uit onze oude buurt zijn de buren, maar die zie ik nog regelmatig.


Ja het ligt er een beetje aan hoe ver je verhuist ook. Wij gingen van Arnhem naar Hilversum toen we trouwden. Een uur rijden ongeveer. Familie zie ik nog wel regelmatig maar wel minder vaak dan vroeger (in sommige opzichten is dat jammer, in sommige opzichten ook wel weer goed) en bij vrienden zie je dat er een paar vriendschappen blijven en een ander deel verwatert want je kan dat niet allemaal blijven bijhouden. Dat is ook niet erg want je krijgt er weer nieuwe vrienden voor terug. Dat ging wel heel snel, ik denk dat als je ouder wordt dat iets lastiger kan zijn omdat veel mensen al teveel gesettled zijn... maar kerk, sport, hobby's als koor, orkest, dat soort dingen kunnen wel heel erg bijdragen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor ajl » 06 okt 2021 09:19

Marnix schreef:Ja het ligt er een beetje aan hoe ver je verhuist ook. Wij gingen van Arnhem naar Hilversum toen we trouwden. Een uur rijden ongeveer. Familie zie ik nog wel regelmatig maar wel minder vaak dan vroeger (in sommige opzichten is dat jammer, in sommige opzichten ook wel weer goed) en bij vrienden zie je dat er een paar vriendschappen blijven en een ander deel verwatert want je kan dat niet allemaal blijven bijhouden. Dat is ook niet erg want je krijgt er weer nieuwe vrienden voor terug. Dat ging wel heel snel, ik denk dat als je ouder wordt dat iets lastiger kan zijn omdat veel mensen al teveel gesettled zijn... maar kerk, sport, hobby's als koor, orkest, dat soort dingen kunnen wel heel erg bijdragen.


Dat klopt. Alleen speelde bij ons ook nog mee dat wij na 2 jaar weer verhuisden en 50 km verder op gingen wonen en de 5 jaren daarna kregen wij 4 kinderen. Ik heb mij de eerste jaren best wel eens eenzaam gevoeld. Een netwerk opbouwen kost gewoon tijd en die tijd moet je wel hebben.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2021 14:30

ajl schreef:Dat klopt. Alleen speelde bij ons ook nog mee dat wij na 2 jaar weer verhuisden en 50 km verder op gingen wonen en de 5 jaren daarna kregen wij 4 kinderen. Ik heb mij de eerste jaren best wel eens eenzaam gevoeld. Een netwerk opbouwen kost gewoon tijd en die tijd moet je wel hebben.


Klopt, als je kinderen hebt is dat in zekere zin denk ik ook wel lastiger, hoewel het ook wel weer mogelijkheden geeft. Kinderwerk, school, kinderen die na school bij elkaar komen spelen, muziekles, sport enz geeft wel mogelijkheden om nieuwe contacten op te doen. En het verschilt natuurlijk ook erg per persoon, de een praat makkelijk en legt snel nieuwe contacten, anderen zijn daar weer terughoudender is. En als laatste verschilt het ook wel weer per omgeving, plaatselijke cultuur, regio. Steden zijn soms weer anders dan dorpen, in sommige plaatsten is men heel open en in sommige gebeiden heel erg op de eigen club gericht. In Arnhem als je nieuwe mensen had gesproken nodigde je ze gewoon uit om te blijven eten bijvoorbeeld, in Hilversum werden we wel door veel mensen aangesproken maar uitnodigden om langs te komen (en dan leer je elkaar pas echt beter kennen) gebeurde weer veel minder snel bijvoorbeeld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 07 okt 2021 13:15

Vooral de eerste 4 jaren dat je net een kind hebt, kunnen heel eenzaam zijn. Dat merk ik hier in mijn omgeving tenmiste wel. Dan heb je je handen vol, soms ook nog een tweede kindje erbij en je staat nog niet bij school. Je hebt zelf weinig tijd om ergens energie in te steken...

Contact met vrienden wordt anders als je ver bij elkaar vandaan woont. Vooral als er iets speelt in je gezin weten anderen daar niet vanaf of woon je tever weg om even te komen helpen.
Ik vind het ook jammer dat ik 1,5 uur in de auto zit om op bezoek te gaan, mijn actieradius dan ook niet voldoende is om zowel heen als terug te rijden dus een laadpaal in de buurt moet vinden om weer thuis te komen. Dan wordt de drempel hoger om even zomaar in de auto te stappen tov een half uurtje rijden. Helemaal als je een gezin thuis achter laat. Je gaat niet voor een uurtje maar ben een heel dagdeel kwijt, dat moet ook thuis in de planning passen.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 07 okt 2021 13:20

Marnix schreef:En als laatste verschilt het ook wel weer per omgeving, plaatselijke cultuur, regio. Steden zijn soms weer anders dan dorpen, in sommige plaatsten is men heel open en in sommige gebeiden heel erg op de eigen club gericht. In Arnhem als je nieuwe mensen had gesproken nodigde je ze gewoon uit om te blijven eten bijvoorbeeld, in Hilversum werden we wel door veel mensen aangesproken maar uitnodigden om langs te komen (en dan leer je elkaar pas echt beter kennen) gebeurde weer veel minder snel bijvoorbeeld.


Dat scheelt zeker. Leuk om een praatje te hebben, maar even een ochtend of avond afspreken maakt de contacten wel leuker. Ik merk hier bij school dat vrijwel iedereen zoveel werkt dat afspreken er echt een beetje bij in schiet. Ik zelf net zo. Vind het heerlijk om een ochtend vrij te hebben, ga dan niet iedere keer op de koffie ergens. Maar als je een klik hebt met iemand komt die afspraak er uiteindelijk toch vanzelf.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Chaya » 07 okt 2021 13:29

lammetje schreef:Vooral de eerste 4 jaren dat je net een kind hebt, kunnen heel eenzaam zijn. Dat merk ik hier in mijn omgeving tenmiste wel. Dan heb je je handen vol, soms ook nog een tweede kindje erbij en je staat nog niet bij school. Je hebt zelf weinig tijd om ergens energie in te steken...

Meen je dat nou? Ik heb juist tijdens de zwangerschaps- en nagym heel veel contacten opgedaan en op het consultatiebureau eveneens. Je zit dan allemaal in dezelfde fase en dat is heel erg leuk. Later verwatert dat meestal wel weer hoor, als de kindjes allemaal naar een andere school gaan.
Maar persoonlijk voel ik me niet zo snel eenzaam. Ik heb liever 1 heel goed contact dan 10 oppervlakkige.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 07 okt 2021 14:56

lammetje schreef:Vooral de eerste 4 jaren dat je net een kind hebt, kunnen heel eenzaam zijn. Dat merk ik hier in mijn omgeving tenmiste wel. Dan heb je je handen vol, soms ook nog een tweede kindje erbij en je staat nog niet bij school. Je hebt zelf weinig tijd om ergens energie in te steken...

Contact met vrienden wordt anders als je ver bij elkaar vandaan woont. Vooral als er iets speelt in je gezin weten anderen daar niet vanaf of woon je tever weg om even te komen helpen.
Ik vind het ook jammer dat ik 1,5 uur in de auto zit om op bezoek te gaan, mijn actieradius dan ook niet voldoende is om zowel heen als terug te rijden dus een laadpaal in de buurt moet vinden om weer thuis te komen. Dan wordt de drempel hoger om even zomaar in de auto te stappen tov een half uurtje rijden. Helemaal als je een gezin thuis achter laat. Je gaat niet voor een uurtje maar ben een heel dagdeel kwijt, dat moet ook thuis in de planning passen.


Precies. Ik denk overigens dat die eerste 4 jaar ook wel afhangt van je rolverdeling. Als je beiden werkt en je gaat naar gasthouder / KDV kom je daar ook weer ouders tegen. In de kerk word je met klein kind juist weer snel aangesproken en voor je het weet kom je op je vrije dag bij anderen ouders met kinderen over de vloer of ga je samen dingen doen. Hoe vaak ik niets met vaders / moeders van mijn kids samen in speeltuintjes en zo ben geweest. Scheelt wel dat we in een grote plaats wonen en iedereen uit de kerk en zo ook aardig in de buurt woont. En wat energie betreft verdelen we de taken (zowel huishouden als werk / zorg voor de kinderen) gewoon 50/50. En als de kids op bed liggen kan je ook prima afspreken met andere mensen toch? Wij legden regelmatig een kaartje of hadden een feestje in de eerste 4 jaar met kids. Bij je thuis, of af en toe oppas regelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 07 okt 2021 17:29

Chaya schreef:Meen je dat nou? Ik heb juist tijdens de zwangerschaps- en nagym heel veel contacten opgedaan en op het consultatiebureau eveneens. Je zit dan allemaal in dezelfde fase en dat is heel erg leuk. Later verwatert dat meestal wel weer hoor, als de kindjes allemaal naar een andere school gaan.
Maar persoonlijk voel ik me niet zo snel eenzaam. Ik heb liever 1 heel goed contact dan 10 oppervlakkige.


Ik vind het ook niet zo belangrijk, maar merk om me heen wel veel eenzaamheid van jonge moeders die net ergens zijn gaan wonen en met 1 of 2 kleintjes thuis zitten. Tis ook maar net waar je zelf energie insteekt. Maar ook hoe toegankelijk je omgeving is.
Ik werkte 2 tot 4 avonden in de week, dan ben je blij als je een avond samen zit.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor ajl » 07 okt 2021 20:28

Marnix schreef:Precies. Ik denk overigens dat die eerste 4 jaar ook wel afhangt van je rolverdeling. Als je beiden werkt en je gaat naar gasthouder / KDV kom je daar ook weer ouders tegen. In de kerk word je met klein kind juist weer snel aangesproken en voor je het weet kom je op je vrije dag bij anderen ouders met kinderen over de vloer of ga je samen dingen doen. Hoe vaak ik niets met vaders / moeders van mijn kids samen in speeltuintjes en zo ben geweest. Scheelt wel dat we in een grote plaats wonen en iedereen uit de kerk en zo ook aardig in de buurt woont. En wat energie betreft verdelen we de taken (zowel huishouden als werk / zorg voor de kinderen) gewoon 50/50. En als de kids op bed liggen kan je ook prima afspreken met andere mensen toch? Wij legden regelmatig een kaartje of hadden een feestje in de eerste 4 jaar met kids. Bij je thuis, of af en toe oppas regelen.


Ik herken mij meer in Lammetjes verhaal dan in jouw ervaringen. Jij hebt een aantal jaren tussen jouw kinderen zitten. Lammetje en ik hebben de kinderen kort na elkaar gekregen. Dat scheelt behoorlijk.. ik heb mij de eerste jaren ook eenzaam gevoeld en kende na 4 jaar buiten mijn collega's nog bijna niemand.

Contacten opdoen bij het kdv? Hooguit een praatje bij de deur, maar meer ook niet. Op vrije dagen naar een speeltuin of ergens op de koffie? Met 3 kinderen onder de 3,5 onmogelijk. Dan slaapt iedereen op een ander tijdstip. Daarnaast vonden de kinderen het ook heerlijk om na 3 dagen kinderopvang lekker thuis te rommelen.
's Avonds afspreken vond ik met borstvoedingen, zwangerschappen kort achter elkaar en 's nachts vaak eruit ook vermoeiend, deed het daarom minimaal. De wekker ging namelijk ook altijd om 5.45 uur om op tijd weer op kantoor te zijn


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron