Auto topic (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3133
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Auto topic (3)

Berichtdoor johannes1 » 12 mar 2018 12:11

Deel 3 alweer. Praat maar verder over auto's.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Boekenlezer » 16 mar 2018 13:24

Waarom zit er nu ineens een spatie tussen auto en topic? Wat is dat voor nieuwlichterij?
Bij deel 2 was het nog: autotopic. En dat lijkt mij ook juister.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor pindas83 » 16 mar 2018 18:46

Boekenlezer schreef:Waarom zit er nu ineens een spatie tussen auto en topic? Wat is dat voor nieuwlichterij?
Bij deel 2 was het nog: autotopic. En dat lijkt mij ook juister.


Heel goed Boekenlezer, dit hoef je niet te nemen! Ik vind het ook maar verwarrend.
Hoe durven ze!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor MoesTuin » 16 mar 2018 21:48

over een jaar is het au to to pic (4)

waar gaat het heen inderdaad :lol: :mrgreen: :D
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2018 22:27

Een treurige veramerikanisering die in de autowereld (1 woord, een spaties) gelukkig nog niet zo waarnemen ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Chaya » 11 mei 2018 15:15

Even een vraagje.
Ik bracht mijn auto gisteren voor een jaarlijkse onderhoudsbeurt en de garage belde mij dat een wiellager kapot is.
Volgens de fabrikant heb ik 3 jaar garantie en mijn auto is jawel, 3 jaar en een 1 maand. ](*,)
Ik draai dus zelf voor de kosten op.
Ik ben het hier niet mee eens. Die wiellager is toch niet opeens van de ene dag op de andere kapot en w.s. slijtage al ingezet voor die afloop van 3 jaar?
En is dit niet snel, na amper 3 jaar en 14.000 kilometer?
Enfin, na enig getouwtrek hoef ik alleen het onderdeel te betalen en is de montage gratis, uit coulance.
Lijkt mij dan wel een redelijk aanbod, wat vinden jullie?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Yoshi » 11 mei 2018 15:26

Van elk slijtage onderdeel, zoals een lager, start de slijtage zodra je het gebruikt waarvoor het bedoeld is. Zo kort na de garantieperiode is wel zuur. Je zou kunnen vragen om coulance waarbij ieder een deel betaald. Edit; zoals dus ook gebeurd is.

Of dit redelijk is, dat ligt eraan. Bij een door PON geïmporteerd merk (PON is importeur van VAG merken zoals VW, Skoda, Seat en Audi) mag je in je handjes wrijven dat je dat voor elkaar gekregen hebt. Bij een merk als Toyota is de kans groter dat ze het volledig vergoeden.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 11 mei 2018 20:17

Yoshi schreef:Van elk slijtage onderdeel, zoals een lager, start de slijtage zodra je het gebruikt waarvoor het bedoeld is. Zo kort na de garantieperiode is wel zuur. Je zou kunnen vragen om coulance waarbij ieder een deel betaald. Edit; zoals dus ook gebeurd is.

Of dit redelijk is, dat ligt eraan. Bij een door PON geïmporteerd merk (PON is importeur van VAG merken zoals VW, Skoda, Seat en Audi) mag je in je handjes wrijven dat je dat voor elkaar gekregen hebt. Bij een merk als Toyota is de kans groter dat ze het volledig vergoeden.

Ik heb juist bij Japanners de ervaring dat ze nogal lastig zijn qua coulance.
Bij Audi heb ik zelfs twee jaar na de garantieperiode nog wel eens een geatis onderdeel weten te ritselen (in Duitsland).

Maar een wiellager slijt bij elke omwenteling van een wiel.
Op zich is 14000km niet veel, maar het komt wel vaker voor.
Het raken van een stoeprand, verkeerde balancering van het wiel, onjuiste sporing: wiellagers ( zeker op de voorwielen en de aangedreven wielen, wat vaak dezelfde wielen zijn) hebben een zwaar leven...

Als je pech hebt zit ook je ABS sensor erin, daar wordt het onderdeel nier goedkoper van.
Gratis montage lijkt me heel redelijk, maar ik zou toch doorzeuren tot het gratis vervangen wordt!
Er is ook nog eens zoiets als een redelijke gebruikstermijn
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Jess » 15 jun 2018 13:42

Mijn vraag gaat niet over een auto in het byzonder maar of jullie misschien mij een beetje moed in kunnen praten...

ik durf steeds minder in de auto te rijden. Hier in de omgeving gaat het prima van dorp a naar dorp b. We wonen redelijk op het platteland en daar gaat het prima maar ik durf bijna niet meer de grote weg op --> drukke stad al helemaal niet. Het gaat steeds gekker worden lijkt het. Kan ik het wel vinden? Zou ik niet uit de bocht vliegen? Als er een vrachtwagen naast me invoegt staat het zweet me in de handen terwijl ik op mijn eigen baan blijf rijden. Heb geen traumatisch ongeluk meegemaakt. Ben over het algemeen best nuchter. Maar ik ga me nu echt belemmerd voelen want eigenlijk wil ik dolgraag ergens heen volgende week maar zou nu thuis blijven. OV is hier ook helemaal niet. Moet 1,5 uur in de bus zitten voor ik bij een treinstation ben.

In het donker is het helemaal een drama. Er gebeuren zoveel ongelukken en waarom niet bij mij en wel bij een ander?

Ja ik breng het in gebed en vraag om een veilige reis, dan zou ik het los moeten laten. Maar is het God's wil dat ik op weg ga? Moet ik niet bij mijn gezin blijven?

Als mijn man rijdt krijg ik het ook steeds meer. En als het regent, ja we kunnen wel gaan drijven op de snelweg, of het plenst soms zo hard dat je ruitenwissers het niet aan kunnen.

Meen het echt serieus!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 15 jun 2018 14:54

Jess schreef:Mijn vraag gaat niet over een auto in het byzonder maar of jullie misschien mij een beetje moed in kunnen praten...

ik durf steeds minder in de auto te rijden. Hier in de omgeving gaat het prima van dorp a naar dorp b. We wonen redelijk op het platteland en daar gaat het prima maar ik durf bijna niet meer de grote weg op --> drukke stad al helemaal niet. Het gaat steeds gekker worden lijkt het. Kan ik het wel vinden? Zou ik niet uit de bocht vliegen? Als er een vrachtwagen naast me invoegt staat het zweet me in de handen terwijl ik op mijn eigen baan blijf rijden. Heb geen traumatisch ongeluk meegemaakt. Ben over het algemeen best nuchter. Maar ik ga me nu echt belemmerd voelen want eigenlijk wil ik dolgraag ergens heen volgende week maar zou nu thuis blijven. OV is hier ook helemaal niet. Moet 1,5 uur in de bus zitten voor ik bij een treinstation ben.

In het donker is het helemaal een drama. Er gebeuren zoveel ongelukken en waarom niet bij mij en wel bij een ander?

Ja ik breng het in gebed en vraag om een veilige reis, dan zou ik het los moeten laten. Maar is het God's wil dat ik op weg ga? Moet ik niet bij mijn gezin blijven?

Als mijn man rijdt krijg ik het ook steeds meer. En als het regent, ja we kunnen wel gaan drijven op de snelweg, of het plenst soms zo hard dat je ruitenwissers het niet aan kunnen.

Meen het echt serieus!

Heb je het met alle auto's?
Als je een auto hebt die wat onzeker gaat aanvoelen kan het zijn dat je beter een wat zwaardere auto kunt kopen, of een hogere, zodat je meer overzicht hebt.
Ook het uitlijnen en balanceren van de wielen maakt je auto weer een stuk minder nerveus.

Klinkt misschien onzinnig, maar mijn toenmalige aanstaande ex had een Diahatsu Cuore, en daar had ik hetzelfde mee.
Ik kocht indertijd een Audi, en nergens meer last mee.
Met mijn oldtimer (zie avatar) heb ik het ook een beetje, maar die gebruik ik echt alleen bij mooi weer op binnenwegen....
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

mohamed

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor mohamed » 15 jun 2018 19:29

Jess schreef:Mijn vraag gaat niet over een auto in het byzonder maar of jullie misschien mij een beetje moed in kunnen praten...

ik durf steeds minder in de auto te rijden. Hier in de omgeving gaat het prima van dorp a naar dorp b. We wonen redelijk op het platteland en daar gaat het prima maar ik durf bijna niet meer de grote weg op --> drukke stad al helemaal niet. Het gaat steeds gekker worden lijkt het. Kan ik het wel vinden? Zou ik niet uit de bocht vliegen? Als er een vrachtwagen naast me invoegt staat het zweet me in de handen terwijl ik op mijn eigen baan blijf rijden. Heb geen traumatisch ongeluk meegemaakt. Ben over het algemeen best nuchter. Maar ik ga me nu echt belemmerd voelen want eigenlijk wil ik dolgraag ergens heen volgende week maar zou nu thuis blijven. OV is hier ook helemaal niet. Moet 1,5 uur in de bus zitten voor ik bij een treinstation ben.

Veel mensen zijn bang in de auto, daar hoef je geen traumatisch ongeluk voor gehad te hebben. Meestal komt het doordat je te weinig rijdt en verleert hoe je te gedragen in het verkeer. Mijn advies is dan ook: ga vaker de weg op en neem eventueel een paar rijlessen in een drukke stad.
In het donker is het helemaal een drama. Er gebeuren zoveel ongelukken en waarom niet bij mij en wel bij een ander?

Ongelukken gebeuren meestal overdag en niet zelden zijn het wegpiraten die het er zelf naar gemaakt hebben. Doch als jij je aan de snelheid houdt, je ogen en oren de kost geeft, goed en regelmatig in de spiegels kijkt, zoveel mogelijk rechts rijdt afstand houdt en niet bumper kleeft, dan verklein je de kans aanzienlijk dat jou iets overkomt.
Jess schreef:Ja ik breng het in gebed en vraag om een veilige reis, dan zou ik het los moeten laten. Maar is het God's wil dat ik op weg ga? Moet ik niet bij mijn gezin blijven?

In de Bijbel staat dat die vreest niet volmaakt is in de liefde, dus dat antwoord kan je zelfs vinden zonder te bidden om wijsheid. Het lijkt mij dat de weg opgaan voor jou het beste is wat je kan doen. Ik merk ook dat de angst bij mij toeneemt als ik een week niet gereden heb.
Jess schreef:Als mijn man rijdt krijg ik het ook steeds meer. En als het regent, ja we kunnen wel gaan drijven op de snelweg, of het plenst soms zo hard dat je ruitenwissers het niet aan kunnen.

Meen het echt serieus!

De angst kan ook een fysieke grondslag hebben. Overtollig borstvet schijnt te kunnen leiden tot irrationele angsten heb ik wel eens gelezen, maar ik ben geen arts dus pin me er niet op vast. Dat de angst irrationeel is mag je me overigens wel op vastpinnen, tenzij je man een slechte chauffeur is. Indien ja: laat hem een paar rijlessen nemen zo nee: relax!

Yoshi

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Yoshi » 15 jun 2018 19:50

In Griekenland hebben veel Oosters-orthodoxe een icoon van sint Christoffel (kan ook een andere heilige zijn) in de auto of bus. Of ze dat een betere bestuurder maakt heb ik niet kunnen vaststellen. :D Elke bus of auto waar ik in heb gezeten en die zo'n icoon had heeft mij iig veilig op bestemming gebracht.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Autotopic (3)

Berichtdoor Boekenlezer » 16 jun 2018 20:52

De BPM-bedragen zijn de laatste tijd veranderd, als ik het goed heb. Consequentie is in ieder geval dat de auto's recentelijk flink duurder geworden zijn.

Ik zat daarom eens te kijken op de website van Ford, m.b.t. de Fiesta. En dan slaat de gekte weer toe, en ga ik van alles en nog wat uitrekenen. Dat draait dan vooral om de vraag: wat kost zo'n nieuwe Fiesta?
Maar het is inderdaad best wel een vrij stevige prijsverhoging. € 1.660,- (Titanium/Vignale) en € 1.760,- (ST-Line) gaf mijn rekenmachine aan. En daar krijg je dus helemaal niks extra's voor! Dat is gewoon even een bedrag waar je ook een leuk objectief voor je camera voor kan kopen!
Een paar dingen die mij al rekenend opvielen:
  • De prijs van de Vignale-uitvoering kun je tot grote hoogte opdrijven. Kies je zo veel mogelijk opties, dan kom je boven de € 30.000,- uit!
  • Als je wilt dat je Fiesta er origineler uitziet, dan kun je ook een zwart of een wit dak bestellen in combinatie met de kleur van de carrosserie. Bijvoorbeeld: Bohai Bay Mint met een wit dak (Titanium), of Race Rood met een zwart dak (ST-Line). De spiegels zijn dan ook in de kleur van dat dak. Zou leuk zijn om eens te laten zien! Maar daar zie ik zo gauw de mogelijkheid niet voor.
  • Het keuzeaanbod van 3-deurs-uitvoeringen vind ik in Nederland nogal onder de maat! Bij de Titanium en de Vignale heb je dan niets te kiezen! Terwijl dat wel mijn favoriete uitvoeringen zijn, en ik ook liever een 3-deursversie heb dan een 5-deurs. In Duitsland is dat beter geregeld! Daar heb je die beperktheid niet.
  • Met de Duitse prijzen kun je voor minder geld een bepaalde leuke uitvoering kiezen. Toch lukte het mij ook op de Duitse website om een Fiesta Vignale samen te stellen die meer dan € 30.000,- kost! Dus het hangt wel af van welke opties je zoal kiest.
Een leuk artikel: klantenadvies over de Ford Fiesta: (Autobild) Gesucht: der beste Fiesta

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2018 10:13

Waarom heb je liever een 3-deurs dan een 5-deurs? Extra deuren is toch alleen maar handig? Of doet dat de looks geen goed?

En ach, nieuwprijs is altijd hoog, ik zou nooit een nieuwe auto kopen. Als ze een jaar of 4, 5 oud zijn zijn ze al zoveel goedkoper, de afschrijving is. De eerste paar jaar enorm.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2018 10:19

Jess schreef:Mijn vraag gaat niet over een auto in het byzonder maar of jullie misschien mij een beetje moed in kunnen praten...

ik durf steeds minder in de auto te rijden. Hier in de omgeving gaat het prima van dorp a naar dorp b. We wonen redelijk op het platteland en daar gaat het prima maar ik durf bijna niet meer de grote weg op --> drukke stad al helemaal niet. Het gaat steeds gekker worden lijkt het. Kan ik het wel vinden? Zou ik niet uit de bocht vliegen? Als er een vrachtwagen naast me invoegt staat het zweet me in de handen terwijl ik op mijn eigen baan blijf rijden. Heb geen traumatisch ongeluk meegemaakt. Ben over het algemeen best nuchter. Maar ik ga me nu echt belemmerd voelen want eigenlijk wil ik dolgraag ergens heen volgende week maar zou nu thuis blijven. OV is hier ook helemaal niet. Moet 1,5 uur in de bus zitten voor ik bij een treinstation ben.

In het donker is het helemaal een drama. Er gebeuren zoveel ongelukken en waarom niet bij mij en wel bij een ander?

Ja ik breng het in gebed en vraag om een veilige reis, dan zou ik het los moeten laten. Maar is het God's wil dat ik op weg ga? Moet ik niet bij mijn gezin blijven?

Als mijn man rijdt krijg ik het ook steeds meer. En als het regent, ja we kunnen wel gaan drijven op de snelweg, of het plenst soms zo hard dat je ruitenwissers het niet aan kunnen.

Meen het echt serieus!


In het donker zie je anderen goed aankomen en is het veel tustiger op de weg. Dus het is dan juist veel minder gevaarlijk. Ongelukken gebeuren veel sneller als mensen onvoorzichtig en niet alert zijn. Ik heb het idee dat dat jou niet ze snel zal gebeuren, te makkelijk over dingen nadenken. En vergeet niet dat er niets zo makkelijk is als dnelwegrijden. Geen verkeer van alle kanten, hooguit af en toe een invoegende auto en als je die geen ruime kan geven moet hij / zij dat zelf oplossen. Hoe lang rij je al auto en hoe lang is het goed gegaan? Je kan het heus wel. Hou je dat maar geregeld voor. En ga gewoon af en toe die lange stukken rijden. De enige manier on daar vertrouwen in te krijgen is door wat vaker het dorp uit te gaan met de auto. je kan het heus wel! Succes!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten