Auto topic (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Boekenlezer » 30 mar 2019 12:51

pindas83 schreef:Ik geef Boekenracer groot gelijk. Nu het nog kan moet je er van genieten.
Ik heb een tijdje als vervangende auto in een BMW 3-25 gereden uit 2005 (dacht ik).
Dat zijn 6-cilinders met 210pk icm een heerlijke wegligging. En ja die lust wel wat meer dan een twingo.

Inderdaad! Genieten voordat de milieumaffia alles afknijpt!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Boekenlezer » 30 mar 2019 13:57

Marnix schreef:Je hebt natuurlijk in Nederland totaal geen 200 pk nodig, aan 100 heb je met zo’n auto al meer dan genoeg. Scheelt heel wat geld. Plus dat je beter geen nieuwe auto kan kopen, de eerste paar jaar is de jaarlijkse afschrijving zo hoog. Beter gewoon een focus van een paar jaar oud kopen dan, zonder onnodig veel pk’s. Dan is hij opeens best betaalbaar

Maar om nog even op jouw reactie terug te komen. (Ik heb al even eerder een andere reactie gegeven.) Dit kan natuurlijk ook best leuk zijn: Ford Focus ST stationwagon 250 pk, 2013
Die heb ik al een tijdje geleden gezien, en van zoiets kan ik wel watertanden. Je springt er behoorlijk mee uit de (letterlijk) grijze massa!
Geen wonder dat deze nu verkocht is.

Dit is een voorbeeld van een grijze massa-auto: Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125 pk Titanium, 2017

Dit zou wel eens wat erg heftig kunnen zijn: Ford Focus 2.5 RS 305 pk, 2009
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2019 21:38

Boekenlezer schreef:Dat heb ik ook wel eens meegemaakt, op de Duitse autobahn zitten en hij wil niet echt vooruit komen, zwaar vermogen tekort, met iemand achter je. Op een fiets voel je het meteen, maar in een auto niet zo, dat je gaat klimmen. Dat was in 2014 toen ik op vakantie ging in België, waarbij de handigste route door Duitsland was.


Tja ach, herkenbaar van onze eerste twee auto’s met resp. 56 en 69 pk :-) dan loopt je snelheid langzaam terug totdat je nog maar 70 kan of zo, op andere wegen soms nog wat minder. maar ja, daar wordt bij elke helling voor gewaarschuwd en je hebt op snelwegen en ook op andere wegen waar je wat harder mag meestal wel een baan voor traag verkeer. De meeste vrachtwagens hebben er ook wel last van dus daar houden ze er ook wel rekening mee. Maar ideaal is het nu. Nu met iets boven de 100 pk heb ik er overigens, ook met kinderen en bagage geen last van. Dus 250 pk is dan wel wat overdreven. Maar ja ieder zn eigen hobby. Je hebt er alleen niet zoveel aan in mijn optiek, in het dagelijkse drukke verkeer. Maar als je daarvan kan genieten en je wil er flink voor betalen, lekker doen hoor.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 01 apr 2019 10:38

Boekenlezer schreef:Dat heb ik ook wel eens meegemaakt, op de Duitse autobahn zitten en hij wil niet echt vooruit komen, zwaar vermogen tekort, met iemand achter je. Op een fiets voel je het meteen, maar in een auto niet zo, dat je gaat klimmen. Dat was in 2014 toen ik op vakantie ging in België, waarbij de handigste route door Duitsland was.

Je hebt van die vakanties van niet al te ver weg waar je op eigen gelegenheid heen kunt. Zo een had ik er dus in 2014. En deze is dan wel met busjes erheen, maar dan kun je ook kiezen voor eigen vervoer. En dat heeft absoluut zijn charme, om met je eigen auto te gaan! Voor die vakantie wil ik dan wel wachten tot ik zo'n Polo GTI of Fiesta ST heb! Lol op de autobahn! Nee, dan is een vliegtuig of openbaar vervoer saai en onhandig.
Dichtbij op vakantie deed ik toen uit kostenoverweging, maar het vakantiegenot was er niets minder om! Voor herhaling vatbaar!

Juist met zo'n groep lijkt het me leuk om met het algemene busje mee te gaan. Bij aankomst kent iedereen elkaar al vanuit de bus, en dan kom jij er pas bij.
Bovendien: als je alleen voor een sporadische vakantierit een snelle auto zoekt lijkt het me niet zo'n geweldige investering.

Maar mocht je echt met een vermogenskanon de weg op willen: ik overweeg de verkoop van een auto...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 01 apr 2019 10:40

Marnix schreef:Tja ach, herkenbaar van onze eerste twee auto’s met resp. 56 en 69 pk :-) dan loopt je snelheid langzaam terug totdat je nog maar 70 kan of zo, op andere wegen soms nog wat minder. maar ja, daar wordt bij elke helling voor gewaarschuwd en je hebt op snelwegen en ook op andere wegen waar je wat harder mag meestal wel een baan voor traag verkeer. De meeste vrachtwagens hebben er ook wel last van dus daar houden ze er ook wel rekening mee. Maar ideaal is het nu. Nu met iets boven de 100 pk heb ik er overigens, ook met kinderen en bagage geen last van. Dus 250 pk is dan wel wat overdreven. Maar ja ieder zn eigen hobby. Je hebt er alleen niet zoveel aan in mijn optiek, in het dagelijkse drukke verkeer. Maar als je daarvan kan genieten en je wil er flink voor betalen, lekker doen hoor.

Met 100pk heb je er (zonder aanhanger) inderdaad nauwelijks meer last van.
Nu ik niet zo belachelijk veel meer reis heeft mijn grote motor voor mij ook weinig meerwaarde meer moet ik toegeven.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Niclas23

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Niclas23 » 06 nov 2019 06:39

Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb aardig wat geld gespaard en wil eigenlijk voor het einde van het jaar mijn eerste auto kopen. Mijn budget is rond de 5000. Ik heb gekeken naar een Polo tweedehands en ook de peugeot 206 heb ik gecheckt. Ik vind het vrij lastig te beslissen omdat het best veel geld is.

Hebben jullie hier misschien ervaring of advies om te delen over deze twee autos?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 06 nov 2019 09:44

Gevoelsmatig zou ik eerder voor de Polo gaan dan voor een Peugeot maar dat is vooral omdat ik niet zoveel vertrouwen heb in Franse auto's. :-)

Hoe ben je op deze twee auto's gekomen? Aan welke punten moet een auto voor je voldoen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 06 nov 2019 23:47

Bij ons is vorige trouwens onze appeltjesgroene hybride Honda Jazz ingeruild voor een burgerlijke zilveren Skoda Fabia. Van CVT-automaat naar gewone versnellingsbak dus weer even schakelen (haha, valt gelukkig wel mee). Wat saaier om te zien iets meer basic (Honda had panoramadak, elektrisch inklapbare spiegels met verwarming en dat soort dingen. Luxere radio ook. Maar de Skoda iswel lekker praktisch... veel meer ruimte nu en toch laag gewicht dus goedkoop qua wegenbelasting en verzekering. En goedkoper in onderhoud want ik vond Honda op dat vlak wel erg duur. En hij rijdt erg lekker, schakelt en stuurt heel soepel stottert niet als je even wat laag in je toeren zit, je kan wegrijden op de koppeling, je hoeft alleen naar versnelling 1 als je echt stilstaat, ondanks dat hij niet veel pk’s heeft. Wel aardig wat trekkracht. Dat was met de auto’s voor de Honda wel anders.

Maar ik blijf erbij dat het saai is dat heel veel auto’s grijs, zwart of donkerblauw zijn. Of wit. :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Yoshi » 07 nov 2019 07:29

Bij een tweedehands auto zou ik vooral naar de onderhoudsgeschiedenis kijken. Wat kwam er allemaal langs aan ongebruikelijke reparaties. Dat zegt al veel over de auto. Daarnaast controleren of de kilometerstand geaccordeerd is. De derde tip is om een proefrit te maken.

Vorig jaar zochten we een autootje voor mijn vrouw en van de auto's die ik gereden heb was de Peugeot 207 veruit het fijnst om te rijden. Goed gemotoriseerd en een fijne schakelbak. Uiteindelijk heeft zij kilometerstand ook meegenomen als belangrijke eis en is voor een Opel Corsa gegaan. Ik vind hem minder fijn rijden maar dat is persoonlijk. Ga dus vooral ook zelf rijden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 07 nov 2019 13:21

Yoshi schreef:Bij een tweedehands auto zou ik vooral naar de onderhoudsgeschiedenis kijken. Wat kwam er allemaal langs aan ongebruikelijke reparaties. Dat zegt al veel over de auto. Daarnaast controleren of de kilometerstand geaccordeerd is. De derde tip is om een proefrit te maken.

Vorig jaar zochten we een autootje voor mijn vrouw en van de auto's die ik gereden heb was de Peugeot 207 veruit het fijnst om te rijden. Goed gemotoriseerd en een fijne schakelbak. Uiteindelijk heeft zij kilometerstand ook meegenomen als belangrijke eis en is voor een Opel Corsa gegaan. Ik vind hem minder fijn rijden maar dat is persoonlijk. Ga dus vooral ook zelf rijden.


Mee eens, alleen is het ook wel goed om te kijken naar de algemene betrouwbaarheid van een auto, zeker bij een occasion. Nou ontlopen de de oude Polo's en 206'en elkaar daarin niet zoveel. Wat bekende issues met de electronica / bobines maar veelal relatief onschuldig. Maar als betrouwbaarheid gewenst is (en wie wil dat dan niet) zou ik ook eens gaan kijken naar Japanse occasions, die scoren op dat vlak zwaar bovengemiddeld. Je krijgt er vaak wel een wat minder krachtige (maar vaak wel zuinige) motor voor terug. Het ligt er dus een beetje aan wat je in een auto zoekt (naast dat hij lekker rijdt natuurlijk, helemaal terecht dat je gewoon proefritjes moet maken) en wat je belangrijk vindt. Vind je PK's belangrijk en dan maar wat minder betrouwbaar, dan kom je sneller bij een Europese fabrikant terecht. Vind je betrouwbaarheid belangrijk en de PK's niet zo belangrijk, dan zou ik me toch zeker ook op de Japanse en Koreaanse merken richten. In het laatste onderzoek van de Consumentenbond staan 8 Japanse / Koreaanse merken in de top 10.

Hier het artikel: https://www.consumentenbond.nl/test/aut ... ankementen (in het artikel staat ook een link naar alle resultaten (van auto's vanaf 2009))
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Yoshi » 07 nov 2019 13:28

Zelf kocht ik ook het liefs Japans. Nu lease ik zakelijk dus maakt het me allemaal weinig uit qua onderhoud.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 07 nov 2019 14:19

Yoshi schreef:Zelf kocht ik ook het liefs Japans. Nu lease ik zakelijk dus maakt het me allemaal weinig uit qua onderhoud.


Snap ik maar de persoon in kwestie gaat niet leasen ;-) En zelfs als je lease-auto neemt, onderhoudskosten zijn niet belangrijk maar met pech langs de weg staan blijft vervelend ;-) Als geld en onderhoudskosten geen rol spelen omdat de baas betaalt zou ik altijd voor een Japanse auto gaan, als dat tot de mogelijkheden behoort :) Maar je hebt idd prima Europese alternatieven, als je het onderzoek van de consumentenbond bekijkt lijkt het er wel op dat de Europese auto's wel steeds betrouwbaarder worden. Natuurlijk moet je dan even afwachten of ze over een jaar of 10 nog steeds betrouwbaar zijn maar het lijkt wel te verbeteren. Maar juist als je een occassion koopt die wat ouder is is het dus iets waar ik wel rekening mee zou houden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Yoshi » 07 nov 2019 14:47

Deze keer heb ik een hyundai genomen. Heb er nog geen pech mee gehad muv lekke band. Wil hem wel graag inruilen voor de nieuwe Mazda 3 met skyactive X motor. Prachtige auto die bovendien heerlijk rijdt.

Naartje56

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Naartje56 » 13 nov 2019 07:52

Yoshi schreef:Deze keer heb ik een hyundai genomen. Heb er nog geen pech mee gehad muv lekke band. Wil hem wel graag inruilen voor de nieuwe Mazda 3 met skyactive X motor. Prachtige auto die bovendien heerlijk rijdt.


Ik snap de overweging, maar vergeet niet de naam die Hyundai de laatste jaren heeft opgebouwd en het feit dat alle nieuwe hyundays met een 7en jaren plan komen, die scheelt over de lange termijn behoorlijk in de kosten.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 13 nov 2019 10:40

Naartje56 schreef:Ik snap de overweging, maar vergeet niet de naam die Hyundai de laatste jaren heeft opgebouwd en het feit dat alle nieuwe hyundays met een 7en jaren plan komen, die scheelt over de lange termijn behoorlijk in de kosten.


Dat is waar als je een nieuwe Hyundai koopt. Als je een lease-auto hebt zoals Yoshi maakt dat natuurlijk helemaal niets uit, hooguit voor je werkgever die de auto en het onderhoud betaalt. Als je wel je eigen auto koopt is het wel fijn. Maar dan moet je wel een nieuwe auto kopen en dat kost ook veel meer geld dan een occasion. De afschrijving is in de eerste jaren natuurlijk veel hoger dan vanaf een jaar of 5 dus ondanks het 7-jaren-plan is het nog steeds voordeliger om een occasion van een jaar of 5 oud te kopen. Hyundai's zijn ook dan nog oerdegelijk dus weinig kans dat je voor grote kosten komt te staan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten