Auto topic (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2019 13:45

K80 schreef:Heb altijd 110PK auto's gereden. Heb nu 180PK onder de motorkap. Ik vind het heerlijk rijden die meer PK.
Vooral op de snelweg heb je gewoon meer over met inhalen.
Uiteraard merk je het verschil ook goed met een aanhanger/paardentrailer.

En bij de pomp. want daar sta je ook vaker ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor pindas83 » 26 mar 2019 15:07

Marnix schreef:Als je daar je geld aan wil uitgeven moet je dat maat doen, totaal onnodig bij een normale rijstijl en slecht voor milieu en portemonnee maar ja. Alleen moet je dan niet klagen dat je dan ook meer kosten maakt voor aanschaf, onderhoud, belasting, brandstof etc.



Maar je krijgt we een hoop zielenvreugd voor terug. En blij zijn vermindert stress. :D
Dan mag ‘t wat kosten Marnix!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2019 15:10

pindas83 schreef:Maar je krijgt we een hoop zielenvreugd voor terug. En blij zijn vermindert stress. :D
Dan mag ‘t wat kosten Marnix!

Ik ben best blij met mijn auto's, maar na een paar maanden neemt die vreugde toch af in die zin dat je het gewoon gaat vinden.
Ik sleutel graag, en zie het als een mooie hobby, maar zielenvreugd haal ik er gelukkig niet uit...
En als je je zielevreugd uit auto's moet halen heb ik echt medelijden met je!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor K80 » 26 mar 2019 18:49

StillAwake schreef:En bij de pomp. want daar sta je ook vaker ;-)


Rij al twaalf jaar auto's van de zaak :)
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor pindas83 » 26 mar 2019 19:02

StillAwake schreef:Ik ben best blij met mijn auto's, maar na een paar maanden neemt die vreugde toch af in die zin dat je het gewoon gaat vinden.
Ik sleutel graag, en zie het als een mooie hobby, maar zielenvreugd haal ik er gelukkig niet uit...
En als je je zielevreugd uit auto's moet halen heb ik echt medelijden met je!


Je hebt gelijk, auto ‘s zijn niet meer dan een aardigheidje. Fietsen daarentegen.... :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2019 06:52

pindas83 schreef:Maar je krijgt we een hoop zielenvreugd voor terug. En blij zijn vermindert stress. :D
Dan mag ‘t wat kosten Marnix!


Nou he. Je bent net iets eerder bij de staart van de volgende auto en dan moet je net zo goed wee op de rem. En harder dan 130 mag je toch niet.

Ik ben ook blij met mijn auto met 105 pk of zo.... rijdt heerlijk en dat is veel ontspannender (ook voor medeweggebruikers) dan constant met pk’s strooien ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 27 mar 2019 08:24

K80 schreef:Rij al twaalf jaar auto's van de zaak :)

Ik heb er 1 gehad (een Mazda MX5 op Noors kenteken). Liever eigen auto's, geeft iets meer keuze ;-)
Ik heb in elk geval nog geen werkgever ontmoet die mij een Porsche 356 in de lease wilde geven ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 27 mar 2019 08:27

Marnix schreef:Nou he. Je bent net iets eerder bij de staart van de volgende auto en dan moet je net zo goed wee op de rem. En harder dan 130 mag je toch niet.

Ik ben ook blij met mijn auto met 105 pk of zo.... rijdt heerlijk en dat is veel ontspannender (ook voor medeweggebruikers) dan constant met pk’s strooien ;-)

In Duitsland mag je harder dan dat hoor!
En ook bij lagere snelheden loopt een auto met meer vermogen wat rustiger, je hebt meer over bij een inhaalactie, en in het hooggebergte laat hij je niet in de steek.

Maar toegegeven, als ik nu een andere auto moest kopen werd het niet meer zo'n vermogensbeul als mijn huidige stationcar.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

mohamed

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor mohamed » 27 mar 2019 15:48

Mijn Polo heeft slechts 75 pk, wat bij het invoegen soms even lastig is maar verder kan hij prima meekomen met het verkeer. En als het mooi weer is pak ik meestal de fiets.

Het is overigens nog steeds dezefde Polo die ik op advies van Marnix en Stillawake gekocht heb en toegegeven: de auto heeft me nog nooit laten staan. Wel lekt er water aan de bijrijderskant wat ik erg vervelend vind. Er zijn al pogingen gedaan het lek boven water te krijgen en te dichten maar vooralsnog tevergeefs.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2019 15:57

Hmm vreemd dat ze dat niet kunnen vinden / herstellen.

StillAwake schreef:In Duitsland mag je harder dan dat hoor!
En ook bij lagere snelheden loopt een auto met meer vermogen wat rustiger, je hebt meer over bij een inhaalactie, en in het hooggebergte laat hij je niet in de steek.

Maar toegegeven, als ik nu een andere auto moest kopen werd het niet meer zo'n vermogensbeul als mijn huidige stationcar.


Klopt maar mijn ervaring is toch wel dat hoe meer vermogen de auto heeft, hoe minder rustig er doorgaans mee gereden wordt. Ik altijd een beetje medelijden met al die BMW-, Mercedes- en Audi-rijders die als er even ruimte is zo hard mogelijk naar de volgende bumper rijden en daar weer gaan zitten drukken. Of van die debielen die om de hoek altijd vol optrekken van 0 naar 50 en meestal harder, met veel herrie. Niet dat iedereen dat doet maar het is wel een veelvoorkomende tendens :) Ontspannen rijden geeft een hoop meer plezier voor jezelf en minder ergernis bij medeweggebruikers :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor K80 » 27 mar 2019 19:30

StillAwake schreef:Ik heb er 1 gehad (een Mazda MX5 op Noors kenteken). Liever eigen auto's, geeft iets meer keuze ;-)
Ik heb in elk geval nog geen werkgever ontmoet die mij een Porsche 356 in de lease wilde geven ;-)

L

Waar ik nu al 9 jaar werk kan ik de auto uitkiezen die ik wil hebben. Wordt ook gewoon gekocht, dus niet door een lease maatschappij.
Blij dat ik geen Porsche heb, zal fijn zijn in de bijtelling zeg....
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 27 mar 2019 21:39

K80 schreef:L

Waar ik nu al 9 jaar werk kan ik de auto uitkiezen die ik wil hebben. Wordt ook gewoon gekocht, dus niet door een lease maatschappij.
Blij dat ik geen Porsche heb, zal fijn zijn in de bijtelling zeg....

Dat waarschijnlijk wel, maar hij rijdt geweldig...
Tot voor kort had ik vier auto's, maar rijden in de Porsche was altijd wel een feestje.
Overigens een auto uit 1962 (zie avatar), dus je zou hem mogen bijtellen op dagwaarde ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 27 mar 2019 22:40

mohamed schreef:Mijn Polo heeft slechts 75 pk, wat bij het invoegen soms even lastig is maar verder kan hij prima meekomen met het verkeer. En als het mooi weer is pak ik meestal de fiets.

Het is overigens nog steeds dezefde Polo die ik op advies van Marnix en Stillawake gekocht heb en toegegeven: de auto heeft me nog nooit laten staan. Wel lekt er water aan de bijrijderskant wat ik erg vervelend vind. Er zijn al pogingen gedaan het lek boven water te krijgen en te dichten maar vooralsnog tevergeefs.

Dat klinkt als de kachelradiateur...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Boekenlezer » 30 mar 2019 12:33

Marnix schreef:Je hebt natuurlijk in Nederland totaal geen 200 pk nodig, aan 100 heb je met zo’n auto al meer dan genoeg. Scheelt heel wat geld. Plus dat je beter geen nieuwe auto kan kopen, de eerste paar jaar is de jaarlijkse afschrijving zo hoog. Beter gewoon een focus van een paar jaar oud kopen dan, zonder onnodig veel pk’s. Dan is hij opeens best betaalbaar

Het zal de reactie wel zijn.
Ooit reed ik een motorfiets met 100 pk. (2006-2010, Yamaha Thundercat) Dat is ook véél meer dan wat je volgens jou nodig hebt. Maar dat vermogen was wel héérlijk om te hebben!
Toen ging ik, een beetje tegen wil en dank en ertoe aangezet door de omstandigheden, over op een auto. Een Ford Fiesta met slechts 70 pk. Maar die slappe motor is soms toch wel een beetje jammer. :( Nuchter bezien kom je er mee van a naar b, en heb je negen van de tien keer niet meer vermogen nodig. Maar je moet iemand anders (zoals een irritante voordringer) niet te snel af willen zijn, want dat kun je meestal vergeten.
Op die motor reed ik met groot plezier naar de andere kant van Nederland. In mijn auto is dat een saaie bedoening. Nederland lijkt ineens veel groter.
Nou is de beleving op een motor natuurlijk heel anders dan die in een auto. Maar het vermogen doet natuurlijk ook een duit in het zakje.

Als je rationeel nuchter gaat denken, zijn er wel meer dingen waarvan je kunt zeggen: dat heeft meer geld gekost dan nodig is. Mijn fotografieapparatuur zal ook veel duurder zijn dan strikt noodzakelijk. (Nieuw gekocht, kon dat niet tweedehands? En waarom echte Nikon-objectieven in plaats van veel goedkopere Sigma's? [-X ) Toch ben ik er erg blij mee! Dat heeft met gevoel/emotie te maken.
Zo heeft een nieuwe auto ook zijn charmes. Als je hem maar niet weer al te snel wilt inruilen voor weer een nieuwe. Ik ken mijzelf niet als iemand die daar last van heeft.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Boekenlezer » 30 mar 2019 12:47

StillAwake schreef:Op zich mee eens, maar als je regelamtig zware aanhangers wilt kunnen trekken, vaak op de Duitse Autobahn vertoeft of in je vakantie het liefst het hooggebergte opzoekt is 100pk wel een beetje de ondergrens.
Ooit een auto gehad met 110pk, maar al op de snelweg door de Ardennen (met bagagewagentje) koste het erg veel moeite om omhoog te komen.
En dat is funest voor verbruik en slijtage kan ik je verklappen.

Marnix schreef:Klopt maar volgens mij is Boekenlezer niet echt een kampeerder of zo :) Als je verder geen aanhanger / vouwwagen / caravan gebruikt kom je met 110 pk een heel eind. Nou laat Boekenlezer regelmatig blijken dat hij wel van auto's met veel vermogen houdt maar als je dat niet nodig hebt is dat een luxe en daar betaal je dan ook voor. :-)

Dat heb ik ook wel eens meegemaakt, op de Duitse autobahn zitten en hij wil niet echt vooruit komen, zwaar vermogen tekort, met iemand achter je. Op een fiets voel je het meteen, maar in een auto niet zo, dat je gaat klimmen. Dat was in 2014 toen ik op vakantie ging in België, waarbij de handigste route door Duitsland was.

Je hebt van die vakanties van niet al te ver weg waar je op eigen gelegenheid heen kunt. Zo een had ik er dus in 2014. En deze is dan wel met busjes erheen, maar dan kun je ook kiezen voor eigen vervoer. En dat heeft absoluut zijn charme, om met je eigen auto te gaan! Voor die vakantie wil ik dan wel wachten tot ik zo'n Polo GTI of Fiesta ST heb! Lol op de autobahn! Nee, dan is een vliegtuig of openbaar vervoer saai en onhandig.
Dichtbij op vakantie deed ik toen uit kostenoverweging, maar het vakantiegenot was er niets minder om! Voor herhaling vatbaar!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten