Auto topic (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 31 aug 2021 13:06

Marnix schreef:Met Zuid-Holland scheelt het 66 euro per jaar, dat helpt al wat meer :-)
Overigens is Zuid-Holland niet meer de duurste, jullie zijn recent voorbijgestreefd door Groningen en Drenthe :)

een twijfelachtige eer, maar dank voor de update.
Dat wist ik niet, i stand corrected.

waarmee ik nog steeds in de afgelopen 24 jaar zo'n 5500 meer betaald heb dan wanneer ik ze in NH had ingeschreven ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2021 13:29

Tja moet je ook niet zoveel auto's hebben... met 1 auto van 1150 kilo valt het allemaal reuze mee ;-)

StillAwake schreef:Dat ik in de 24 jaar dat ik auto's op mijn naam heb staan (allen in Zuid Holland) per jaar gemiddeld 230 euro meer aan wegenbelasting betaald heb ten opzichte van Noord Holland is ergens ook belachelijk toch?
Want het is nu niet echt zo dat de kwaliteit van het wegennet in Zuid Holland echt veel hoger ligt dan in de rest van het land.
Wat dat betreft pleit ik voor het gelijktrekken van de wegenbelasting over heel Nederland, maar zolang de regels krom zijn zullen ook de aangeboden routes door de mazen van de wet krom zijn.

Overigens betaal ik vanaf de levering van mijn auto's voorlopig geen wegenbelasting (Elektrische auto's zijn uitgezonderd van wegenbelasting).
Wat ergens ook belachelijk is, de auto's zijn zwaarder, en hebben waarschijnlijk ook nog eens meer koppel, waardoor ze de weg juist zwaarder belasten (fysiek), wat juist meer onderhoud gaat vragen...
Ook een belachelijke regel, waarbij de houders van benzineauto's de wegenbelasting ophoesten voor de mensen die de middelen hadden om naar een EV over te stappen.
In die zin ben ik er voorstander van om alle auto's op het huisadres in te schrijven, om alle auto's belastingplichtig te laten zijn, en om alle provincies hetzelfde tarief te rekenen. Ook als dat in mijn nadeel zal zijn.


Mee eens. Bereken gewoon een gemiddelde van de wegenbelasting en stel dat voor iedere Nederlander / leaseauto in. Dan maakt het ook niet meer uit waar ze ingeschreven zijn.

Wat de wegenbelasting betreft, dan vind ik dat auto's onder de 100 pk wel flinke korting mogen krijgen :-D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 31 aug 2021 13:49

Marnix schreef:Tja moet je ook niet zoveel auto's hebben... met 1 auto van 1150 kilo valt het allemaal reuze mee ;-)



Mee eens. Bereken gewoon een gemiddelde van de wegenbelasting en stel dat voor iedere Nederlander / leaseauto in. Dan maakt het ook niet meer uit waar ze ingeschreven zijn.

Wat de wegenbelasting betreft, dan vind ik dat auto's onder de 100 pk wel flinke korting mogen krijgen :-D

gewicht en vermogen zouden indeerdaad allebei meegewogen moeten worden (eigenlijk koppel...)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2021 17:51

StillAwake schreef:gewicht en vermogen zouden indeerdaad allebei meegewogen moeten worden (eigenlijk koppel...)


Ja, ik vraag me wel af hoeveel invloed dat op snelwegen heeft, aangezien je meestal niet zoveel van je maximale koppel daar aanspreekt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 01 sep 2021 06:39

Marnix schreef:Ja, ik vraag me wel af hoeveel invloed dat op snelwegen heeft, aangezien je meestal niet zoveel van je maximale koppel daar aanspreekt.

Hetzelfde geldt voor het vermogen.
Vermogen is koppel vermenigvuldigd met toerental, dus zullen alle voertuigen een redelijk vergelijkbaar koppel/vermogen (afhankelijk van frontaal oppervlak) gebruiken op de snelweg (filerijden uitgezonderd)
Daar gaat jouw 100PK regel dus niet op...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2021 08:43

StillAwake schreef:Hetzelfde geldt voor het vermogen.
Vermogen is koppel vermenigvuldigd met toerental, dus zullen alle voertuigen een redelijk vergelijkbaar koppel/vermogen (afhankelijk van frontaal oppervlak) gebruiken op de snelweg (filerijden uitgezonderd)
Daar gaat jouw 100PK regel dus niet op...


Haha nee ik heb sowieso nooit nagedacht over de invloed van koppel / vermogen op het wegdek en of je dat door moet belasten, laten we daar maar niet aan beginnen :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 01 sep 2021 11:03

Marnix schreef:Haha nee ik heb sowieso nooit nagedacht over de invloed van koppel / vermogen op het wegdek en of je dat door moet belasten, laten we daar maar niet aan beginnen :)

Jammer, want het is wel een leuke discussie.
De kuilen die je wel eens voelt vlak voor een stoplicht zijn daar een mooi voorbeeld van.
Wat betreft snelwegen: de meeste schade wordt veroorzaakt door vrachtverkeer (de reden dat Dld naar een tolsysteem voor vrachtwagens keek)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2021 12:28

StillAwake schreef:Jammer, want het is wel een leuke discussie.
De kuilen die je wel eens voelt vlak voor een stoplicht zijn daar een mooi voorbeeld van.
Wat betreft snelwegen: de meeste schade wordt veroorzaakt door vrachtverkeer (de reden dat Dld naar een tolsysteem voor vrachtwagens keek)


Precies. En door vorst. Ik denk dat de invloed van gewone auto's dan minimaal is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 02 sep 2021 19:14

StillAwake schreef:Tweedehands elektrisch is nog nauwelijks te vinden, en wat je vindt zijn vooral de auto's uit de allereerste generaties.
En of je daar gelukkig van wordt: ik vraag het me af...

Overigens heb ik private lease ook eens doorgerekend, en zelfs dat komt op een vergelijkbaar prijsniveau uit.
Ik kocht ook altijd auto's van zo'n 5 jaar oud, en reed er dan 5 jaar mee, en dat was nu ook de eerste gedachte. Maar toch een andere weg gekozen...
Maar eerlijk is eerlijk: de private lease tarieven vielen me mee (komt uit op een redelijk vergelijkbaar kostenplaatje als kopen)


Tweedehands is op zich wel goed te doen. Maar je moet wel kijken naar de afstand die je per keer maakt. Ik heb vorig jaar een nissan leaf gekocht van 2 jaar oud. De kop is eraf, ik kan in de zomer ruim 200 kilometer rijden met een volle accu. In de winter is het een heel stuk minder, zo'n 150. Voor mij precies genoeg, ik kan overal komen, werk, familie etc. Maar als je voor je werk al 100 kilometer enkele reis moet maken en niet kan laden tijdens werktijd.... Dan is dat niet handig. Zo ook de Renault zoe die ik eerst wilde. De oudere modellen redden de 100 kilometer niet en kunnen ook niet zo snel laden bij fastned. Nieuwste auto's zijn veel sneller weer bij 80% accu dan mijn leaf. Maar half uurtje koffie pauze is ook niet heel vervelend ofzo als je 2,5 uur moet rijden.

We zouden eerst een kia leassen via private lease, maar dat bedrag kwam uit op ruim 600 euro ofzo. En na de looptijd moet je weet een andere uitzoeken. Die 600 euro komt iedere maand terug hé, 5 jaar duurt lang... 36000 euro om alleen een auto te rijden. Na afloop lever je hem netjes in...
Financial lease voor bedrijven is veel aantrekkelijker. Want onderhoud van elektrische auto's is een stuk lager (zolang je accu gewoon goed werkt dan... Maar bij nieuwe auto's heb je daar gewoon garantie op)
En na de looptijd betaal je het restbedrag en is hij van jou of je ruilt hem in. Maar dat werkt niet voor particulieren.

Ik vind het prima dat ik geen wegenbelasting betaal hoor :mrgreen: en als ik met onze andere auto heb getankt ben ik ook blij dat die meer stil staat dan rijd :wink:

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 03 sep 2021 08:19

lammetje schreef:Tweedehands is op zich wel goed te doen. Maar je moet wel kijken naar de afstand die je per keer maakt. Ik heb vorig jaar een nissan leaf gekocht van 2 jaar oud. De kop is eraf, ik kan in de zomer ruim 200 kilometer rijden met een volle accu. In de winter is het een heel stuk minder, zo'n 150. Voor mij precies genoeg, ik kan overal komen, werk, familie etc. Maar als je voor je werk al 100 kilometer enkele reis moet maken en niet kan laden tijdens werktijd.... Dan is dat niet handig. Zo ook de Renault zoe die ik eerst wilde. De oudere modellen redden de 100 kilometer niet en kunnen ook niet zo snel laden bij fastned. Nieuwste auto's zijn veel sneller weer bij 80% accu dan mijn leaf. Maar half uurtje koffie pauze is ook niet heel vervelend ofzo als je 2,5 uur moet rijden.

We zouden eerst een kia leassen via private lease, maar dat bedrag kwam uit op ruim 600 euro ofzo. En na de looptijd moet je weet een andere uitzoeken. Die 600 euro komt iedere maand terug hé, 5 jaar duurt lang... 36000 euro om alleen een auto te rijden. Na afloop lever je hem netjes in...
Financial lease voor bedrijven is veel aantrekkelijker. Want onderhoud van elektrische auto's is een stuk lager (zolang je accu gewoon goed werkt dan... Maar bij nieuwe auto's heb je daar gewoon garantie op)
En na de looptijd betaal je het restbedrag en is hij van jou of je ruilt hem in. Maar dat werkt niet voor particulieren.

Ik vind het prima dat ik geen wegenbelasting betaal hoor :mrgreen: en als ik met onze andere auto heb getankt ben ik ook blij dat die meer stil staat dan rijd :wink:

Ik heb een poos gezocht naar een tweedehands elektrische auto, maar ik heb er niet 1 gevonden die als gezinsauto te gebruiken was, een aanhanger mocht trekken en een actieradius had van meer dan 300km

Zodoende nieuw...
Je hebt het overigens over het idee dat private lease duur is (en deels is dat ook wel zo), maar als je eerlijk kijkt wat je aan een auto kwijt bent is private lease niet eens zo heel veel duurder.
Als ik zie dat ik op mijn Audi iedere maand (inclusief afschrijving, verzekering, brandstof, onderhoud, wegenwachtlidmaatschap en banden) zo'n 800,- per maand kwijt ben (het kreng is zwaar, loopt 1 op een emmer, en ik rij gemiddeld zo'n 25000 km per jaar) is een private lease constructie van 600,- per maand (waar dan ongeveer 125 aan elektriciteit bij komt) niet eens heel veel duurder.
Ik heb gekozen voor een Skoda Enyaq, en heb net even gekeken wat deze in private lease zou doen: 700,- per maand, waarvoor ik een qua binnenruimte net iets grotere auto rijdt, die ook nog eens 14 jaar jonger is dan mijn huidige wagen.

En inderdaad, de auto wordt vie private lease nooit van jezelf (al denk ik wel dat het zo zou voelen), maar meestal doe je toch ongeveer 5 jaar met een auto.
In die zin is private lease niet eens heel veel duurder.
Sterker nog, voor een volledig vergelijkbare nieuwe auto denk ik dat het zelfs iets goedkoper is op maandbasis (al vind ik het heel moeilijk om in te schatten hoe de afschrijving van een EV zal zijn als ze in wat grotere getale op de markt komen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 03 sep 2021 08:44

Aanhanger trekken en groot bereik is op dit moment tweedehands alleen tesla. Dat moet je willen...
Enjaq is wel een mooie keus, ook naar gekeken. Welke kleur heb je?
Ik denk dat vooral de eerste elektrische auto's veel afschrijven ivm de snelheid waarmee er nu ontwikkeld wordt. Je ziet vrijwel elk merk nu een nieuwe versie maken met groot bereik en bijna allemaal ook met trekhaak. Dan zijn de auto's met 100 of 200 kilometer niet meer zo interessant. Ik rijd er niet zoveel mee dus voor mij is het prima.
Binnenkort komt de kia ev6 beschikbaar, daar zitten wij op te wachten in ruil voor onze benzine auto (met trekhaak omdat de leaf die niet heeft). In verhouding goedkoop tov veel opties. Alleen de kleur is beperkt in de variant die wij willen, rood, wit, zwart of blauw als je dit jaar nog wil rijden. Wordt een zakelijk aanschaf dus ivm de bijtelling en de afstand die er vanaf oktober gereden gaat worden willen we hem zo snel mogelijk.


Private lease is duur omdat de meeste mensen ipv lease geen nieuwe auto kunnen aanschaffen. Dus die 800 euro per maand afschrijving/kosten ook niet hebben. Als je een tweedehands auto koopt van rond de 10 000 dan is je maandbedrag ook geen 800 per maand. Ik vind 700 euro in de maand echt veel om iets te rijden, gebruiken en na 5 jaar weer in te leveren. 42 000 euro hé, alleen om een auto te gebruiken. Ik geef toe dat een nieuwe ev6 nog meer geld is, maar na 5 jaar is hij hopelijk nog wat waard én je hoeft niet iedere maand te betalen. Want na 5 jaar private lease moet je weer een nieuw contract afsluiten.
Ze verdienen er genoeg mee om erop te verdienen dus kopen is echt goedkoper! Vooral een jong gebruikte auto. En helemaal als je niet veel eisen hebt. Kan me namelijk weinig interesseren in wat voor auto ik zit. Als het maar lekker rijd en ging bij mij vooral om de prijs per maand. Benzine zit ik zo aan de 250 euro, nu elektrisch rond de 50 ivm zonnepanelen (oké die aanschaf moet je misschien ook meerekenen maar die lagen er al)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 03 sep 2021 08:53

StillAwake schreef:Ik heb een poos gezocht naar een tweedehands elektrische auto, maar ik heb er niet 1 gevonden die als gezinsauto te gebruiken was, een aanhanger mocht trekken en een actieradius had van meer dan 300km

Zodoende nieuw...
Je hebt het overigens over het idee dat private lease duur is (en deels is dat ook wel zo), maar als je eerlijk kijkt wat je aan een auto kwijt bent is private lease niet eens zo heel veel duurder.
Als ik zie dat ik op mijn Audi iedere maand (inclusief afschrijving, verzekering, brandstof, onderhoud, wegenwachtlidmaatschap en banden) zo'n 800,- per maand kwijt ben (het kreng is zwaar, loopt 1 op een emmer, en ik rij gemiddeld zo'n 25000 km per jaar) is een private lease constructie van 600,- per maand (waar dan ongeveer 125 aan elektriciteit bij komt) niet eens heel veel duurder.
Ik heb gekozen voor een Skoda Enyaq, en heb net even gekeken wat deze in private lease zou doen: 700,- per maand, waarvoor ik een qua binnenruimte net iets grotere auto rijdt, die ook nog eens 14 jaar jonger is dan mijn huidige wagen.

En inderdaad, de auto wordt vie private lease nooit van jezelf (al denk ik wel dat het zo zou voelen), maar meestal doe je toch ongeveer 5 jaar met een auto.
In die zin is private lease niet eens heel veel duurder.
Sterker nog, voor een volledig vergelijkbare nieuwe auto denk ik dat het zelfs iets goedkoper is op maandbasis (al vind ik het heel moeilijk om in te schatten hoe de afschrijving van een EV zal zijn als ze in wat grotere getale op de markt komen.


Maakt dus nogal uit of je een electrische auto zoekt voor alles of als tweede auto voor de niet te lange afstanden. En als je kijkt of het duurder is maakt erg uit wat voor auto je hebt en hoeveel je rijdt. Ik kom denk ik nog niet op 1/3e van wat jij per maand voor die audi betaalt en dan wordt private lease veel duurder. :-)

Maar welkom bij de Skoda-club :-) ik ben benieuwd hoe het bevalt. Het lijkt me wel wat, alleen voor vakanties lijkt het me nog wel iets minder praktisch. Als je 120 rijdt kan je na iedere shift rijden een half uur gaan laden en als je veel extra gewicht mee hebt en evt een bagagekarretje allicht ook. Maar ik snap ook dat je niet je auto op die paar weken per jaar moet uitzoeken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 03 sep 2021 09:25

Marnix schreef:Maakt dus nogal uit of je een electrische auto zoekt voor alles of als tweede auto voor de niet te lange afstanden. En als je kijkt of het duurder is maakt erg uit wat voor auto je hebt en hoeveel je rijdt. Ik kom denk ik nog niet op 1/3e van wat jij per maand voor die audi betaalt en dan wordt private lease veel duurder. :-)

Maar welkom bij de Skoda-club :-) ik ben benieuwd hoe het bevalt. Het lijkt me wel wat, alleen voor vakanties lijkt het me nog wel iets minder praktisch. Als je 120 rijdt kan je na iedere shift rijden een half uur gaan laden en als je veel extra gewicht mee hebt en evt een bagagekarretje allicht ook. Maar ik snap ook dat je niet je auto op die paar weken per jaar moet uitzoeken.

Reken voor de gein eens uit wat je per maand kwijt bent. Je schrikt er van is mijn ervaring.
Uitgaand van 25000 km (wat ik gemiddeld per jaar rij) ben je zelfs al je 1 op 15 rijdt ben je per jaar al 1600 lieter aan het verstoken.
Met de huidge brandstofprijzen is dat al dik 250 euro per maand.

Ik weet niet wat je rijdt, en hoeveel je rijdt, maar als je een vergelijkbaar aantal kilometers rijdt is die 1/3e alleen al aan brandstof heel snel bereikt.

Voor vakanties lijkt het me iets minder, al is het wel zo dat je met wat extra gewicht en een bagagekarretje niet eens heel veel meer energie gebruikt.
Het optrekken kost meer energie (meer massa te versnellen), maar dat pak je deels terug bij regeneratief remmen.
Je luchtweerstand neemt nauwelijks toe (dat is de grootste kostenpost bij op constante snelheid rechtuit rijden) zolang je aanhanger een kleiner frontaal oppervlak heeft dan je auto.

Let maar op, met een zwaar geladen auto met aanhanger (binnen de contouren van de auto) op vakantie gaan levert (op de snelwegen) niet eens een heel veel slechter verbruik op. Sterker nog, aangezien je vaak gemiddeld iets minder snel zult rijden levert het vaak een verbetering op ten opzichte van de normale situatie.
Zodra je de bergen ingaat gaat het verbruik van je vakantiekonvooi knetterhard omhoog. En dat is nu juist de winst van elektrisch, de potentiele energie die je opbouwt door omhoog te rijden rem je af door middel van een generator. Dus door een bergpas af te rijden laad je je accu weer bij.
En dat is me met een bensinetank nog nooit gelukt ;-)

In die zin vermeod ik dat de range van een EV ook op vakantieritten nog wel redelijk realistisch is. Toegegeven, dan sta je om de 300km een halfuur stil.
Dat is drie maal op de heenweg (als je 1200 km ver wilt), en 3 maal op de terugweg.
Aangezien je met een normale auto ook wel eens stopt om te tanken of wat te eten kost het je effectief een uur op een enkele reis. Op die twee uur per jaar ga ik een autokeuze niet laten afhangen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Katlheen » 03 sep 2021 11:32

Ik sta niet afwijzend tov electrisch rijden, maar aangezien ik een caravan wil trekken de komende jaren, wordt het een lastige zaak.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 03 sep 2021 11:57

Katlheen schreef:Ik sta niet afwijzend tov electrisch rijden, maar aangezien ik een caravan wil trekken de komende jaren, wordt het een lastige zaak.

Een caravan (met groot frontaal oppervlak) is nog wel een dingetje, dat is nog redelijk funest voor je bereik...
Aan de andere kant: 1200 kg trekken mag al met meerdere EV's
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten