Auto topic (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Katlheen » 11 okt 2021 08:20

Het wordt sowieso weer eens tijd om alle vaste lasten op een rijtje te zetten. En ja, daar ga ik ook de goede doelen bij langs om te zien welke ik nog wel wil steunen en welke niet.

Wat betreft de hele crisis mbt gas en energie prijzen, dit is ook wel weer een interessante invalshoek: https://www.zerohedge.com/geopolitical/luongo-europes-entire-energy-crisis-manufactured
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor ajl » 11 okt 2021 08:36

Marnix schreef:En fietsen was geen optie he. Ik ga denk ik maar weer hout stoken, dat wordt wel erg aangemoedigd momenteel.... :roll:

En of 1 auto te doen is of niet ligt er een beetje aan hoe afhankelijk je beiden voor je werk van een auto bent.




Eigenlijk iedereen die ik ken met een tweede auto heeft deze voor het gemak en niet voor noodzaak. Mijn man heeft ook naar zijn werk met het OV een uur tot anderhalf uur reistijd en met de auto is hij, zonder files, met een half uur op kantoor. Natuurlijk is het dan handiger om met de auto te gaan. 'Gelukkig' vergoed de overheid geen km kosten en wel OV kosten naar het werk. :D Dan is de keuze snel gemaakt. Daarnaast plannen wij afspraken voor het werk bewust in de digitale agenda en proberen rekening te houden met elkaar schema.

Fietsen is voor mij op dit moment geen optie, 38 km op dagbasis is zonder elektrische fiets best veel.

Wij overwegen ook om meer hout te gaan stoken om de kosten wat te drukken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2021 08:54

ajl schreef:Eigenlijk iedereen die ik ken met een tweede auto heeft deze voor het gemak en niet voor noodzaak. Mijn man heeft ook naar zijn werk met het OV een uur tot anderhalf uur reistijd en met de auto is hij, zonder files, met een half uur op kantoor. Natuurlijk is het dan handiger om met de auto te gaan. 'Gelukkig' vergoed de overheid geen km kosten en wel OV kosten naar het werk. :D Dan is de keuze snel gemaakt. Daarnaast plannen wij afspraken voor het werk bewust in de digitale agenda en proberen rekening te houden met elkaar schema.

Fietsen is voor mij op dit moment geen optie, 38 km op dagbasis is zonder elektrische fiets best veel.

Wij overwegen ook om meer hout te gaan stoken om de kosten wat te drukken.


Hm ja, alleen is reistijd ook wel weer zonde van de tijd. Ik weet nog dat ik 3 uur reistijd op een dag had en ben blij dat dat niet meer zo is. Nu met kinderen zou dat ook geen doen zijn voor ons, zou ik minder moeten gaan werken. Als je dan tot 5 uur werkt en 1,5 uur moet reizen ben je om half 7 pas thuis. Als ik moest kiezen tussen twee uur extra op een dag en een tweede auto of geen twee uur extra op een dag en geen auto zou ik toch voor een auto gaan. Of gaan verhuizen, dat hebben wij gedaan toen we trouwden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2021 09:02

lammetje schreef:Wij hebben een pelletkachel op cv. Is ook hout maar minder uitstoot. Pellets zijn ook niet gratis, maar goedkoper dan gas. Hopelijk gaan die prijzen niet opeens de lucht in...


WIj dus een goede houtkachel. Wij verwarmen boven nooit ondanks dat we een oud hoekhuis uit 1928 hebben. Die kachel gaat 's avonds af en toe aan, overdag zelden want dan zijn we toch vaak weg, ook in het weekend. En onze woonkamer is niet groot dus meer dan een kuub hout per jaar stook ik niet.

En inderdaad, als ik thuiszorg route rij moet ik de auto mee. Als manlief naar klanten moet, heeft hij de auto ook nodig. Dit was voorheen nooit het geval, maar we werken steeds meer op dezelfde dagen nu de kinderen ouder worden en continu rooster hebben.


Ja logisch. Wij werken altijd al 3 dagen in de week gelijktijdig. Zelf geen auto nodig dan maar als je bij allerlei mensen thuis langs moet heb je weinig keus nee.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 11 okt 2021 11:01

Verhuizen naar waar je werkt is nog het beste. Als dat mogelijk is. In ons geval heeft het weinig zin, ene keer een opdracht in Friesland de andere in Zeeland. Gelukkig veel vanuit huis mogelijk maar dat is ook niet overal fijn.
Het is wel jammer het het ov niet overal goed geregeld is, want nu met file is de trein sneller. Maar ja om bij de trein te komen hier vandaan.... En voor mijn werk is het vanaf de trein naar het adres waar ik moet zijn om nog een half uur met de bus. Dat is best jammer, want laatst 2 uur over gedaan toen de a12 dicht zat. Gelukkig is dat voorbij 8-[

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor ajl » 11 okt 2021 13:44

Marnix schreef:Hm ja, alleen is reistijd ook wel weer zonde van de tijd. Ik weet nog dat ik 3 uur reistijd op een dag had en ben blij dat dat niet meer zo is. Nu met kinderen zou dat ook geen doen zijn voor ons, zou ik minder moeten gaan werken. Als je dan tot 5 uur werkt en 1,5 uur moet reizen ben je om half 7 pas thuis. Als ik moest kiezen tussen twee uur extra op een dag en een tweede auto of geen twee uur extra op een dag en geen auto zou ik toch voor een auto gaan. Of gaan verhuizen, dat hebben wij gedaan toen we trouwden.


Toch hebben wij het met de kinderen altijd wel gered. Mijn man bracht de kinderen 3 dagen in de week. Hij werkt fulltime, ik 4 dagen. Onze basisschool was ook nog 20 minuten fietsen bij ons vandaan. Hij ging om 7.40 uur met hen de deur uit en stapte aansluitend direct op de bus. Hij was dan rond 9.30/10.00 uur op kantoor. Ik haal de kinderen altijd om 15.00 uur op van school. Mijn werkdag is van 7.00-14.30 uur. Ik deed sport, zwemmen, boodschappen en eten klaarmaken. Hij stapte meestal tijdens het avondeten weer binnen en werkte op de dagen dat ik haal en bracht een uurtje meer.

Daarbij vergoedt de overheid geen kilometervergoeding en heeft ook geen parkeerplekken om zo het reizen met OV te stimuleren.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor ajl » 11 okt 2021 13:45

lammetje schreef:Verhuizen naar waar je werkt is nog het beste. Als dat mogelijk is. In ons geval heeft het weinig zin, ene keer een opdracht in Friesland de andere in Zeeland. Gelukkig veel vanuit huis mogelijk maar dat is ook niet overal fijn.
Het is wel jammer het het ov niet overal goed geregeld is, want nu met file is de trein sneller. Maar ja om bij de trein te komen hier vandaan.... En voor mijn werk is het vanaf de trein naar het adres waar ik moet zijn om nog een half uur met de bus. Dat is best jammer, want laatst 2 uur over gedaan toen de a12 dicht zat. Gelukkig is dat voorbij 8-[


Verhuizen heeft met twee werkende mensen weinig zin. Daarnaast wisselen mensen ook nog wel eens van baan. Verhuis je dan weer?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2021 14:01

ajl schreef:Verhuizen heeft met twee werkende mensen weinig zin. Daarnaast wisselen mensen ook nog wel eens van baan. Verhuis je dan weer?


Dat ligt eraan. Met twee werkende mensen kan je op een plek gaan wonen waar een van beiden werkt of ergens tussen beide werklocaties in. Wij hebben het eerste gedaan, mijn vrouw had toen een tijdelijke baan en is daarna wel bewust in de regio gaan werken. Eerst op een uurtje fietsen maar dan was het handig dat ik dicht bij huis / opvang enzovoorts zat en nu ook in de woonplaats. Je kan natuurlijk bij het wisselen van baan wel proberen iets in de buurt te vinden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor ajl » 11 okt 2021 14:45

Marnix schreef:Dat ligt eraan. Met twee werkende mensen kan je op een plek gaan wonen waar een van beiden werkt of ergens tussen beide werklocaties in. Wij hebben het eerste gedaan, mijn vrouw had toen een tijdelijke baan en is daarna wel bewust in de regio gaan werken. Eerst op een uurtje fietsen maar dan was het handig dat ik dicht bij huis / opvang enzovoorts zat en nu ook in de woonplaats. Je kan natuurlijk bij het wisselen van baan wel proberen iets in de buurt te vinden.


Wij woonden in de plaats waar mijn man werkte. Alsnog een uur reistijd met de metro ;). Ook als hij met de auto zou gaan, was het 40 minuten.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 11 okt 2021 14:57

ajl schreef:Wij woonden in de plaats waar mijn man werkte. Alsnog een uur reistijd met de metro ;). Ook als hij met de auto zou gaan, was het 40 minuten.

Plaatsen die zijn uitgerust met een Metro-netwerk zijn over het algemeen nogal groot.
Dus "dichtbij je werk wonen" en "in dezelfde plaats wonen" is niet automatishc hetzelfde...

Ik ken (in Nederland) ook een voorbeeld waar je om van de noordoosthoek van 1 plaats naar het uiterste westen met je autootje 75km moet rijden (snelste route)... ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 11 okt 2021 14:59

lammetje schreef:Verhuizen naar waar je werkt is nog het beste. Als dat mogelijk is. In ons geval heeft het weinig zin, ene keer een opdracht in Friesland de andere in Zeeland. Gelukkig veel vanuit huis mogelijk maar dat is ook niet overal fijn.
Het is wel jammer het het ov niet overal goed geregeld is, want nu met file is de trein sneller. Maar ja om bij de trein te komen hier vandaan.... En voor mijn werk is het vanaf de trein naar het adres waar ik moet zijn om nog een half uur met de bus. Dat is best jammer, want laatst 2 uur over gedaan toen de a12 dicht zat. Gelukkig is dat voorbij 8-[

Dichtbij je werk wonen is inderdaad het fijnst.
Aan de andere kant: ik heb ook wel eens te dicht op mijn werk gezeten, waardoor je automatisch langer doorgaat, en te kort reist om de werkstress een beetje los te laten voor je thuis bent.

Ik denk dat 20 minuten reistijd optimaal is, anders rol je van je werk zo weer de hectiek van thuis in...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 02 nov 2021 10:47

Door chiptekort drie maanden vertraging op de levering van mijn auto...
Niet heel blij mee...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor MoesTuin » 02 nov 2021 16:49

StillAwake schreef:Door chiptekort drie maanden vertraging op de levering van mijn auto...
Niet heel blij mee...

Ja bizar StillAwake...
Ik hoorde van iemand die een nieuwe Suzuki wilde...op z'n vroegst September 2022 :-k
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 03 nov 2021 08:51

MoesTuin schreef:Ja bizar StillAwake...
Ik hoorde van iemand die een nieuwe Suzuki wilde...op z'n vroegst September 2022 :-k

Op zich geen ramp, ik heb een auto, maar het is wel tamelijk bizar hoe snel het materiaaltekort tot dergelijke levertijden geleid heeft.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 04 nov 2021 20:25

StillAwake schreef:Door chiptekort drie maanden vertraging op de levering van mijn auto...
Niet heel blij mee...


Nee snap ik, vind het allemaal best zorgwekkend. Auto's zijn niet het enige wat zo'n vertraging heeft. Wil je een nieuwe fiets omdat je kind naar het voortgezet onderwijs gaat, moet je er ook snel bij zijn. Bepaalde onderdelen zijn gewoon niet leverbaar. Wordt iedere keer uitgesteld.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten