Auto topic (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 07 okt 2021 22:23

:-k
ajl schreef:Ik herken mij meer in Lammetjes verhaal dan in jouw ervaringen. Jij hebt een aantal jaren tussen jouw kinderen zitten. Lammetje en ik hebben de kinderen kort na elkaar gekregen. Dat scheelt behoorlijk.. ik heb mij de eerste jaren ook eenzaam gevoeld en kende na 4 jaar buiten mijn collega's nog bijna niemand.

Contacten opdoen bij het kdv? Hooguit een praatje bij de deur, maar meer ook niet. Op vrije dagen naar een speeltuin of ergens op de koffie? Met 3 kinderen onder de 3,5 onmogelijk. Dan slaapt iedereen op een ander tijdstip. Daarnaast vonden de kinderen het ook heerlijk om na 3 dagen kinderopvang lekker thuis te rommelen.
's Avonds afspreken vond ik met borstvoedingen, zwangerschappen kort achter elkaar en 's nachts vaak eruit ook vermoeiend, deed het daarom minimaal. De wekker ging namelijk ook altijd om 5.45 uur om op tijd weer op kantoor te zijn


Het scheelt denk ik wel ja, kinderen kort na elkaar of niet. Hier op een jaar na max 1 slaapje in de middag bij beide kids of een van beiden. Reistijd scheelt ook. Wij zijn toen we trouwden gaan wonen waar ik werkte zodat er minder reistijd is en die wekker niet zo vroeg hoeft te gaan. Bij ons zat er inderdaad wat meer tijd tussen en we werkten evenveel. Dus ruimte om ‘s avonds de deur uit te gaan, naar het koor bijvoorbeeld, activiteiten in de kerk, met vriendinnen uit, sporten. Die was ‘s avonds gewoon geregeld op pad, ook dat wisselen we wel af. Af en toe ging er een kind in de draagzak mee maar meestal niet. Los van vroeg opstaan scheelt het ook wel of je avondmens bent of niet, ik heb ook wel vriendinnen die om 10 uur omvallen en dan is dat allicht ook wat lastiger.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor ajl » 08 okt 2021 08:38

Ik heb weinig reistijd naar kantoor, maar begin om 7.00 uur en sta om 15.00 uur weer bij school. Ik werk wat minder dan mijn man, omdat hij bij parttimen zijn 26 ADV dagen kwijtraakt en wij daarmee de schoolvakanties kunnen overbruggen. Wij hebben geen opvang en refel n bij ziekte, vrije dagen etc. alles samen.

Ik zou nu in theorie ook veel meer dagen of avonden wegkunnen. Ik doe het weinig. Ik merk namelijk dat de kinderen het veel gezelliger vinden als ik / wij thuis zijn. Even helpen met huiswerk, even aandacht voor een verhaal, even samen sporten, televisiekijken etc. Tegen de tijd dat ze echt hun eigen ding gaan doen, kan het altijd nog.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Chaya » 08 okt 2021 11:44

lammetje schreef:Ik vind het ook niet zo belangrijk, maar merk om me heen wel veel eenzaamheid van jonge moeders die net ergens zijn gaan wonen en met 1 of 2 kleintjes thuis zitten. Tis ook maar net waar je zelf energie insteekt. Maar ook hoe toegankelijk je omgeving is.
Ik werkte 2 tot 4 avonden in de week, dan ben je blij als je een avond samen zit.

Dat scheelt inderdaad, als je zelf avonden werkt.
Ik heb gemerkt dat het gezinsleven in fases verloopt.
Ik hield mezelf altijd voor dat het maar tijdelijk zou zijn. Op de nagym zaten moeders flink te mopperen dat ze geen dagje de stad in konden, dus dat ze daarom gestopt waren met.b.v.
Zo zonde, die dagjes naar de stad komen echt wel weer.
En de gebroken nachten worden heus weer nachten waarin je kunt doorslapen.

Maar terug on topic, wij hadden altijd 2 auto's voor de deur. Mijn man vanwege zijn werk en ik kon echt niet zonder, omdat ik vaak naar medische afspraken moest en ook nog de mantelzorg had voor mijn beide ouders, waar ik ook mee naar dokters- en sociale afspraken moest.
Ik ervaarde het ondanks de noodzaak, wel als een luxe.
Maar toen mijn man met pensioen ging, was de noodzaak voor het hebben van 2 auto's weg.
We hebben ze allebei verkocht en een compacte middenklasser gekocht.
Mijn man en ik moesten er eerst wel even aan wennen om te overleggen, want het gebeurde een keer dat hij weg was en ik moest gaan werken.
Gelukkig werkte mijn zoon thuis en mocht ik zijn auto even lenen. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor pindas83 » 08 okt 2021 16:37

Wij hebben sinds een klein jaar onze super vervuilende diesel suv opgeruimd en voor een veel schonere en economischere Volvo V70 2.5 ft ingerolen.
Economischer vooral omdat we deze auto niet veel rijden. Deden we dat wel dan had ik een krediet moeten afsluiten om de euro95 te kunnen ophoesten :-({|=
Verder een fijne auto overigens, genot om die kleine stukjes in te rijden :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2021 20:32

Ingerolen? Ik noest het even opzoeken maar het schijnt in sommige regio’s nog wel soort bij dialect te zijn :-)

ajl schreef:Ik heb weinig reistijd naar kantoor, maar begin om 7.00 uur en sta om 15.00 uur weer bij school. Ik werk wat minder dan mijn man, omdat hij bij parttimen zijn 26 ADV dagen kwijtraakt en wij daarmee de schoolvakanties kunnen overbruggen. Wij hebben geen opvang en refel n bij ziekte, vrije dagen etc. alles samen.

Ik zou nu in theorie ook veel meer dagen of avonden wegkunnen. Ik doe het weinig. Ik merk namelijk dat de kinderen het veel gezelliger vinden als ik / wij thuis zijn. Even helpen met huiswerk, even aandacht voor een verhaal, even samen sporten, televisiekijken etc. Tegen de tijd dat ze echt hun eigen ding gaan doen, kan het altijd nog.


Hm ja zijn allemaal keuzes inderdaad. Bij is er ‘s avonds af en toe iemand sporten of even ergens naartoe. En sporadisch regelen we oppas om samen even uit eten te gaan of naar de film of zo. Ook af en toe wel fijn. Kids liggen om 8 uur wel op bed dus voor de gezelligheid hoeven we dan niet meer thuis te blijven :D

Hier 1 auto die vooral in het weekend wordt gebruikt. Werken allebei nu in de plaats waar we wonen. Heel incidenteel wel eens een moment dat twee auto’s handig zijn, als een van ons of beiden een weekendje weg gaat of zo, maar meestal redden we het dan wel met ov en anders genoeg mensen waar we een auto van kunnen lenen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor pindas83 » 08 okt 2021 20:49

Marnix schreef:Ingerolen? Ik noest het even opzoeken maar het schijnt in sommige regio’s nog wel soort bij dialect te zijn :-)


Is dat zo? Ik dacht dat dit een algemeen geaccepteerde vervoeging was. :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2021 23:15

pindas83 schreef:Is dat zo? Ik dacht dat dit een algemeen geaccepteerde vervoeging was. :D


Ingeruild is de correcte vervoeging :D
Ik ruil in, ik ruilde in, ik heb ingeruild.
Net als “ik heb geveegd” en niet “ik heb gevogen”

In Utrecht en rond Zeeland kunnen ze daar wel wat van :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 09 okt 2021 08:48

Wij hebben ook 11 jaar met 1 auto gedaan, altijd dichtbij huis gewerkt. Nu is dat helaas voorbij, wonen in een dorp waar je niks hebt (1 keer per uur of 2 uur de streekbus) dus ook dan is het fijn een auto te hebben.

Gister de eerste 250 kilometer in de ev6 gereden. Rijd prima! Wel wennen, al die knopjes, lampjes, piepjes en instellingen...
Heb even achterin gezeten met de voorstoel helemaal naar achter en een beetje in de relax stand. Ik heb dan nog 7 centimeter over van mijn knieën naar de stoel. En voorin heb je dan echt een hele grote ruimte, is in een normale situatie echt niet nodig zo groot.
Je kunt de achterbank ook verstellen, maar dat is alleen de rugleuning dus kun je iets onderuit gezakt zitten. Krijg je niet echt veel beenruimte extra maar ik denk dat een 1.90 persoon het ook niet nodig heeft.

Ingerolen hoor ik inderdaad ook wel eens bij ons, vind het wel grappig klinken :wink:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Chaya » 09 okt 2021 11:16

pindas83 schreef:Wij hebben sinds een klein jaar onze super vervuilende diesel suv opgeruimd en voor een veel schonere en economischere Volvo V70 2.5 ft ingerolen.

Jij had wat geld georven? :lol:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor pindas83 » 09 okt 2021 14:56

Chaya schreef:Jij had wat geld georven? :lol:


Haha, ja maak mijn dialect maar belachelijk [-X
Maar neen.. ik heb mijzelf een rijke vrouw getrouwd. :wink:

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Katlheen » 10 okt 2021 11:14

Pfff, net voor 100 euro Diesel moeten tanken. Dat zijn toch geen prijzen meer zeg. En dan te bedenken dat de Staat daar het meeste van inpikt. Hoog tijd om alle uitgaven maar eens tegen het licht te gaan houden, inclusief donaties aan goede doelen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor ajl » 10 okt 2021 18:58

Katlheen schreef:Pfff, net voor 100 euro Diesel moeten tanken. Dat zijn toch geen prijzen meer zeg. En dan te bedenken dat de Staat daar het meeste van inpikt. Hoog tijd om alle uitgaven maar eens tegen het licht te gaan houden, inclusief donaties aan goede doelen.


De keuze wordt lastig deze winter. Of met de auto naar kantoor en de duurdere benzine prijzen voor lief nemen. Of thuis blijven werken, maar dan een hogere energierekening. Kiezen tussen twee kwaden.

lammetje schreef:Wij hebben ook 11 jaar met 1 auto gedaan, altijd dichtbij huis gewerkt. Nu is dat helaas voorbij, wonen in een dorp waar je niks hebt (1 keer per uur of 2 uur de streekbus) dus ook dan is het fijn een auto te hebben.

Gister de eerste 250 kilometer in de ev6 gereden. Rijd prima! Wel wennen, al die knopjes, lampjes, piepjes en instellingen...
Heb even achterin gezeten met de voorstoel helemaal naar achter en een beetje in de relax stand. Ik heb dan nog 7 centimeter over van mijn knieën naar de stoel. En voorin heb je dan echt een hele grote ruimte, is in een normale situatie echt niet nodig zo groot.
Je kunt de achterbank ook verstellen, maar dat is alleen de rugleuning dus kun je iets onderuit gezakt zitten. Krijg je niet echt veel beenruimte extra maar ik denk dat een 1.90 persoon het ook niet nodig heeft.

Ingerolen hoor ik inderdaad ook wel eens bij ons, vind het wel grappig klinken :wink:


Wij hebben al jaren 1 auto en dat is prima te doen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2021 21:23

En fietsen was geen optie he. Ik ga denk ik maar weer hout stoken, dat wordt wel erg aangemoedigd momenteel.... :roll:

En of 1 auto te doen is of niet ligt er een beetje aan hoe afhankelijk je beiden voor je werk van een auto bent.

Katlheen schreef:Pfff, net voor 100 euro Diesel moeten tanken. Dat zijn toch geen prijzen meer zeg. En dan te bedenken dat de Staat daar het meeste van inpikt. Hoog tijd om alle uitgaven maar eens tegen het licht te gaan houden, inclusief donaties aan goede doelen.


Ik weet niet waarom je het laatste zo nadrukkelijk noemt maar dat is niet waar ik het eerste naar zou kijken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 11 okt 2021 07:49

Marnix schreef:En fietsen was geen optie he. Ik ga denk ik maar weer hout stoken, dat wordt wel erg aangemoedigd momenteel.... :roll:

En of 1 auto te doen is of niet ligt er een beetje aan hoe afhankelijk je beiden voor je werk van een auto bent.


Wij hebben een pelletkachel op cv. Is ook hout maar minder uitstoot. Pellets zijn ook niet gratis, maar goedkoper dan gas. Hopelijk gaan die prijzen niet opeens de lucht in...

En inderdaad, als ik thuiszorg route rij moet ik de auto mee. Als manlief naar klanten moet, heeft hij de auto ook nodig. Dit was voorheen nooit het geval, maar we werken steeds meer op dezelfde dagen nu de kinderen ouder worden en continu rooster hebben.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor pindas83 » 11 okt 2021 08:16

lammetje schreef:Wij hebben een pelletkachel op cv. Is ook hout maar minder uitstoot. Pellets zijn ook niet gratis, maar goedkoper dan gas. Hopelijk gaan die prijzen niet opeens de lucht in...


In principe is er geen prijskoppeling tussen de pellets- en gasprijs zoals die er wel is tussen olie en gas. Maar gezien zo goed als alle grondstoffen in prijs toenemen, (zoals we hadden kunnen voorspellen) zal de prijs voor pellets ook wel toenemen. Je zal nog steeds goedkoper uit zijn en waarschijnlijk word je besparing groter als je het wegzet tegen gas.

Pas alleen wel op welke kwaliteit pellets je koopt. Ga daar niet op besparen want wanneer je b-keus spul koopt is de kans zeer groot dat er ook plastic doorheen gedraaid is wat je kachel niet leuk vind. Daarbij heeft het ook een slechtere verbrandingswaarde. Ook zou ik geen hardhouten pellets nemen. Wel hoge calorische waarde maar zorgt voor slakvorming in je kachel met als gevolg dat er dingen sneller stuk gaan door plaatselijke oververhitting e.d.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten