Auto topic (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 01 okt 2021 17:07

StillAwake schreef:Voorin leek hij vrij ruim, maar achterin kwam hij op mij (op tekeningen en in een filmpje op autoweek) nogal krap over.
De Enyaq was vooral bij de achterbank wat ruimer (nogmaals: alleen op tekening vergeleken, niet in de praktijk ervaren).

Een collega heeft onlangs een polestar 2 gekocht, maar ik kan daar alleen achterin zitten na een spoedcursus origami...
En dan zat ik nog alleen op de achterbank ook...

Maar het kan meevallen (wat dat betreft ben ik sowieso verwend met mijn huidige auto), maar aangezien de gemiddelde lengte in ons gezin over een paar jaar 1m80 lijkt te worden (met drie 1.90+ ers) is het wel een dingetje voor ons...


Ev6 is wel iets ruimer dan de polestar uit m'n hoofd gezegd. Is alweer even geleden dat ik daarin heb gezeten. Maar ik denk dat de enjaq vooral ook de hoogte heeft, ev6 is een stuk lager ter hoogte van de achterbank. Heb in de enjaq niet achterin gezeten dus niet echt vergelijk.
Het viel mij in elk geval op dat de ev6 zowel voor als echter erg veel beenruimte heeft, vooral tov mijn leaf

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Prisma23 » 01 okt 2021 19:50

Wel leuk om gesprekken over 50k+ auto's te lezen op een refo-jongeren-forum. Materieel gezien zit het blijkbaar wel goed hier.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 02 okt 2021 15:19

Ik voel me niet meer aangesproken als je jongeren zegt hoor :lol:

Maar inderdaad, ik vind het ook behoorlijk veel geld voor een auto. Helemaal omdat het mij niet uitmaakt waar ik in zit, heel eerlijk gezegd. Maar als je graag elektrisch wil rijden en een beetje lange afstanden, dan kom je wel uit op dit soort auto's en bedragen. Het is zakelijk. Daarom ook graag elektrisch. Voor de bijtelling is het nu nog aantrekkelijk. Wordt wel steeds minder.... We hadden de keus om benzine te gaan rijden, aanschaf is goedkoper maar de benzine en bijtelling een stuk duurder dus onder de streep maakt het echt niet zoveel uit. Een vrij nieuwe gebruikte auto rekent gewoon 21% bijtelling over de catalogus waarde. Pas bij 15 jaar oud en bepaalde categorie auto's geldt de dagwaarde. Deze auto's hebben vaak een hoog benzine verbruik. We hebben van alles berekend en kwamen tot de conclusie dat dit de beste oplossing was.

En het ligt misschien ook aan het soort werk wat je doet. Kleding, auto, laptop... Er kunnen bepaalde dingen van je verwacht worden...
Niet dat het altijd goed /nodig is om daar gehoor aan te geven, maar ik ben wel van mening dat mensen met bepaalde functies niet in een oud barrel naar klanten kunnen gaan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 03 okt 2021 21:32

lammetje schreef:Ik voel me niet meer aangesproken als je jongeren zegt hoor :lol:

Maar inderdaad, ik vind het ook behoorlijk veel geld voor een auto. Helemaal omdat het mij niet uitmaakt waar ik in zit, heel eerlijk gezegd. Maar als je graag elektrisch wil rijden en een beetje lange afstanden, dan kom je wel uit op dit soort auto's en bedragen. Het is zakelijk. Daarom ook graag elektrisch. Voor de bijtelling is het nu nog aantrekkelijk. Wordt wel steeds minder.... We hadden de keus om benzine te gaan rijden, aanschaf is goedkoper maar de benzine en bijtelling een stuk duurder dus onder de streep maakt het echt niet zoveel uit. Een vrij nieuwe gebruikte auto rekent gewoon 21% bijtelling over de catalogus waarde. Pas bij 15 jaar oud en bepaalde categorie auto's geldt de dagwaarde. Deze auto's hebben vaak een hoog benzine verbruik. We hebben van alles berekend en kwamen tot de conclusie dat dit de beste oplossing was.

En het ligt misschien ook aan het soort werk wat je doet. Kleding, auto, laptop... Er kunnen bepaalde dingen van je verwacht worden...
Niet dat het altijd goed /nodig is om daar gehoor aan te geven, maar ik ben wel van mening dat mensen met bepaalde functies niet in een oud barrel naar klanten kunnen gaan.


Plus dat duurder in aanschaf nog niet inhoudt dat het ook duurder is in verbruik. Electrische auto's zijn doorgaans een stuk waardevaster dan benzine- en dieselauto's en goedkoper in verbruik. Als je de aanschaf kan betalen is het uiteindelijk misschien wel goedkoper dan dieselauto's van de helft van het geld te gebruiken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 04 okt 2021 06:38

Prisma23 schreef:Wel leuk om gesprekken over 50k+ auto's te lezen op een refo-jongeren-forum. Materieel gezien zit het blijkbaar wel goed hier.

je bent zo jong als je je voelt toch?
in dat geval ben ik nog een jongere ;-)

En wees eerlijk: ga voor de gemiddelde refo-kerk staan, en zie wat voor modeshows daar aan je voorbij trekken, wat voor auto's er op de parkeerplaats staan en in welke huizen gewoond wordt:
De refo-hoek is altijd al een tak geweest waar het materieel met de meesten wel snor zat...
Laatst gewijzigd door StillAwake op 04 okt 2021 06:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 04 okt 2021 06:45

lammetje schreef:Ev6 is wel iets ruimer dan de polestar uit m'n hoofd gezegd. Is alweer even geleden dat ik daarin heb gezeten. Maar ik denk dat de enjaq vooral ook de hoogte heeft, ev6 is een stuk lager ter hoogte van de achterbank. Heb in de enjaq niet achterin gezeten dus niet echt vergelijk.
Het viel mij in elk geval op dat de ev6 zowel voor als echter erg veel beenruimte heeft, vooral tov mijn leaf

Het doet er uiteindelijk ook niet meer toe, ik heb de Enyaq al gekocht...
De Polestar vond ik van achteen echt veel te klein (zowel qua been- als qua hoofdruimte).
De EV6 heb ik niet geprobeerd, maar verwacht een dergelijke ervaring (het blijft per slot van rekening een auto uit het C-segment).
qua accuprestaties is de Kia de concurrentie wel een stap voor, ik kan me dan ook goed voorstellen dat, als lengte niet zo'n item was, het ook een Kia was geworden.

Qua design: ik denk dat dat heel persoonlijk is, maar ik vind het beide mooie auto's, de Kia qua ontwerp wat minder in balans...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 04 okt 2021 06:56

Marnix schreef:Plus dat duurder in aanschaf nog niet inhoudt dat het ook duurder is in verbruik. Electrische auto's zijn doorgaans een stuk waardevaster dan benzine- en dieselauto's en goedkoper in verbruik. Als je de aanschaf kan betalen is het uiteindelijk misschien wel goedkoper dan dieselauto's van de helft van het geld te gebruiken.

Met benzineprijzen van tegen de 2 euro en diesel van rond de 1.50 komt het break even point erg snel dichtbij.

Duurder in aanschaf: ja!
Maar een EV die 19kWh per 100 km gebruikt staat tegenover een benzinemodel wat 8 liter op diezelfde afstand verstookt, of een diesel die er 5 liter doorheen jaagt op die afstand.
Dan kom je voor de benzine op 16,-, voor de diesel op 7,50 en voor de EV op 4.35.
Tel daarbij op dat je qua wegenbelasting gunstiger zit (zeker t.o.v. diesel), en dat de auto gemiddeld genomen minder onderhoud zal vergen.
De remmen hebben minder te lijden vanwege recupertatie, de auto kent veel minder aan slijtage onderhevige bewegende delen, en er is veel minder techniek nodig om de motor zijn werk te laten doen (geen koelsysteem, geen smeeroliepomp, geen distributieriem, geen uitlaatsysteem.

Komt bij dat Diesel in steeds meer steden geweigerd zal gaan worden, en benzine fiscaal steeds minder interessant wordt en je zult zien dat de tweedehands waarde van brandstofauto's eerder weg zal zakken dan op niveau blijven.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 04 okt 2021 13:30

StillAwake schreef:je bent zo jong als je je voelt toch?
in dat geval ben ik nog een jongere ;-)

En wees eerlijk: ga voor de gemiddelde refo-kerk staan, en zie wat voor modeshows daar aan je voorbij trekken, wat voor auto's er op de parkeerplaats staan en in welke huizen gewoond wordt:
De refo-hoek is altijd al een tak geweest waar het materieel met de meesten wel snor zat...


Klopt, maar er is altijd een categorie die gewoon modaal inkomen, huis en auto hebben. En met een gezin met normaal inkomen in loondienst is het gewoon lastig sparen, dan wordt het ook moeilijk om een nieuwe auto te kopen. En ik vraag me inderdaad wel eens af waar die gezinnen het geld vandaan halen voor zulke modeshows incl dure hoeden :shock: ik vind kleding kopen voor 4 kinderen bij normale winkels al duur, laat staan als iedereen in merkkleding moet lopen.
Maar ik heb het bedrag van de auto er dan wel weer voor over :wink: puur omdat het op langer termijn goedkoper is. En omdat ik elektrisch rijden ook wel leuk vind :mrgreen:

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 04 okt 2021 14:23

lammetje schreef:Klopt, maar er is altijd een categorie die gewoon modaal inkomen, huis en auto hebben. En met een gezin met normaal inkomen in loondienst is het gewoon lastig sparen, dan wordt het ook moeilijk om een nieuwe auto te kopen. En ik vraag me inderdaad wel eens af waar die gezinnen het geld vandaan halen voor zulke modeshows incl dure hoeden :shock: ik vind kleding kopen voor 4 kinderen bij normale winkels al duur, laat staan als iedereen in merkkleding moet lopen.
Maar ik heb het bedrag van de auto er dan wel weer voor over :wink: puur omdat het op langer termijn goedkoper is. En omdat ik elektrisch rijden ook wel leuk vind :mrgreen:

Ik heb het even opgezocht (ik had alleen een schatting van het modaal inkomen in mijn hoofd, maar ik zag dat ik veel te optimistisch was...) het modaal inkomen 2021 is vastgesteld op €36.500 per jaar. Dit komt neer op netto € 2.292 per per maand, na een correctie voor vakantiegeld.

In dat geval vraag ik me in alle oprechtheid af hoe je daar in deze markt een huis van kan kopen, een auto van kan rijden, en een gezin van kunt onderhouden.

Jan Modaal kan een hypotheek krijgen van 182.421,12, maar als ik zie dat in het nabijgelegen Rotterdam (ik neem aan dat Jan Modaal in een grote stad woont) bovenwoningen al voor een 3-voud van dat bedrag te koop staan begrijp ik inderdaad niet hoe de welvaart die door “onze” zuil tentoongespreid wordt te verklaren is.

Een beetje refo-gezin-proof auto kost (nieuw) al twee jaarsalarissen van eerder genoemde Jan Modaal...

Maar als ik eerlijk ben zie ik in mijn directe omgeving niemand die NIET die welvaart uistraalt.

Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat voor sommige mensen de druk om ook zo duur mogelijk over te komen best hoog is.

Voor wat betreft die huizenprijs: ik denk dat het best lastig is voor de generatie van onze kinderen om, zonder hulp van pa en ma, een optrekje te kopen.
En wellicht is de aanschaf van een nieuwe auto dan niet de meest logische stap, en is het logischer om voor je kinderen een huis bij elkaar te gaan sparen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2021 15:48

StillAwake schreef:Ik heb het even opgezocht (ik had alleen een schatting van het modaal inkomen in mijn hoofd, maar ik zag dat ik veel te optimistisch was...) het modaal inkomen 2021 is vastgesteld op €36.500 per jaar. Dit komt neer op netto € 2.292 per per maand, na een correctie voor vakantiegeld.

In dat geval vraag ik me in alle oprechtheid af hoe je daar in deze markt een huis van kan kopen, een auto van kan rijden, en een gezin van kunt onderhouden.

Jan Modaal kan een hypotheek krijgen van 182.421,12, maar als ik zie dat in het nabijgelegen Rotterdam (ik neem aan dat Jan Modaal in een grote stad woont) bovenwoningen al voor een 3-voud van dat bedrag te koop staan begrijp ik inderdaad niet hoe de welvaart die door “onze” zuil tentoongespreid wordt te verklaren is.

Een beetje refo-gezin-proof auto kost (nieuw) al twee jaarsalarissen van eerder genoemde Jan Modaal...

Maar als ik eerlijk ben zie ik in mijn directe omgeving niemand die NIET die welvaart uistraalt.

Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat voor sommige mensen de druk om ook zo duur mogelijk over te komen best hoog is.

Voor wat betreft die huizenprijs: ik denk dat het best lastig is voor de generatie van onze kinderen om, zonder hulp van pa en ma, een optrekje te kopen.
En wellicht is de aanschaf van een nieuwe auto dan niet de meest logische stap, en is het logischer om voor je kinderen een huis bij elkaar te gaan sparen...


Aan de andere kant, als je al een huis hebt kan je ook veel aan de stijgende huizenprijs verdienen, dan is al jaren zo. En dat blijft vaak ook wel weer deels in de familie hangen en wordt ook wel meer gebruikt om gezinsleden weer aan een huis te helpen. En in de traditionele kerken zitten doorgaans wel goedgeschoolde mensen. Aan de andere kant, in orthodoxe kringen zijn de gezinnen ook wel weer groot wat het wel weer duur maakt. Wat auto's betreft, als je het geld hebt en de afschrijving is lager, is het een goede investeren want uiteindelijk ben je dan minder aan een auto kwijt dan wanneer je iedere keer benzineauto's aanschaft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 04 okt 2021 16:43

En hoe goedkoper je maandlasten, hoe meer je weer kunt sparen voor dat huisje. Want ik denk dat ook. Tis toch niet te doen voor starters nu...

Aan de andere kant zie ik stellen trouwen en in huizen gaan wonen voor over de 3 ton. Zij hebben een goede baan of veel gespaard (of beide) en 2 salarissen.

Collega wil graag een huis van max 250 000 maar dat is bijna niet te krijgen. Zij kunnen gewoon niet meer lenen. Huren is geen optie. Dus wachten....
Ik ken genoeg mensen die gewoon een Opel zafira rijden van 6 tot 10 jaar oud, die 4 of 5 kinderen hebben en echt geen gekke dingen kunnen doen. Maar vaak wel bepaalde kledingstijl... Tis ook maar net wat je belangrijk vind.

Voorheen zaten mijn kinderen op een refo school. Daar werd echt wel gekeken naar kleding. Niet iedereen deed eraan mee, maar stuurde bijvoorbeeld mijn zoon niet met een joggingbroek naar school. Nu op een andere school, gewoon christelijk, doe ik dat wel. Hoe laat je je onbewust toch leiden.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 04 okt 2021 17:40

Marnix schreef:Aan de andere kant, als je al een huis hebt kan je ook veel aan de stijgende huizenprijs verdienen, dan is al jaren zo. En dat blijft vaak ook wel weer deels in de familie hangen en wordt ook wel meer gebruikt om gezinsleden weer aan een huis te helpen. En in de traditionele kerken zitten doorgaans wel goedgeschoolde mensen. Aan de andere kant, in orthodoxe kringen zijn de gezinnen ook wel weer groot wat het wel weer duur maakt. Wat auto's betreft, als je het geld hebt en de afschrijving is lager, is het een goede investeren want uiteindelijk ben je dan minder aan een auto kwijt dan wanneer je iedere keer benzineauto's aanschaft.

Dat is zeker waar, maar voor starters is het echt niet te doen nu.
Als huizenbezitter heb je er ook niet veel aan, want een eventueel volgend huis is net zo hard in prijs gestegen (gesteld dat je in NL blijft).
Leuk om een half miljoen overwaarde te hebben op een huis waar je 3 ton voor betaalde, maar overwaarde kun je niet eten...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 04 okt 2021 17:44

lammetje schreef:En hoe goedkoper je maandlasten, hoe meer je weer kunt sparen voor dat huisje. Want ik denk dat ook. Tis toch niet te doen voor starters nu...

Aan de andere kant zie ik stellen trouwen en in huizen gaan wonen voor over de 3 ton. Zij hebben een goede baan of veel gespaard (of beide) en 2 salarissen.

Collega wil graag een huis van max 250 000 maar dat is bijna niet te krijgen. Zij kunnen gewoon niet meer lenen. Huren is geen optie. Dus wachten....
Ik ken genoeg mensen die gewoon een Opel zafira rijden van 6 tot 10 jaar oud, die 4 of 5 kinderen hebben en echt geen gekke dingen kunnen doen. Maar vaak wel bepaalde kledingstijl... Tis ook maar net wat je belangrijk vind.

Voorheen zaten mijn kinderen op een refo school. Daar werd echt wel gekeken naar kleding. Niet iedereen deed eraan mee, maar stuurde bijvoorbeeld mijn zoon niet met een joggingbroek naar school. Nu op een andere school, gewoon christelijk, doe ik dat wel. Hoe laat je je onbewust toch leiden.

3 ton is op zich nog een redelijk bereikbaar bedrag, maar daar koop je in de grote steden, of dicht daar om heen, heel weinig meer voor...
zeker met de lage rentes van tegenwoordig, en het idee dat er toch nog steeds grote bedragen aflossingsvrij geleend worden kan ik me best voorstellen dat een jong, hoger opgeleid stel met twee inkomens 3 ton op tafel krijgt.
Maar als ik zie dat bovenwoningen in de grote steden inmiddels rcihting 6 ton gaan vind ik dat echt eng.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2021 18:09

StillAwake schreef:Dat is zeker waar, maar voor starters is het echt niet te doen nu.
Als huizenbezitter heb je er ook niet veel aan, want een eventueel volgend huis is net zo hard in prijs gestegen (gesteld dat je in NL blijft).
Leuk om een half miljoen overwaarde te hebben op een huis waar je 3 ton voor betaalde, maar overwaarde kun je niet eten...


Als je hebt afbetaald valt dat wel mee en vanaf je 40e of zo hoef je niet meer groter te gaan wonen, vanaf pensioen kan je evt de randstad uit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Katlheen » 05 okt 2021 09:48

En wellicht kan je al eerder de Randstad uit. Door Corona zijn veel mensen gaan thuiswerken en dat blijft waarschijnlijk ook wel zo. Ik kan weer terug naar kantoor maar ben niet verplicht. Ik kan dus gewoon 1 dag in de maand naar kantoor, de andere dagen werk ik thuis. Dan hoef ik echt niet meer in de Randstad te blijven. Wat mij betreft gaat hier ook en Te Koop bord in de tuin en ga ik hier weg. Maar ja, de wederhelft wil (nog) niet.
Een berg overwaarde heb ik zeker. Maar zoals gezegd, daar kan je niet van eten. Dat is vermogen op papier en wordt pas echt vermogen op het moment dat je verkoopt. Ik sta niet onder water, dus in die zin slaapt het prima. Maar verder is het een papieren werkelijkheid. Het heeft alleen waarde als ik hier verkoop en naar een gedeelte van het land ga waar ik voor dit geld meer woning krijg. In de wijk hier zie ik huizen op de markt komen waar zo 5000 euro de meter voor wordt gevraagd. En dat is dan vraagprijs, de werkelijke verkoopprijs ligt doorgaans nog een procentje of 5-10 hoger.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten